Быстрый переход к готовым работам
|
ОСОБЛИВОСТІ АУДИТУ РОЗРАХУНКІВ ЗА ПОДАТКОМ НА ДОДАНУ ВАРТІСТЬ В СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВАХ
Податок на додану вартість
(далі - ПДВ) є непрямим податком, який включається до ціни реалізації понад
відпускну ціну виробника, є частиною новоствореної вартості і сплачується до
Державного бюджету на кожному етапі виробництва товарів, виконання робіт та
надання послуг. Головний документ, який регулює питання справляння податку
на додану вартість, є Закон України “Про податок на додану вартість”
від 03.04.97 року №168/97-ВР зі змінами і доповненнями. Основною метою аудиту
розрахунків з бюджетом з податку на додану вартість є встановлення повноти
нарахування і сплати податку. Для досягнення цієї мети
аудитору під час перевірки необхідно вирішити такі завдання. 1. Встановити, чи є
підприємство платником податку. 2. З'ясувати законність
застосування пільгового оподаткування. 3. Підтвердити правильність
і повноту визначення об'єктів оподаткування. 4. Переконатися у
правильності відображення розрахунків з ПДВ у бухгалтерському обліку і
податковій звітності. Тобто, аудит зводиться до
перевірки відповідності чинному законодавству відображення в обліку нарахування
і сплати ПДВ. Визначається, чи
зареєстроване підприємство як платник цього податку відповідно до чинного
законодавства України, вивчаються види діяльності за статутними документами,
рахунками та первинними документами, шляхом опитування службових осіб аудитор
з'ясовує, якими видами діяльності займається підприємство насправді і чи має
воно пільги з оподаткування на додану вартість. Метою такої перевірки є вимога
обов'язкового ведення відокремленого обліку пільгових операцій, товарів та
нарахування податку на додану вартість, пов'язаного з окремим поданням
декларацій. Слід обов’язково
ввраховувати випадки, коли підприємство займається одночасно і виробничою і
торговельно-посередницькою діяльністю. При цьому, податок на додану вартість
обчислюється з кожного виду діяльності окремо. Сільськогосподарські
товаровиробники зобов’язані зареєструватися як платники
ПДВ на загальних умовах. При цьому основним об’єктом оподаткування
у таких підприємств є операції з продажу товарів (робіт, послуг) на
митній території України. Перевіряється правильність
визначення і відображення у бухгалтерських документах: об'єкта оподаткування,
оподаткованого обороту, ставок податку. Слід особливу увагу звернути на те, що
об'єктом оподаткування є: обороти з реалізації товарів, робіт і послуг з
відвантаження товарів, обсяги виконаних будівельно-монтажних робіт, ремонт і
т. д., послуг транспорту, зв'язку, реклами тощо. Аудитор повинен всі операції з продажу товарів (робіт, послуг), які здійснюють сільськогосподарські підприємства, поділити на чотири групи: 1.
Операції з продажу молока і м’яса в живій вазі
переробним підприємствам. 2.
Операції з реалізації молока, м’яса (крім
операцій першої групи), птиці, вовни, молочної продукції і м’ясопродуктів,
виготовлених у власних переробних цехах. 3.
Операції з продажу: -
продукції власного виробництва (товарів,
робіт, послуг), крім операцій, віднесених до інших груп; -
продукції, виготовленої на давальницьких
умовах виключно з власної сільськогосподарської сировини. 4.
Операції з продажу: -
підакцизної продукції власного виробництва; -
будь-якої продукції, придбаної на стороні; - продукції, виробленої на давальницьких умовах з придбаної сировини, а також з власної несільськогосподарської сировини. Перевіряється правильність
оформлення первинних документів (дата, назва, реквізити постачальника і
покупця, сума ПДВ, виділена окремим рядком, засвідчений підпис); правильність
нарахування ПДВ; відображення в аналітичному, синтетичному (кореспонденція рахунків, звірка загальних
сум з сумами за регістрами синтетичного обліку, в залежності від обраної форми
обліку) та податковому обліку. На сьогоднішній
день сільськогосподарські підприємства заповнюють три декларації
з ПДВ: 1)
спеціальну декларацію №1 (за скороченою формою),
до якої включаються операції другої групи; 2)
спеціальну декларацію №2 (за скороченою формою), до якої включаються
операції третьої групи; 3)
загальну декларацію №3 (за повною формою),
до якої включаються операції першої і четвертої груп. Об'єктами оподаткування за
Законом України "Про податок на додану вартість" визначені такі, що
оподатковуються за ставкою 20%, 0% та звільнені від оподаткування. База
оподаткування операцій з продажу товарів визначається виходячи з їх контрактної
вартості, визначеної за вільними цінами, з урахуванням акцизного збору,
ввізного мита, інших податків та зборів, за винятком податку на додану
вартість, що включений в ціну товарів за законами України з питань оподаткування. Відповідно до пп. 6.2.6 Закону про ПДВ, операції з продажу переробним підприємствам молока та м’яса живою вагою сільськогосподарськими товаровиробниками всіх форм власності і господарювання оподатковуються за ставкою 0% (операції першої групи). У свою чергу, кожне переробне підприємство має визначати суму податкових зобов’язань з ПДВ, яку отримає підприємство в ході реалізації молока, молочної продукції, м’яса та м’ясопродуктів, а також суму податкового кредиту та розмір дотацій товаровиробникам за продане молоко і м’ясо живою вагою на одну гривню вартості цієї продукції. Згідно з підпунктом 11.21 Закону про ПДВ до 1 січня 2004 року сума податку на додану вартість, що повинна сплачуватись до бюджету переробними підприємствами за реалізовані ними молоко і м'ясо у повному обсязі спрямовується виключно на виплату дотацій сільськогосподарським товаровиробникам за продані ними переробним підприємствам молоко і м’ясо живою вагою. Суми таких дотацій повинні зараховуватись на спеціальний рахунок, який відкривають останні. Аналогічний рахунок відкривають і переробні підприємства. Нарахування і використання коштів з цього рахунка регулюються Порядком нарахування, виплат і використання коштів, спрямованих для виплати дотацій сільськогосподарським товаровиробникам за продані ними переробним підприємствам молоко та м’ясо в живій вазі. Пунктом 9 цього Порядку передбачається можливість виплати дотацій замість грошових коштів матеріальними ресурсами. Під приймання закуплених молока та м’яса живою вагою від сільськогосподарських підприємств переробні підприємства виписують квитанції за формами ПК-1 і ПК-3, де окремим рядком зазначаються суми дотацій, що належать сільськогосподарському товаровиробнику. Сільськогосподарські товаровиробники мають використовувати зазначені кошти виключно для розвитку галузі тваринництва і в першу чергу для забезпечення тваринництва кормами, відтворення поголів’я, придбання племінних ресурсів та здійснення ветеринарних заходів. Операції першої групи відображаються в загальній декларації (далі – загальна декларація №3). Сума ПДВ за операціями
другої групи, що підлягає сплаті до бюджету сільськогосподарськими
підприємствами, спрямовується на підтримку власного виробництва
тваринницької продукції та продукції птахівництва. Податок,
при цьому, нараховується за ставкою 20%. За цими операціями товаровиробники
складають окрему податкову декларацію з ПДВ (далі – спеціальна
декларація №1). Розрахунки з бюджетом за цією декларацією не проводяться.
Залишок податкових перераховується підприємством з поточного
рахунку на окремий рахунок. Якщо ж така різниця має від’ємне значення,
то вона погашається за рахунок податкових зобов’язань наступних
податкових періодів. На підставі даних бухгалтерського та податкового обліку аудитор перевіріяє наявність окремих податкових декларацій, податок за якими обчислюється за ставкою 20 %: 1)
з ПДВ із реалізованої продукції, товарів
(робіт, послуг), віднесених до третьої групи (спеціальна декларація
№2); 2)
з ПДВ із реалізованої товарів, включених до
четвертої групи (загальна декларація №3). Залишок податкових
зобов’язань відповідно до декларації №2 перераховується підприємством
з поточного рахунка на окремий рахунок. Ці кошти використовуються
сільськогосподарськими підприємствами для придбання матеріально-технічних
ресурсів виробничого призначення. У разі нецільового використання
цих коштів вони стягуються до Державного бюджету відповідно до
чинного законодавства України. Залишок з податкових зобов’язань по загальній декларації №3 перераховується до бюджету, а з податкового кредиту – відшкодовується з бюджету в порядку, встановленому Законом України “Про ПДВ” і Указом Президента України № 857/98, з урахуванням норм Постанови КМУ № 2215. Відповідно до пп. 5.2.4 Закону про ПДВ в сільськогосподарських підприємствах звільняються від обкладання ПДВ операції з: -
надання в сільській місцевості сільськогосподарськими
товаровиробниками послуг з ремонту шкіл, дошкільних закладів,
інтернатів, закладів охорони здоров’я; -
надання матеріальної допомоги (в межах одного
неоподатковуваного мінімуму на місяць на одну добу) продуктами
харчування власного виробництва та послуг з обробки землі багатодітним
сім’ям, ветеранам праці і війни, інвалідам одиноким особам похилого
віку тощо; -
надання в сільській місцевості сільськогосподарськими
товаровиробниками в період проведення польових робіт послуг з
харчування механізаторів і тваринників продуктами власного
виробництва в польових їдальнях тощо. Отже, аудитору необхідно визначити
правильність нарахування податку залежно від обсягів продажу за різними
податковими ставками. Слід окремо виділити реалізацію товарів, які
обкладаються податком за ставкою 20% , 0% і не оподатковуються. Необхідно перевірити, чи
підтверджуються всі суми, включені до податкового кредиту, податковими
накладними (митними деклараціями), а також накладними, рахунками-фактурами,
іншими первинними документами. Перевіряючи законність відшкодування ПДВ, слід керуватися тим, що датою виникнення права платника податку на податковий кредит вважається дата списання коштів з банківського рахунка в оплату товарів, або дата отримання податкової накладної. Згідно абзаців “а” і “б” підпункту 4.1.4 Закону України № 2181, платники податку подають податкову декларацію з ПДВ: протягом 20 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, якщо податковим періодом є місяць; протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу (півріччя), якщо податковим періодом є квартал. Відповідно до абзацу
другого пункту 7.7.1 статті 7 Закону № 168, сплата податку на додану
вартість до бюджету проводиться не пізніше 20 числа місяця, наступного
за звітним податковим періодом. Як результат, можна виділити
такі основні процедури аудиту розрахунків з бюджетом за ПДВ: — взаємоузгоджуються
відповідні регістри синтетичного обліку з Головною книгою, дебетові та
кредитові обороти на рахунку 64, відображені в обліку та нараховані аудитором.
Звіряються з оборотами на рахунках третього, шотого, сьомого класу, перевіряється
правильність віднесення витрат на собівартість; — дані оборотів на рахунку
64 за Головною книгою (або оборотно-сальдовою відомістю) порівнюються з
сумами, зазначеними у декларації про ПДВ; — після визначення відхилень
і порушень, помилки слід згрупувати на типові, розрахункові, випадкові
(арифметичні чи нетипові), визначаємо їх характер: обман чи помилка,
суттєвість впливу на кінцеві результати, можливість виправлення. При цьому
складається звіт, для якого використовуються попередньо складені робочі записи
у вигляді порівняльних таблиць, розрахунково-підсумкових відомостей і т. д.,
де відображені всі етапи обліку податку на додану вартість: від первинних
документів, інших облікових регістрів до декларацій. ЛІТЕРАТУРА 1. Закон України “Про систему оподаткування” від
25.06.91, № 1251-ХІІ із змінами та доповненнями. 2. Закон України “Про аудиторську діяльність” від 22.04.93, № 3125-12 із змінами та доповненнями. 3. Закон України “Про податок на додану вартість” від 03.04.97, № 168/97-ВР зі змінами і доповненнями. 4. Закон України “Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетом та державними цільовими фондами” від 21.12. 2000, № 2181-ІІІ із змінами та доповненнями. 5.
Указ Президента України від 07.08.98, № 857/98 “Про деякі зміни в оподаткуванні”. 6.
Постанова КМУ від 12.05.99, № 805 “Порядок нарахування,
виплат і використання коштів, спрямованих для виплати дотацій
сільськогосподарським товаровиробникам за продані ними переробним підприємствам
молоко та м’ясо в живій вазі”. 7.
Наказ МФУ від 30.11.99, № 291 “План рахунків обліку
активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і
організацій”. 8.
Наказ ДПА України від 30.05.97, № 165 “Про
затвердження форм податкової накладної, книги обліку прибуття і книги обліку
продажу товарів (робіт, послуг), порядку їх заповнення”. 9. Наказ ДПА України від 30.05.97, № 166 “Про затвердження форм податкової декларації та порядку її заповнення і подання”. Заказать написание авторской работы |
|