Быстрый переход к готовым работам
|
Конфлікт: поняття, основні складові
Як відомо, спілкування є не тільки основним
процесом передачі - отримання інформації, а й чи не найголовнішою потребою
людини у самореалізації та визнанні суспільством. Міжособистісна взаємодія не
завжди відбувається спокійно, та з бажаними результатами. Агресивну форму міжособистісної
взаємодії називають конфліктом. Конфлікт, на думку Андрєєвої Г.М. — це суперечність, що виникає між людьми у
зв'язку з розв'язанням тих чи інших питань соціального чи особистого життя.
Стан конфлікту характеризується гострими негативними емоційними переживаннями
його учасників. Конфлікт може виявитися на рівні свідомості окремо взятої
людини — це внутрішньо особистісний конфлікт, а також у міжособистісній
взаємодії та на рівні міжособистісних групових стосунків. Внутрішньо особистісний конфлікт виникає тоді, коли спостерігається
сутичка рівних за силою та значущістю, але протилежно спрямованих мотивів,
потреб, інтересів, потягів у однієї й тієї самої людини (наприклад,
необхідність дотримати дане слово та неможливість зробити це через зваби,
утриматися від яких особистість не в змозі). Міжособистісний конфлікт спричиняється ситуацією, в якій члени
групи прагнуть до несумісних цілей або керуються несумісними цінностями чи
нормами, намагаючись реалізувати їх у спільній діяльності. Конфлікт може
виникнути при розподілі функціональних обов'язків між членами групи чи при
обговоренні шляхів досягнення спільної мети діяльності. Міжгруповий конфлікт спостерігається там, де гострі суперечності
виявляються у стосунках між окремими соціальними групами, що мають на меті
власні інтереси, причому своїми практичними діями перешкоджають одна одній. До
такого конфлікту можуть призвести шпигунство, суперництво у боротьбі за зони
впливу тощо. Суперечності в міжособистісних стосунках не завжди спричинюються до
конфлікту: чимало з них розв'язуються шляхом домовленості, досягнення
консенсусу. У групах і колективах, які вже сформувалися і члени яких мають
достатній досвід спільного співжиття, суперечності виникають не так часто, як
у новоутворених. Це пов'язане з тим, що завдяки взаємопізнанню та взаємній
адаптації досягається такий рівень сумісності членів, коли небезпека
розв'язання конфлікту зводиться до мінімуму. У групах і колективах, що
перебувають у стадії становлення та розвитку, суперечності часто завершуються
конфліктами. Причинами цього можуть бути психофізіологічна та соціально-психологічна
несумісності, важкий характер окремих членів, завищена самооцінка тощо. В особистих взаємовідносинах, що ґрунтуються на дружніх стосунках і
спільності життєвих інтересів, несумісність рідко буває причиною конфліктів.
Коли ж з якихось причин тенденції несумісності починають виявлятися у стосунках,
взаємовідносини людей припиняються. Кожний реальний конфлікт має процесуальний характер. Розгляд динаміки
конфлікту вимагає поділу його на стадії. Це виникнення об'єктивної конфліктної
ситуації, усвідомлення її, здійснення конфліктної поведінки, розв'язання конфлікту. У більшості випадків конфлікт зумовлений об'єктивною ситуацією. Але певний
час вона може не усвідомлюватися Тому цю стадію названо стадією потенційного
конфлікту. Об'єктивація конфлікту здійснюється лише після усвідомлення об'єктивної ситуації як
конфлікту. Саме усвідомлення породжує конфліктну поведінку. Та нерідко реальний
конфлікт
виникає, коли об'єктивних умов конфлікту нема. Ю.Л. Трофімов вказує на такі можливі такі варіанти
співвідношення між образом конфліктної ситуації та реальністю [25, 231-232]: 1.
Об'єктивно конфліктна ситуація існує, її учасники вважають, що їхні
цілі, інтереси конфліктні, і правильно розуміють сутність себе, інших, ситуацію в цілому.
Це адекватно усвідомлений конфлікт. 2.
Об'єктивно конфліктна ситуація існує, сприймається як конфліктна, але усвідомлюється з певними
відмінностями від реального контексту.
Це неадекватно усвідомлений конфлікт. 3.
Об'єктивно конфліктна ситуація існує, але не
усвідомлюється. У цьому разі конфліктна взаємодія відсутня. 4.
Об'єктивно конфліктної ситуації немає, але стосунки сприймаються як
конфліктні. Це удаваний, помилковий конфлікт. Усвідомлення ситуації як конфліктної завжди має емоційне забарвлення.
Виникнення та вплив емоцій на перебіг конфлікту є дуже важливою проблемою адекватного
розв'язання конфліктних ситуацій і вимагає спеціального аналізу. Конфліктні дії
різко загострюють емоційний фон перебігу конфлікту, а негативні емоції, що
виникають цей час, у свою чергу, стимулюють конфліктну поведінку. Взаємні
конфліктні дії здатні змінювати, ускладнювати первинну конфліктну структуру, що породжує нові
чинники конфліктних дій. Стадія конфліктної поведінки може призвести до зміни
конфлікту, його характеру, типу. З іншого боку, під час конфліктних дій учасники стикаються з
реальністю, яка коригує первинні образи ситуації, що може привести до адекватного розуміння конфліктної ситуації і сприяти її
адекватному розв'язанню. Орбан-Лембрик
Л.Е. [22] вважає, що процес взаємодії не завжди відбувається в бажаному
напрямі. Між людьми, які контактують, можуть виникнути часткові суперечності,
а може виявлятися й антагонізм позицій, породжений наявністю в них цінностей,
цілей і мотивів, що взаємозаперечуються. Тоді стосунки ускладнюються до такої
міри, що говорять про виникнення міжособистісного
конфлікту, під яким
прийнято розуміти зіткнення протилежних поглядів, інтересів і дій окремих людей
та груп. На
психологічному рівні суперечність проявляється в сильних негативних
переживаннях учасників стосовно ситуації, опонентів і самих себе. Тобто в
конфліктів висока психологічна ціна — розмаїття негативних емоцій, стресів,
переживань, розчарувань, втрат, провин. Конфлікт може привести до зміни системи
стосунків і цінностей. За умов конфлікту люди ніби по-іншому починають
сприймати реальність, вдаватися до дій, які зазвичай для них не властиві.
Важливо підкреслити, що в конфлікт переростає не будь-яка суперечність, а, як
правило, така, в якій представлені найсуттєвіші потреби, прагнення, інтереси,
цілі людей, соціальний статус особистості, її престиж. Якщо конфлікт своєчасно не вирішується, то це може призвести до неврозів,
хворобливих станів, стійкого розладу стосунків між індивідами, які взаємодіють. Соціальна
психологія передусім зосереджує увагу на таких аспектах конфлікту, як
усвідомлення ситуації конфлікту її учасниками; виокремлення
соціально-психологічних складових, котрі
зумовлюють внутрішню характеристику конфлікту, тобто сукупність
мотивів, реальних інтересів, цінностей, що спонукують людину чи групу осіб
брати участь у розв'язанні суперечностей; з'ясування причин і стадій формування
суб'єктивного образу конфліктної ситуації. Соціальна
та індивідуальна важливість міжособистісного конфлікту може бути неоднозначною.
За одних умов конфлікт може виникнути як результат відмінності базових
цінностей, моральних якостей, особливостей світосприйняття окремих індивідів, в
іншому разі суперечності,
що виникають, можуть базуватися на «дрібніших» причинах. Має значення і той факт, що в
міжособистісному конфлікті зменшується здатність його учасників до
саморегуляції, свідомого самоконтролю, часто спостерігаються афективні дії,
знижується стійкість до стресів та фрустрації. Звичайно,
бувають ситуації, коли саме конфлікти допомагають розв'язати злободенні проблеми. Тобто, з одного боку,
конфлікти створюють напружені взаємини між людьми, переключають їхню увагу з
безпосередніх турбот на «з'ясування стосунків», важко позначаються на нервово
психічному стані сторін конфлікту, а з іншого, міжособистісні конфлікти можуть
мати не лише деструктивну, руйнівну, а й творчу силу, коли їх подолання сприяє
поліпшенню стосунків, взаєморозуміння між людьми. Конструктивна,
позитивна роль конфлікту може також полягати в зростанні самосвідомості
учасників конфлікту, якщо той переслідує соціально значущу мету; у багатьох
випадках конфлікт формує та затверджує визначені цінності, поєднує однодумців,
відіграє роль запобіжного клапана для безпечного й навіть конструктивного
виходу емоцій. Таким чином, до самого факту конфлікту не можна ставитися
однозначно. Аналізуючи його, слід враховувати як соціальну природу конфлікту,
так і його психологічні наслідки. У
соціальній психології в основному склалося уявлення про конфлікт, його
структуру, динаміку, функції й типологію. Щодо структури конфлікту, то Орбан-Лембрик Л.Е. виокремлює такі його основні елементи: ·
учасники
конфлікту, які називаються опонентами (від лат. — той, що заперечує),
суперниками, противниками і представляють не менше двох сторін; ·
позиція
сторін (внутрішня і зовнішня); ·
конфліктна
ситуація; ·
інцидент,
тобто дія, що спрямована на створення конфлікту; ·
об'єкт
конфлікту (реально наявна об'єктивна причина, через яку опоненти вступають у «боротьбу»); ·
предмет
конфлікту (та внутрішня причина, наприклад особиста неприязнь, яку має кожен
опонент, що вступає в конфлікт); ·
розвиток
і розв'язання конфлікту [22, 517]. Оскільки
в конфліктах беруть участь окремі особи, які передусім захищають не власні
інтереси, а інтереси групи, то опоненти, що вступають у конфлікт, мають різну «вагу»,
«силу», яка й визначає можливість перемоги. Зазначену характеристику «сили» в
теорії і практиці конфлікту називають рангом опонента. При цьому опонентом
першого рангу стає людина, яка діє від свого імені й переслідує в конфлікті
досягнення особистих цілей. Учасником
другого рангу є «особистість», яка обстоює в конфлікті інтереси малої групи.
Учасником третього рангу називають структуру (чи окрему особистість), яка
складається із взаємопов'язаних груп (наприклад організація), що обороняє у
цьому конфлікті спільну мету. Можна виокремити й четвертий ранг, при якому
опонент має можливість говорити від імені соціальної системи, уособлювати собою
культуру, моральність та ін. Також ведуть мову і про так званий нульовий ранг,
котрий утілює особливості порушника певних соціальних норм. У ході розв'язання
конфлікту свідомо чи несвідомо опоненти намагаються підвищити свій ранг і
знизити ранг протилежної сторони аж до нульового. На думку Степанова О.М.,
у кожному конфлікті можна виділити його
окремі компоненти (сторони) —
пізнавальний, емоційний, вольовий. ·
Пізнавальний компонент полягає в протиріччі
сприймання тих чи інших подій, явищ, фактів його учасниками в існуючій
ситуації, викривленні уявлень про індивідуальні особливості один одного та
займану позицію, справжні причини напруженості, можливі варіанти вирішення
проблеми. Конфлікт може також спричинитися акцентуванням уваги не на цілісному
тлі події, а на окремих її фрагментах (частинах, деталях); загостренням
пам'яті на негативних обставинах, пов'язаних з контактами конфліктуючих у
минулому; низьку критичність мислення, нездатність зрозуміти позицію іншого чи
визнати правильність відмінної від своєї точки зору, тенденційність та
упередженість оцінок. ·
Емоційний компонент конфлікту виявляється як
взаємна антипатія чи особлива небезсторонність один до одного, взаємна
подразливість та збудливість, агресивність та злобливість, неприйнятність
емоційного стану іншої людини, емоційна тупість чи, навпаки, підвищена
ранимість, а також як зневажливість, погорда, презирство, що підкреслено
демонструється у спілкуванні. ·
Вольовий компонент конфлікту виражається через
взаємну демонстрацію (звичайно —
словесну) суперечності позицій, непоступливість, негативізм, небажання
зрозуміти один одного і розібратися в ситуації, що склалася, затяте нав'язування
своєї точки зору. Зазначені компоненти
конфлікту взаємодоповнюють один одного, щоразу виявляючись по-різному. Також важливими в конфлікті є
мета, яка стоїть перед опонентами (протиборствуючими сторонами), та питання: чи
можливо вирішити цей конфлікт мирним шляхом та з максимальною вигодою для обох
сторін. Заказать написание авторской работы |
|