Быстрый переход к готовым работам
|
Аналіз розвитку економічних тенденцій управління
Сучасне розуміння
природи економічної науки, за думкою Л. Роббінса, визначається: "Економіка
- це наука, яка вивчає поведінку людини з погляду відносин між його цілями і
обмеженими засобами, що допускають альтернативне використання" [374]. Це
визначення перетворює економіку на науку про альтернативний вибір. Слід
насамперед відзначити, що у дослідженні поняття «підприємство» чи «фірма»
трактуються, згідно прийнятому у сучасній економічній теорії: «фірма - це та
організація, яка перетворює початкові ресурси в кінцевий продукт» [375, с.423].
Для пояснення, чому фірми існують і що саме вони роблять, Р. Коуз ввів поняття
"витрати використання механізму цін", "витрати здійснення
трансакцій обміну на відкритому ринку", "ринкові витрати" або
"витрати ринкових трансакцій" [375]. В економічній літературі
закріпився вираз "трансакційні витрати", які Р. Коуз трактує наступним
чином: "Щоб здійснити ринкову трансакцію, необхідно визначити, з ким
бажано укласти операцію, оповістити тих, з ким бажають укласти операцію і на яких
умовах, провести попередні переговори, підготувати контракт, зібрати відомості,
щоб переконатися в тому, що умови контракту виконуються, і так далі" [375].
К. Далман визначає
поняття трансакційних витрат як "витрати збору й обробки інформації,
витрата на проведення переговорів і ухвалення рішення, витрати контролю і юридичного
захисту виконання контракту" [371, с.35]. Слід погодитися з думкою Р. Коуза,
що «існування трансакційних витрат стимулює підприємства до введення різних
форм ділової практики, що забезпечують скорочення трансакційних витрат у тому
випадку, коли витрати по виробленню таких форм виявляються менші, ніж економія
на трансакційних витратах. При цьому можуть мінятися вибір партнерів, тип
контракту, вибір пропонованих продуктів і послуг. У роботі "Природа фірми" Р. Коуз довів, що,
хоча виробництво може вестися абсолютно децентралізовано, на основі контрактів
між індивідуумами, і що здійснення трансакцій вабить деякі витрати, неминучою є
організація фірм для здійснення дій, які інакше здійснювалися б через ринкові
трансакції, за умов, якщо внутрішньофірмові витрати менші, ніж витрати ринкових
трансакцій. Саме це визначає, що саме фірма купує, розповсюджує і продає. Слід
відзначити, що концепція трансакційних витрат не часто використовується економістами,
тому відповідний підхід недостатньо упроваджується в практику. Причини такого
відношення до цього можна виявити при розгляданні не тільки фірми, але й ринку.
|
|