Логістика відноситься до наук
управління, що динамічно розвиваються у США, Західній Європі і Японії.
Предметом її вивчення є процеси ефективного управління потоками сировини,
матеріалів для виробництва, готових виробів, а також пов'язаної з ними
інформації. До основних сфер логістичного аналізу відносяться споживчий сервіс,
транспорт, складування, підтримка запасів, реалізація замовлень, потік
інформації, прогнозування попиту, процеси постачання, вибір місць розміщення
виробничих підприємств і складів, упаковка, забезпечення запасними частинами,
обслуговування повернень і утилізація відходів. Роль логістики посилюється в економіці
транзитивного періоду, а менеджерів з логістики потребує ринок праці в країнах
СНД[242,
с.18]. Логістичний менеджмент характеризується фундаментальною дихотомією: з
одного боку, для успішного управління логістичними завданнями підприємства
мають приділяти увагу оперативним проблемам, транспорту, механізму контролю
запасів або вибору джерел закупівлі, а з іншого – їх стратегічним аспектам[234, с.57].
Зважаючи на велику кількість проблем і вирішень у логістичному управлінні,
логістичний менеджмент підприємства повинен враховувати загальні стратегічні
аспекти логістичного управління. Розуміння логістичних проблем є завданням не
тільки відділу логістики, але й інших функціональних рівнів підприємств, без
яких неможливе їх оптимальне рішення. Успішне управління підприємством
характеризують такі чинники, як цілісне бачення системи, координація дій
підприємств, узгоджене управління і координація дій партнерів у стратегічних
альянсах і власних працівників у каналах розподілу як дихотомія стратегічних та
оперативно-тактичних логістичних цілей [234, с.59]. Для успіху на сучасному
конкурентному ринку вирішальними чинниками є швидке транспортування сировини і
матеріалів та своєчасна доставка кінцевих продуктів. Швидкість і якість
виробництва та логістики грають основну роль в успіху для підприємств різних
форм власності, ефективний логістичний менеджмент, як буде показано далі,
впливає на економіку і вносить вагомий внесок до її розвитку. При цьому важливо
розуміти роль логістики в ланцюжку додавання цінності, охарактеризувати
логістичні системи з різних точок зору, виявити взаємозв'язок між логістикою і
іншими важливими функціональними областями на підприємстві, включаючи
виробництво, маркетинг і фінанси [256]. Необхідно обговорити значення
управління діяльності у логістичній діяльності, виконати аналіз логістичних
систем, що задовольняють різним цілям. Для ефективного логістичного менеджменту
важливими завданнями є оптимізація загальних витрат і компроміси в логістичній
системі підприємства у перспективі.
Слід відзначити взаємозв'язок логістики і комплексу маркетингу, при цьому
логістичні дії впливають на всі чинники маркетингової програми підприємства, а
саме чинник продукту, ціноутворення, просування та розповсюдження продукту.
Щодо чинника продукту, логістичні чинники включають фізичні характеристики продукту, упаковку і диференціацію
продукту. Фізичними характеристиками продукту, що впливають на операції
пересування і складування, є співвідношення "вага/об'єм",
"вага/вартість" і ризик, пов'язаний з покупкою продукту [320, с.158].
Наприклад, вугілля як продукт, має низьку вартість в порівнянні з його вагою,
проте витрати на транспортування є високими, і можуть знизити будь-які прибутки
від продажів. Щоб цього уникнути, можна найняти перевізника, який приймає на
себе титул, але не фізичне володіння товаром, і зобов'язується доставити
вугілля безпосередньо від шахти до споживача. Важливо, що логістичні дії часто
обумовлені фізичними характеристиками продукту. Упакуваннязнаходиться в тій області, де логістика взаємодіє
з чинниками продукту і просування. Маркетинговий менеджер може розглядати
упаковку лише як засіб продажу, але не враховувати її логістичні підтексти.
Різні відділи усередині фірми повинні координувати свої зусилля, щоб
гарантувати, що упаковка, бажана з погляду маркетингу, є прийнятною з погляду
логістики. Важливо, що однорідний товар на ринку досконалої конкуренції можна
зробити диференційованим на основі логістичного сервісу і доставки
«точно-в-строк», особливо, якщо це природний продукт з великою кількістю
конкурентів і низькою прихильністю покупців до бренду. Дослідженнями
встановлено, що в маркетингових програмах виробничих фірм споживчий сервіс і
доставка стоять після чинників продукту і ціноутворення, але перед чинниками
персонального продажу і реклами [320, с.163].
Чинник ціноутворення взаємодіє з
логістикою декількома способами, так умови переходу титулу на товар і
відповідальності за перехід можуть визначатися при використанні географічної
системи ціноутворення; деякі з цих методик ціноутворення включають транспортні
витрати в ціну за продукт. Цінові знижки також можуть мати відношення до
логістики: кількісна цінова знижка за купівлю великої кількості товару може
заохочувати до крупних закупівель, і нею користуються, щоб компенсувати
збільшені складські витрати. До цих знижок можуть приєднуватися знижки за
транспортування великих об'ємів, що також приводить до економії для покупців. Чинник просування взаємодіє з
логістикою у сфері реклами, просування продажів і персонального продажу. Кампанії
з реклами і просування товарів необхідно планувати і узгоджувати з логістичною
системою, щоб гарантувати наявність товару, синхронно з продажами для гарантії
своєчасного і ефективного виконання замовлень. Щодо чинника місця, слід зауважити, що метою логістичної системи
є мінімізація логістичних витрат при прийнятному рівні споживчого сервісу, що
означає вибір такого сполучення рівня сервісу і логістичних витрат, що дозволяє
одержати найбільший прибуток [320, с.167].
Логістичні витрати залежать від якості співпраці підприємства у каналі з
постачальниками, експедиторами та клієнтами, що привело до появи стратегічних
альянсів між виробниками, дистриб'юторами і експедиторами, де сполучною ланкою
є система транспортування. Такі стратегічні альянси застосовують складні
інформаційні системи обміну документацією за допомогою електронного обміну
даних на основі об'єднання підприємств-партнерів в інформаційних системах
Інтернет та Екстранет. Максимальний споживчий сервіс у логістиці припускає
утримування великої кількості товарних запасів, дороге транспортування, багато
складів, що збільшує логістичні витрати. Мінімальні витрати на розповсюдження
означають дешеве транспортування, низький рівень запасів і невелике число
складів [248, с.5]. Враховуючи важливість для підприємства чинника доданої
вартості у сфері логістики, аспекти витрат і споживчого сервісу
розглядатимуться нижче більш детально.
Концепція
загальних логістичних витрат. Загальні
логістичні витрати включають витрати на транспортування, на обробку матеріалів у
процесі складування, підтримку і обслуговування запасів. Більш повний перелік
рішень, пов'язаних з матеріальним потоком і складовими загальних логістичних
витрат, включає такі операції, як пересування і транспортування, складування і
зберігання запасів, упакування, обробка матеріалів у складах, управління
запасами, обслуговування замовлень, надання певного рівня споживчого сервісу,
розміщення підприємств і складів та обслуговування повернень, при цьому більшість
витрат є взаємозалежними, часто в протилежному напрямі. Враховуючи, що дії по
фізичному розповсюдженню вимагають істотних компромісів, необхідно ухвалювати
рішення на основі всієї системи. Як показано на рис.3.8, разом із зростанням
кількості складів збільшуються складські витрати і одночасно зменшуються
транспортні витрати. Крива загальних витрат має мінімум не в точці мінімуму
кожного з двох елементів, а в точці оптимуму всієї системи. Метою підприємства
є пошук прийнятного рівня споживчого сервісу при одночасному контролі за
логістичними витратами, при цьому споживчий сервіс розглядається як інструмент
стратегії для збільшення задоволеності клієнта і прибутку. Логістична система
підприємства дуже складна, і для її аналізу необхідно виділити основні складові
елементи. До головних логістичних підсистем підприємства, за ознакою їх
функціонального розділення, відносяться: логістика постачання, логістика
виробництва і логістика дистрибуції. Особливий інтерес для підприємств, що
беруть активну участь в ринкових процесах обміну на внутрішніх і міжнародних
ринках представляє маркетингова логістика, що включає підсистеми логістики
постачання і логістики дистрибуції.