Быстрый переход к готовым работам
|
Мета тренінгових програм даного напрямку
У даній статті під
тренінгом перш за все розуміється відпрацювання навичок, необхідних для
успішних продаж, але по універсальних першоджерелах організаційного буття мета
тренінгу продаж, представлена в їх послідовному тимчасовому алгоритмізованому
вигляді, набагато ширше: Формування, розширення,
уточнення, зміна бачення власних цілей і мотивів продавців у зв'язку з
поліпшенням їх розуміння фінансових і стратегічних цілей компанії [16]. Оцінка учасників (їх
знань, необхідних для успішних продажів, навичок продавців, наявність у них
мотивуючих і стимулюючих до праці чинників усередині компанії). Відпрацювання навичок,
необхідних для успішних продажів: · спілкування: по телефону (вхідний
дзвінок, «холодний дзвінок», переговори), при прямих продажах, переговорах, на
презентаціях, при побудові тривалих відносин з клієнтом і створенні дилерських
мереж; · самоорганізація і робота в команді; · роботи на ПК,
ведення клієнтських баз даних і документів і т.п. Постачання продавців
необхідними регламентуючими документами, з якими вони повинні ознайомитися. Навчання продавців
алгоритмам взаємодії один з одним і з представниками підрозділів компанії,
партнерів. Обмін досвідом продаж,
передача успішного досвіду кращими продавцями, розробка стандартів клієнтського
обслуговування або правил взаємодії з клієнтом і ін [40]. Виділення з середовища
продавців тренерів і наставників, супервізорів, здатних навчати своїх колег і
новачків, відстежувати їх помилки і промахи. Розподіл співробітників по певних
категоріях з різними окладами і комісійними, зарахування в кадровий резерв і
т.п. Перед розробниками
тренінгу продаж, як правило, виникають різноспрямовані, "полярні" по
відношенню один до одного задачі, але слід по можливості і необхідності
працювати у всьому просторі між "полюсами" і на них самих, оскільки
"істина не посередині, а в з'єднанні і підпорядкуванні собі протилежних
сил, можливостей, способів дій". У числі задач, що на
перший погляд суперечать один одному, перерахуємо наступні: 1. Навчити людей досягати
фінансових цілей (добиватися максимальних результатів на даний момент) [19]: · збільшення обсягу прибутків; · підвищення віддачі від інвестицій; · збільшення розмірів позик і
дивідендів; · приток готівки та ін. Навчити досягати
стратегічних цілей (добиватися підвищення прибутку в перспективі): · поліпшення якості обслуговування в
порівнянні з конкурентами; · поліпшення репутації компанії; · забезпечення високих темпів зростання
продаж; · збереження низького рівня витрат і ін.
Безумовно, для компанії
пріоритетні фінансові цілі, але вслід за ними завжди виступають стратегічні,
якщо компанія має намір утримувати свої позиції на ринку або добиватися кращих
показників, успішно конкурувати в умовах насиченості ринку. Перемагають
найбільш клієнт-орієнтовані компанії, з високою культурою обслуговування і
сервісом. 2. З одного боку, навчити
людей виконувати необхідну "роль". З другого боку, допомогти
співробітникам відчувати себе вільно, бути природними, бути собою. Навчання "чіткої
поведінкової моделі", "ролі" дозволяє відсікти украй небажані,
помилкові форми поведінки продавців, а потім повідомити їм якісь стереотипи
культурного ділового спілкування. Наступний крок — усвідомлення продавцями
причин їх агресивної, некоректної поведінки, подолання "бар'єру
страху" в спілкуванні і перехід до природнішої (вільному, активному,
творчому), але разом з тим чітко продуманої поведінки. Тоді вивчена
"роль" сприймається як благо, а не нав'язана ззовні чужа воля,
"жорстока необхідність". Продавці дістають універсальну можливість
ефективно спілкуватися практично з будь-яким клієнтом в зрозумілій і прийнятній
для нього формі. 3. Навчити продавців, з
одного боку, говорити, а з іншою — слухати [29]. При розробці і проведенні
тренінгу продажів ми повинні, можемо і здатні діяти, сполучаючи (хоча, можливо,
розділяючи в часі і просторі) три підходи (виходячи з логіки продажів),
наприклад: а) задача мінімум —
використовувати буденні і ділові шаблони, фрази ввічливості. Мета — війти з
клієнтом в контакт; б) задача максимум —
говорити творчо, винахідливо, без вживання шаблонів, приводити як аргументи
"цитати з великих", забавні історії і т.п. Мета — розговорити
клієнта, спрямувати його на дружній лад. У тому, що торкається
слухання, важливе уміння: а) слухати пасивно —
вислуховувати, спостерігати і придивлятися, збирати інформацію, тримати паузу; б) слухати активно —
ставити питання, жестикулювати, підстроюватися під клієнта, вести діалог,
аргументувати свої вислови, вести торг. 4. Проактивне навчання:
навчити продавця йти на підприємницький ризик при продажах, зберігати постійно
свіжий погляд на клієнта і ринок. Реактивне навчання:
навчити загальноприйнятим "сліпим", але успішним поведінковим
шаблонам ділового спілкування і підходам при продажах. Уміння результативно
ризикувати властиве далеко не всім, навіть успішним продавцям. Якщо у продавця
немає цього "природженого відчуття", навику, то навчити йому можна
після проходження попередніх "ступенів" тренінгу. Бажано, щоб тренери
і наставники самі уміли вести подібний торг і тонко відчувати людей. Це вищий
еталонний рівень, з яким співставляє професіоналізм менш "просунутих"
продавців. Але не варто захоплюватися вихованням подібних унікумів в збиток
постійним досягненням "робочих конячок": у компанії завжди існують
"сходи професійного зростання", кожен ступінь яких зайнятий
продавцями тієї або іншої кваліфікації. 5. Індивідуальне навчання,
з одного боку, і спільне — з іншою. В більшості випадків
поєднання індивідуального і групового навчання продавців може дати хороший
ефект. Виходячи з цього тренер групи, по можливості, повинен бути і індивідуальним
наставником, і "польовим тренером" (показати ряд методів на власному
прикладі, відстежити робочі помилки, підказати шляхи ведення переговорів і т.
д.). 6. Навчання своїми силами,
з одного боку, і навчання за допомогою привернутих фахівців, з іншою. [6] Привертати зовнішніх
фахівців варто, коли свої можливості вичерпані і/або коли вимагається привнести
деяку новизну в характер і динаміку продажів. Крім того, зовнішній тренер
володіє необхідною свободою для неупередженої оцінки якостей і навичок
продавців і об'єктивного зворотного зв'язку, що важливе в умовах надмірної
стагнаційної "спрацьованості" команди або, навпаки, її
"неопрацьованості". Крім того, такий тренер допомагає членам команд
відділів продажів, обслуговування і збуту усвідомити свою унікальність. 7. З одного боку, навчання
на робочих місцях з попередньою оцінкою здібностей і навичок і закріпленням
одержуваних навичок і результатів. З другого боку, навчання у
відриві від робочих місць в ігрових ситуаціях для підвищення повчального ефекту
в довгостроковій перспективі. Важливо використовувати
принцип "дії від зворотної": на тренінгу вибирається абстрактний
контекст для навчання продажам — "продаємо повітря, ділянки на Марсі,
росинки на лузі і т. п.", а потім на робочих місцях в конкретних ситуаціях
застосовуються засвоєні принципи, навички і техніку спілкування. Учасники не
відразу розуміють, як пов'язати абстрактне з конкретним. Тоді тренер показує,
що якщо навички вже закріплені, то співробітник може їх використовувати як на
тренінгу, при продажу "повітря", так і на робочому місці, в реальній
практиці. Спочатку учасники тренінгу продають або представляють на презентації
реальні продукти або послуги своїх компаній — і далеко не всі показують добрі
результати. Потім тренер допомагає учасникам усвідомити свою поведінку в
ситуації "абстрактних продажів", а накопичений досвід інтерполювати в
сферу реальної роботи — або тут же, на тренінгу, або декілька пізніше, на
робочих місцях, під його спостереженням або з можливістю дистанційного консультування
і т.п. [38] Таким чином, тренінгові програми продаж ставлять собі на меті навчити людей досягати фінансових і стратегічних цілей; виконувати необхідну «роль», проте бути природними, бути собою, відчувати себе вільно; говорити та слухати покупців; використовувати буденні і ділові шаблони, фрази ввічливості, але говорити творчо, винахідливо; навчити продавця йти на підприємницький ризик при продажах, зберігати постійно свіжий погляд на клієнта і ринок. |
|