Быстрый переход к готовым работам
|
Концепція підприємства як мережа контрактівКонцепція підприємства як мережа контрактів Еволюція підприємства в організацію об'єктивно стимулювала розширення рамок економічної теорії, появу нових теорій підприємства, серед яких важливе значення займає контрактна теорія фірми, згідно з якою підприємство (фірма) розглядається як мережа контрактів. Початок дослідженням підприємства як мережі контрактів, як відомо, поклала робота Р.Коуза "Природа фірми", написана у 1937 р., в якій автор розглядає фірму (підприємство) і ринок як альтернативні способи організації економічних організацій, різні механізми координації у використанні ресурсів. Фірма і ринок у своїй організації використовують контрактну форму й у цьому плані можуть розглядатися як системи, мережі контрактів. Але контрактна організація підприємства має відмінні риси, які й обумовлюють існування фірм в економіці. На підставі введеного ним поняття трансакційних витрат Р.Коуз розкриває особливості механізму координації у фірмі, показує її об'єктивні основи і переваги. У ринковій системі координація виробництва, як відомо, здійснюється за допомогою послідовних трансакцій обміну на основі цінового механізму, що припускає визначені (трансакційні) витрати на одержання інформації, ведення переговорів, висновок і виконання контракту по кожній трансакції обміну. Фірма також являє собою систему контрактів, однак тут контрактів набагато менше. Серія контрактів з кожним із власників ресурсів заміняється одним загальним контрактом. В результаті відбувається економія трансакційних витрат, що й обумовлює виникнення і розвиток підприємств (фірм) 139, с.16-17. Але відмінність підприємства від ринку не тільки у тому, що тут менше контрактів, але й у тому, що тут їхній характер принципово інший. У фірмі підприємець за контрактом за визначену плату одержує у своє розпорядження виробничий ресурс. Р.Коуз підкреслює, що фірма виникає тоді, "коли спрямування ресурсів (у межах, обумовлених контрактом) починає залежати від покупця" 139, с. 18, тобто підприємця. На думку Коуза, це відбувається головним чином тоді, коли короткострокові контракти насамперед "у випадку постачання послуг праці, ніж при покупці товарів" виявляються незадовільними 139, с. 18 і заміщуються довгостроковими. Інакше кажучи, коли підприємець на невизначений термін купує робочу силу, тоді виникає фірма. Тобто контрактні відносини з приводу послуг праці становлять підґрунтя фірми (підприємства). Р.Коуз підкреслює: довгострокові контракти, що визначають відносини підприємця і власника ресурсу таким чином, що він ним розпоряджається, становлять сутність підприємства (фірми). |
|