Формування національної системи моніторингу якості морозива та сировини для його виробництва
На ринку морозива України постійно реалізується широкий асортимент продукції вітчизняного та іноземного виробництва. Виробники морозива, його споживачі і держава зацікавлені в тому, щоб придбана у торговельній мережі продукція задовольняла існуючі потреби і при цьому не завдавала шкоди життю чи здоров’ю людей. Крім того, продаж продукції нижчої якості без зазначення цього окремими виробниками застосовується як захід конкурентної боротьби, передусім у ціновій конкуренції. Виробники морозива, що здійснюють додаткові витрати для досягнення необхідного рівня якості, зацікавлені у відповідних санкціях до недобросовісних конкурентів. Ці та інші чинники визначають потребу у створенні в країні ефективно діючої системи контролю за якістю та споживчою безпекою товарів. Для практичної реалізації завдань із створення такої системи передусім мають бути визначені принципи її функціонування, обґрунтовані механізм створення і функціонування, показані можливі джерела фінансування відповідних організаційно-економічних дій.
Проблема контролю за якістю товарів і послуг на споживчому ринку не є новою. Її дослідження широко представлене у підручниках і посібниках з менеджменту якості, спеціалізованих технологічних виданнях, опублікованих національних, галузевих, міжнародних та інших стандартах якості тощо. Разом з тим, розгляд проблем забезпечення якості переважно відбувається у двох площинах: технологічній (способи, обладнання, технології перевірки якості) і правовій (існуюча нормативна база стосовно вимог до якості товарів та послуг і санкції з боку уповноважених органів у випадку їх порушення). Відмінність даного дослідження полягає у спробі поєднати технологічно-правові методи вирішення проблем забезпечення якості з організаційно-економічними при домінуванні останніх. Це означає, що визначальними суб’єктами забезпечення необхідного рівня якості мають стати не державні контролюючі органи, а виробники, продавці і споживачі продукту. Саме тому мова йде не лише про функцію контролю, а про цілісну систему збору, обробки, аналізу інформації щодо ситуації з дотриманням виробниками і продавцями необхідних норм та стандартів на реалізовану на ринку продукцію.
Метою даної частини дисертаційного дослідження є виділення та характеристика ключових етапів створення в Україні постійно діючої системи моніторингу якості морозива та компонентів для його виробництва. Необхідність здійснення постійного моніторингу якості морозива обумовлена наступними чинниками:
- морозиво має обмежений термін реалізації і досить жорсткі вимоги до зберігання на складі чи в торговельній мережі;
- морозиво купують і вживають споживачі різних вікових груп, в т. ч. діти;
- під назвою „морозиво” досить часто продають продукт, виготовлений без використання молока та молочного жиру, наприклад, на основі рослинних жирів чи фруктових соків;
- не всі виробники морозива здійснюють виробництво офіційно, тому не завжди є можливість перевірити рівень використовуваних технологій, дотримання вимог санітарії та гігієни.