Корпорація як інститут корпоративного сектора економіки
У ринковій економіці одне з провідних місць належить корпораціям, що зумовлено притаманними їм перевагами порівняно з іншими формами організації підприємницької діяльності. Світовий досвід свідчить, що в економічно розвинутих країнах основою національних економік є корпорації, так як вони сприяють концентрації капіталу та інвестуванню його в різні сфери, які забезпечують конкурентноздатність економіки на національних і
світових ринках.
Процеси глобалізації вносять суттєві зміни в економічне життя, формуючи нові умови та змінюючи роль його учасників. У результаті трансформується система економічної координації і характер відносин держави та економічних агентів. Держава втрачає свої позиції контролера й головного політичного гравця у сфері міжнародних економічних відносин. Своїм місцем вона з часом поступається транснаціональним корпораціям.
Поняття корпорації в економіці не є новим, оскільки воно знайшло своє відображення в працях таких представників економічної теорії, як А. Сміт [411], А. Маршал [256], В. Зомбарт [138] та ін.
Узагальнивши матеріали дослідження, дотримуючись вимог принципу суперечності, системно-структурного підходу та інших методів дослідження економічних понять, можна сформулювати наступне визначення корпорації: корпорація – це форма концентрації виробництва, яка досягається шляхом об’єднання багатьох індивідуальних капіталів в один асоційований капітал; об’єднуюча група відносин власності за ознаками вторинності й безлічі власників, в якій делегування усіма її членами частини своїх прав власності правлінню забезпечує ефективне зростання рівня продуктивних сил, прибутковості та конкурентоспроможності, сприяє швидкій адаптації до структурних змін в економіці.
Активно долучається до глобалізаційних процесів, пов’язаних із розповсюдженням впливу транснаціональних компаній, і Україна. Її територія, ресурси (головним чином, людські), потенціал потрапляють у коло інтересів ТНК, адже одним з пріоритетних завдань, яке стоїть перед транснаціональними компаніями, є створення передумов для подальшого величезного за своїми масштабами розширення ринку збуту.