Сучасний стан і дієвість державної фінансової підтримки сільськогосподарських підприємств
Ефективне державне регулювання розвитку сільського господарства необхідне для подолання кризових явищ і забезпечення подальшого інтенсивного розвитку АПК. Досвід високорозвинених країн, агропромисловий комплекс яких тривалий час формувався під впливом держави, свідчить, що в умовах ринкової економіки ефективність аграрного виробництва значно залежить від рівня державної підтримки галузі. Нині існує 5 світових концепцій державного регулювання аграрного сектора економіки (табл. 4.1).
Спроби змоделювати розвиток аграрного сектора економіки були зроблені в Концепції комплексної програми підтримки розвитку українського села на 2006-2010 pp., яку схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2005 р. № 536-р [258].
Нині в Україні бюджетні кошти спрямовуються, по-перше, на підтримку процесу розширеного відтворення в сільському господарстві, по-друге, на стримування інфляційних процесів і захист інтересів споживачів сільськогосподарської продукції. При цьому, державна підтримка галузі містить бюджетне фінансування програм і заходів, спрямованих на її розвиток, пільговий режим оподатковування, часткову компенсацію відсоткових ставок за користування кредитами комерційних банків, списання безнадійної заборгованості перед бюджетом і соціальними фондами, здешевлення вартості страхових премій сільськогосподарських підприємств.
За роки незалежності України бюджетна політика щодо сільського господарства значно змінювалась, зокрема в напрямі інтеграції України до світової системи торгівлі, що має бути враховано в процесі бюджетного регулювання. У зв’язку з цим на 5-7 років потрібно затвердити адаптаційний період та передбачити застосування інструментів державного регулювання, які дозволять суттєво пом'якшити втрати від інтеграції.