Вплив механізму ціноутворення на розвиток ринку продукції тваринництва в умовах кризи
Розвиток ринкової економіки в значній мірі визначається рівнем, стру-ктурою і динамікою ринкових цін. Це пов’язано перш за все тим, що ціни виступають в якості важливої складової ринкового механізму, що регулює як розвиток всього суспільного виробництва, так і його складових: окремих під¬приємств, галузей, певних товарних ринків. Ціна в ринковій економіці служить не тільки за¬собом інформації для виробників, поставщиків товарів про стан ринкової, але і виступає як спосіб оптимізації поведінки і прийняття рішень суб’єктами ри¬нку, що забезпечують економічне зростання.
Сучасна ринкова економіка розвивається тим успішніше, чим повніше мобілізуються в господарській практиці інтенсивні фактори економічного зростання. Динаміка цін передбачає масштаби інвестицій, якісне удоскона-лення технічної бази виробництва, задає темпи інтенсифікації виробництва. Ціна закликана створювати такі ринкові умови, при яких забезпечується не-обхідний вибір інвестиційних товарів і створюються умови нарощування ви-робничого потенціалу підприємств, галузей АПК і продовольчого ри нку.
Провівши критичний аналіз існуючих концепцій ціноутворення, при-ходимо до висновку, що ціна включає дві різні по своїй природі складові час¬тини: саму вартість товару, що формується під впливом виробничих факто¬рів, і ту її грошову частину, яка визначається ринковими факторами. Вплив цих факторів на рівень і динаміку цін залежить від реально існуючої еконо¬мічної ситуації, зокрема, від зміни суспільно-необхідних витрат праці: жит¬тєвого циклу товару, якості і корисних властивостей товару, ступеню відхи¬лення обсягів попиту і пропозиції, тобто порушення ринкової рівноваги. Ви¬ходячи з вище наведеного, ціна – це грошова форма буття товару, що являє собою динамічну систему, що формується під впливом вартості товару, ство¬реного в процесі виробництва і ринкових факторів – попиту і пропозиції, рі¬вня державного і маркетингового регулювання цін, ступеня монополізації виробництва, життєвого циклу товару.
В останнє десятиліття широке розповсюдження отримала маркетингова концепція ціни і ціноутворення. В ній ціна визначається як результат дого¬вору по продажу товару. Нажаль дана концепція не може пояснити, що ви¬значає величину ринкової ціни: чи закладені в ціні будь-які об’єктивні ос¬нови чи це результат суб’єктивної угоди покупця з продавцем ?
На наш погляд, покупець і продавець з різних позицій визначають ціну. Виробник, призначаючи ціну своєму товару, прагне, щоб його товар був оці¬нений не нижче витрат виробництва і певного прибутку та не нижче ціни то¬вару такої ж якості, вироблених на інших підприємствах. Він виступає, перш за все, виразником трудової теорії вартості. Покупця не цікавить величина затрат праці на виготовлення даного товару і не турбують проблеми витрат виробництва. Він прагне за рівну кількість грошей придбати товар не меншої корисності, ніж він може купити у іншого продавця. Покупець є виразником теорії граничної корисності, що відповідає його інтересам.
Аналіз існуючих концепцій ціни і ціноутворення дозволяє зробити ви-сновок про багатогранність економічної категорії ціни. Обмежитися яким-небудь одним із перерахованих підходів вважаємо методологічно невірним. Для об’єктивного теоретичного усвідомлення вимагається системний підхід на основі врахування всіх сторін і визначальних факторів.