1.1. Методологічні підходи до вивчення та формування стратегій підприємств у сучасних умовах та їх генезис
Сучасна концепція маркетингу може трактуватися по-різному, залежно від точки зору конкретної наукової школи, проте є усі підстави стверджувати, що саме стратегічний маркетинг є тією методичною основою, на якій базується довгостроковий розвиток найбільш успішних підприємств. За словами Дж.Траута, успіх підприємства „…пов’язаний з наявністю правильної, вірної стратегії. Саме стратегія задає конкурентний напрям, диктує планування товару, підказує, як здійснювати внутрішні й зовнішні комунікації і на чому необхідно сконцентрувати увагу”[232, с. 17]. Таким чином, значення стратегії у веденні господарської діяльності підприємств складно переоцінити. В основі ж формування такої стратегії в сучасних умовах лежать принципи маркетингу.
Маркетинг, як відомо, є організаційно-управлінською діяльністю [174, с.11] і впливає практично на усі аспекти функціонування підприємства, тому можна стверджувати, що формування й реалізація стратегій маркетингу сприятиме ефективному функціонуванню підприємства на довгостроковій основі. За словами Л.В. Балабанової, концептуальні проблеми формування маркетингових стратегій пов’язані з „…вибором основної методологічної бази, на якій буде будується вся концепція стратегічного планування ” [14, с.16].
Питання методології формування стратегій підприємств є в центрі уваги багатьох вітчизняних та зарубіжних економістів. На думку А.Свечина, “стратегія починається там, де видно низку послідовних цілей, етапів до досягнення кінцевих цілей… У всіх випадках, коли … має надаватися вибір між двома оперативними альтернативами, слід… перейти до стратегічного етапу мислення”[203], тобто стратегія певним чином співвідноситься з категорією «розвиток». Крім того, стратегія визначає не прийняття конкретних рішень, а сукупність рішень в цілому у певній ситуації. Стратегія має базуватися не лише на дійсних, фактичних умовах функціонування, а й враховувати потенційний розвиток умов середовища. На думку І. Ансоффа, стратегію можна охарактеризувати як спосіб, правила вибору цілей у конкретних, заздалегідь непередбачених ситуаціях і засобів їхнього досягнення із числа можливих [9]. Таким чином, стратегія у його розумінні, насамперед пов’язана з формулюванням цілей підприємства і вибором засобів реалізації.