Маркетингові стратегії зростання підприємств АПК: зміст та основні види
В сучасних умовах господарювання аграрних підприємств, коли зростає ступінь нестабільності ринкового середовища і загострюється конкуренція, підвищується роль стратегічного маркетингового планування, яке являє собою сукупність дій і рішень, що приймає керівництво у процесі розробки специфічних стратегій. Після визначення місії та цілей агропідприємства, аналізу зовнішнього та внутрішнього маркетингового середовища доцільно обґрунтувати загальну (загальнокорпоративну) стратегію. Як вже зазначалось, розрізняють три види базових стратегій: стратегія скорочення; стратегія стабілізації; стратегія зростання. Головна стратегія має спиратися на систему ділових, що вказують шляхи реалізації головної стратегії (продуктово-ринкових, ресурсно-ринкових, інтеграційних) і функціональних стратегій (технологічні, фінансові, соціальні, управлінські, кадрові та ін.). Усі вони мають розроблятися як взаємопов’язані елементи системи та бути частиною впровадження базової стратегії.
У наведеній системі стратегій для підприємств аграрного сектору в сучасних умовах України одне з чільних місць, на думку науковців, належить продуктово-ринковій стратегії (сукупність стратегічних рішень, що визначають номенклатуру, обсяг та якість продукції і способи поведінки підприємства АПК на ринку) й ресурсно-ринкові стратегії (сукупність стратегічних рішень, що визначають поведінку підприємства чи галузі на ринку виробничо-фінансових та інших факторів і ресурсів виробництва) [164, с. 98]. Практично ж ці дві стратегії – продуктову і ресурсну – розробляють у взаємозв’язку.
Обґрунтування продуктово-ринкових стратегій передбачає вибір одного з кількох заздалегідь розроблених варіантів у тій або іншій сфері залежно від зовнішніх і внутрішніх чинників. В АПК обґрунтування продуктово-ринкових стратегій необхідне на чотирьох рівнях: АПК у цілому або певного регіону; сільського господарства як галузі народного господарства; окремих його підгалузей (підкомплексів) та на рівні окремих підприємств. Предметом нашого дослідження є розробка таких стратегій на мікрорівні. Зокрема, при обґрунтуванні товарно-ринкових стратегій доцільно дотримуватись таких етапів: виявлення тенденцій розвитку і структурних змін по галузях; оцінка конкурентоспроможності окремих видів агропродовольчої продукції та їх груп на різних ринках, а також можливості її підвищення по кожному з видів продукції; формування комплексу пов’язаних стратегій розвитку [130].