Види маркетингових конкурентних стратегій та їх особливості в аграрному секторі економіки України
Конкурентна стратегія як другий рівень ієрархії стратегій підприємства — це концепція і підпорядкована їй система планування дій підприємства, спрямованих на досягнення його стратегіч¬них конкурентних цілей. На думку Л. Балабанової, конкурентна стратегія – набір правил поведінки в обраних стратегічних областях бізнесу, якими підприємство керується для до¬сягнення поставлених цілей у кожній галузі в умовах конкуренції [15, с. 32].
За визначенням Ф. Котлера, В. Вонг, конкурентні стратегії – це «стратегії, які дозволяють компанії зайняти міцні позиції у боротьбі з конкурентами і забезпечать їй найбільшу конкурентну перевагу» [175, с. 647]. З точки зору Т.С. Мельник, маркетингова конкурентна стратегія як різновид маркетингових стратегій підприємства являє собою один із засобів реалізації його маркетингових цілей і спрямована на визначення тих сильних сторін підприємства, за рахунок яких воно може успішно конкурувати на цільовому ринку і які здатні утворити конкурентну перевагу підприємству [148, с. 65]. Ми цілком погоджуємося з таким визначенням, враховуючи те, що метою конкурентної стратегії має бути обов’язково досягнення певного становища порівняно з конкурентами на даному ринку. Конкурентною стратегією можна вважати також сукупність довгострокових заходів наступальнго та оборонного характеру, які закріплюють стан підприємства на ринку з урахуванням чинників інтенсивності конкуренції.
Конкурентна стратегія, як правило, описується трьома компонентами:
• швидкість зростання – фіксує, які заходи будуть забезпечува¬ти майбутнє зростання підприємства; до них належать зрос¬тання масштабів діяльності підприємства, розширення ринку, розширення товарного асортименту;
• диференціювання ринку – виявляє, яким чином стратегія під¬приємства буде відрізнятися від стратегії конкурентів з погляду сегментації, а також відносну частку ринку, що підприємство прагне зайняти;
• диференціація продуктів – показує відмінність товарів і по¬слуг конкретного підприємства від продукції конкурентів [15, с. 32].