Оцінка ефективності реалізації маркетингових стратегій
Розуміння стратегії підприємства, методичних підходів до її розробки й впровадження в контексті способів досягнення цілей агробізнесу, залежатиме від того, як вимірювати ступінь досягнення цих цілей, іншими словами, від того, як вимірювати ефективність функціонування підприємства. Існування такої залежності очевидна, але слід сказати, що особливості та ефективність стратегій підприємств у будь-якій галузі економіки у наш час визначаються формулою комерційного успіху, обраною ними за основу управління господарською діяльністю. Визначення ефективності застосування маркетингових стратегій в аграрному секторі є особливо актуальним, оскільки стратегічне маркетингове планування у цій сфері перебуває лише на початку свого становлення і вимагає підтвердження доцільності впровадження.
Зазначені питання висвітлювали у своїх працях іноземні автори [5; 19; 91] та вітчизняні - [7; 26; 38; 106; 154; 188]. Слід визнати, що в економічній літературі відсутній єдиний підхід до системи оцінювання ефективності маркетингових стратегій. При цьому можна говорити про існування двох концептуальних підходів до оцінки ефективності взагалі. Один з них більш поширений, але методологічно належить до періоду індустріального розвитку суспільства. Другий, навпаки, усвідомлюється поки ще лише деякими керівниками підприємств й належить до постіндустріальної парадигми. Згідно першого підходу, більшість підприємців та науковців визначають залежність ефективності (Е) функціонування підприємства як функцію від товару й обсягу виробництва (або продажу) Q: