Обліково-аналітичне забезпечення виробництва інноваційних продуктів: методологія та організація
Результатом застосування відповідних організаційних форм розробки та впровадження інновацій в якості інноваційних проектів є інноваційний продукт або інноваційна продукція як організаційні форми здійснення виробництва інновацій. Як наслідок, окремому дослідженню Підлягають напрями розвитку методології бухгалтерського обліку в частині результатів інноваційної діяльності.
Відповідно до Закону України “Про інноваційну діяльність” інноваційний продукт – це результат виконання інноваційного проекту, науково-дослідна і (або) дослідно-конструкторська розробка нової технології (зокрема інформаційної) або продукції з виготовлення експериментального зразка або дослідної партії, яка відповідає наступним вимогам:
– інноваційний продукт є реалізацією (впровадженням) об’єкту інтелектуальної власності (винаходу, корисної моделі, промислового зразка, топографії інтегральної мікросхеми, селекційного відбору тощо), на які виробник продукту має державні реєстраційні документи (патенти, свідоцтва) або отримані від власників цих об’єктів інтелектуальної власності ліцензії, або реалізацією (впровадженням) відкриттів. При цьому використовуваний об’єкт інтелектуальної власності може бути визначальним для даного продукту;
– розробка продукту піднімає вітчизняний науково-технічний і технологічний рівень;
– в Україні цей продукт вироблений (буде вироблений) вперше, або якщо не вперше, то відповідно до іншого аналогічного продукту, представленого на ринку, є конкурентоспроможним і має істотні високі техніко-економічні показники.
Інноваційна продукція – це нові конкурентоспроможні товари або послуги, які відповідають наступним вимогам:
– інноваційна продукція є результатом виконання інноваційного проекту;
– інноваційна продукція вироблена (або буде вироблена) в Україні вперше, або якщо не вперше, то відповідно до іншої аналогічної продукції, представленої на ринку, є конкурентоспроможною і має істотні високі техніко-економічні показники [298].
Організаційні форми виробництва інноваційних продуктів
включають три стадії:
1) впровадження – від завершеної розробки до першого
виробничого застосування;
2) освоєння – від першого застосування до досягнення проектних техніко-економічних показників;
3) розповсюдження – від впровадження і освоєння на першому підприємстві до задоволення потреб вітчизняного і світового ринку, включаючи обслуговування у споживачів і утилізацію використаного виробу.