Економічна сутність дебіторської заборгованості та її типологія
Питання управління дебіторською заборгованістю потребують попереднього розгляду економічної сутності поняття «дебіторська заборгованість», яке з одного боку, має визначити сутність об’єкту управління в сучасних умовах господарювання, а з іншого – його значення для забезпечення ефективного формування, використання оборотних коштів та функціонування вітчизняних підприємств вантажного автотранспорту.
Проблематика щодо трактування дебіторської заборгованості розглядалась в дисертаційних дослідженнях Н.М. Новікової [15], Л.В.Черненко [36]. Також значний внесок у дослідження поняття «дебіторська заборгованість» зробили такі вчені, як: Є.О. Іванов [37], М.Д. Білик [38], О. Рєзоглазова [39], І.О. Бланк [40], В.І. Арачій, Л.В.Черненко [41], Р.М. Іванчук, О.А. Іванчук [42], Д.В. Глінкіна [43], В.С. Здреник [44], О.І. Агєєва [45], С.Л. Береза [46], О.А. Боровик [47], К.С. Сурніна [48], Д. Стоун, К. Хітчинг [49] та Я.В. Соколов [50].
Однак багато питань теоретичного та методичного характеру щодо комплексного вирішення проблем управління дебіторською заборгованістю підприємств досі чітко не визначені.
Причиною розбіжностей у поглядах науковців є відсутність єдиного підходу щодо сутності поняття «дебіторська заборгованість».
Розкриваючи зміст даної дефініції та відокремлюючи особливості її інтерпретування у процесі генезису, зазначимо, що спочатку поняття «дебітор» ототожнювалося не лише з особою, товаром, грошима, рахунком.
На думку Дж. Луццато, «подвійний аспект кожної операції став можливим тому, що дебітори та кредитори почали фігурувати не лише як особи, а й як предмети» [50, с.70]. Водночас слід наголосити, що значних змін у трактуванні поняття «дебіторська заборгованість» протягом тривалого часу не відбулося.
Сучасне трактування поняття «дебіторська заборгованість» з’явилося ще у VIII ст. н.е. Особливо важливим і суттєвим є внесок Е. Дегранжа і Дж. Дзаппі, котрі почали розглядати дебіторську заборгованість як один із показників, що характеризує фінансовий стан підприємства [50, с.70].