Виховання альтруїзму старшокласників у позакласній діяльності
Позакласна і позашкільна виховна робота є невід’ємною складовою всієї системи освіти і виховання молодого покоління.
Про важливість цього положення наголошено у Законах України “Про освіту” [88], “Про загальну середню освіту” [89], “Про позашкільну освіту” [90], Національній доктрині розвитку освіти України в ХХІ ст. [172] та ін. Зокрема, у документах зазначено, що реалізація виховних функцій здійснюється в системі навчально-виховної діяльності вчителя, важливе місце в якій посідає позаурочна виховна робота, спрямована на всебічний і гармонійний розвиток особистості, а також здібностей, талантів та обдаровань дітей і молоді, задоволення їхніх інтересів і запитів.
Проблемі виховання особистості в позакласній та позашкільній діяльності присвячена значна кількість досліджень. Зокрема, певні аспекти цієї проблеми відображено у сучасних психолого-педагогічних розробках вітчизняних науковців: А. Вірковського, С. Гармаш, К. Дорошенко, Г. Жирської, І. Казанжи, П. Кендзьор, І. Кравченко, В. Мазуріної, О. Пархоменко, Н. Сінькевич, О. Столяренко, Н. Тимощук, Н. Хамської, В. Яковлєвої. Більшість дослідників наголошує на необхідності підвищення ролі позашкільних закладів у вихованні високоморальної особистості, на оновленні парадигми змісту, форм і методів виховання (О. Пархоменко, К. Дорошенко), оскільки виховна позанавчальна діяльність не відповідає сучасним вимогам формування гуманістично спрямованої молоді (А. Вірковський, Н. Сінькевич).
Найбільш сприятливими умовами для здійснення виховної діяльності, як визначає В. Мазуріна, є позакласна робота, яка забезпечує реалізацію особистісного потенціалу учня, вирішення його індивідуальної неповторності, а також сприяє виникненню умов для подолання формалізму й авторитарності у взаєминах педагога і вихованця. У позаурочній діяльності вчитель може застосувати нетрадиційні методи виховання для розвитку бажаних характеристик [160, c. 1–2].
Позакласна робота значно розширює можливості альтруїстичного виховання учнів, сприяючи формуванню в них здатності до моральних, зокрема альтруїстичних, учинків. Аналіз практики роботи загальноосвітніх навчальних закладів дає змогу стверджувати, що одне з головних завдань педагогічних та учнівських колективів полягає у вихованні особистості на гуманістичних й національних засадах, культивуванні базових складових альтруїзму у молодого покоління.
Вся работа доступна по Ссылке