Концептуальні підходи до удосконалення якості вищої освіти
Концептуальні підходи до удосконалення оцінки результативності якості вищої освіти відображають пріоритети розвитку і принципи функціонування ви-щої освіти.
На державному рівні ретельно продумані й сформульовані концептуальні підходи забезпечують єдність напрямку у впровадженні й розвитку оцінки ре-зультативності якості вищої освіти, загальний контур розв’язання проблеми, який може включати значну частку варіабельності.
Держава, видаючи ліцензії на право здійснення вищої освіти і документи про акредитацію ВНЗ, фактично виступає гарантом якості вищої освіти в країні. Однак використовувана концепція оцінки діяльності ВНЗ має ряд принципових недоліків.
По-перше, через недостатньо чітку розробку понятійного апарату виникає нечіткість критеріїв оцінки якості. Крім того, відсутні сформульовані вимоги з оцінки якості вищої освіти.
По-друге, через процедури ліцензування, акредитації й атестації держава виступає як єдиний споживач послуг ВНЗ. Оцінюючи діяльність ВНЗ, вона не враховує думку інших споживачів, у той час як держава є агентом суспільства в особі студентів, абітурієнтів і роботодавців, поза інтересами яких якість освіти не має цінності.
По-третє, основний нормативний документ вищої професійної освіти − державний освітній стандарт, ступінь дотримання якого є найбільш важливим оціночним показником якості вищої освіти та якості підготовки фахівців, також містить деякі недоопрацювання з погляду змісту й можливостей оцінки. До них, зокрема, можна віднести:
• недостатню відповідність ДСТ ВО світовим тенденціям розвитку вищої освіти;
• орієнтацію на традиційні системи й технології оцінювання;
• результат освітнього процесу не представлений у вигляді компетенцій і навичок випускників;
• переважну орієнтацію на внутрішні (академічні) і не актуальні в сучасних умовах критерії та показники якості й розвитку вищої професійної освіти;
• невиражену орієнтацію на студента;
• невисоку сприйнятливість до вимог ринку праці;
• недостатню здатність відображення стратегічних потреб держави і суспі-льства;
• абстрактне, неконкретне формулювання цілей.
Вся работа доступна по Ссылке