Аналіз впливу ТНК на промислові підприємства металургійної галузі України
Існування ТНК неможливо розглядати без транснаціоналізації. Процес транснаціоналізації розглядається як процес розширення міжнародної діяльності промислових фірм, банків, їх винахід за національні межи окремих країн, що призводить до переростання національних компаній в транснаціональні. Для даного процесу характерно переплетення капіталу за рахунок поглинання фірм інших країн, створення спільних компаній, залучення коштів іноземних банків, встановлення тривалих зв’язків промислових компаній і банків однієї країни за кордоном.
Бурхливе зростання ТНК припадає на 60-70-ті роки XX ст. із настанням нової фази в розвитку ринкової економіки. Головну увагу ТНК зосереджують на виробництві, орієнтуються на зарубіжні філії та збутові підрозділи. Отже, ТНК - це форми вияву більш загальної тенденції - прагнення капіталу до зовнішньоекономічної експансії, яка пов'язана з особливостями самого капіталізму останньої чверті XX ст. На ранньому етапі розвитку капіталізму переважаючою формою експансії була торгівля товарами (товарний експорт). Наприкінці XIX ст. за межами національних кордонів починає здійснюватися експансія у формі позичкового капіталу, тобто експорт капіталу для отримання вищого відсотка за кордоном («портфельні інвестиції»). Могутнім експортером капіталу на початку XX ст. була Велика Британія. Експорт капіталу в такій формі не дає експортеру право контролю за зарубіжними промисловими підприємствами. Після Другої світової війни масштаби експорту капіталу за національні кордони зростають, однак у формі прямих іноземних інвестицій. Зарубіжне виробництво, яке раніше мало епізодичний характер, стало визначальним чинником, характерною рисою міжнародної компанії нового типу. [272]
Існує така тенденція, що рівень концентрації капіталу і виробництва переріс національні кордони, що вони стали завойовувати міцні позиції не лише в національній, а й у світовій економіці. Тобто, ТНК можна розглядати як олігополістичну структуру, в якій власність, управління, виробництво і продаж здійснюються в рамках юрисдикції декількох національних держав. Головна мета корпорації - забезпечення виробництва товарів для світового ринку з максимально меншими витратами для отримання найвищого прибутку. Ця мета досягається або найбільш ефективним розміщенням, найбільш наближеним до споживача розподілом виробництва чи послуг, або завдяки мінімальному оподаткуванню за сприяння місцевого уряду. [270]
Вся работа доступна по Ссылке