Удосконалення інформаційного забезпечення процесу управління економічною стійкістю аграрних підприємств
На сьогодні продовжує зростати розрив між наукою й виробництвом, сільське господарство залишають висококваліфіковані фахівці і, як наслідок, спостерігається низька ефективність та конкурентоспроможність виробництва. Не використовується в достатній мірі потенціал наукових і освітніх установ, органів управління АПК всіх рівнів, агропромислових асоціацій та союзів. У сформованих умовах, на наш погляд, розвиток інформаційно-комунікаційної системи є одним з найбільш важливих пріоритетів аграрної політики.
Одним із найактуальніших напрямів розвитку аграрного сектора Полтавської області є організація та забезпечення функціонування інформаційно-консультаційної служби, яка може бути створена у вигляді обласного багатопрофільного інформаційно-консультаційного центру на базі Головного управління агропромислового розвитку Полтавської обласної державної адміністрації, Полтавської державної аграрної академії та спеціалізованих приватних підприємств. Характерною рисою інформаційно-консультаційного обслуговування аграрних підприємств має бути функціональний взаємозв’язок в процесі їх спільної роботи. До складових механізму консультаційної діяльності слід віднести: механізм інформаційного забезпечення аграрних підприємств, механізм підготовки та підвищення кваліфікації кадрів, механізм консультування з приводу впровадження інновацій та інформаційного забезпечення, механізм ціноутворення, механізм маркетингових консультативних послуг та зворотній зв’язок в інформаційно-консультаційній роботі.
Специфіка інформаційно-консультаційного процесу в сільському господарстві виходить з об’єктивних особливостей галузі. В основі найбільш вагомих рис останньої знаходяться, насамперед, природно-біологічні особливості сільськогосподарського виробництва (використання землі як основного засобу виробництва, застосування біологічних об’єктів (рослин і тварин) як предметів праці, залежність від зональних і природно-біологічних умов тощо). Природно-біологічні особливості зумовлюють техніко-технологічну специфіку галузі (сезонність виробництва; довжина технологічних циклів; мобільність більшості засобів праці; різноманіття й незамінність факторів, що впливають на результат виробництва тощо). На основі цих загальних рис у процесі історичного розвитку сформувалися соціально-економічні особливості галузі.
Крім галузевих особливостей процесу інформаційно-консультаційного обслуговування в АПК, необхідно враховувати особливості змісту інформаційно-консультаційного процесу.
Основними структуроутворюючими ланками в інформаційно-консультаційному циклі є науково-дослідні й освітні установи державного та регіонального рівнів. Ці установи здійснюють як фундаментальні, так і прикладні дослідження, але для процесу впровадження досягнень НТП особливу роль відіграють науково-технічні розробки. У процесі науково-технічних розробок створюються документація й зразки нової техніки, наукові рекомендації з нової технології й організації виробництва тощо.
Проводиться збір, обробка й аналіз інформації, де окрім наукових і освітніх установ також участь беруть різні інформаційні й адміністративні органи (управління сільського господарства всіх рівнів, бібліотеки, центри науково-технічної інформації, інформаційно-консультаційні центри і т.д.).
Впровадження й використання є одним з найважливіших складових інформаційно-консультаційного циклу, стосовно якого всі попередні стадії мали попередній характер. За допомогою консультантів або без них відбувається впровадження науково-технічних розробок, удосконалення різних виробничих і управлінських циклів.
Вся работа доступна по Ссылке