Механізм податкового регулювання економіки України
Необхідність і важливість державного регулювання економіки підкрес-лювалася в роботах Дж. К. Гелбрейта, Р. Дорнбуша, В. В. Леонтьєва, Дж. Д. Сакса, П. Самуельсона, С. Фішера та інших. Однак батьком теорії дер-жавного регулювання економіки країн з розвиненим ринком справедливо вважається Дж. М. Кейнс. З різних методологічних позицій розглядалися ак-туальні проблеми державного регулювання економічних процесів у дослі-дженнях вітчизняних науковців: Базилюк А., Богині Д., Богуцького О., Галь-чинського А., Гейця В., Долішного М., Мочерного С., Пилипчука М., Черня-ка В. та інших. Проте незважаючи на значний обсяг теоретичних розробок в області регулювання економіки, серед існуючих дотепер інструментів держа-вного регулювання залишаються неповністю визначеними особливості подат-кового регулювання економіки.
Відомо дві групи інструментів регулювання економічного розвитку:
– засоби макроекономічного регулювання;
– засоби мікроекономічного регулювання.
Засоби макроекономічної регулювання можуть бути реалізовані двояким чином: або частковий контроль над інструментами економічної політики передається на рівень окремих регіонів, або він концентрується в руках центральної влади.
Інструменти мікроекономічного регулювання – це засоби регулювання окремих сфер, ринків, галузей, що реалізуються, як правило, „точково” на мі-сцевому рівні.
Всю сукупність засобів макроекономічного регулювання можна розді-лити на два основних блоки:
– прямі – це прийняття обов'язкових до виконання законів, обмежую-чих в тій чи іншій мірі свободу економічного вибору суб'єктів економіки. На-приклад, політика держави в сфері ціноутворення, ліцензування, сертифіка-ції, антимонопольного регулювання і т.д.;
– непрямі – зберігають свободу прийняття рішень, створюють зацікав-леність (чи незацікавленість) в певних діях. Наприклад, такі елементи, як по-датки, державні кредити, ставка банківського відсотка і т.д.
Вся работа доступна по Ссылке