Зарубіжний досвід боротьби з тіньовою економікою
Будь-яка економічна система в будь-якій країні світу є своєрідним син-тезом легальної і нелегальної, тіньової економічної діяльності. Нелегальна, прихована економіка функціонує разом з легальною економікою і в деяких країнах по своєму розмаху практично не поступається легальній. Наявність тіньової економіки свідчить про недосконалість державного управління як у вітчизняній економіці, так і у національних економіках всіх країн світу. А об-сяг тіньової економіки в кожній конкретній країні є мірилом цієї недосконало-сті.
Неефективна бюджетна політика веде до скорочення надходжень до державного бюджету через зростання тіньового сектору. Нестійкість законо-давства лякає бізнесменів, а сертифікація їх діяльності примушує підприємців йти в тінь.
Десятки років досліджень тіньової економіки дали змогу знайти способи її регулювання, але нікому не вдалося знайти спосіб викорінення тіньової еко-номіки. Тіньова економіка властива більшою чи меншою мірою всім країнам і в усі часи.
При формуванні державної економічної політики, при складанні статис-тичних звітів і прогнозів не можна не враховувати тіньової економіки – вона складає близько половини всіх економік світу, і її вплив, як позитивний, так і негативний, дуже великий.
На жаль, ще не створено дієвих важелів протидії тіньовій економіці, весь арсенал методів боротьби з нею, як правило, вичерпується адміністративно-каральними заходами, що, звичайно ж, далеко не завжди може привести до бажаних результатів.
Однак законодавство багатьох країн сприяє „відмиванню” грошових коштів тіньового походження. А в деяких країнах (особливо тих, що недавно стали на шлях розбудови ринкової економіки) законодавство не тільки не від-повідає, а й суперечить міжнародній практиці з цих проблем. Деякі нормативні акти мають декларативний характер і відповідно не виконуються, наприклад, зобов'язання підзвітних осіб інформувати правоохоронні органи про ве-ликомасштабні операції та надавати фінансово-господарські документи на вимогу правоохоронних органів. Тому необхідно вносити зміни в діючі наці-ональні законодавства, що дозволить врахувати власний і міжнародний досвід. Адже велике значення має узгодженість та відповідність національних за-конодавств і систем державного регулювання економіки, щоб суб'єкти тіньової економіки не використовувати відмінності в законодавстві різних країн для отримання доходу.
Дуже важливою є також відповідність та взаємоузгодженість всередині країни – між різними органами держави. Спільна, цілеспрямована і своєчасна економічна політика забезпечить ефективність економіки. Легалізація тіньової економіки – це не самоціль: вона необхідна для підвищення ефективності державного регулювання в цілому.
Вся работа доступна по Ссылке