Організаційно-економічні механізми збільшення податкових надходжень до бюджету від фінансово-промислових груп
З метою ефективного управління національним господарством органам державної влади необхідні ресурси, які можна було б використати в різноманітних перспективних програмах розвитку економіки України. Але в умовах щорічного дефіциту державного бюджету управління національною економікою зводиться до виконання державою лише окремих завдань, які не мають інвестиційного характеру і найчастіше носять соціальну спрямованість – виплата заробітної плати працівникам бюджетної сфери, пенсій, лімітовані витрати на охорону здоров’я тощо. Збереження негативних тенденцій в наповненні доходної частини державного бюджету та вузька спрямованість ресурсів в процесі управління національним господарством матимуть критичні наслідки для майбутнього української економіки. Такі наслідки можуть проявлятися у формі втрати конкурентоспроможності, занепаду певних галузей національного господарства, низького рівня соціального життя населення тощо. Саме тому в умовах постійного дефіциту державного бюджету актуальним стає питання пошуку додаткових джерел наповнення державного бюджету, що надасть органам державної влади можливість ефективного виконання своїх функцій, пов’язаних, в тому числі, з прогресивним розвитком економіки.
На сьогодні потенційні джерела наповнення державного бюджету України є обмеженими. Це пов’язано з низьким рівнем розвитку господарства, складною системою оподаткування тощо. Враховуючи практичний досвід розвинених країн світу, найкращим механізмом збільшення бюджетних доходів є стрімкий розвиток економіки країни, який супроводжується зростанням ВВП. З точки зору ефективності і перспективності, такий механізм наповнення державного бюджету є ідеальним, оскільки в кінцевому випадку він починає працювати самостійно з мінімальним втручанням збоку держави. Сутність роботи такого механізму (рис. 3.3) зводиться до того, що:
– при зростанні ВВП, в умовах збереження існуючої системи оподаткування, збільшуються податкові відрахування підприємств. Це пов’язано з тим, що обсяг податкових платежів має стійкий зв’язок з об’ємом реалізованих товарів, робіт та послуг;
– більші доходи державного бюджету зазвичай спрямовуються у два напрямки: соціальні видатки та інвестиційна підтримка розвитку національної економіки;
– при умові збільшення соціальних видатків підвищується рівень життя населення країни, внаслідок чого населення починає більше споживати, тобто збільшується попит на різноманітну продукцію, що, в свою чергу, стимулює збільшення пропозиції, як наслідок – спостерігається подальше зростання ВВП країни;
– державна інвестиційна підтримка економіки стимулює розвиток нових продуктів, підприємств, галузей, що також має безпосередній вплив на зростання ВВП в країні.
Тобто, зростання ВВП і зростання податкових платежів знаходяться у взаємозв’язку один з одним. Механізм збільшення доходів державного бюджету за рахунок стабільного зростання ВВП носить циклічний характер, і поступово починає переходити в стадію саморегулювання. Це означає, що постійне збільшення ВВП, з однієї сторони, є результатом ефективного державного управління господарством, а з іншої – механізмом забезпечення стабільних податкових надходжень, які використовуються, зокрема, в інвестиційних цілях, що призводить до збереження тенденції зростання базових показників економічного розвитку.
Вся работа доступна по Ссылке