Аудиторський процес складається з трьох основних етапів:
- планування;
- збору і аналізу інформації, необхідної для оцінки достовірності балансу та фінансової звітності;
- написання звіту (висновку).
Планування аудиту передбачає визначення його стратегії і тактики, складання загального плану аудиторської перевірки, побудову аудиторської програми й аудиторські процедури, оцінювання обсягу аудиторського контролю [32]. Планування аудиту регламентується:
- МСА 300 „Планування аудиту";
- МСА 310 „Знання бізнесу";
- МСА 320 „Суттєвість в аудиті";
- МСА 257 „Оцінка ризиків на внутрішній контроль" [17].
Аудитор планує свою роботу так, щоб ефективно провести аудиторську перевірку. Планування ґрунтується на попередньому вивченні особливостей бізнесу клієнта. Основні питання, які треба розглянути при плануванні, є: мета; застосовувані критерії; процес виконання завдання та можливі джерела, доказів; попередні судження про суттєвість та ризик; персонал та вимоги щодо необхідного досвіду, зокрема участь експертів.
Встановлення найважливіших напрямків виявлення проблемних питань є метою планування. Планування допомагає аудиторові належно організувати свою роботу і здійснювати нагляд за роботою асистентів, а також координувати роботу інших аудиторів та фахівців. Адекватне планування аудиторської роботи сприяє забезпеченню належної уваги до головних ділянок аудиторської перевірки, визначенню проблем і виконанню роботи у стислий термін. Обсяг планування залежить від розмірів суб'єкта господарювання, складності завдань аудиторської перевірки, досвіду роботи аудитора з певним суб'єктом господарювання, а також від знання його бізнесу. Важливою частиною планування роботи є вивчення бізнесу клієнта. Знання допомагають аудиторові виявити події, операції й особливості діяльності, які можуть суттєво вплинути на фінансові звіти.
Процес планування ділиться на три стадії:
1. попереднє (стратегічне) планування;
2. складання загального плану;
3. розробка плану аудиту.
&nbs
p;
Аудитором вивчається на стадії попереднього планування наявна та доступна йому інформація про підприємство-замовник, погоджуються з керівництвом клієнта основні організаційні питання з аудиту, формується бригада для його проведення. Аудитор у процесі попереднього планування знайомиться зі ставленням та розвитком підприємства, його організаційно - управлінською структурою, видами діяльності, структурою статутного капіталу та розподілу прибутку, системою внутрішнього контролю та інше. Джерелами інформації при цьому є: Статут підприємства; документи, що підтверджують його реєстрацію; протоколи засідання засновників; договори; наказ про облікову політику; внутрішні інструкції фірми; організаційна структура; судові матеріали; статистична звітність; інформація, отримана при загальному обстеженні підприємства.