У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 


Методологія планування соціально-економічних процесів

     

      Під час систематизованого, науково обґрунтованого прогнозування і планування соціально-економічних процесів відбувається розвиток методології прогнозування та планування як сукупності методів, прийомів і способів мислення, які дають змогу на підставі аналізу ретроспективних даних, екзогенних і ендогенних зв’язків об’єкта прогнозування, а також їх вимірювань у межах певного явища або процесу, сформувати прогнози певної достовірності щодо його майбутнього розвитку. Сукупність загальнонаукових принципів і методів прогнозування та планування складають методологію прогнозування і планування.

      У розвитку методології прогнозування і планування соціально-економічних процесів велику роль відіграють наукові розробки радянських учених: А. Агангебяна, А. Анчишкіна, Б. Міхальовського, Н. Федоренко, Є. Четиркіна та ін. У працях цих учених розглянуто значення, прогнозування і його роль в системі державного планування, досліджено питання методології й організації економічного прогнозування і планування, показано особливості наукового прогнозування та планування.

      Під принципами прогнозування і планування слід розуміти основоположні правила цього процесу, тобто початкові положення формування прогнозів і обґрунтування планів з погляду їх цілеспрямованості, системності, структури, логіки й організації розробки. Іншими словами, це основні вимоги, які повинні виконуватися при розробці прогнозів і планів.

      Основні принципи, на яких базується державне прогнозування та розробки програм економічного і соціального розвитку України, наведені нижче:

      – принцип науковості базується на вимогах економічних законів, тобто забезпечується розробкою прогнозних і програмних документів на науково обґрунтованій основі з постійним удосконаленням методології та широким використанням світового досвіду; – принцип постійного аналізу та контролю виконання програм і планів полягає у своєчасному усуненні помилок в економічній діяльності підприємств і здійсненні необхідних заходів з метою досягнення планових показників. Постійний контроль дає змогу вчасно виявити відхилення, упущення, диспропорції й оперативно використовувати резерви для прискорення темпів виробництва у недостатньо розвинутих галузях або підрозділах;

      – принцип реальності передбачає забезпечення планів сировинними, матеріальними, трудовими і фінансовими ресурсами та найефективніше їх використання. Крім того, принцип реальності повинен забезпечити поєднання поточних і перспективних планів розвитку й постійне дотримання їх взаємозв’язку. У перспективних планах розробляють основні показники розвитку економіки, в поточних – їх конкретизують, враховуючи досягнення інноваційної діяльності, умови і стан виробництва;

      – для достовірності документів використовується принцип об’єктивності, який полягає в тому, що прогнозні та програмні документи економічного і соціального розвитку розробляються на основі перевірених даних органів державної статистики, уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань економічної політики, інших центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, а також звітних офіційних даних Національного банку України; – принцип цілісності забезпечується розробленням взаємоузгоджених прогнозних і програмних документів економічного та соціального розвитку держави в цілому, окремих галузей економіки й адміністративно-територіальних одиниць на коротко- та середньостроковий період;

      – принцип дотримання загальнодержавних інтересів полягає в тому, що органи як виконавчої влади, так і місцевого самоврядування повинні здійснювати розробку прогнозних і програмних документів економічного і соціального розвитку, виходячи з необхідності забезпечення реалізації загальнодержавної соціально-економічної політики та економічної безпеки держави;

      – при розробці прогнозних і програмних документів економічного та соціального розвитку необхідно дотримуватися принципу рівності, який полягає у гарантуванні прав і врахуванні інтересів місцевого самоврядування й суб’єктів господарювання всіх форм власності;

      – принцип орієнтації прогнозів і програм на краще задоволення потреб суспільства. Виходячи з економічного закону підвищення потреб суспільства, необхідно збалансувати ресурси і потреби в засобах виробництва, необхідних для виробничого процесу, його розширення, створення матеріальних резервів і страхових запасів; продукції споживання для населення; засобах виробництва і предметах споживання для функціонування бюджетної сфери (армії, правоохоронних органів, науки та ін.). Визначення потреб суспільства – складне завдання, яке виконується за допомогою комплексу наукових досліджень, а також з урахуванням науково обґрунтованих норм потреби і вивчення тенденцій зміни її структури, що відбувається під впливом інноваційної діяльності, яка викликала появу нових потреб;

      – принцип погодженості суспільних, колективних і особистих інтересів. Соціально-економічний розвиток України залежить від того, наскільки загальнодержавні інтереси збігаються з інтересами трудового колективу й окремого працівника щодо кінцевих результатів праці. У планах необхідно використовувати всю систему інтересів як рушійну силу розвитку виробничих відносин, зростання економіки, підвищення її ефективності. Особиста та колективна матеріальна зацікавленість сприяє не лише виконанню завдань на виробництві, а й стимулює зростання продуктивності праці, впровадження інновацій, підвищення кваліфікації працівників та якості продукції;

      – принцип єдності відтворення, раціонального використання й охорони всіх видів природних ресурсів. Основою дотримання цього принципу є сукупне еколого-економічне оцінювання природних ресурсів з урахуванням їх якості, аналізу стану і прогнозу відтворення, раціонального використання й охорони, можливість заміни первинної природної сировини вторинною в умовах економії ресурсів і впровадження інновацій; – принцип самостійності полягає в тому, що місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування в межах власних повноважень відповідають за розробку, затвердження та виконання прогнозних і програмних документів економічного й соціального розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць. Прогнозування та розроблення програм економічного та соціального розвитку забезпечує координацію діяльності органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування; – принцип поєднання прогнозування, перспективного і поточного планування передбачає зв’язок генеральних напрямів соціально-економічного, науково-технічного й інноваційного розвитку суспільства з поточними планами (програмами). В умовах здійснення промислової політики створюються поряд з малими і середніми підприємствами великі виробничі комплекси. Для того, щоб комплекси та підприємства, які проектуються, не викликали диспропорцій в економіці, коли вони працюватимуть на повну потужність, а їх оснащення відповідало вимогам сучасної промислової політики, необхідно розробляти короткострокові прогнози та перспективні плани. Єдність перспективного і поточного планування, що встановлює чіткі взаємозв’язки і спадкоємність планів, є важливими умовами прогнозування та програмування економіки; – принцип правильного визначення пріоритетів розвитку економіки регіонів і галузі. Зростання виробництва на сучасному етапі економічного і соціального розвитку України значною мірою залежить від структурних змін в економіці, прискореного розвитку видів економічної діяльності, які забезпечують перехід економіки на інноваційний шлях перетворень. Тому в прогнозах, програмах і планах необхідно передбачати правильне визначення пріоритетів розвитку галузей і регіонів для забезпечення прогресивних зрушень в економічних пропорціях, підвищення ефективності інвестицій і всього суспільного виробництва, розв’язання соціальних і екологічних проблем і ресурсоощадження; – принцип оцінювання сучасного рівня розвитку економіки. Розробці планів (програм) повинне передувати глибоке вивчення розвитку економіки до початку планового періоду. Аналіз підсумків минулого (ретроспективного) періоду і оцінювання результатів соціально-економічного розвитку країни використовується на всіх стадіях прогнозування та планування. Вони мають комплексний характер. При цьому прийнятний для аналізу ретроспективний період повинен дорівнювати перспективному або бути більшим від нього;

      – принцип збалансованості програм (планів) полягає в узгодженості показників обсягів виробництва та попиту продукції, грошових доходів населення, підприємств, організацій, відомств та їх витрат; наявності ресурсів та їх суспільної потреби й інших показників, які забезпечують розмаїття пропорцій економіки;

      – принцип гласності полягає в тому, що прогнозні та програмні (планові) документи економічного і соціального розвитку повинні бути доступними, прозорими для громадськості, науковців та всіх зацікавлених суб’єктів економічної діяльності. Із цією метою передбачається участь громадян у формуванні та реалізації державної економічної політики центральними і місцевими органами влади. Інформування про цілі, пріоритети та показники цих документів забезпечує суб’єкти підприємницької діяльності необхідними орієнтирами для планування власної виробничої діяльності.

      Вся работа доступна по Ссылке

     

Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.