Обґрунтування збалансованої системи показників розвитку товарообороту підприємств роздрібної торгівлі
Сучасні економічні умови в світі і в Україні, глобалізація і прискорення процесів розвитку ринків, технологій, соціально-політичних факторів, кризові явища в різних регіонах і галузях світової економіки вимагають сучасних підходів і методів управління. З кінця ХХ ст. розробляються нові методи і підходи до управління ефективністю, якістю, а також цільового управління, що відображають динаміку наявних змін в економіці.
Перші моделі оцінки результатів діяльності підприємств, що з’явилися ще у 1920-ті роки і швидко поширилися практично у всіх країнах з ринковою економікою, є досить простими у розрахунку, проте не дозволяють комплексно оцінити ефективність бізнесу. Будуються вони винятково з фінансових показників (наприклад, мультиплікативна модель Дюпона чи показник ROI). У 1970-1990-х роках з’явилися інші концепції оцінки цінності (вартості) й ефективності бізнесу, серед яких досить відомою і популярною є концепція Balanced Scorecard (BSC), тобто збалансована система показників (ЗСП), запропонована Девідом Нортоном і Робертом Капланом.
Необхідність і доцільність застосування збалансованої системи показників доведена зарубіжними і вітчизняними науковцями, фахівцями-практиками. Спроба узагальнити причини, які викликають необхідність її застосування у практичній діяльності українських підприємств, була зроблена і автором [195, с.19-25]. Розглядаючи ієрархію рівнів управління, наголошуємо на тому, що збалансована система показників має бути використана у якості інструменту стратегічного, тактичного й оперативного управління товарооборотом підприємства роздрібної торгівлі, що дозволяє пов’язати стратегічну мету управління товарооборотом з бізнес-процесами і повсякденними діями працівників на кожному рівні управління, а також здійснювати контроль за реалізацією стратегії.
У науковій літературі та практичних виданнях по відношенню до категорії товарообороту вживається дефініція «розвиток». Зокрема, використовуються словосполучення розвиток товарообороту, стратегія розвитку товарообороту, тенденції розвитку товарообороту, перспективи розвитку товарообороту. В науковий обіг введено поняття «доцільні межі розвитку товарообороту» [32], пов’язане з використанням програмно-цільового підходу через побудову моделі прогнозних розрахунків товарообороту на основі коефіцієнта еластичності товарообороту від структури власного капіталу торговельного підприємства.
Найбільшого поширення набули наступні визначення дефініції розвитку [196]: неповоротна, направлена, закономірна зміна матеріальних і ідеальних об’єктів (філос.); вищий тип руху, що характеризується переходами від старого до нового, від одного якісного стану до іншого (філос.); збільшення кількості і якості доступних можливостей (психол.); набуття нових якостей, способів прогресивного перетворення людини або системи (психол.); процес освоєння простору можливостей; зміна, яка, як правило, призводить до росту; процес і результат кількісних і якісних змін та ін.. Як бачимо, в більшості випадків до розвитку відносять такі процеси як підвищення складності якої-небудь системи, збільшення масштабів явища, кількісний ріст і якісне покращення. Отже, у феноменологічному плані «розвиток» пов’язується зі специфічним процесом зміни чого-небудь.
У монографії О.В. Раєвнєвої проведено ґрунтовне дослідження терміну «розвиток», за результатами якого визначено три підходи до розуміння категорії розвиток системи – розвиток як властивість; розвиток як дефініція; розвиток як порівняльна характеристика об’єкта [197, с.96].
Базуючись на тому, що у найбільш поширеному розумінні «розвиток» пов’язується зі специфічним процесом зміни чого-небудь, а товарооборот як економічна категорія являє собою сукупність (систему) соціально-економічних відносин, можна стверджувати, що останні підвладні закономірним змінам, переходу від одного стану до іншого та формалізуються в показниках розвитку товарообороту. Таким чином, під розвитком товарообороту слід розуміти незворотний, закономірний, адекватний ринковій ситуації процес кількісної зміни його обсягів та якісної зміни складу і структури, спрямований на досягнення поставлених цілей і забезпечення стійких конкурентних переваг підприємства роздрібної торгівлі, що відбувається під впливом факторів внутрішнього та зовнішнього середовища. Для визначення вектору змін в обсягах, складі та структурі товарообороту доцільно обчислювати і аналізувати показники розвитку товарообороту. При чому залежно від сукупного впливу різних факторів вектори зміни показників можуть мати висхідну, спадну чи нейтральну (стагнаційну) спрямованість.
Вся работа доступна по Ссылке