У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 


Класифікація форм правління

     

      Велике пізнавальне і водночас практичне значення має класифікація форм правління, яка на основі аналізу і теоретичного обґрунтування конкретних, істо-рично існуючих форм держав, дає можливість впорядкувати за різними критерія-ми безліч різноманітних процесів, розмістивши їх у певних просторово-часових рамках, визначивши закономірність і випадковість, наступництво і розвиток полі-тико-правових явищ.

      Це питання дуже рано звернуло на себе увагу дослідників; найпершою кла-сифікацією форм правління вважається класифікація, заснована на кількості пра-влячих осіб. Якщо вище розпорядження державною владою належить одному – це монархія, якщо багатьом – це аристократія, якщо всім – демократія. Першу вказівку на таке групування форм правління („державного устрою”), за тверджен-ням М.М. Коркунова [257, c. 231], можна віднайти у Геродота у його розповіді про переговори Отанеса, Мегабіза і Дарія, яку форму правління встановити у Пе-рсії після вбивства Лже-Смердіса, і досі це найбільш часто вживана класифікація.

      Платон створив ціле вчення про динаміку державного життя і зміну, в силу “зіпсованості” людської натури, її форм. Ідеальна держава та його аристократична форма, згідно з цим вченням, не вічні. Держава може деградувати і, відповідно, в цьому ж напрямку змінювати свої форми.

      Аристократія, що призводить до появи приватної власності на землю і пере-творення вільних людей на рабів, може вироджуватися у так звану тимократію. Остання, являючи собою критсько-спартанський тип держави, панування най-більш сильних воїнів, може поступово перетворитися в олігархію. Олігархія як лад, заснований на майновому цензі й владі небагатьох багатих, – у демократію. Нарешті, демократія, як влада народу і для народу, в силу сп’яніння останнього свободою поверх міри, у “нерозбавленому вигляді” може вироджуватися у свою протилежність – тиранію. Це – найгірша форма держави, за якої неподільно панує свавілля, насильство, безправ’я широких мас. Глава держави – тиран, захоплює владу від імені народу і як “ставленик народу”.

      Про багатоманітність форм держави розвивав свої погляди й Аристотель – учень Платона і поряд з тим його критик. Розглядаючи форму держави як систе-му, що уособлюється верховною владою в державі, Аристотель визначав її в за-лежності від кількості володарюючих (один, деякі або більшість), як монархію, аристократію або політію-демократію. Ці форми держави вважалися ним “прави-льними”, бо в них проглядалася загальна користь діяльності правителів. Кожна з даних “правильних” форм могла легко викривлятися і перетворюватися у відпові-дні “неправильні” форми – тиранію, олігархію або охлократію. “Неправильні” форми використовувались правителями, на думку Аристотеля, лише в особистих цілях. Слід відзначити, що форма у Аристотеля користується пріоритетом перед змістом, матерією не тільки в юриспруденції, але й у космології (визнання транс-цедентального розуму) і в антропології (визнання “віддільності” і безсмертя ви-щої духовної здатності – душі).

      Традиції давньогрецької думки в дослідженні форм держави розвивалися й у Стародавньому Римі. “Forma dat esse rei” – форма надає буття речі – вважали римські юристи. Зокрема, Полібій, стоячи на ґрунті аристотелівської класифікації, вказав на закон кругообігу, в силу якого кожна чиста форма виявляє тенденцію до викривлення свого типу і переходу до іншого типу: монархія – деспотія – аристо-кратія – олігархія – демократія – охлократія – монархія… У протидію такому за-кону Полібій висунув змішану форму, як гармонійне поєднання монархічних, аристократичних і демократичних елементів. Цей тип був узятий з дійсності – Рим, який, на думку Полібія, досяг у консулах, сенаті й коміціях цього ідеалу. Майже тотожні ідеї висловлював і Цицерон, який, наприклад, виділяв, в залежно-сті від числа правителів, три прості форми держави (царську владу – монархію, владу оптиматів – аристократію, а також народну владу – демократію) і змішану форму.

      Коли верховна влада знаходиться в руках однієї людини, писав він, ми на-зиваємо таку форму держави “царською владою”. Коли вона знаходиться в руках виборних осіб, то говорять, що “ця громадянська громада управляється волею оп-тиматів. Народною ж (адже її так і називають) є така громада, в якій все знахо-диться в руках народу”.

      Для того, щоб попередити ту чи іншу просту форму держави від викрив-лення, великий римський оратор і державознавець пропонував використовувати змішану форму, що складається у підсумку виділення і змішування позитивних якостей усіх вищевказаних простих форм.

      Водночас слід відзначити, що незважаючи на значну увагу древніх до форм правління, останні залишалися ще багато в чому науково нерозробленими. Дійс-но, Аристотель не пише нічого про республіку, реальні монархії попервах були значно обмежені народними зборами або зборами старійшин (наприклад, сенатом і куріальними зборами в Римі). Монархію пов’язували лише з виконанням війсь-кових функцій, пізніше – жрецьких, судових. Спадковість у той час ще не стала суттєвим атрибутом монархії, більш важливими вважалися особисті якості мона-рха. Інститут монархії не відзначався особливою розробленістю і в початковий період феодалізму, оскільки був пов’язаний з крупною земельною власністю, від-чував вплив роздробленості або досить жорстке обмеження станово-представницькими установами.

      Період розквіту монархії – це рубіж Нового часу. Саме тоді з усією чіткістю виявляється відмінність монархії від республіканської форми правління, вироб-ляються найважливіші її різновиди: монархія абсолютна, необмежена і монархія конституційна, обмежена вже народним представництвом (парламентом).

      Вчення й окремі ідеї, що стосуються форм державного устрою і правління, розвивалися не тільки у Стародавній Греції і Римі, але й в інших країнах. Причо-му не тільки на ранніх і середніх стадіях існування і розвитку людської цивіліза-ції, але й у всі наступні століття й роки. Зокрема, Н.Макіавеллі наголошував на тому, що зустрічаються форми правління, які не можна віднести ні до республік, ні до монархій. “Всі держави, які володіли або володіють владою над людьми, бу-ли і є або республіки, або держави, що управляються одноосібно. Останні можуть бути або успадкованими або новими”, – писав цей середньовічний мислитель, маючи на увазі країни, де відсутні й ознаки республіки, і законна (стара) монархі-чна династія [298, c. 4]. Через декілька століть потому схожу позицію висловив Мірабо, коли відзначав, що „республіки мають у певному сенсі монархічний ха-рактер, а монархії – республіканський” [цит. за: 39, с. 235].

      З часів античності і до кінця ХVІІІ століття аристотелівська класифікація (з поправкою Полібія чи без неї) була домінуючою у державно-правовій літературі. Серед її пізніших прихильників були такі державознавці ХVІІІ-ХІХ століть, як Бюлау, Вальтер, Дальман, Трито, Фрьобель, Цепфль, Шталь та ін. [121, c. 207]. Таке тривале панування пояснюється насамперед перевагами самої класифікації, адже кількісний критерій підкупає своєю простотою і безпосередністю. Водночас така класифікація страждає суттєвою спрощеністю, оскільки керуючись тільки нею, вельми важко провести відмінність між окремими формами правління і від-повісти на деякі принципово важливі питання. Зокрема: кого, власне, слід визна-вати “володарюючими”, яка частина суспільства має “володарювати”, щоб були підстави стверджувати про перехід від аристократії до демократії тощо. Тому па-нування кількісного критерію класифікації обумовлене ще й “зовнішніми”, суспі-льними чинниками. Насамперед, цьому пануванню сприяла та обставина, що про-тягом усіх Середніх віків і Нового часу політико-правова думка була спрямована в бік від вивчення історичних форм держави, які так жваво цікавили Аристотеля. Спочатку в науці панувала богословська точка зору, яка акцентувала увагу дослі-дників на політичній боротьбі між римськими папами та європейськими імпера-торами, потім їй на зміну прийшла метафізика, за якою увага науковців була при-кута до винаходу найкращої, універсальної форми правління. При цьому державні форми минулого сприймалися лише як невдалі досліди, що не заслуговують на увагу.

      Вся работа доступна по Ссылке

     

Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.