У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 


Структурне коригування елементів механізму державного регулювання розвитку територіальних систем

     

      Економічний розвиток територіальних систем пов'язується, передусім, з вибором пріоритетних видів економічної діяльності та швидкості структурних та інвестиційних перетворень.

      Як свідчать аналітичні дослідження структурних змін в регіональних економіках, характерною для них є домінування монофункціональної спрямованості, оскільки для більшості з регіонів лише одна або дві галузі мають провідне значення. Так, в більшості регіонів України основне місце займають сільське господарство, харчова та переробна промисловість (передусім, це аграрні регіони – Тернопільська, Вінницька, Хмельницька, Чернігівська). У східних областях (Донецькій, Дніпропетровській, Запорізькій) найбільшу питому вагу у виробництві займають металургія та металообробка. Машинобудівна промисловість домінує у Запорізькій та Сумській областях, а виробництво коксу та ядерного палива - у Луганській та Полтавській областях. Можна стверджувати, що в зазначених економічних системах можлива ситуація, яка спричинить появу ознак депресивного статусу території. Зокрема, це найбільш яскраво проявляється у розвитку так званих „старопромислових” вугледобувних регіонів та малих міст України [111].

      Існуючі диспропорції в економічній системі, їх вплив на стан функціонування і розвитку територіальних систем та можливі напрями коригування в масштабах України відображені в табл. С.1 (додаток С).

      Проведений аналіз засвідчив, що, по-перше, структурні трансформації в Україні відбувалися стихійно; по-друге, ринкові інститути як основна рушійна сила економічного розвитку досить повільно здійснюють ці структурні зрушення; по-третє, актуалізується питання про підвищення ролі органів влади у структуруванні економіки регіонів. Зазначене обумовлює необхідність структурного реформування територій з метою створення умов для забезпечення, передусім, їх сталого розвитку. Таке реформування має здійснюватися в контексті реалізації сучасної парадигми регіонального розвитку, концептуальними засадами якої є:

      1) розгляд регіону як самостійної одиниці в господарському комплексі країни, а також, як відкритої системи, що взаємодії з іншими регіонами та країнами;

      2) якісні перетворення міжгалузевих пропорцій мають здійснюватися на основі зміни технологічних укладів;

      3) перехід до кластерних моделей структурування регіональних систем;

      4) зростання значення регіональних соціально-економічних пріоритетів;

      5) стратегічне управління структурними змінами на основі інноваційної моделі розвитку;

      6) забезпечення комплексності в розробленні і реалізації програм структурних трансформацій та збалансування інтересів і пріоритетів державного і регіонального управління соціально-економічним розвитком регіонів;

      7) забезпечення інноваційної спрямованості структурних зрушень в економічній системі та формування відповідної інноваційної моделі розвитку території [78, 111, 202, 117].

      Отже, можна стверджувати, що головною метою структурної корекції елементів територіальної системи є їх збалансування та підтримка такої пропорційності, при якій забезпечується реалізація наявного потенціалу, досягаються позитивні тенденції розвитку та органічне включення у національну економічну систему. Слід зауважити, що процес забезпечення позитивних зрушень не повинен бути уніфікованим, а передбачати якнайповніше вираховування особливостей та специфіки територіальної системи. Для досягнення мети структурної корекції економіки території доцільним є виокремлення в рамках регіональних стратегій окремого розділу з окресленням основних напрямів структурного корегування та визначення пріоритетів структурної перебудови. Вибір пріоритетів має узгоджуватися з стратегічними цілями країни та можливостями території реалізувати такі стратегічні заходи в рамках наявного економічного потенціалу. Проведені оцінки структурних деформацій в досліджуваних областях дозволяють нам сформувати основні пріоритети структурного коригування їх економік. Так, подолання структурних диспропорцій та проблем розвитку економіки Тернопільської області вимагає розробки активної структурної політики, яка була б спрямована на подолання територіальних диспропорцій, нівелювання соціально-економічних суперечностей, взаємоузгодження інтересів держави та регіонів.

      Основою реалізації даної політики повинна стати стратегія структурної перебудови економіки областей, яка базуватиметься на продуманому впливі держави на секторальну структуру для отримання необхідних соціально-економічних наслідків: збалансованого розвитку територіальної системи через забезпечення економічного зростання, що ґрунтується на підтримці стратегічно важливих наукомістких галузей; сталого розвитку для збереження можливостей довгострокового відтворення територіальної економічної системи через розробку довгострокових програм сталого розвитку; конкурентного розвитку на основі забезпечення інноваційності економічних виробництв з активізацією розвитку рекреаційно-туристичного та транзитного потенціалу області.

      Пріоритетними цілями реалізації стратегії структурної перебудови економіки Тернопільської області повинні бути:

      - розвиток реального сектору економіки як основи соціально-економічного зростання (відновлення промислового виробництва, будівельної галузі, стабілізація та оптимізації структури агропромислового комплексу, проведення ефективної інноваційної та науково-технічної політики), орієнтація на збільшення обсягів і розширення складу перспективних технологій, що забезпечують більше зростання доданої вартості;

      - стимулювання розвитку наукомістких та високотехнологічних виробництв і створення умов для здійснення капіталовкладень у технологічне оновлення виробництва;

      - підвищення якості функціонування інноваційної інфраструктури в регіоні (зокрема її наукомісткої складової) та капіталізації природних та історико-культурних цінностей регіону;

      - покращення інвестиційного клімату (як для внутрішніх, так і для іноземних інвесторів); активізації інвестування та підвищення ефективності регіональної економіки; - підтримка внутрішнього споживчого ринку товарів та послуг;

      - формування умов для активізації використання туристично-рекреаційний потенціал регіону;

      - розвиток виробництв, які орієнтуються на місцеві ресурси або ж використовують у своїй діяльності вторинну сировину, стимулювання заходів щодо подолання ресурсовитратного характеру виробництва;

      - досягнення оптимального зв’язку між виробничою і соціальною сферами, прискорення зростання питомої ваги сфери послуг у структурі валового регіонального продукту;

      - розвиток виробничої інфраструктури (зокрема, таких її елементів, як транспорт та зв’язок) використовувати вигідне географічне положення регіону;

      - подолання територіальних диспропорцій розвитку, оптимізація розміщення продуктивних сил на території регіону шляхом вирівнювання рівнів економічного розвитку районів.

      Зазначені пріоритети можна представити у виді "Дерева цілей" (додаток Ф).

      До концептуальних орієнтирів структурного коригування економіки Львівської області, які створюють умови її здійснення, слід віднести: подолання технічної відсталості та оновлення технологій виробництв, які діють на території області, здійснення їхньої реструктуризації в напрямі випуску науковомісткої та високотехнологічної продукції;

     збільшення порівняльних переваг місцевих виробників відносно іноземних конкурентів;

     згортання трудо-, енерго- та матеріаломістких галузей і товарних груп; формування розвинутого споживчого сектору; зниження негативних наслідків структурних перетворень для ринку праці (так званого структурного безробіття); підвищення соціальної орієнтації економіки. Головною метою структурного реформування стане підвищення конкурентоспроможності області.

      Для підвищення конкурентоспроможності Львівської області, яка за всіма показниками має середній рівень у рейтингу регіонів України, однак значно відстає від сусідніх регіонів Польщі (коефіцієнт асиметрії становить 0,73), доцільно забезпечити актуалізацію реалізації заходів щодо збалансованого економічного, інноваційного розвитку області, процесів євроінтеграції.

      Вся работа доступна по " http://mydisser.com/ru/catalog/view/16880.html " target="_blank">Ссылке

     

Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.