У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 


Основні категорії теорії господарства С.М. Булгакова

     

      Принципова відмінність булгаковської теорії господарства полягає у його філософсько-господарському підході до аналізу економічної дійсності, що дозволяє вченому розширити рамки дослідження таких категорій як свобода, власність, праця, багатство тощо. Концепція С.М. Булгакова пропонує цілісне сприйняття господарської системи, а отже і основні її категорії є взаємопов’язаними у її трактуванні, що дозволяє відкинути протиріччя, яких неможливо уникнути в межах інших теорій. Так, наприклад, вчений визначаючи категорію власності пов’язує її з основами людського співжиття, функціонування суспільства, стверджуючи, що саме з етичних складових власності випливають і трудові відносини, і правові норми.

      Довгий час в економічній думці переважало уявлення про власність, як про ставлення людини до речі, її панування над річчю, можливість володіти, користуватися і розпоряджатися річчю. Проте, за С. Булгаковим, в основі власності лежить не природа, а суспільні відносини.

      Саме власність, у світлі перетворень кінця ХІХ – початку ХХ ст.. у суспільному житті нашої країни, була однією з найбільш обговорюваних проблем в економічних, політичних і наукових колах. У підходах до вирішення цього питання тісно перепліталися моральні, політичні та економічні аспекти. Наприклад, М.А. Бердяєв виділяв у власності духовне, а не матеріальне начало. «Вона передбачає, - пише вчений, - не тільки споживання матеріальних благ, але й більш стійке та переважаюче духовне життя особистості в сім’ї та роді» [18, с. 696].

      Досить переконливо й оригінально трактував питання власності С. Булгаков. Однією з центральних категорій у системі його економічних поглядів, виступає свобода, як наслідок, взаємозв’язку вільної особистості та власності. Ця свобода виступає як абсолютна незалежність особистості від зовнішніх впливів. «Все живе самопричинне (що має безпосереднє вираження в здатності довільним рухом і в загальній доцільності життя), і в цьому смислі все живе вільне» [29, с. 78].

      Розвиток особистості зумовлюється кінцевим результатом, свобода розвитку окремої особистості невідривно пов’язана з її творчістю, людина в цьому сенсі є творцем своєї історії. Продовжуючи цю думку, С. Булгаков говорить, що «господарство, як в широкому, так і у вузькому політико-економічному сенсі – також є творчістю, синтезом свободи й необхідності». «Ми з особливою енергією, - пише він, - повинні підкреслити ту істину, до якої, в мірі своєї наукової зрілості, приходить й політична економія: господарство, яке розглядається як творчість, є і психологічним феноменом, … в такій же мірі, в якій й всі інші сторони людської діяльності та праці» [29, с. 86]. Тобто, без праці та господарської діяльності людина жити не може, але ставитися до цієї необхідності повинна творчо. «Господарство є загальною основою творчого процесу і оскільки детермінує свободу, направляє її на шлях» [30, с. 85]. А, значить, власність може і повинна нести в собі елементи духовності.

      Розвиваючи ідею «християнського соціалізму», С.М. Булгаков пов’язував можливість здійснення моральних відносин через новий зміст власності: «Якщо відповідним чином розуміти значення власності...то вона є настільки ж правом, наскільки й обов’язком, з нею пов’язана важлива й відповідальна функція... До тих пір, доки певний економічний устрій, у даному випадку капіталізм, залишається непорушним і представляє загальну умову історичного існування, власність накладає серйозні й відповідальні обов’язки перед суспільством, на тих кому вона дісталась» [39, с. 101]. Іншими словами, С.М. Булгаков розглядав власність як відповідальність. Специфіка позиції С.М. Булгакова з питання про власність полягала в тому, що він свідомо применшував значення питання про форму власності, в той час як велися запеклі дискусії з даного питання між представниками різних політичних та соціально-економічних течій. Він протистояв як марксистам, які вбачали у приватній власності джерело всіх зол, так і лібералам, які вважали, що приватна власність забезпечує і економічну ефективність, і свободу [7, с .408]. Відзначаючи, що приватна власність «є історичний інструмент, який увесь час змінюється як у своєму окресленні, так і у своєму соціальному значенні, і жодна з форм її існування не має самодостатнього, набутого знання» [45, с. 329], С. Булгаков вважав неможливим виносити остаточний вирок існуючому інституту приватної власності, він підкреслював необхідність історичного ставлення до власності і до її форм. Він робить висновок, що «найкращою з господарських форм, яку б назву вона не мала і яку б комбінацію капіталізму чи соціалізму, приватною чи суспільною власністю вона не являлась, є та, яка найбільш забезпечує для даного стану особисту свободу як від природної бідності, так і від соціальної неволі» [45, с. 330]. Тому напрями економічної політики держави повинні визначати не домінуючі форми власності в суспільстві, а критерії зростання багатства кожного з членів цього суспільства; причому повинні дотримуватися вимоги скорочення відносної та абсолютної бідності окремих його представників. При цьому підході ставлення до проблеми власності має формуватися в контексті політики, а не навпаки, політика в контексті ставлення до власності.

      Як показує історичний досвід, немає якоїсь однієї, універсальної форми власності, що забезпечує особисту свободу окремого індивіда і процвітання всього суспільства. Говорячи про переваги чи недоліки тих чи інших господарських форм необхідно спиратися на певні категорії цінностей, серед яких, за висловом С. Булгакова, «є одна найвища цінність у світлі якої й слід давати порівняльну оцінку різних господарських форм. Це є свобода особистості, правова та господарська» [29, с. 330].

      Сьогодні в світлі масштабних і глобальних процесів, що протікають у нашій країні, наведене вище висловлювання С.М. Булгакова повинно сприйматися не тільки як своєрідна програма і конкретна установка, але і як вказівка на безумовні пріоритети, дотримання яких може призвести до пом’якшення існуючих соціальних та економічних конфліктів.

      Вся работа доступна по " http://mydisser.com/ru/catalog/view/18153.html " target="_blank">Ссылке

     

Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.