Інформаційно-аналітичне забезпечення маркетингу відносин в агробізнесі
Ефективність управління сільськогосподарськими підприємствами у сучасних швидкозмінних умовах ринку великою мірою пов’язане із раціональним інформаційно-аналітичним забезпеченням. В першу чергу це обумовлено тим, що відсутність налагодженої системи збору та опрацювання інформації негативно впливає на можливості раціонального прийняття рішень, внаслідок оперування неповною інформацією про ринкову ситуацію (цінову політику, кон’юнктуру ринку, зміну попиту). Поряд із цим належне інформаційне забезпечення є запорукою раціоналізації діяльності, оскільки дає змогу вивчати досвід підприємств у сфері планування та організації виробництва, впровадження нових підходів до управління та ведення бізнес-процесів.
Функція інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності є однією із основних для маркетингового відділу, виділеного у рамках організаційної структури управління сільськогосподарським підприємством та передбачає формування маркетингової інформаційної системи, яку доцільно розглядати як сукупність потоків інформації, методів та способів її обробки, що є джерелом прийняття рішень у сфері управління підприємством та його ефективного розвитку.
Згідно класичних маркетингових підходів, маркетингова інформаційна система сільськогосподарського підприємства повинна складатись із даних внутрішньої звітності, зовнішньої маркетингової інформації, маркетингових досліджень та аналізу маркетингової інформації.
Однак, розглядаючи концепцію маркетингу відносин у взаємозв’язку із забезпеченням діяльності інформацією про ринок та його суб’єктів, доцільно виділити два зауваження:
1. З однієї сторони розвиток маркетингу відносин та управління взаємодією сільськогосподарського підприємства із учасниками бізнес-середовища не може характеризуватися ефективністю без оперування релевантною інформацією.
2. З іншої - налагодження системи відносин підприємства на мезо- мікро- та макрорівнях є важливим джерелом інформації для підприємства в цілому, а систематичні трансакції із ринковими партнерами відкривають широкі можливості для систематизації даних щодо перспектив діяльності та позиціонування у тому чи іншому сегменті.
Таким чином, зважаючи на виділені зауваження, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності передбачає побудову маркетингової інформаційної системи сільськогосподарських підприємств, що є одним із основоположних завдань маркетингового відділу. У контексті маркетингу відносин, основними джерелами отримання інформації є здійснення бізнес-процесів підприємства на мезо-, мікро- та макрорівнях, виділених вище. Роль маркетингу відносин у формування даної інформаційної системи зводиться до збору, систематизації, аналізу усіх інформаційних потоків та джерел інформації, які виникають при комплексному здійсненні бізнес-процесів на усіх рівнях систем маркетингу відносин та генеруванні на основі цього конкретних рішень у сфері управління підприємством.
Таблиця 3.1. відображає послідовність етапів функціонування маркетингової інформаційної системи сільськогосподарського підприємства із ідентифікацією джерел отримання інформації, її видів, способів та методів опрацювання. Не менш важливого значення набуває і обґрунтування методів збору інформації, серед яких варто виділити наступні:
- правові (огляди ринків, даних внутрішньої та зовнішньої інформації; бенчмаркінг, аутсорсинг, екаутинг, комерційні (платні) дослідження);
- незаконні (економічна, промислова, комерційна, політична, маркетингова, конкурентна розвідка (шпигунство).
Вся работа доступна по Ссылке