Быстрый переход к готовым работам
|
Порядок формування, структура та компетенція органів самоврядування у МаґдебурзіОдним із перших органів самоврядування Маґдебурга були загальні збори міста – бурдинг, в яких брали участь і прості мешканці, і патриції. Історичні джерела не дають чітких відомостей про те, чи бурдинг був органом управління містом, чи мав автономний характер. Більшість німецьких дослідників зазначають, що на початках він не був самостійним органом міського самоврядування. Зібрання проводили за рішенням архієпископа, в якому йшлося про обов’язкову участь у них усіх мешканців міста. Як самостійний орган міського самоврядування, бурдинг створено згідно з привілеєм архієпископа Віхмана 1188 р. Скликання бурдингу за згодою колегії шиффенів (лавників) також погоджувалось із патриціатом міста, тому він не мав надто важливого значення. В його існуванні не була зацікавлена міська рада після її створення, оскільки його рішення могли суперечити її політиці. Шиффени, які репрезентували громаду, навпаки, відстоювали діяльність такого органу. Бурдинг почали скликати переважно для прийняття важливих нормативно-правових актів. Ще у ХІІІ ст. зібрання мешканців визначали не як бурдинг, а як особливе засідання ради або суду з надзвичайних питань. Такі випадки простежуються у грамотах 1294 і 1295 р. [[i], S. 207] Відповідно до привілею архієпископа Віхмана 1188 р., за невиконання рішень бурдингу передбачався штраф розміром 36 шилінгів або вигнання з міста. На думку німецького дослідника Р. Шраніла, вплив бурдингу зменшився після 1294 р., оскільки архієпископи не були зацікавлені у його діяльності [[ii], S. 206]. Цей орган існував одночасно з міською радою. Його правовий статус визначали привілеї 1188, 1330 та 1525 р. [[iii], S. 206–207]. Історичні джерела засвідчують, що дискусійним залишається питання правового статусу бурдингу до прийняття привілею архієпископа Віхмана. На початках бурдинг не мав самостійного характеру і, як уже зазначено, зібрання проводили за рішенням архієпископа. Він не став особливим органом міського самоврядування, але в окремих випадках міська громада за його допомоги відстоювала свої права й інтереси у конфліктах із міською радою. На це засідання мешканців міста запрошували биттям у дзвін або в інший спосіб. За відмову від участі з 1261 р. сплачували 6 пфенінгів, а згодом – 5 шилінгів [[iv], S. 207]. Маґдебурзько-бреславське право передбачало право радників скликати бурдинг із будь-яких важливих питань [[v], S. 206]. Міські конституції Маґдебурга передбачали прийняття загальноміських статутів на першому міському бурдингу, де також обирали бургомістрів, радників та інші органи міського самоврядування. У більшості німецьких міст бурдинг відбувався на ярмарковому майдані, біля ратуші або в будь-яких вільних місцях (у межах міста). Відповідно міські суди засідали у чітко зазначених приміщеннях і у встановлені терміни. До основних завдань бурдингу належало прийняття міських вількерів і вирішення важливих загальноміських питань. Статус цього зібрання значно підвищився після прийняття привілею 1330 р., що також розширив права міської громади. Згідно з цим, бурдинг отримав право на прийняття правових рішень і став важливим органом міської громади, де заслуховували найважливіші проблеми міського життя. Отже, утворення бурдингу архієпископом Віхманом підтвердили у міських конституціях 1330, 1525 р. Бурдинг не став, як уже зазначено, особливим органом міської громади зі захисту її прав, але надав їй окремі повноваження у конфлікті з міською радою. Нагадаємо, маґдебурзький судоустрій очолював архієпископ, який для виконання своїх функцій у світських справах призначав бурграфа (війта), а в незначних справах – солтиса [[vi], S. 141]. Функції присяжних виконували шиффени. Маґдебурзьких шиффенів уперше згадано 1129 р. як maiores civitatis. Шиффени, крім судових функцій, здійснювали від імені архієпископа адміністративні повноваження [[vii], S. 141]. Інша згадка про шиффенів Маґдебурга сягає періоду між 1147 та 1154 р., коли п’ятеро з них – Акко, Бруно, Конрад, Лідер і Гольф – були свідками передання майна монастирю “Наших любих жінок” [[viii], S. 70]. За правління архієпископа Віхмана (1152–1192) про шиффенів згадано вже у різних грамотах [[ix], S. 91]. Зокрема 1164 р. шиффенів зазначено після єпископів, каноніків, бурграфів, солтисів у документі, який підтверджує обмін земельними ділянками між містом і солтисом Маґдебурга [[x], S. 72]. У грамоті 1166 р. уперше перераховано 11 cives – Германус (Hermanus), Зеґеунінус (Segeuninus), Голдус (Holdus), Йоганес (Jahannes), Крістіанус (Christianus) та ін. Не менше половини з них були шиффенами [[xi], S. 142]. Їх названо наприкінці списку – після священиків і міщан. Серед шиффенів було 3 братів, батько і син [[xii], S. 143]. У ролі свідків згадані шиффени поряд із маркграфом Бранбурга та бурграфом Маґдебурга у грамоті 1167 р., в якій підтверджено дарування майна монастирю “Наших любих жінок” [[xiii], S. 143]. Приблизно 1180 р. підтверджено участь шиффенів у суді бурграфа (війта) за участі єпископа [[xiv], S. 142]. У 1184 р. архієпископ Віхман засвідчив право передання земельних ділянок монастиреві “Наших любих жінок”, в якому є поіменний список шиффенів: scabini quoque judices Ovo, Martinus, Reynerus, Udo, Christianus, Reimbertus et alii quam plures [[xv], S. 73]. Більшість із них присутні на єпископській раді 1188 р., коли архієпископ Віхман видав привілей на маґдебурзьке право. У документах також є перелік імен нових шиффенів: Druchtlevus, Giselbertus, Johanes [[xvi], S. 142]. Шиффенів, як і інші органи влади, призначав, найімовірніше, бурграф від імені короля [[xvii], S. 92]. Майже одночасно з Маґдебургом, але не раніше, scabini judices з’явились у земельних і графських судах східносаксонських округів. Коли перед Отже, шиффенів згадували лише у грамотах архієпископа Віхмана, а вже після його смерті – в інших документах, зокрема у грамоті абата монастиря Берге. У Від ХІІІ ст. письмові згадки про шиффенів трапляються частіше. Так, у грамоті 1224 р. знову поіменно названо імена шиффенів, як свідків у справі підтвердження прав купців єпископом Альбрехтом (1205–1232): Бертольд, Гіддо, Хіріазус, Гейденрікус, Бетранус, Бруно – scabini Magdeburgenses [[xxiii], S. 143]. Колегію шиффенів кооптували шляхом виборів нових членів. Латинською мовою вибори позначали терміном electio, а німецькою – Кur. Новообрані шиффени складали присягу перед бурграфом. Це відбувалося на урочистому засіданні суду за участю бурграфа і шиффенів. Після складання присяги бурграф відводив новобраного шиффена на його місце в залі. Йдеться радше про формальність, оскільки обрання здійснювали інші шиффени [[xxiv], S. 144]. Свої повноваження шиффени виконували пожиттєво, за винятком неналежного виконання своїх обов’язків. Їх усували з посад також за рішенням бурграфа, а 1294 р. – архієпископа [[xxv], S. 92]. Вони відстоювали свої інтереси перед бурграфом, архієпископом і радниками. Іноді допускали тимчасове відсторонення шиффенів від посади для ведення торговельної діяльності [[xxvi], S. 95]. Шиффени могли залишити посаду за власним бажанням, через поважний вік і хворобу, яка не давала змоги виконувати повноваження, або з ініціативи мешканців міста. До неналежного виконання ними посадових обов’язків належала втрата кваліфікації через багаторазове скасування судових рішень і порушення присяги [[xxvii], S. 95–96]. До осіб, які претендували на посаду шиффена, ставили такі ж вимоги, як і до інших середньовічних суддів. Шиффенами (maiores, potissimi) зазвичай були особи, що належали до аристократичних родин і входили до складу службовців архієпископа [[xxviii], S. 144]. Термін scabini judices знайдено у 6 перших маґдебурзьких судових рішеннях на позначення шиффенів, хоча, як писав Теодор Гьорліц, раніше їх окремо називали scabini та judices [[xxix], S. 75]. Приблизно 1226 р. маґдебурзький єпископ Рернанд фон Бранденбург зазначав, що Арнольд фон Ротенфльорд за участі judicіаles scabini продав монастирю “Наших любих жінок” свою власність. Продаж цього майна відбувся у суді, а judicіаles scabini взяли участь у судовому засіданні як судові засідателі й помічники судді. Після прийняття Саксонського зерцала у документах використовують означення scabini або scepene [[xxx], S. 76]. Окремі шиффени, згадані у грамотах ХІІ–ХІІІ ст., мали адміністративні функції. Зокрема, 1213 р. [i]. Schranil R. Stadtverfassung nach Magdeburger Recht: Magdeburg und Halle / von Rudolf Schranil. – Breslau : Markus, 1915. – XII, 379 S. [ii]. Там само. [iii]. Там само. [iv]. Там само. [v]. Там само. [vi]. Lück H. Der Magdeburger Schöffenstuhl als Teil der Magdeburger Stadtverfassung / Heiner Lück // Hanse-Städte-Bünde. Die sächsischen Städte zwischen Elbe und Weser um 1500 Magdeburger Museumschriften. – Magdeburg, 1996. – № 4. – Bd. 1. – S. 138–151. [vii]. Там само. [viii]. Goerlitz T. Die Anfänge der Schöffen, Bürgermeister und Ratmannen in Magdeburg / T. Goerlitz // Zeitschrift der Savigny–Stiftung für Rechtsgeschichte. – 1947. – № 65. – S. 71–85. [ix]. Schranil R. Stadtverfassung nach Magdeburger Recht: Magdeburg und Halle / von Rudolf Schranil. – Breslau : Markus, 1915. – XII, 379 S. [x]. Goerlitz T. Die Anfänge der Schöffen, Bürgermeister und Ratmannen in Magdeburg / T. Goerlitz // Zeitschrift der Savigny–Stiftung für Rechtsgeschichte. – 1947. – № 65. – S. 71–85. [xi]. Lück H. Der Magdeburger Schöffenstuhl als Teil der Magdeburger Stadtverfassung / Heiner Lück // Hanse-Städte-Bünde. Die sächsischen Städte zwischen Elbe und Weser um 1500 Magdeburger Museumschriften. – Magdeburg, 1996. – № 4. – Bd. 1. – S. 138–151. [xii]. Там само. [xiii]. Там само. [xiv]. Там само. [xv]. Goerlitz T. Die Anfänge der Schöffen, Bürgermeister und Ratmannen in Magdeburg / T. Goerlitz // Zeitschrift der Savigny–Stiftung für Rechtsgeschichte. – 1947. – № 65. – S. 71–85. [xvi]. Lück H. Der Magdeburger Schöffenstuhl als Teil der Magdeburger Stadtverfassung / Heiner Lück // Hanse-Städte-Bünde. Die sächsischen Städte zwischen Elbe und Weser um 1500 Magdeburger Museumschriften. – Magdeburg, 1996. – № 4. – Bd. 1. – S. 138–151. [xvii]. Schranil R. Stadtverfassung nach Magdeburger Recht: Magdeburg und Halle / von Rudolf Schranil. – Breslau : Markus, 1915. – XII, 379 S. [xviii]. Goerlitz T. Die Anfänge der Schöffen, Bürgermeister und Ratmannen in Magdeburg / T. Goerlitz // Zeitschrift der Savigny–Stiftung für Rechtsgeschichte. – 1947. – № 65. – S. 71–85. [xix]. Lück H. Der Magdeburger Schöffenstuhl als Teil der Magdeburger Stadtverfassung / Heiner Lück // Hanse-Städte-Bünde. Die sächsischen Städte zwischen Elbe und Weser um 1500 Magdeburger Museumschriften. – Magdeburg, 1996. – № 4. – Bd. 1. – S. 138–151. [xx]. Schranil R. Stadtverfassung nach Magdeburger Recht: Magdeburg und Halle / von Rudolf Schranil. – Breslau : Markus, 1915. – XII, 379 S. [xxi]. Там само. [xxii]. Там само. [xxiii]. Lück H. Der Magdeburger Schöffenstuhl als Teil der Magdeburger Stadtverfassung / Heiner Lück // Hanse-Städte-Bünde. Die sächsischen Städte zwischen Elbe und Weser um 1500 Magdeburger Museumschriften. – Magdeburg, 1996. – № 4. – Bd. 1. – S. 138–151. [xxiv]. Там само. [xxv]. Schranil R. Stadtverfassung nach Magdeburger Recht: Magdeburg und Halle / von Rudolf Schranil. – Breslau : Markus, 1915. – XII, 379 S. [xxvi]. Там само. [xxvii]. Там само. [xxviii]. Lück H. Der Magdeburger Schöffenstuhl als Teil der Magdeburger Stadtverfassung / Heiner Lück // Hanse-Städte-Bünde. Die sächsischen Städte zwischen Elbe und Weser um 1500 Magdeburger Museumschriften. – Magdeburg, 1996. – № 4. – Bd. 1. – S. 138–151. [xxix]. Goerlitz T. Die Anfänge der Schöffen, Bürgermeister und Ratmannen in Magdeburg / T. Goerlitz // Zeitschrift der Savigny–Stiftung für Rechtsgeschichte. – 1947. – № 65. – S. 71–85. [xxx]. Lück H. Der Magdeburger Schöffenstuhl als Teil der Magdeburger Stadtverfassung / Heiner Lück // Hanse-Städte-Bünde. Die sächsischen Städte zwischen Elbe und Weser um 1500 Magdeburger Museumschriften. – Magdeburg, 1996. – № 4. – Bd. 1. – S. 138–151. [xxxi]. Там само. Вся работа доступна по <a href= " http://mydisser.com/ru/catalog/view/31595.html " target="_blank">Ссылке</a> </p>
|
|