Быстрый переход к готовым работам
|
АНАЛІЗ ЛІТЕРАТУРИ. ДЖЕРЕЛА І МЕТОДИКА ДОСЛІДЖЕННЯВ процесі дисертаційного дослідження автором вивчені і узагальнені найрізноманітніші літературні джерела. На загал їх можна об’єднати в три групи :
- мистецтвознавчі дослідження пострадянського періоду, спрямовані на розкриття “білих плям” в українському мистецтві ХХ ст. Ретельний аналіз згаданих груп джерел дозволяє зробити певні висновки щодо стану наукового опрацювання дисертаційної теми. Надзвичайно цінну інформацію вміщають періодичні видання 1920-30-х рр. Вони уможливлюють документовану реконструкцію подій і явищ тогочасного мистецького життя Львова, дають яскраву уяву про складний, рушійний механізм і неординарність мистецьких процесів. Серед джерел такого типу, насамперед, виділимо журнальні та газетні статті С. Гординського [31,34,36,38], М. Голубця [18-27], П. Ковжуна [62-72], М.Драгана [44-50,191], В.Січинського [121], В.Залозецького [54-56]. В них піднімалися питання професійної майстерності, давався критичний аналіз виставкам різних угруповань, творам окремих митців. Важливо, що творчі пошуки львівських художників розглядались під кутом зору західноєвропейських мистецьких напрямків і течій, тобто як частка загального європейського мистецького процесу, а не як замкнений, самодостатній цикл. Поряд з публікаціями українських критиків, друкувалися статті польських дослідників, в яких широко висвітлюються мистецькі процеси тогочасного Львова, дається критична оцінка діяльності художніх спілок та характеристика творчості їх учасників. Серед відомих польських критиків початку ХХ ст., які з особливою увагою стежили за мистецькими здобутками молодих художників, були Я.Болоз-Антоневич [182,183], В.Козицький [203-207], А.Ляутербах [209,210], К.Вінклер [244-247], Є.Гютлер [193,194], Е.Бик [184-185], В.Терлецький [235-236], М.Третер [237-238], М. Мініх [216-218]. Ретельне опрацювання тогочасної періодики дає можливість відтворити динаміку виставкової діяльності мистецьких угруповань та участь в них окремих художників. Тогочасні часописи не лише висвітлювали розвиток подій в художньому житті Львова, а й коментували їх. В світлі цих публікацій можна зробити деякі висновки про еволюцію тогочасної громадської думки щодо культурно-мистецької ситуації в місті. Матеріали періодики дозволили ілюструвати зміст дисертації низкою цікавих історичних відомостей. Важливі матеріали, ще не опрацьовані українськими мистецтвознавцями, були знайдені в бібліотеках Варшави, Кракова, Відня. Зокрема, надзвичайно цінними є дані, знайдені в архіві Отто Вагнера у Відні, а саме – інформація про українських художників, які навчалися в віденській Школі прикладного мистецтва (Kunstgewerbe Schule) [192] та Академії мистецтва (Die Akademie der bildender Kunste) [190] в першій третиніХХ ст. Також багато інформації було знайдено в бібліотеці краківської Академії красних мистецтв про її професорсько-викладацький склад, відомих учнів Академії, зокрема, українців тощо [179,215,226]. Слід згадати також і літературу, яка дає загальний огляд культурного розвитку Львова першої третини ХХ ст. Це – численні польськомовні видання з історії нашого міста, що виходили друком у Львові та Кракові [224,225,229,236]. В цілому, цей інформаційно насичений матеріал, в якому знайшли своє безпосереднє відображення події і образи 1920-30-х рр. допомагає зробити теоретичні узагальнення по даній темі, зорієнтуватися в колізіях тогочасного мистецького процесу. Окрему групу джерел становлять видання радянського періоду, в яких частково висвітлюються деякі питання по досліджуваній в дисертації проблемі. Слід зазначити, що в українському мистецтвознавстві 1920-30-ті рр. були найменш досліджені саме тому, що радянська офіційна ідеологічна пропаганда трактувала західноукраїнське образотворче мистецтво цього періоду як буржуазно-націоналістичне, а отже особливо “небезпечне” і “шкідливе”. В статтях, присвячених ретроспективному огляду мистецтва Західної України, які почали з’являтися вже на початку 1940-х рр., 1920-30-ті рр. характеризувались, як роки засилля “буржуазними модерністичними напрямками”. Лише невелике гроно мистецтвознавців та науковців, а саме – І.Свєнціцький, Л.Федорович-Малицька, М.Драган, порушували в своїх працях питання прояву національної своєрідності у творчості українських митців міжвоєнного двадцятиліття, визначали риси українського національного стилю, який в той час розглядався лише в контексті архітектури та сакрального малярства [110,111,117]. В повоєнний час відношення тоталітарної ідеології до мистецтва цього періоду стало відверто ворожим, оскільки багато хто з художників під час війни опинився за кордоном. Деякі відомості про конкретні мистецькі явища, художників та їхню творчу діяльність можна знайти в українських та закордонних довідкових виданнях [61,125,231,51,52,214]. Більшість митців старшої генерації в 1941-44 рр. брали активну участь у виставочній діяльності як члени організрваної у Львові в 1941р. Спілки праці українських образотворчих мистецтв. Про п’ять великих виставок, серед учасників яких був Св.Гординський, А.Манастирський, М.Черешньовський, Л.Левицький, С.Литвиненко, О.Кульчицька та ін. в мистецтвознавчій літературі повоєнного часу не було навіть найменшої згадки, а каталоги цих виставок, як і багато іншого цінного документального матеріалу, знаходились до 1992 р. в недоступних для дослідників спецфондах [97]. В 1950-х рр. в окремих статтях, що друкувались у львівських часописах їх автори – О.Чарновський, Г.Островський, А.В’юник, згадували про окремих художників, а саме - І.Труша, О.Кульчицьку, О.Новаківського, Я.Музику та деяких інших [140,9,100]. Але і їх звинувачували в захопленнях імпресіонізмом (І.Труша), експресіонізмом (О.Новаківського) тощо. В цілому, в оцінках подій і явищ зазначеного періоду автори змушені були керуватись так званим класовим підходом, що неодноразово призводило до упередженості суджень, схематичності аналізів, заідеологізованості оцінок тих чи інших явищ. Крім того, висвітлення польсько-українських проблем міжвоєнного періоду, соціально-економічного та політичного розвитку західноукраїнського регіону довгий час ускладнювалося існуванням цензури, обмеженим доступом дослідників до архівних матеріалів, а також відчутним пресом характерних ідеологічних стереотипів. Разом з тим, деякі роботи заслуговують на особливу увагу сучасних дослідників. Так, зокрема еволюцію польсько-українських культурних і мистецьких взаємозв’язків в залежності від історичних подій розглядає О.Федорук. При аналізі матеріалу він застосовує жанрово-хронологічний метод [135,137,139,140]. В своїх подальших дослідженнях О.Федорук, розглядаючи розвиток польського малярства повоєнних років відзначав, що його художньо-стильові орієнтації своїм корінням сягають в авангардні пошуки митців 1920-30-х рр., зокрема львівських формістів [136,138].
Вся работа доступна по ссылке http://mydisser.com/ru/catalog/view/32354.html |
|