Быстрый переход к готовым работам
|
Формізм як явище в образотворчому мистецтві Львова початку 20-х рр. ХХ ст.Творчий портрет групи львівських формістів логічно вписується в картину художнього життя Європи напередодні І-ї світової війни. Як і кожне мистецьке явище початку ХХ ст., формізм віддзеркалив суперечливі культурні і соціальні процеси, що визрівали в Європі в цю бурхливу епоху. Витоки формізму беруть свій початок в мистецьких явищах 1880-1900 рр. В історії західноєвропейської культури цей період прийнято називати французьким терміном “ fin de siecle “ - “кінець століття “. Це не просто хронологічне уточнення. В цих словах закладена певна оцінка духовного стану суспільства, передусім творчої еліти, яку історія поставила перед небаченими до того часу суспільними потрясіннями і катаклізмами. Саме в ці роки – “ fin de siecle” – в західноєвропейському мистецтві народжуються рухи, учасники яких протиставляють себе імпресіонізму, який свого часу виступив проти традиційного академічного і салонного мистецтва. Вже Поль Сезанн з його установкою на тяжку, вагому архітектоніку картини, на узагальнюючий образ, прийшов до нового розуміння концепції живописного твору, в якому не було місця для фіксації хвилевих, тимчасових станів природи. Він прагнув до міцно “ виліпленої” кольором монументально сприйнятої форми. Сезанн розробив систему “чистого бачення” предмету, відмовившись від перспективи і світло-тіньового моделювання. Він будував свої композиції виключно кольором, підкреслюючи його визначальну роль: “ Для живописця справжніми є тільки кольори. Картина… не повинна представляти нічого крім кольору. Не треба репродукувати природу, лише треба її виражати за допомогою відповідних формотворчих кольорів “ [187] 1). Але, якщо Сезанн в своїй творчості ще зберігав “ прямий діалог “ з натурою, то нова генерація художників була налаштована значно радикальніше. Мова йде про кубізм. Взявши за основу вислів Сезанна, що все в природі моделюється з кулі, циліндра і конуса, вони поставили перед собою завдання проникнути в побудову об’єктивних речей, зобразити їх в анатомічному перетині, створити, свого роду, модель їхньої мікроструктури. “ Не треба просто зображувати предмети - писав Ж.Брак, - треба проникнути в них. Треба самому стати предметом.” [196] 2) П.Пікассо, Ж Брак, Х.Гріс маніфестуючи на ранніх етапах своєї “ кубістичної” творчості сувору аскетичність кольору і перевагу простих, вагомих форм, в наступній, синтетичній фазі трактували колір як рівноправного “ партнера” у побудові художнього образу. Більше того, П.Пікассо, Ж.Брак, Х.Гріс для підсилення декоративності вдаються до такого прийому, як колаж, вмонтовуючи в картину різні матеріали – обривки газет, тканини, скло, пісок тощо. Ж.Брак пояснював це необхідністю “ остаточного утвердження ролі кольору… Це найважливіше :
1) [187] Саsgeet J. Paul Cezanne. Paris. – 1926. – S.1. 2) [196] Hess W. Dokumente zum Verstendnis der mоdernen Malerei. Hamburg. – 1959. – S.67. кольор діє одночасно з формою“. [180] 1) Окрім самих Брака, Пікассо та Гріса, синтетичний кубізм не отримав розвитку в творчості європейських живописців у формі задекларованих у повному обсязі художніх установок. Найціннішим і перспективним для майбутнього європейського мистецтва виявився не синтетичний, а аналітичний аспект цього мистецького напрямку, причому не лише для живопису, а й для інших видів образотворчого мистецтва. В європейському мистецтві ХХ ст. народжувались і розвивались явища, художньо-естетичні програми яких суттєво різнилися одна від другої. Спільним було прагнення вирватись за межі звичайних уявлень і в радикальний, часом, навіть в брутальний, спосіб розірвати звичні зв’язки між мистецтвом і реальним світом. Відомий німецький теоретик мистецтва ХХ ст. В.Гафтманн відзначав: “… нашої зацікавленості не електризує світ предметів, ні явища природи, а лише приховані за ними динамічні генетичні процеси…” [195]2) В поняття “нашої” Гафтманн вкладав не лише німецьке мистецтво, але й всю стильову розмаїтість, боротьбу напрямків, течій, угруповань в мистецтві Західної Європи першої третини ХХ ст. Деякі з цих явищ були короткотривалими, інші визначили різноманітні та багатоликі тенденції в живописі європейських країн. До таких мистецьких явищ належить експресіонізм, батьківщиною якого була Німеччина, а художники, які дотримувались цього напрямку працювали практично у всіх країнах Західної та Східної Європи. Термін “ експресіонізм”
вперше для визначення явищ образотворчого мистецтва впровадив у 1911 р. німецький філософ В.Ворінгер на сторінках журнала “Der Sturm” в статті про французьких художників Сезанна, Ван Гога і Матісса, назвавши їх “синтетистами і експресіоністами “ [215]. В 1912 р. в каталозі виставки німецького угруповання “ Синій вершник “ цей термін було використано вже як визначення нового художнього напрямку. В своїх численних висловлюваннях експресіоністи (В.Кандінський, Ф.Марк та ін.) підкреслювали, що для них “ зовнішнє враження” (impression) витіснялось “внутрішнім виразом” (expression) духовного світу митця. [215] 1) Завдяки публікаціям в періодичних виданнях критичних статей, оглядів мистецького життя, ілюстрацій інформація про художні течії, що вирували в мистецьких “столицях” Європи – Парижі, Мюнхені, Дрездені, розповсюджувалась швидко і викликала, особливо у молодих митців, професійний інтерес. Але, аналізуючи передісторію виникнення львівського формізму у контексті тогочасних європейських авангардних течій, стає очевидним, що процес інтеграції нових художніх ідей з мистецьким середовищем Львова був достатньо складний, неоднозначний і досить затяжний. Тут перша, і на довгий час єдина безпосередня зустріч з новими малярськими течіями відбулася в червні 1913 року з ініціативи Львівського товариства приятелів красних мистецтв. На ній експонувалися твори німецьких ( Г.Ріхтер, Л .Майднер, О.Кокошка ), російських ( В. Кандінський, А. Явленський ) , і чеських експресіоністів. [212] Проте, виставка не викликала особливого інтересу ні у глядачів,
ні у митців, які, переважно, стояли на позиціях традиційних естетичних уявлень, а майбутні “формісти” ще навчались в оновленій краківській Академії Мистецтв. Педагогами останніх були Ю.Панькевич, С.Дембіцький, Ю.Мегоффер, Т.Аксентович, С.Виспянський та інші висококваліфіковані, прогресивно мислячі митці. Своєю педагогічною і творчою діяльністю вони кардинально змінили сам дух краківської Академії мистецтв, вивільнивши його від консерватизму поглядів на мистецтво, від застарілих канонів і схем. Широта естетичної платформи, свобода вибору тем і засобів художньої виразності розширила горизонти мистецьких пошуків у вихованців Академії, включивши в сферу їх творчих зацікавлень найновіші здобутки сучасного європейського мистецтва. В світлі цих прогресивних реформ, проведених Ю.Фалатом, який очолив краківську Академію після смерті Я.Матейки, стає цілком зрозумілим чому саме в Кракові починають визрівати процеси, які дали поштовх молодим львівським митцям для генерації нових ідей. Творча атмосфера, що панувала в Академії, численні виставки творів, публічні дискусії з приводу чергових “ізмів” в сучасному мистецтві – все це стимулювало молодих митців до активізації власних пошуків, що знайшло відображення в рисунках, єтюдах, ескізах, в яких вже відчутним був подих нових мистецьких ідей. Однодумці почали об’єднуватись в гуртки. Особливою активністю відзначались випускники краківської Академії: поет і живописець Т.Чижевський та З.Пронашко, який був однією з найцікавіших постатей тогочасного мистецького Кракова. Родом з села Деребчин на Вінничині, З.Пронашко навчався мистецтву в Київській художній школі разом з О.Архипенком, з яким довгі роки підтримував дружні зв’язки. З ініціативи З. Пронашко, наприкінці 1917 р. утворилась група авангардних художників, яка виступила під назвою “польські експресіоністи.” [203] Першу свою виставку вони відкрили в залах краківського Палацу мистецтв. (Рис.23). Спробу проаналізувати їхні мистецькі засади Збігнєв Пронашко зробив в краківському часописі “Маски”. Він писав: “ Група польських експресіоністів відкрила свою першу спільну виставку. З’єдналися і відділилися від решти польського малярства не для того, аби вважати себе за кращих. Причина полягає в іншому – в потребі спільного зусилля в мистецтві. Немає жодного випадку в мистецтві творення стилю, як виразу якоїсь епохи чи школи або цеху, чи навіть керунку в мистецтві - який би не був наслідком спільної праці. Це значить, що особистості зі спорідненими обличчями перебувають між собою в постійному контакті, швидше доходячи до певного спільного виразу - хоч кожен іншою дорогою і в інший спосіб… Згадана група виступила під назвою експресіонізму. Тут не йдеться про назву, яка є такою ж випадковою, як футуризм, кубізм, орфеїзм та багато подібних похідних від експресіонізму. Теперішній експресіонізм бере свій початок у вчорашньому своєму попереднику: неоімпресіонізмі, а той – в імпресіонізмі.” [228] 1) Судячи з цього, експресіонізм в розумінні молодих митців, був черговою еволюційною фазою в процесі розвитку мистецтва, збірним поняттям і означав сучасне авангардне мистецтво. Далі він пише: ”…малярство не може бути поверненням до натури, малярство мусить бути завжди поверненням до образу. Образом, натомість, є цільове, логічне заповнення певними окресленими формами певного простору,
який тоді становить єдиний незмінний організм.” [228] 1) Зі сказаного можна зробити висновок, що назва “ експресіонізм”, (а згодом “формізм”) була умовною і об’єднувала всі новаторські явища того періоду, які протиставлялися традиційній уяві про мистецтво. Втім, актуальним на той час був не розподіл мистецтва на напрямки і течії, а розуміння в цілому: чи воно рухається далі в традиціях ХІХ ст. чи зірвало з цими традиціями, репрезентуючи зовсім інші естетичні засади.
Вся работа доступна по ссылке http://mydisser.com/ru/catalog/view/32354.html |
|