Быстрый переход к готовым работам
|
Перспективи запровадження зарубіжного досвіду досудового врегулювання адміністративно-правових спорів в УкраїніФормування нового інституту, який не має достатнього національного історичного підґрунтя в Україні, безумовно, має здійснюватися на ґрунтовному і всебічному аналізові досвіду його функціонування в інших країнах, або аналогічних інституцій, що мають багато спільних рис. Безумовно, процес запозичення не може бути автоматичним, повним, без необхідних модифікацій, які адоптували б його до реалій української правової системи та особливостей національного сприйняття. Досудове врегулювання адміністративних спорів є цьому яскравим прикладом, оскільки ініціативи його формування будуються на засадах, вироблених канадськими правниками. Враховуючи різноманітність існуючих концепцій несудового врегулювання спорів публічно-правового характеру, у першу чергу, постає питання про обрання найбільш прийнятної для України форми альтернативної процедури врегулювання адміністративних спорів, оскільки сучасне досудове врегулювання справ, віднесених до юрисдикції адміністративних судів має явно перехідний характер і потребує суттєвого доопрацювання. Аналіз зарубіжного досвіду функціонування альтернативних форм врегулювання адміністративно-правових спорів має здійснюватися з урахуванням специфіки зарубіжних систем організації правосуддя в адміністративних справах. Вивчати досвід інших країн необхідно не тільки для того, щоб уникнути повторення чужих помилок, але й щоб зрозуміти, які саме підходи до організації досудового врегулювання спорів, у тому числі й адміністративних є корисними з точки зору формування ефективної системи врегулювання цього різновиду спорів. Першою країною, де почали здійснюватися різні програми з розвитку альтернативного вирішення спорів, традиційно вважаються США. Основними цілями таких програм було розвантаження правоохоронної системи і полегшення для сторін процедури врегулювання спорів. Ініціаторами та активними учасниками реалізації програм були громадські та релігійні організації. Таким чином, альтернативне вирішення спорів у США з’явилося (на початку 1970-х рр.) як ініціатива «знизу», що надалі визначило децентралізацію правового регулювання. У деяких штатах програми було підтримано місцевою владою, у результаті чого до їх здійснення було залучено і суди. Поширення медіації у США можна розділити на три періоди: 1) виникнення потреби у позасудовій процедурі вирішення спорів як альтернативі судовому процесу; 2) формування політологічних та юридичних підходів до методики медіації як самостійної і чітко структурованої послуги; 3) формування нормативного забезпечення медіації та розвиток медіативних центів. Посередницькі послуги виявилися цікавими і для тих учасників конфлікту, які спочатку не були зацікавлені в альтернативних способах вирішення спорів. У результаті посередництво та його професійна форма – медіація стали одним з основних елементів американської культури [230, с. 7]. Досить активно альтернативне вирішення спорів розвивається у країнах з англосаксонською правовою системою – в Канаді, Індії. Слід зазначити, що процесуальним законодавством Канади передбачено процедури досудового врегулювання спору, які здійснюються у формі проведення попередньої (досудової) наради. Ії мета – вирішити справу, а якщо це неможливо, то розглянути низку питань, що стосуються визначення та спрощення претензійних вимог; внесення поправок до заявлених позицій сторін; можливості отримання визнання позову; встановлення того, чи достатньою була підготовка до розгляду справи; можливості вирішення окремих питань; розміру шкоди; будь-яких інших питань, що сприятимуть судовому розглядові; тривалості судового розгляду; дати судового розгляду. Суддя при цьому реалізує дискреційні повноваження щодо прийняття рішення про проведення попередньої наради. Така нарада проводиться, якщо суддя вважає, що є можливим суттєве вирішення справи. Важливим питанням, яке врегульовано процесуальним законодавством Канади, є встановлення призначення попередньої наради. При цьому визначено, що нарада призначена для того, щоб дозволити сторонам узяти участь у вирішенні спору, дізнатися про думку судді, призначеного на дану справу, про факти і законодавство, що стосуються предмета спору тією мірою, якою дозволяють матеріали справи, доступні судді перед нарадою, дозволити розглянути варіанти вирішення спору не обов'язково під час судового розгляду, знайти шляхи вирішення спору з метою підвищення ефективності судової системи, економії часу та коштів усіх сторін у справі, свідків [10]. У вітчизняному законодавстві мета проведення попереднього судового засідання встановлена у КАС України, ЦПК України, а у ГПК України вона презюмується. У законодавстві Канади також передбачено можливість досудового врегулювання спору шляхом проведення попередньої наради. Проте відмінністю є встановлення чіткого переліку питань, які можуть бути вирішені на нараді у разі неможливості досудового врегулювання спору. Слід також зазначити й те, що попередня нарада спрямована на вирішення не тільки конкретного завдання, яке стосується можливості досудового врегулювання спору, але й стратегічного завдання щодо визначення можливих шляхів удосконалення діяльності судової системи. Порівнюючи із процесуальним статусом судді в Україні у судовому адміністративному, цивільному та господарському процесах, необхідно зазначити, що участь судді у встановленні шляхів підвищення ефективності діяльності судової системи не передбачена. Специфіка канадського законодавства визначається наявністю такої процесуальної фігури як місцевий реєстратор, процесуальні обов'язки якого стосуються: фіксування процесуальних документів, пов'язаних із проведенням попередньої наради; встановлення дати проведення попередньої наради; фіксування дати проведення попередньої наради у графіку роботи суду. При цьому мають враховуватися вимога оптимального використання часу роботи суду та побажання сторін у справі; доведення до відома сторін дати проведення судового розгляду [279, с. 110]. Викликає зацікавленість і той факт, що доцільність проведення попередньої наради визначається місцевим реєстратором залежно від строку судового розгляду. Такий строк місцевий реєстратор визначає як очікуваний. Якщо цей строк не перевищує один день, то місцевий реєстратор уповноважений призначити дату судового розгляду без попередньої наради. Якщо очікувана тривалість судового розгляду справи перевищує один день, місцевий реєстратор призначає дату попередньої наради так, щоб вона відбулася не раніше, ніж через десять днів після подання заяви сторонами. Варто зазначити, що КАС України встановлює право і обов’язок вирішення питання про призначення попереднього судового засідання одноосібно судді. Якщо суддя вважає, що проведення такого засідання необхідне, то це фіксується в ухвалі про відкриття провадження у справі, в якій зазначаються дата, час і місце засідання (п. 4 ч. 4 ст. 107) [103]. Повертаючись до законодавства Канади, слід зазначити, що визначення місцевим реєстратором дати проведення попередньої наради не позбавляє суд права встановити таку дату. Це право реалізується за ініціативи суду. Суд або суддя, який проводить попередню нараду, може у будь-який час встановити щодо сторін обов'язок бути присутніми на нараді. Доцільно звернути увагу і на відсутність обов'язку судді, який проводить попередню нараду, розглядати справу. Суддя, який проводив попередню нараду, може взяти участь у розгляді справи у разі, якщо сторони заявлять відповідне клопотання [10]. Отже, законодавство Канади передбачає залучення судді попередньої (досудової) наради та основного судді у справі. Процесуальні функції місцевого реєстратора не обмежуються визначенням дати проведення попередньої наради, він наділений повноваженнями щодо призначення дати судового розгляду. При цьому чітко встановлено максимальний процесуальний строк, перевищення якого не допускається після проведення попередньої наради – три місяці. Однак суддя, який проводить попередню нараду, має право скасувати або змінити призначену місцевим реєстратором дату судового розгляду. Звертаючись до українського законодавства, можна зазначити, що ГПК України встановлено строк розгляду претензії – один місяць, який обчислюється з дня отримання претензії. У тих випадках, якщо обов'язковими для обох сторін правилами або договором передбачено право переперевірки забракованої продукції (товарів) підприємством – виробником, претензії, пов'язані з якістю та комплектністю продукції (товарів), розглядаються протягом двох місяців (ч. 1, 2 ст. 7). ЦПК України встановлює строк проведення попереднього судового засідання – протягом десяти днів з дня відкриття провадження у справі (ч. 1 ст. 129). Отже, процесуальне законодавство Канади передбачає наявність дискреційних повноважень місцевого реєстратора, судді при встановленні оптимального строку проведення попередньої наради. Такий оптимальний строк за аналогією з українським законодавством можна було би назвати розумним. Єдиний аргумент, який стримує доцільність такої пропозиції – статус місцевого реєстратора в Канаді як органу, що не здійснює правосуддя, але сприяє виконанню процесуальних дій. Слід також зазначити різницю у формі акта-документа, з яким особа звертається до суду. ГПК України передбачає звернення до порушника прав, свобод та інтересів підприємства та організації з претензією (ч. 2 ст. 6). ЦПК України та КАС України встановлює форму звернення – позовну заяву (ч. 1 ст. 118 ЦПК України, ст. 104 КАС України). Законодавство Канади передбачає, що до місцевого реєстратора подаються такі документи: спільне звернення за встановленою формою для обох сторін, завірені копії документів, що додаються. Якщо судове провадження порушене на підставі поданої петиції, то завірені копії петиції й відповіді на них не вимагаються. До судді, який головує на попередній нараді, сторони подають усі необхідні документи – медичні довідки, акти експертизи тощо. Після проведення попередньої наради ці документи повертаються сторонам. Таким чином, до місцевого реєстратора подаються документи, на підставі яких приймається рішення про проведення попередньої наради, а до суду – ті, на підставі яких може бути досягнута мета проведення наради. Процесуальне законодавство України не передбачає такої диференціації видів і форм процесуальних актів-документів, оскільки відсутній місцевий реєстратор як процесуальна фігура.
Вся работа доступна по ссылке |
|