У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 


Дослідження загальнотеоретичних галузевих і правових аспектів у сфері реклами в науковій літературі. Інститут права як загальнотеоретичне поняття

 

Теоретичні та науково-практичні дослідження теми правовідносин у сфері реклами на території України поодинокі, досить розрізнені та не носять системного характеру. Вони вирізняються дихотомічним поділом робіт за спрямуванням та галузевою приналежністю, а також основними підходами, серед яких найбільш поширений аналіз реклами з точки зору цивільного права та дослідження адміністративних правовідносин у сфері реклами. Серед основоположних та найбільш ґрунтовних досліджень можна виділити наступні роботи.

Цивілістичний підхід до теми реклами відображений в чотирьох дисертаційних роботах: О.Р. Шишки «Договір на створення та розповсюдження реклами» (Харків, 2005), Л.В. Мамчур «Правове регулювання реклами (цивілістичний аспект)» (Львів, 2006), Ю.І. Зоріної «Цивільно-правові відносини при здійсненні рекламної діяльності» (Київ 2007), Г.О. Ульянової «Захист авторських прав у правовідносинах, які виникають у зв’язку із рекламою» (Одеса, 2008), К.О. Жирнової «Цивільно-правове регулювання реклами торговельних брендів» (Київ, 2014). Між тим, комплексного доктринального цивілістично-правового аналізу проблем цивільно-правових аспектів інституту реклами в Україні не здійснювалось, зокрема в останні п’ять років найбільшого зростання рекламного ринку та активного розвитку інформаційного суспільства і інформаційних мереж.

Організаційно-правові аспекти правовідносин у сфері реклами досліджувалися в дисертаціях З.В.Кузнєцової «Управління у сфері рекламної діяльності: організаційно-правовий аспект» (Харків, 2003), А.В.Стрельникова «Адміністративна відповідальність за порушення законодавства про рекламу» (Одеса, 2004), Л.А.Микитенко «Адміністративно - правове регулювання рекламної діяльності в Україні» (Київ, 2008), М.С.Потапенко «Організаційно - правові засади здійснення контролю за рекламною діяльністю в Україні» (Київ, 2008), І.Б.Тацишина «Адміністративно-правове забезпечення інформаційних відносин в галузі реклами» (Львів, 2009), О.О.Лисенко «Правовий захист суспільства від шкідливої інформації» (Харків, 2011).

Окремі аспекти рекламних правовідносин досліджувались у дисертаціях В.С.Кулішенко «Захист від неправомірного використання ділової репутації суб’єктів господарювання у конкуренції» (Донецьк, 2003), А.Н.Черемнової «Правове регулювання комерційної реклами в Україні» (Київ, 2000), Н.А. Скрицької «Правове регулювання рекламної діяльності на телебаченні (господарсько-правовий аспект)» (Київ, 2013), які були захищені у сфері господарського права та процесу.

А.В.Гринько-Гузевська в роботі «Рекламна діяльність в Україні: державно-управлінські засади» розглянула рекламу в розрізі теорії та історії державного управління за спеціальністю 25.00.01 (Київ, 2010). Побічно окремі проблеми кримінального процесу, криміналістики і судової експертизи в сфері реклами були проаналізовані Н.Л.Швець у дослідженні «Проблеми методики розслідування злочинів, пов’язаних з порушенням прав споживачів» (Харків, 2003).

Інтерес до правових аспектів в рекламі і рекламній діяльності проявляють і зарубіжні вчені. Так, на території Російської Федерації тема реклами висвітлена в наступних дисертаційних дослідженнях у сфері приватного права: О.А. Філатової «Гражданско-правовые особенности рекламы в Интернете» (Москва, 2003); З.Ш. Шугаібова «Гражданские правоотношения в сфере российского рынка рекламы» (Москва, 2006); Л.М. Жуковської «Гражданско-правовое регулирование рекламной деятельности в Российской Федерации» (Москва, 2007); К.О. Свірідової «Реклама как индивидуализирующее творческое представление» (Москва, 2007); А.М. Маркович «Реклама (рекламная деятельность) как вид предпринимательской деятельности в России» (Москва, 2010). При цьому аналіз реклами з точки зору адміністративного права був зроблений лише один раз, а саме в дисертації Н.М. Медведєвої «Рекламная деятельность в системе правовых объектов науки управления» (Хабаровск, 2006) (спеціальність 12.00.04). Навіть такий попередній аналіз дозволяє зробити висновок про належне сприйняття приватно-правової сутності інституту реклами в Російській Федерації.

Аналіз вищезазначених робіт свідчить про те, що більшість науковців надає перевагу дослідженню публічно-правової сторони реклами і рекламної діяльності. Варто відмітити новітні тенденції в цьому процесі. Так, представники Національної академії правових наук України, у переліку тем дисертаційних досліджень з проблем держави і права, затверджених у 2012 р., зауважують, що формулювання певних тем робіт, метою вивчення яких є саме рекламні правовідносини, не відповідає паспорту спеціальності 12.00.04 Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право, оскільки рекламна діяльність регулюється нормами цивільного і господарського права [163, c. 182, 191]. З цього можна зробити висновок, що на даний момент науковий загал в цілому підтримує концепцію приватно-правової природи правовідносин, що виникають у сфері реклами. Звідси випливає висновок, що необхідно детальніше проаналізувати напрями, за якими здійснювалися наукові дослідження в дисертаційних роботах приватно-правового спрямування.

Для окреслення меж цього наукового дослідження, та задля відповідності його поставленій меті і завданню, необхідно проаналізувати ступінь розробленості теми у вже існуючих дисертаціях за обраною спеціальністю.

Першою, за хронологічним критерієм, була підготовлена робота О.Р.Шишки «Договір на створення та розповсюдження реклами» 2005 року. Сутність даної праці полягає в розробці механізму цивільно-правового регулювання відносин зі створення та розповсюдження реклами (рекламних послуг) як виду договірних зобов'язань, встановленні його специфіки, виробленні пропозицій щодо вдосконалення чинного законодавства України у сфері реклами [234, c.2]. Дана дисертація була першим комплексним монографічним дослідженням проблем регулювання відносин зі створення та розповсюдженню реклами як самостійного типу зобов’язань.

В роботі наведені історичні аспекти становлення інституту реклами в цивільному праві від стародавніх часів і до новітнього періоду історії. При цьому окремо розглядаються етапи розвитку реклами західноєвропейської, американської та на пострадянських країн сучасної СНД. Детально розглянутий розвиток законодавства про рекламу в Україні, та особливу увагу присвячено питанням його гармонізації з нормами ЄС у сфері реклами. Автор дійшов висновку про необхідність проведення кодифікації нормативно-правових актів, спрямованих на регулювання реклами. Дисертант також розглянув рекламу як комплексну галузь законодавства з врахуванням приватних і публічних інтересів та взаємодією диспозитивного та імперативного методів регулювання  [234, c.9].

Основною проблематикою, піднятою в роботі, стало поняття і елементи договору на створення та розповсюдження реклами, його місце в системі договірного права, а також детальна характеристика таких договорів. Ґрунтовну розробку отримали питання правового становища сторін в договорі на створення та розповсюдження реклами, укладення таких договорів та їх виконання. При цьому О.Р. Шишка вводить поняття рекламіст, яке відсутнє у Законі України «Про рекламу» [93]. Окрема увага в роботі присвячена формі договору на створення та розповсюдження реклами.

Першим комплексним дослідженням проблем правового регулювання правовідносин у сфері реклами стала дисертація Л.В.Мамчур «Правове регулювання реклами (цивілістичний аспект)», захищена у 2006 році. Метою цієї роботи був комплексний аналіз цивілістичних проблем правового регулювання рекламних відносин для обґрунтування нових теоретичних концепцій, виявлення прогалин, колізій та формулювання пропозицій щодо їх усунення шляхом внесення змін та доповнень до законодавства, рекомендацій щодо практичного застосування норм чинного законодавства при здійсненні та захисті суб’єктивних цивільних прав у сфері реклами [140, c.2].

В дисертації аналізуються цивільно-правові проблеми рекламної діяльності в Україні, механізми її правового забезпечення та система регулювання рекламних відносин. При цьому визначено поняття, галузеву приналежність права на рекламу та з’ясовано такі цивільно-правові аспекти існування реклами в суспільстві, як її роль в укладенні договору, суб’єктивне право на рекламу, стан договірного регулювання рекламних відносин, способи та особливості захисту цивільних прав та інтересів у рекламних відносинах [140, c.3-4].

Л.В. Мамчур дослідила теоретико-правові проблеми регулювання рекламних відносин через призму джерел їх правового регулювання та характеристики саме цивільних правовідносин у сфері реклами. Великий обсяг роботи присвячено продовженню розробки тематики договорів у рекламних відносинах. Об’єктом вивчення стало питання захисту учасників рекламних відносин, в рамках якої автор розглянула захист прав споживачів та цивільно-правову відповідальність суб’єктів.

Наступним ґрунтовним дослідженням стала дисертація Ю.І.Зоріної «Цивільно-правові відносини при здійсненні рекламної діяльності» (Київ 2007).

Автор взяла за мету висвітлення та комплексний аналіз цивільно-правових відносин при здійсненні рекламної діяльності, узагальнення існуючого стану законодавчого забезпечення, практики застосування та наукових досліджень у названій сфері, визначення найбільш оптимальної форми регулювання ряду цивільно-правових відносин, наявних у рекламній діяльності в Україні в контексті сучасних можливостей реклами, формулювання пропозицій щодо вдосконалення національного законодавства [99, c.2].

Як і О.Р.Шишка, дисертант значну увагу присвятив теоретико-правовому аналізу реклами в Україні, США та країнах Європейського Союзу, розглянувши економічні передумови розвитку рекламної діяльності, визначив основні поняття інституту реклами, дослідивши становлення сучасного цивільно-правового регулювання відносин у рекламі за допомогою дослідження його історичного розвитку [99, c.5]. При цьому дисертантом обґрунтовується доцільність проведення широкої науково-дослідної роботи для вивчення цивільно-правового стану регулювання реклами в Україні, враховуючи наявність у ній таких складових, як об’єкти інтелектуальної власності, а також розгляд реклами як стадії укладання договору тощо.

Ю.І. Зоріна у роботі «Цивільно-правові відносини при здійсненні рекламної діяльності» фактично першою зробила спробу надати характеристику окремих цивільно-правових аспектів відносин у рекламі. Варто відзначити ґрунтовний аналіз співвідношення понять оферта-реклама в системі цивільних правовідносин. Особливо цінним у даній роботі є порівняльно-правовий аналіз правових форм реалізації прав учасників рекламної діяльності як суб’єктів цивільно-правових відносин в Україні, США та країнах Європейського Союзу. При цьому надається характеристика такому явищу, як продакт плейсмент - product placement.

Вартою уваги є дисертація Г.О.Ульянової «Захист авторських прав у правовідносинах, які виникають у зв’язку із рекламою» (2008). На меті у дисертанта було провести аналіз цивілістичних проблем захисту авторських прав у правовідносинах, які виникають у зв’язку з рекламою, для обґрунтування нових теоретичних концепцій, виявлення прогалин, колізій та формулювання пропозицій щодо їх усунення шляхом внесення змін та доповнень до законодавства, рекомендацій щодо практичного застосування норм чинного законодавства при здійсненні та захисті авторських прав у правовідносинах, які виникають у зв’язку з рекламою [214, c.2].

Автор надала детальну характеристику правовідносин, що виникають у зв’язку з рекламою через визначення суб’єктів, об’єкта та специфіки таких правовідносин. При цьому реклама аналізується саме як об’єкт авторського права, з відповідним режимом захисту, окремим суб’єктним складом авторських прав на неї. Також Г.О. Ульянова визначає правові особливості захисту авторських прав на твори, які використовуються при створенні реклами. Як і попередні автори, дисертант зосереджується на договірній природі рекламних правовідносин, але із врахування відмінностей, пов’язаних з використанням саме об’єктів авторського права. Значна частина дисертації присвячена захисту авторських прав у сфері реклами.

Останньою на даний момент роботою приватно-правового спрямування, у сфері, що нас цікавить, стала дисертація К.О. Жирнової «Цивільно-правове регулювання реклами торговельних брендів» (2014). Дане дослідження у якості основного розглядає саме питання торговельних брендів та їх реклами. Акцент у вказаній дисертації, загалом, зроблено на інтелектуально-правових аспектах поняття «торговельний бренд» та на договірній природі реклами таких об’єктів.

Як бачимо, тема реклами має певний ступінь розробленості в межах цивільного права, але за останні п’ять років вчені в Україні не проводили комплексних доктринальних досліджень даної проблематики, що дозволяє нам провести комплексний аналіз проблем цивільно-правових аспектів інституту реклами з урахуванням новітніх тенденцій у підходах до вирішення значної кількості проблем у сфері цивільно-правового регулювання відносин, що цікавлять, і в умовах стрімкого розвитку інформаційного суспільства і інформаційних технологій, а також розглянути раніше не висвітлені аспекти інформаційної сутності реклами та проаналізувати найбільш актуальні на сьогодні питання.

В першу чергу для виконання поставлених завдань, необхідно визначити категорію «комплексний міжгалузевий інститут», яка є основою нашого дослідження. Так, С.С. Алєксєєв, при дослідженні радянської системи права, визначив інститут права як первісну правову сукупність норм-приписів, яка у свою чергу є елементом наступної, головної ланки – галузі права. При цьому інститут є основою галузі права, адже норми права формують галузь не безпосередньо, а через інститути. Зазначається, що головною функцією інституту є цілісне, відносно закінчене регулювання окремої сфери, виду чи роду правових відносин. Відтак правовий інститут повинен мати повний «комплект» норм, за допомогою яких можливо охопити всі суттєві моменти регулювання відповідної ділянки суспільних відносин [30, с.119-120]

Саме застосування категорії «інститут реклами» дозволяє стверджувати про всебічне охоплення та регулювання правовідносин, що виникають у сфері реклами. Для прикладу, О.Ф. Скакун, під інститутом права, розуміє сукупність відносно відособлених правових норм у рамках певної галузі (галузей) права, що регулюють певну групу (вид) взаємозалежних суспільних відносин. При цьому виділяють наступні ознаки галузевого інституту:

  • регулювання не всієї сукупності якісно однорідних суспільних відносин, а окремих видових особливостей (таких як сторони, ознаки тощо) одного роду суспільних відносин;
  • володіння відносною нормативною самостійністю, стійкістю і автономністю функціонування;
  • формується об'єктивно, а не створюється штучно; має відособленість від інших інститутів права;
  • характеризується специфічністю засобів правового регулювання;
  • втілює у своєму змісті особливу юридичну конструкцію, деякі загальні положення, єдині принципи;
  • має можливість формувати загальні поняття у власних межах, які допомагають забезпечувати безпрогальність регульованих відносин [194, с. 304-305].

Міжгалузевий інститут, в свою чергу буде мати вказані ознаки, але, на відміну від галузевого інституту, норми, що його складають, відносяться до декількох галузей права. Так, О.Ф. Скакун виділяє складні (комплексні, міжгалузеві) інститути, які складаються з сукупності відносно відособлених норм права різних галузей і спрямовані на регулювання певної групи (виду) взаємозалежних суспільних відносин. Найбільші міжгалузеві інститути права знаходять втілення у відповідній комплексній галузі законодавства [194, с.305].

Продовжуючи аналіз загальнотеоретичних розробок, необхідно навести визначення, яке надав В.О. Котюк. На його думку, правовий інститут — це певна група правових норм, які регулюють найбільш однорідні суспільні відносини і тісно зв'язані між собою [122, с.125]

Оскільки нами досліджується реклама як об’єкт цивільних правовідносин, варто звернутись до доктрини цивільного права. Д.В. Боброва під юридичним інститутом розуміє групу цивільно-правових норм, що регулюють відповідні однорідні суспільні відносини. Наприклад, цивільно-правові норми, які регулюють відносини, що виникають з договору купівлі-продажу, становлять інститут купівлі-продажу [225, с.58] Є.О. Харитонов визначає інститут цивільного права як сукупність норм, що регулюють певні групи суспільних відносин у сфері цивільного обігу (наприклад, інститут купівлі-продажу, інститут опіки та піклування тощо) [220, с.134]. Ю.О. Заіка характеризує цивільно-правовий інститут як сукупність правових норм, які регулюють певну групу взаємопов'язаних суспільних відносин [73, 59].

Отже, аналізу потребує саме комплексний міжгалузевий правовий інститут реклами, що вирізняється фактичною та юридичною однорідністю, а суспільні відносини, що ним регулюються, повинні бути взаємопов’язаними. До того ж такий інститут має включати в себе норми декількох галузей права, що обумовлено його складною структурою.

 

 

Вся работа доступна по ссылке

https://mydisser.com/ru/catalog/view/38069.html

Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.