Быстрый переход к готовым работам
|
Роль і місце публічних послуг в реалізації прав і інтересів особиКонституційні положення про те, що держава відповідає перед людиною за свою діяльність та утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави, вимагають принципово нового підходу до визначення ролі і місця адміністративного права в правовій системі держави. Втілення в життя цих положень потребує нових правових розробок, визначення концептуальних наукових і методологічних засад обґрунтування єдності та структурного взаємозв’язку правових норм та інститутів для реалізації прав та законних щодо визнання інтересів фізичних чи юридичних приватних осіб. Незважаючи на те, що в Конституції України відсутні безпосередні посилання на такий атрибут державної влади, як послуги, що надаються її інститутами, проте якщо й надалі інтерпрувати текст Конституції України з точки зору обов’язку держави надавати послуги громадянам, то ст. 1, яка проголошує Україну соціальною державою, можна розглядати як таку, що гарантує надання соціальних послуг; ст. 6 – як розмежування надання послуг трьома гілками влади; ст. 7 – як забезпечення гарантії надання послуг суб’єктом місцевого моврядування, ст. 8 – як забезпечення верховенства права у наданні послуг, ст. 13 – як забезпечення права власності народу на отримання послуг від користування природними об’єктами, ст.14 – як право на отримання послуг у сфері захисту права власності і господарювання, ст.16 – як отримання послуг з екологічної безпеки, ст.19 – як стандарти соціальних послуг (ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством), ст. 21 – як право на отримання послуг, ст.25 – як гарантування права жінки мати конституційний захист під час надання державних послуг з охорони праці і здоров’я, встановлення пенсійних пільг, ст. 38 – як право брати участь в отриманні державних послуг, ст. 49 – як можливість отримання послуг у галузі охорони здоров’я, ст. 50 – як право на отримання послуг у сферах вільного доступу до інформації про стан довкілля, якості харчових продуктів та предметів побуту, ст. 53 – як забезпечення отримання освітніх послуг, ст. 55 – як право на отримання юридичних послуг (правовий захист), розд.VI – як гарантування отримання послуг, що надаються органами виконавчої влади, розд. XI – передбачає зміст і порядок отримання послуг органами місцевого самоврядування, а також окремі статті розд.VII, X Конституції України, які визначають зміст та порядок надання послуг; регулюють повноваження державних інституцій у сфері надання послуг згідно з принципом найвищої цінності людини [210, с. 3]. Як зазначається в «Стратегії розвитку України «Україна 2020: Стратегія національної модернізації», за нинішніх умов людина і особистість посідають центральне місце в цивілізаційному, європейському розвитку. Метою соціальної інтеграції стає створення «суспільства для всіх», в якому всі покликані відігравати активну роль. Європейська цивілізація створила та продовжує розвивати культурно-генетичну парадигму сучасного конституційного лібералізму, який визначається через поняття правової держави, верховенства закону та громадянського суспільства, якому відводиться роль гаранта, захисника прав людини та громадянина від будь-яких утисків [211]. Отже, становлення в Україні демократичної, соціальної, правової держави висуває на порядок денний необхідність приведення системи права у відповідність з тими принципами, на яких побудовані відповідні системи розвинених країн світу, зокрема європейських [ 26, с. 127 ]. Наведене вимагає нових підходів у відносинах між громадянами і державою, переосмислення її ролі у цих відносинах. Надання публічних послуг є істотною складовою реалізації державно-владних повноважень органів державної влади. Взагалі, теорія публічних послуг запозичено з досвіду розвинутих держав (Велика Британія, США, Канада та ін.), де з 80-х років ХХ століття відбулася зміна пріоритетів у державній діяльності, а також у засадах і формі відносин між владою і громадянами. Людина, її права та свободи визнані головною соціальною цінністю, а головним завданням публічної адміністрації визначено саме надання якісних послуг громадянам [212, c. 116 ]. Термін публічні послуги надається в розпорядженні Кабінету Міністрів України «Про схвалення Концепції розвитку системи надання адміністративних послуг органами виконавчої влади» від 15 лютого 2006 р. № 90-р [213], в якому вказується, що послуги надаються органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями, які перебувають в їх управлінні, становлять сферу публічних послуг. Залежно від суб’єкта, що надає публічні послуги, розрізняють державні та муніципальні послуги. Державні послуги надаються органами державної влади (в сновному виконавчої) та державними підприємствами, установами, організаціями, а також органами місцевого самоврядування в порядку виконання делегованих державою повноважень за рахунок коштів державного бюджету. Муніципальні послуги надаються органами місцевого самоврядування, а також органами виконавчої влади та підприємствами, установами, організаціями в порядку виконання делегованих органами місцевого самоврядування повноважень за рахунок коштів місцевого бюджету. В цьому розпоряженні Кабінету Міністрів України також вказується, що складовою як державних, так і муніципальних послуг є адміністративні послуги. Наводячи характерні ознаки як державних, так й муніципальних послуг, І. В. Коліушко і В. П. Тимощук відзначають їх публічний характер, пропонуючи назвати їх «публічні послуги», із яких у свою чергу, в залежності від суб’єкта надання послуг виділити «управлінські послуги» та послуги «не управлінського характеру». При цьому ці науковці у свій час пропонували розмежувати поняття «державні послуги», які надаються органами виконавчої влади та державними установами й організаціями та «муніципальні послуги», які надаються органами місцевого самоврядування та муніципальними (комунальними) установами та організаціями [214, с. 31, 34–35]. У науковій літературі великий інтерес викликають питання як ідентифікації змісту поняття «публічні послуги», так і класифікація послуг. Так, В. Сороко та Н. Ходорівська розподіляють публічні послуги за такими групами: – захист життя, власності, довкілля,інтелектуальної власності та ін; – соціальний захист: дітей, літніх людей, людей з особливими потребами, безробітних; – реєстрація, ліцензування: змін громадськогостану, стану об’єктів і суб’єктів; утворення громад, організацій; певних видів діяльності; –повсякденна життєдіяльність: охорона здоров’я; забезпечення комунальною, побутовою сферами; аграрні питання та ін.; – комунікація: пошта, телекомунікації, Інтернет; транспорт; засоби масової інформації; – духовне та культурне самовиявлення: відпочинок, культурно- масові заходи; фізична культура і спорт [215, с. 26]. Проте такий підхід до класифікація послуг є дещо невдалим, оскільки у такому випадку класифікацію послуг можна здійснювати дуже довго, а тому саме значення класифікаційних ознак, зокрема суб’єктної більш дієво відображає сутність публічних послуг. Так,залежно від суб’єкта, що надає публічні послуги, розрізняють такі види (типи) публічних послуг: – державні послуги – дії державних органів стосовно реалізації функцій держави, будь-яка платна послуга, що надається органами влади та створеними ними установами, які утримуються за рахунок коштів держбюджету, обов’язковість якої встановлюється законодавством; – управлінські послуги – зміст функціональної діяльності державного органу стосовно вироблення і реалізації державної політики з регулювання певного секторуекономіки чи соціального життя; – адміністративні послуги – дія органу чи його апарату із забезпечення інтересів і свобод фізичних і юридичних осіб у контексті законодавчо визначених порядків реалізації своїх повноважень, що конкретизовані нормативно-правовими актами, зареєстрованими в законодавчо визначеному порядку; – соціальні послуги – комплекс правових, економічних, психологічних, освітніх, медичних, реабілітаційних та інших заходів, спрямованих на окремі соціальні групи чи індивідів, які перебувають у складних життєвих ситуаціях та потребують сторонньої допомоги з метою поліпшення або відтворення їх життєдіяльності, соціальної адаптації та повернення до повноцінного життя; – житлово-комунальні (муніципальні) послуги – результат господарської діяльності,спрямованої на задоволення потреби фізичної або юридичної особи в забезпеченні холодною та гарячою водою, водовідведенням, газо та електропостачанням,опаленням,а також вивезення побутових, відходів у порядку, встановленому законодавством [ 216, с. 56 –57].
Вся работа доступна по ссылке |
|