Быстрый переход к готовым работам
|
КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПОПЕРЕДНИКИ «ВЕРХОВЕНСТВА ПРАВА» В ДОБУ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯУ середні віки, коли ще не існувало ні концепції свободи особи, ні концепції необмеженої свободи суверена, з’явилася теорія, яка, подібно до вчень античних мислителів про «закон, що править світом», проголосила існування «загального права, яке править світом». Зрозуміло, що така теорія, з огляду на саме поняття «загального права» (“common law”), могла виникнути й розвиватися відповідно там, де, власне, таке «загальне право» й існувало. Тому найчастіше з цього приводу цитують англійського прав- ника при королівському дворі Генрі Бректона (Henri de Bracton), який творив у ХІІІ столітті і перу якого приписують одну з основоположних робіт в англійській юридичній традиції — “De legibus et consuetudinibus Angliae” (1239р.?). Провідною думкою, яку висловив автор, була думка про те, що на правителя повинні накладатися певні обмеження. Кажучи це, Бректон висловився так: «Над королем має бути не людина, а Бог і право, тому що право творить короля» [1]. Отже, завдяки тому, що Генрі Бректон палко обстоював необхідність обмежити всесилля короля, підпорядкувавши необмеженого монарха — праву, цього автора традиційно і виправдано сприймають як найпершого середньовічного теоретика інституційного обмеження королівських повноважень, а отже — прихильника ідеї «верховенства права», попри те що у Франції, та й у Німеччині, подібні ідеї 334 висувалися ще раніше . А взагалі доба Середньовіччя, яка в Західній Європі тривала майже тисячу років (V-XVI століття), має кілька особливостей в оцінюванні розвитку політичних і правничих знань. Одну з таких особливостей можна вбачати в тім, що навіть за розквіту абсолютизму на кшталт централізованих «станово-представницьких» монархій (де осердям світогляду виступала християнська церква, яка змогла накинути суспільству як догму формулу «немає влади не від Бога») надзвичайно поширеними виявилися нові політико-правні вчення, основу яких складали вчення ще античних мислителів про «правильні» й «неправильні» «державні форми», ідеї «природнього права як норми, що випливає із природи речей» тощо. Найяскравіше вчення античних мислителів знайшло відображення і логічний розвиток у працях домініканського монаха, вченого-бо- гослова Томи Аквінського (Thoma Aquinas). Свої думки цей автор викладав, узявши за основу погляди Аристотеля. Але цілком виправдано його називають «католицьким Аристотелем» [2] ще й через те, що своїм працям він надав переважно форму коментарів творів самого Аристотеля. Тома Аквінський практично став «класиком-тлумачем» аристотелізму. Хоча витворені ним близько ста праць складають «енциклопедію офіційної церковної ідеології середньовіччя» [3], тут так само можна натрапити на досить ориґінальний виклад уже нового бачення сутності тих вічних і глобальних предметів дослідження, якими виступають категорії держава, закон, право [4]. Іншою особливістю доби Середньовіччя в площині досліджуваного питання є те, що саме в період становлення і розквіту феодаль- но-аболютистського ладу сталося перше нормативне оформлення ідей, які в юридичному (а не філософсько-політичному) аспекті найближче підступали до народженої значно пізніше концепції верховенства права. [1] Див.: Geoffrey de Q. Walker. The Rule of Law: Foundation of Constitutional Democracy. — Melbourne: Melbourne University Press, 1989. — P. 94 (напівжирний шрифт мій. — С. Г.). [2] Див.: Костусенко В. Тома Аквінський і його філософія (передмова) // Тома Аквінський. Коментарі до Арістотелевої «Політики» / Пер. з латини О. Кислюка; Передм. В. Костусенка. — К.: Основи, 2000. — С. 12. [3] История политических и правовых учений: Учеб. для вузов / Под общ. ред. акад. РАН, д.ю.н., проф. В. С. Нерсесянца. — Изд. 3-е, стереотип. — М.: НОРМА (Изд. группа НОРМА-ИНФРА^М), 2001. — С. 113. [4] Про це в українських публікаціях останнього часу дещо побіжно можна довідатися, зокрема, з праці: Шевчук С. Основи конституційної юриспруденції. — К.: Укр. центр правн. студій, 2001. — С. 40-42.
Вся работа доступна по ссылке |
|