Быстрый переход к готовым работам
|
Основні одиниці та методи соціолінгвістичних і соціофонетичних дослідженьУ підрозділі розглянуто основні одиниці і методи, які використовуються під час проведення соціолінгвістичних досліджень, наведено основні типи фонологічних змінних та методів для збирання й аналізу матеріалу, а також для перевірки отриманих результатів. Соціальна лінгвістика як один із розділів науки про мову має свій понятійний апарат. Основними операційними одиницями соціолінгвістичного дослідження є соціолінгвістичні змінні, що характеризуються Соціолінгвістичні змінні можуть бути випадковими, перехідними, виникати через усілякі пошкодження голосового апарату, постійними (у разі систематичного використання певного варіанту соціолінгвістичної змінної, зумовленого тим вибором, який навмисно або неусвідомлено робить сам мовець) [233, c. 481–481; 389, c. 3; 264, c. 479–508]. У зарубіжних соціолінгвістичних дослідженнях лексичного рівня мовної системи прийнято говорити про лексичні варіанти. Наприклад, на північному заході Шотландії мовець залежно від ситуації спілкування і соціального статусу) про будь-якого юнака може сказати: boy, loon, loonie, lad, laddie; у цьому районі в розмові про дівчину використовується одне з таких слів: quine, quinie, lass, lassie, girl [389, c. 3]. Останніми десятиліттями зарубіжні лінгвісти також досліджують закономірності варіювання соціолінгвістичних змінних у граматиці (морфології та синтаксисі) [389, c. 4], зокрема питання еквівалентності синонімічних конструкцій. Прикладом варіювання таких соціолінгвістичних змінних може бути вживання на північному заходу Шотландії вказівного займенника that (той, та, те) і його нестандартних варіантів замість вказівного займенника those (ті): This is enough to feed all those rabbits. / Цього вистачить, щоб нагодувати всіх цих кроликів). – This is enough to feed all that/them/thae/thon/yon rabbits. Як зазначає англійський мовознавець Д. Ватт, хоча граматично вживання вказівного займенника однини замість вказівного займенника множини є неправильним з позиції граматики, усі зазначені варіанти використовуються (залежно від ситуації спілкування) в мові мешканців цього регіону без будь-яких змін у реченні [389, c. 4]. У ході вивчення особливостей варіативності сегментного складу мовлення в понятійному апараті соціолінгвістики використовуються терміни "фонологічна змінна" або "соціофонетична змінна", під якими розуміють розбіжність, що виявляється конкретною формою мовлення порівняно У зарубіжній лінгвістиці фонологічні змінні розподіляють на дискретні Для дослідження соціофонетичної варіативності репертуару білінгвів слід вивчити співвідношення між фонологічними змінними в різних ситуаціях спілкування з урахуванням вікової, гендерної, етнічної та класової приналежності мовців. Соціолінгвістика, широко використовуючи методи як соціології, так До процесу збирання інформації належать "різні форми опитування (анкетування, інтерв’ю), а також безпосереднє спостереження, експериментування, вивчення документальних джерел" [110, с. 389], тобто добір інформантів та одержання необхідного мовленнєвого матеріалу. М. П. Кочерган акцентує увагу на тому, що під час збирання необхідного У ході анкетування лінгвісти використовують різні опитувальні анкети Під час інтерв'ю велика увага приділяється попередньому складанню програми і розробці техніки інтерв'ю. Основний недолік інтерв'ю полягає В умовах здійснення безпосереднього соціолінгвістичного експерименту особливого значення набувають обставини спілкування з інформантами. Для запису мовлення респондентів мовознавці застосовують різноманітні діалоги, групові бесіди, анонімне спостереження, опитування тощо. Проте "які б інші методи отримання зразків мовлення не використовувалися, надійним способом отримання достатньо достовірного та доброякісного матеріалу про мовлення тієї чи іншої особи було і залишається індивідуальне інтерв'ю із записом" [148, с. 29] на плівку або на цифровий пристрій (диктофон, телефон, відеокамеру чи комп’ютер). Використовуючи прилад для записування відкрито, дослідник має повідомити інформантам мету своїх записів і в процесі спостережень за їх мовою намагатися зменшити так званий "ефект мікрофона", який так чи так обмежує природну поведінку індивідів. Ефект мікрофона можна повністю прибрати, якщо застосовувати записувальну техніку приховано, коли інформантові не повідомляється про її використання;
Вся работа доступна по ссылке https://mydisser.com/ru/catalog/view/27687.html |
|