У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 


Складові елементи універсального договірно-правового механізму боротьби з тероризмом

На попередніх етапах розвитку універсального договірно-правового регулювання боротьби з тероризмом його окремі аспекти досліджували В. Ф. Анггипенко [15], Т. С. Бояр-Созонович [37], JL Н. Галенська [49], Ю. С. Горбунов [58], Н. А. Зелінська [133], Р. Колб [488], Ю. М. Колосов таї Дж. М. Левітг [160], А. Лабайль [491], Є. Г. Ляхов та О. В. Попов [222], Д. О’Доннелл [507], В. П. Панов [264; 265], Ю. С. Ромашев [349] та ш. Прн цьому було вказано на те. що відповідні договори "заклали міцні нормативні основи координації протидії тероризму- та гармонізації національного законодавства в цій сфері" [133, с. 390], і що вони "передусім стосуються створення єдиного режиму для заохочення та сприяння багатосторонньому співробітництву у боротьбі з конкретними засобами та методами тероризму" [554, с. 430]. На нашу думку, актуальним завданням є дослідження сучасної універсальної договірно-правової антитерористичної бази з метою з'ясування усього функціонального спектру положень, які забезпечують договірно-правове регулювання боротьби з тероризмом на універсальному рівні [72]. Для відповідного аналізу доцільно застосувати класифікацію універсальних ангнгерорнсшчннх договорів, вироблену у цьому дослідженні.

Універсальні антитерорисшчні договори у сфері безпеки цивільної авіації - найбільша та найдавніша за походженням група, у межах якої відбулася суттєва еволюція універсального договірно-правового регулювання боротьби з тероризмом До Конвенції про правопорушення та деякі інші дії, вчинені на борту повітряного судна[1], 1963 p., було вперше включено поняття "незаконне захоплення повітряного судна" [171] (до того, як вказував Ю. М. Малєєв. "необгрунтовано застосовувалися" такі терміни, як. наприклад, "повітряне піратство", "угон літака" [224, с. 250]), але його зміст не був чітко визначений. Водночас вагомим кроком, на нашу думку, було формулювання в ній положень щодо: юрисдикції держав щодо визначених правопорушень та дій на борту повітряного судна; можливої висадки гаданого правопорушника або ного передачі "компетентній владі... Договірної Держави, на території якої приземлюється повітряне судно"; обов'язку відповідних держав забезпечити заходи "затримання" особи, яка підозрюється у вчинені визначеного у конвенції злочину, та "будь-якої прийнятої" особи, й "негайно здійснювати попереднє розслідування фактів" [171]. У ній було слушно передбачено, що до правопорушень, вчинених "на повітряному судні занесеному до реєстру Договірної Держави, буде таке ставлення в інтересах видачі, ніби вони були вчинені не тільки у тому місці, де вони відбулися, але також і на території Держави реєстрації”; однак було вказано, що. без шкоди для цього положення, ніщо у ній "не буде розглядатися як таке, що утворює зобов'язання здійснювати видачу" [171]. Крім того, було вказано, що. без шкоди для її ст. 4 та за винятком випадків, коли "цього вимагає безпека повітряного судна, або осіб, або майна на борту", жодне з її положень "не буде тлумачитися як таке, що дозволяє або зобов'язує до будь-якої дії стосовно кримінальних правопорушень політичного характеру" або тих, "що ірунтуються на расовій або релігійній дискримінації" [171]. Це може перешкоджати притягненню винних осіб до відповідальності, і загалом цінність Токійської конвенції з погляду кримінально-правової боротьби з тероризмом є обмеженою.

Конвенція про боротьбу з незаконним захопленням повітряних суден, 1970 p., та Конвенція про боротьбу з незаконними актами, спрямованими проти безпеки цивільної авіації, 1971 p., запровадили додаткові засоби боротьби з відповідними злочинними актами. Загалом на тому етапі процес кодифікації та прогресивного розвитку міжнародного права у сфері боротьби з широкою категорією актів, що були названі "актами незаконного втручання" у діяльність цивільної авіації зумовив появу конвенційних норм, згідно з якими, за оцінкою В. І. Рижого, держави взяли на себе зобов'язання: вживати заходів "із запобігання та припинення” цих актів; "видавати або карати злочинців", які їх вчиняють; вживати заходів "для пом'якшення та ліквідації негативних наслідків", спричинених "стосовно екіпажу, пасажирів, повітряного судна та майна, що перебуває на його борту" [353, с. 160, 163]. Укладання цнх конвенцій дозволило науковцям говорити про існування "своєрідного повітряного кримінального кодексу", й визнання злочинності та караності визначених у них дій, зокрема, розглядалося "основним" серед принципів щодо боротьби з незаконним захопленням повітряних суден [2, с. 93, 91]. Водночас, як свідчить характер згаданих зобов'язань, вони стосуються не лише кримінально-правової сфери.

У Гаазькій конвенції було вказано, що "акти незаконного захоплення або здійснення контролю над повітряним судном, що перебуває в польоті", зокрема, "загрожують безпеці осіб та манна, серйозно порушують повітряне сполучення", і вказано на потребу "забезпечити вжиття відповідних заходів для покарання злочинців" з метою "запобігання таким актам", у зв'язку з чим у ній були визначені відповідні злочини та сформульовано обов'язок договірних держав застосовувати щодо них "суворі заходи покарання" [165]. Аналогічні положення були слушно включені й до Монреальської конвенції [167]. У обох конвенціях були закріплені положення, що розглядаються як принцип aut dedere aut judicare43 [165; 167] (у цьому контексті КМП вказала на обов'язок держав "видавати або здійснювати судове переслідування" [142, с. 3]). У них були визначені підстави встановлення юрисдикції держав над злочинами, врегульовані питання щодо забезпечення видачі. Зокрема, крім юрисдикції держави реєстрації повітряного судна (ж у Токійській конвенції [171]), була передбачена юрисдикція держави, на території жої повітряне судно, на борту жого вчинено злочин, "здійснює посадку" ("і гаданий злочинець ще перебуває на борту”) [165]; юрисдикція держави, на території жої "злочин вчинено" [167]. При цьому злочини, вказані у них були визнані такими, що підлягають включенню в жості злочинів, що тягнуть видачу, до будь-жого договору про видачу, укладеного між договірними державами, й власне ці конвенції можуть розглядатися "в жосгі юридичної підстави для видачі" [165; 167]. Крім встановлення обов'язків держав щодо вжиття заходів, які забезпечують присутність гаданого злочинця, та проведення попереднього розслідування фактів, до них було слушно включено положення про те. що договірні держави "надають одна іншій найбільш повну правову допомогу" у зв'язку з відповідними кримінально-процесуальними діями [165; 167]. На нашу думку, з погляду запобігання здійсненню відповідної злочинної діяльності важливим було запровадження у Монреальській конвенції' положення про те. що будь-яка договірна держава, "яка має підстави вважати, що буде вчинений один із злочинів", вказаних у цій конвенції, "надає будь-яку наявну в неї відповідну інформацію" іншим визначеним державам [167]. Загалом у цих конвенціях був закладений основний інструментарій кримінально-правової боротьби з тероризмом на універсальному рівні. При цьому Монреальський протокол 1988 p., який доповнює Монреальську конвенцію44, не містив принципових новел у цьому контексті, і, як слушно вказав французький дослідник

А.   Лабайль, саме "класицизм" його положень слугував тому, щобн "переконати держави приєднатися до нього" [492, с. 719]. У ньому були визначені в якості злочинів незаконні акти насильства в аеропортах, що обслуговують міжнародну цивільну авіацію, та викладені положення щодо юрисдикції держав-учасниць над цими злочинами [282]. При цьому сфера дії усіх згаданих вище міжнародних угод охоплює злочини що мають так званий "міжнародний" аспект" [507, с. 860], тобто виходять за межі однієї держави.

У XXI ст. універсальна договірно-правова антитерористична база у сфері безпеки цивільної авіації була удосконалена[2], зважаючи на нові загрози та потребу в її узгодженні з актуальними правовими положеннями, виробленими в інших універсальних антигерористнчннх договорах. Зокрема, у Конвенції про боротьбу з незаконними актами по відношенню до міжнародної цивільної авіації. 2010 p., обґрунтовано вказано на "нові види загроз проти цивільної авіації’ та

 

необхідність зміцнити правові рамки міжнародного співробітництва "у запобіганні незаконним актам проти цивільної авіації та боротьбі з ними"4[3]5 [166]. Пекінська конвенція забезпечила консолідацію, уточнення та доповнення положень Монреальської конвенції' та Монреальського протоколу 1988 р. Згідно з її положеннями. Пекінська конвенція "має переважну силу" щодо цих угод у відносинах між її державамн-учасницями: при цьому в ній визначено широкий спектр підстав дія встановлення юрисдикції держав над відповідними злочинами; детально викладені положення, що визначають її міжнародну сферу дії; передбачені виключення, згадані у низці інших універсальних ангигерорнстичннх угод, наприклад, щодо незастосовності її положень до "дій збройних сил під час збройного конфлікту, як ці терміни розуміються в міжнародному гуманітарному праві, які регулюються цим правом" [166]. До неї слушно включені положення, що закріплюють відмову від невидачі політичних злочинців в цілях боротьби з тероризмом та "принцип неднскримінаціГ [388, с. 55] у контексті видачі та надання взаємної правової допомоги, які були вироблені в інших універсальних антитерористичних угодах і мають вагоме значення у глобальній кримінально- правовій боротьбі з тероризмом. У ній містяться інші важливі положення щодо прав людини у процесі цієї боротьби, а також положення щодо можливості притягнення до відповідальності юридичної особи у визначених випадках [166], раніше закришені в інших універсальних антитерористичних угодах. Протокол, що доповнює Конвенцію про боротьбу з незаконним захошіенням повітряних суден[4], 2010 p., забезпечує внесення поправок до Гаазької конвенції і загалом закріплює основні положення щодо кримінально-правової боротьби з тероризмом, вироблені в універсальній договірно-правовій антитерорнстичній базі у XX та XXI ст. Зокрема, у ст. П Пекінського протоколу слушно уточнено перелік

Ill

злочинів, пов'язаних із незаконним захопленням повітряного судна та здійсненням над ним контролю шляхом насильства; у ного ст. W уточнені та розширені підстави для встановлення юрисдикції держав над цими злочинами; у ст. XI уточненні положення щодо видачі [285] тощо.

У Протоколі, що змінює Конвенцію про правопорушення та деякі інші дії вчинені на борту повітряного судна, 2014 p., запроваджені зміни та доповнення з метою вдосконалення Токійської конвенції48, зважаючи на бажання держав "надавати допомогу одна іншій у цілях припинення недисциплінованої поведінки та відновлення належного порядку на боргу повітряних суден" [516]. На нашу думку, продуктивними є зміни до ст. З цієї конвенції, які передбачають, що юрисдикцію щодо злочинів та актів, вчинених на борту повітряного судна, можуть здійснювати: держава реєстрації, держава посадки або держава- експлуатанг; також передбачено вдосконалення положень цієї конвенції щодо передачі командиром повітряного судна відповідної особн компетентній владі договірної держави, на території якої судно здійснює посадау, та положень щодо видачі [516]. При цьому згідно з Монреальським протоколом 2014 p., злочинн вчинені на борту повітряного судна, розглядаються для цілей видачі так. "ніби вони були вчинені не тільки в місці їх вчинення, але також і на територіях Договірних держав, яким потрібно встановити свою юрисдикцію", однак збережено п. 2 ст. 16 згаданої конвенції згідно з яким, без шкоди для цього наложения, нішо у ній "не буде розглядатися як таке, що утворює зобов'язання здійснювати видачу" [516; 171]. Водночас загалом, попри м’якість відповідних формулювань, певним зрушенням, на нашу думку, все ж є те, що цим Протоколом передбачено доповнення, згідно з яким держави-учасниці "заохочуються" до вжиття "таких заходів, які можуть виявитися необхідними для порушення належного кримінального, адміністративного провадження або будь-якого іншого виду судового провадження" щодо особи, яка вчиняє відповідний злочин або акт на борту повітряного судна; крім того. Протоколом запроваджено положення про те. що ніщо у згаданій конвенції не обмежує права держав-учасниць "вводити у своє національне законодавство або зберігати у ньому відповідні заходи покарання за акти недисциплінованої або такої, що порушує порядок, поведінки, що вчиняються на борг,' повітряного судна" [516]. Заслуговує на увагу те. що цим Протоколом передбачені "обмежувальні" та "превентивні заходи", яких може вжити командир повітряного судна член екіпажу, пасажир або співробітник служб безпеки на борту з метою забезпечення безпеки судна або осіб чи майна на борту [516]. Таким чином, в універсальній договірно-правовій анпггерорнстнчнш базі доцільно виокремиш самостійну групу положень щодо спеціальних заходів реагування у разі вчинення або загрози вчинення визначених правопорушень. Крім наведених положень щодо обмежувальних та превентивних заходів, до неї. зокрема, належать згадані вище положення щодо можливої висадки гаданого правопорушника, його передачі командиром повітряного судна компетентній владі відповідної договірної держави.

 

41 Згідно з п. 1 ст. 1. ця конвенція застосовуватиметься до 'кримінальних правопорушень” та ’дій. які с або не € дравозорупунняміГ. але "можуть поставити під загрозу або загрожують безпеці повітряного судна або осіб чи манна що перебувають на ного борту, або m загрожують підтриманню порядку та дищшшінн на борту" (див.: Конвенція про правопорушення та лет інші дп, вчинені на боргу повітряного судна від 14 верес. 1963 р. [Електронний ресурс]. - Режим доступу: httpiZ/Takon? rada gpv.q^lgwa/sfaow/99S_244).

[2] Договірна держава, на території хкої опикяггьсе гадання почннець. тло вона ае вндас ного, повинна без будь- шд винтів і незалежно від того, чи вчинено поган на ії території, передати справу своїм компетентним органам ххя цілей кримінального переслідування (див. зокрема. Конвенція про боротьбу з незаконним захопленням повіїряннх суден, від 16 груд 1970 р. [Елепроннии ресурс]. - Режим доступ)", http. ‘zakaELZ.rada.gox-.ua.laws show.995_167).

[3] Між лержавами-)-чзснидями Моереальсьасого протоколу 2014 р. Тогійгьдд конвента та цей Протокол "будуть розглядатися й тлумачитися як єдиний локумент. який буде називатися Токійською конвенцією. зміненою Монреальським протоколом 2014 року” (лив.. Protocol to amend the Convention oq offences and certain other acts committed on board aircraft. Done at Montreal oq 4 April 2014 [Electronic resource] - Access mode: hrtp Jfwmt icao.int Meetings AiiLaw Documents. Protocole_mu.pdf?Mobile=l).

[4] Між його державамн-учасницями Пекінський протокол та Гаазька конвенція "будуть розглядати се й тлумачитеся як єдиний документ, який буде називатися Гаазькою конвенцією, зміненою Пекінським протоколом 2010 рокуг (див.: Протокол, що доповнює Конвенцію про боротьбу з незаконним захопленням повітряних суден, від 10 верес. 2010 р. [Електронний ресурс] - Режим доступу: http: zako!i2.r3d^go\Mia,la^fs sho^' 954_014).

 

 

Вся работа доступна по ссылке https://mydisser.com/ru/catalog/view/448328.html

Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.