Быстрый переход к готовым работам
|
Поняття та ознаки вищого навчального закладуЗгідно зі статтею 1 Закону України «Про вищу освіту» вищий навчальний заклад – це окремий вид установи, яка є юридичною особою приватного або публічного права, діє згідно з виданою ліцензією на провадження освітньої діяльності на певних рівнях вищої освіти, проводить наукову, науково-технічну, інноваційну та/або методичну діяльність, забезпечує організацію освітнього процесу і здобуття особами вищої освіти, післядипломної освіти з урахуванням їхніх покликань, інтересів і здібностей [121]. Необхідно відмітити, що відповідно до раніше чинного Закону України «Про вищу освіту» вищий навчальний заклад визначався як освітній, освітньо- науковий заклад, який заснований і діє відповідно до законодавства про освіту, реалізує відповідно до наданої ліцензії освітньо-професійні програми вищої освіти за певними освітніми та освітньо-кваліфікаційними рівнями, забезпечує навчання, виховання та професійну підготовку осіб відповідно до їх покликання, інтересів, здібностей та нормативних вимог у галузі вищої освіти, а також здійснює наукову та науково-технічну діяльність [122]. При цьому законодавець, визначаючи вищий навчальний заклад через поняття «освітній заклад», не розкривав дефініцію цього поняття в жодному нормативно-правовому акті, тому незрозумілим було, якими ж саме основними ознаками наділявся освітній заклад [93, с. 166]. Підтримуємо точку зору окремих науковців,що попередній Закон містив надто громіздке та не досить чітке поняття вищого навчального закладу, що не вказувало на основні ознаки даного суб’єкта як учасника цивільно-правових відносин, які б дозволяли вирізнити його з-поміж інших суб’єктів [190, с. 570].
Чинний Закон України «Про вищу освіту» визначає вищий навчальний заклад через поняття установи, яка виступає юридичною особою приватного або публічного права. Однак, зазначені зміни в Законі не вирішили ряд проблем, пов’язаних із організаційно-правовою формою вищого навчального закладу, про які буде йти мова нижче. Так, чинне законодавство передбачає, що юридичні особи можуть створюватися у формі товариств, установ та в інших формах, встановлених законом (частина 1 статті 83 ЦК України) [195]. Слід враховувати, що поняття «організаційно-правова форма юридичної особи» не отримало легального визначення, а цивілістична доктрина не виробила єдиної загальноприйнятої дефініції [82, с. 135].Нами було використано визначення організаційно-правової форми, запропоноване І. М. Кучеренко, під яким дослідниця розуміє визначену нормами права сукупність пов’язаних між собою елементів (ознак), яка дає підставу у зовнішньому прояві вирізняти юридичну особу як особливий вид юридичної особи [81, с. 18].Інакше кажучи, це певна сукупність ознак, визначених в правовій нормі, а саме: 1) порядок створення (на підставі засновницького договору чи рішення установчих зборів); 2) установчі документи (статут, засновницький договір, меморандум, установчий акт); 3) права та обов’язки учасників (акціонерів, засновників), зокрема наявність чи відсутність об’єктів права власності на пай (частку, акції); 4) відповідальність учасників (акціонерів, засновників) за борги юридичної особи; 5) порядок управління юридичною особою; 6) порядок реорганізації, ліквідації юридичної особи та ін. [81, с. 19]. Як вже було зазначено вище, Закон України «Про вищу освіту» відносить вищий навчальний заклад до окремого виду установ. Попри те, що право створювати приватний вищий навчальний заклад було закріплено ще в статті 16 Закону України «Про освіту», тривалий період не було передбачено нормативних вимог до організаційно-правової форми таких вищих навчальних закладів. Зазначена законодавча прогалина зумовила ситуацію, коли за відсутності
заборони приватні вищі навчальні заклади створювались в організаційно-правовій формі господарського товариства [97, с. 45].
Вся работа доступна по ссылке https://mydisser.com/ru/catalog/view/526485.html |
|