Быстрый переход к готовым работам
|
Цивільна правосуб’єктність вищого навчального закладуПравовий статус будь-якого суб’єкта права в юридичній літературі визначають як: систему прав, свобод і обов’язків, які знайшли своє чітке правове закріплення в нормах права, що визначають політико-правовий стан суб’єкта; сукупність прав, свобод, обов’язків і законних інтересів особи, що визнаються і гарантуються державою; законодавчо встановлені державою і взяті в єдності права, свободи і обов’язки особи. Таким чином, в літературі переважно одностайно визначають правовий статус суб’єкта права через сукупність прав і обов’язків, передбачених в нормах права [64, с. 35].
З огляду на зазначене правовим статусом вищого навчального закладу виступатиме сукупність прав і обов’язків, які встановлені нормами права. Вченими наголошується на тому, що правовий статус вищого навчального закладу представляє собою комплекс правових засобів, які забезпечують його організацію та діяльність і відображають його становище як в системі вищої освіти, так і серед суб’єктів ринкової економіки [119, с. 205]. Деякі науковці пропонують використовувати поняття «правова модель вищого навчального закладу», яке включає в себе:
На думку дослідників, набуття правового статусу вищими навчальними закладами визначається:
діяльності;
В літературі виділяють також такі основні аспекти змісту діяльності вищого навчального закладу як суб’єкта правовідносин:
Правовий статус вищого навчального закладу є визначальним для характеру його діяльності, від якого, зокрема, залежать:
Чинним законодавством вищі навчальні заклади віднесені до організацій, які повинні створюватися як некомерційні юридичні особи, передбачені цивільним законодавством і наділені спеціальною правоздатністю [63, с. 83]. Дослідженням спеціальної правоздатності юридичних осіб займались С. Н. Братусь, М. М. Агарков, Д. М. Генкін, В. В. Лаптєв та інші правознавці. Однак неоднозначним залишається питання про суб’єктний склад інституту спеціальної правоздатності. М. І. Брагинський і К. Б. Ярошенко вважають, що суб’єктами інституту спеціальної правоздатності виступають юридичні особи, прямо передбачені в цивільному законодавстві. На їхню думку, вказана вимога (стосовно спеціальної правоздатності) поширюється на установи та інші некомерційні організації, а також на деякі комерційні організації – державні та муніципальні підприємства, казенні підприємства та інші прямо передбачені в законі комерційні організації [177, с. 61]. В. А. Рахмілович до суб’єктів цього інституту відносить юридичних осіб, спеціальна правоздатність яких встановлена законом та іншими правовими
актами, і ті комерційні організації, спеціальна правоздатність яких випливає з їх установчих документів [177, с. 61]. Таким чином, він виокремлює три підстави спеціальної правоздатності: закон, інші правові акти та установчі документи юридичних осіб. Цікавою є точка зору Ж. А. Іонової, яка до підстав встановлення спеціальної правоздатності відносить ліцензію на здійснення ліцензованого виду діяльності [177, с. 62]. Висвітлені позиції відрізняються різним підходом до визначення переліку підстав виникнення спеціальної правоздатності. В той же час, існують й інші точки зору. Виходячи з того, що правоздатність будь-якого суб’єкта може бути загальною чи спеціальною, В. В. Лаптєв пропонує наступне визначення: спеціальна правоздатність дає можливість здійснювати лише ті права, які відповідають предмету діяльності цього суб’єкта [177, с. 62]. Із зазначеного випливає, що спеціальна правоздатність вищого навчального закладу передбачає наявність в юридичної особи лише таких прав і обов’язків, які відповідають цілям її освітньої діяльності та безпосередньо зафіксовані в її установчих документах [177, с. 63].
Вся работа доступна по ссылке https://mydisser.com/ru/catalog/view/526485.html |
|