У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 


Поняття та сутність державного управління гуманітарною сферою в Україні

Україна, як одна з наймолодших держав на політичній карті світу, переживає процес становлення системи державного управління, що характеризується переходом від радянської моделі чіткого адміністрування та планування до ліберального управління на основі ринкових механізмів. Саме цей перехід і злам десятиліттями відпрацьованої моделі та намагання в найкоротший термін перебудувати управлінський механізм на новий лад ще більше посилюють кризові явища не лише в економіці та соціальній сфері, а й інших сферах суспільного життя. Реформування системи управління за зразком західних держав, задеклароване як пріоритет державної політики, відбувається досить повільно. У цьому контексті переосмислення потребують основні підходи до системи державного управління в цілому, сутності управлінських процесів.

Як відомо, державне управління є одним із підвидів соціального управління. Воно передбачає наявність суб’єкта й об’єкта управління та чіткого взаємозв’язку між ними. За словами російського дослідника Р. А. Сафарова, термін «об’єкт управління» використовується в двох значеннях. По-перше, під об’єктом управління розуміють організації, установи та ін., по-друге, індивідууми, що формують суспільство, колективи, групи [225, с. 8–9]. Головною ж рисою державного управління, на думку дослідників, є наявність у суб’єкта управління певних владних повноважень і компетенції, які дають можливість для досягнення мети управління виражати свою волю у формі обов’язкових управлінських рішень, керівних розпоряджень [75, c. 66]. Водночас «чим більш розвиненим стає суспільство, тим більш складними стають проблеми, які потрібно вирішувати у процесі управління, тим більш важливим стає процес організації роботи тих суспільних інститутів, які це управління здійснюють» [62, c. 7–8].

Удосконалення державного управління неможливе без належного наукового обґрунтування. Від нього багато в чому залежить організація державного управління, розробка й реалізація цілей і завдань, функцій і компетенції органів, якість управлінських рішень, стан управлінської праці й ефективність управління відповідними галузями [225, c. 34]. Водночас серед науковців досі точаться дискусії, що слід розуміти під державним управлінням. Ця проблема характерна не лише для вітчизняної науки державного управління. Упродовж багатьох десятиліть вона активно дискутувалася західними науковцями, які так і не дійшли однозначного тлумачення. Певні розбіжності проявилися і в підходах американської та європейської наукових шкіл. Так, американський дослідник Г. Райт, узагальнюючи підсумки цієї дискусії, доводить що, на переконання американських вчених, державне управління – це комплексна галузь, що включає законодавчу, виконавчу та судову гілки влади і відіграє важливу роль у формуванні державної політики. Звідси й міждисциплінарний підхід до його вивчення. Натомість європейські вчені, за його словами, більше схиляються до того, що державне управління – складова галузі права і, відповідно, діяльність у сфері державного управління базується на правових нормах і втілюється у чітких правових рамках [220, с. 10–15].

Більшість фахівців, які належать до колишньої радянської школи дослідників теорії державного управління, а також багато сучасних українських та російських вчених, схильні трактувати його у широкому та вузькому тлумаченнях. Так, російський дослідник Ю. О. Тихомиров розглядає державне управління в широкому розумінні як сферу організовуючої та розпорядчої діяльності державних органів, а у вузькому – як діяльність органів виконавчої влади, тобто лише апарату управління [239, с. 36–37]. У свою чергу, К. С. Бєльський бачить державне управління як засновану на законі юридично-владну діяльність органів виконавчої влади (апарату державного управління), що полягає в безпосередньому керівництві суспільно-політичним, соціально-культурним і господарським будівництвом [8, с. 56–57]. Ще один російський вчений – В. В. Лобанов – у широкому тлумаченні розглядає державне управління як діяльність держави по керівництву різними сферами суспільного життя через органи державної влади, до яких належать законодавчі, виконавчі і судові органи влади всіх рівнів, із залученням неурядових організацій. Він підкреслює, що таке розуміння державного управління притаманне англосаксонським країнам, в яких головна увага приділяється суспільству і ролі держави як публічного інституту, що стоїть на сторожі інтересів громадян. У вузькому розумінні під державним управлінням В. В. Лобанов розуміє лише виконавчо-розпорядчу діяльність органів виконавчої влади в межах їх компетенції щодо регулювання й управління суспільними справами, наголошуючи при цьому, що таке розуміння більше властиве для фахівців із країн континентальної Європи [92, с. 39].

Схожої точки зору дотримуються й українські вчені. Так, В. В. Цвєтков хоча і визнає, що державне управління здійснюється усіма гілками влади, проте наголошує, що пріоритет при цьому належить виконавчій владі. Як наслідок, державне управління у широкому тлумаченні – це діяльність усіх гілок влади з урегулювання соціального, політичного, економічного життя, а у вузькому – організація і функціонування органів виконавчої влади [255, с. 121]. Н. Р. Нижник розглядає державне управління в широкому і вузькому тлумаченні як розпорядчу і виконавчу діяльність різних державних органів та як виконавчо-розпорядчу діяльність спеціально створених для цього органів державної виконавчої влади. При цьому наголос робиться на організовуючій і управлінській спрямованості останніх [117, с. 23–24]. В. Я. Малиновський розглядає державне управління як один із видів діяльності держави, суттю якого є здійснення управлінського організуючого впливу шляхом використання повноважень виконавчої влади через організацію виконання законів, здійснення управлінських функцій з метою комплексного соціально-економічного та культурного розвитку держави, її окремих територій, а також забезпечення реалізації державної політики у відповідних сферах суспільного життя, створення умов для реалізації громадянами їхніх прав і свобод [97, с. 47].

 

Вся работа доступна по ссылке https://mydisser.com/ru/catalog/view/85663.html

Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.