У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 






Название Розвиток освіти і просвіти в 18 - 19 столітті
Количество страниц 84
ВУЗ КНЕУ
Год сдачи 2010
Бесплатно скачать 19733.doc 
Содержание Зміст
Вступ 3
1. Розвиток світської освіти і просвіти 10
1.1 Дошкільна освіта 10
1.2 Роль земства в розвитку освіти і просвіти 18
1.3 Середня освіта 30
1.4 Вища освіта 41
2. Духовні учбові заклади 50
2.1 Церковно-приходські школи 50
2.2 Духовні училища 54
2.3 Єпархіальні училища 56
2.4 Семінарії і духовні академії 60
Висновок 67
Список використаних джерел і літератури 70

Вступ
Тема даної дипломної роботи називається «Освіта і просвіта Росії в кінці XIX – початку XX століття».
Актуальність вивчення даної теми обумовлена тим, що практичні потреби розвитку сучасної освіти вимагає нового освітлення таких теоретичних термінів і понять як освіта і освіта.
Згідно педагогічної енциклопедії, відповідно до законів РФ під освітою розуміється цілеспрямований процес виховання і навчання на користь людини, суспільства, держави, супроводжуючою констатацією досягнення громадянином (що навчається) встановлених державою освітніх рівнів (освітніх цензів).
Освіта - різновид освітньої діяльності, розрахований на велику, без врахування стійких учбових груп, як – або офіційно не зареєстровану, неоформлену аудиторію. Основне завдання поширення освіти – широке поширення знань і інших досягнень культури сприяючих правильному розумінню життя в цілому або окремих її сторін, а також пропаганда тих або інших ідей, їх впровадження в свідомість людей з метою залучення або участі в них, втілення. Назване завдання виконується через лекції, проповіді, бесіди, диспути виступу в засобах масової інформації, різного роду популярних виданнях.
Актуальність вивчення даної теми підкреслюється тим, що сучасний розвиток суспільства диктує необхідність звернення до історичного досвіду розвитку системи освіти.
Об'єктом дипломної роботи є створення системи освіти і просвіти.
Предметом дослідження виступає освіта і просвіта Росії в кінці XIX – початку XX століття.
Територіальні рамки обмежені територією Російської імперії і не виходять за її межі. В порівнянні з початком XIX століття, територія країни до 1860 року збільшилася: до неї були приєднані Фінляндія, Царство Польське, Бессарабія, Кавказ, Казахстан, Приамур'я, Примор'я.
Хронологічні рамки дослідження знаходяться в межах кінця XIX – початку XX століття, закінчуючи 1917 роком, до приходу до влади Тимчасового уряду.
Мета роботи – досліджувати розвиток освіти і просвіти з кінця XIX до початку XX століття.
Дана мета передбачає вирішення наступних завдань:
1. Показати стан дошкільної освіти, що не входить в систему освіти.
2. Дати оцінку земству в розвитку освіти і просвіти, виділяючи їх серед інших основних типів початкових шкіл.
3. Виявити основних типів світської середньої освіти.
4. Визначити полягання вищої освіти в установах, підвідомчих міністерству народної освіти.
5. Показати роль Священного Синоду в поширенні письменності на прикладі розвитку церковно-приходських шкіл.
6. Показати послідовність учбових закладів духівництва на прикладах: духовних училищ повітів, семінарій, академій.
7. Визначити місце єпархіальних училищ в системі учбових закладів духівництва.
В ході дослідження були використані наступні методи:
1. Ретроспективний метод.
Для відтворення цілісного уявлення про духовну і світську систему освіти, ми звернемося до історії початку XIX століття, коли в Росії склалася система загальноосвітньої школи. А реформа системи духовної освіти закріпила спадкоємність всіх ступенів учбових закладів, програм навчання.
2) Просторова типологізація. Для дослідження освіти дореволюційної Росії ми роздрібнимо її на наступні ступені, згідно типам учбових закладів, що закріпилися за нею, на: початкову, середню, вищу.
3) Порівняльно-історичний метод. Розглядаючи окремо кожен з представлених типів учбових закладів включених в освітню сферу Російської імперії, проводиться синхронне порівняння учбових закладів світських і духовних учбових закладів губернії Томська Алтайського округу.
Вивченість теми. У дипломній роботі практично не зачіпається радянська історіографія, а використані праці, наприклад, М. В. Нечкіної, С. С. Дмитрієва говорять про те, що система освіти формувалася, як вирішувала в даний конкретний момент держава. Небагатослівна інформація в радянській історіографії, що торкається учбових закладів духівництва.
Недолік сучасних авторів в тому, що вони не дають практично цілісного порівняння систем духовних і світських учбових закладів, їх порівняння обмежується порівнянням окремих типів учбових закладів, наприклад, Е. Д. Днепров, Д. І. Латошина, Н. І. Яковкін, Л. В. Кошман, Сахаров, В. А. Федоров та інші.
Перераховані автори, як правило, порівнюють початкових типів шкіл, наприклад, земства і церковно-приходські школи.
Для детальнішого розгляду окремих типів учбових закладів використовуємо не лише підручники і навчальні посібники, а також статті журналів і газет: «Педагогіка», «Початкова освіта», «Питання історії», «Оглядач», «Освіта і соціальний розвиток регіону», «Руська словесність».
Виділимо авторів статей, згідно виділеним в дипломній роботі проблемам. Розділимо їх на:
1) дошкільна освіта, вона представлене наступними авторами: І. В.Сидорова, О. В Самурова, Е. В. Чмельова, Е. І. Кондратьєва.
2) початкова освіта – В. Ф. Абрамов, Ю. Гончаров, Ю. А. Іванов, М. В. Михайлова, З. А. Крилова, Е. Розенко, М. З. Воронцов.
3) середня освіта – Е. А. Андрєєва, Л. В. Балашов, О. Д. Попова, А. В. Скутнєв.
4) вища освіта – В. А. Федоров.
Як додатковий матеріал використовуються хрестоматії, енциклопедії, що дають не лише цілісне уявлення про масштаби всієї країни, але і зачіпають Алтайський край. Додаткові відомості ми отримуємо з «Історії освіти і педагогічної мислі»/ під ред. В. Р. Торосяна. Роботи Р. А. Герасименко і Н. Г. Корольова зачіпають земські школи. Автореферат Ю. Ю. Гезеля дає уявлення про церковно-приходські школи і їх роль в освіті Західносибірського округу. Розвиток школи в Алтайському окрузі представлені в роботі О. Н. Гордієнко.
Уявлення про перші жіночі курси ми отримуємо з праць Е. П. Федосової. Для статистичних даних ми привабили до роботи хрестоматії А. З. Орлова, А. Л. Худякова. Також в роботу включені ряд енциклопедій: «Нова російська енциклопедія» (у 12 томах), том 1/ під редакцією А. Д. Некіпелова. «Енциклопедія утворення в Західній Сибірі» (в3 томах). Том 1/ під редакцією В.Н. Гончаров, П. П. Кістяков «Енциклопедичний словник російського життя і історії / під редакцією Л. В. Беловинського.
Ми торкнулася найбільш важливої використаної літератури, що включена до складу дипломної роботи.
Наукова новизна роботи полягає в залученні в процес дослідження раніше неопублікованих архівних матеріалів ЦХАФ АК.
Джерельну базу даної роботи можна, з достатнім ступенем умовності, можна розділити на: опубліковані і неопубліковані.
Неопубліковані. До цих джерел відносяться, насамперед матеріали ЦХАФ АК, наприклад, відомості про Барнаульську жіночу гімназію, Барнаульське друге вище початкове училище, Барнаульське Зайчанське друге початкове училище, Барнаульську міську торгівельну школу, Барнаульське третє приходське училище, Бійське Пушкінське чоловіче вище початкове училище, Барнаульську чоловічу гімназію.
Опубліковані. Для більш цілісного представлення систем учбових закладів ми беремо до уваги зведення з хрестоматій радянського періоду, такі як Е.Ф. Егоров і С.А. Каменева, в яких якнайповніше представлені Положення про початкові училища (1864г.) і Статут гімназій і прогімназій (1864г.)
Практична значущість. Зібраний матеріал можна використовувати як додатковий матеріал для фахівців – культурологів, методистів. Вивчення історичного досвіду також важливе для розвитку світогляду школярів старшого шкільного віку.
Структура роботи. Дана робота складається з вступу, двох розділів, висновку і списку літератури.
У вступі обґрунтована актуальність вибраної теми, вказані мета і завдання, об'єкт і предмет, вибрані методи дослідження, позначена новизна, практична цінність отриманих результатів дана оцінка вивченої теми.
Росія була великим різноманіттям народів з їх релігіями. Історично склалася так, що пріоритет був відданий православ'ю. На початку XX століття в Росії налічувалося 80млн. православних віруючих і 13 млн. чіл. не підкорялося Св. Синоду. У своє дослідження ми включаємо не лише віруючих, що одержують світську освіту, але і саму духовну освіту православних священиків.
Основна частина роботи складається з двох розділів. Параграфи в главах розташовані по проблемно-хронологічному принципу, а кожен параграф освітлює окрему проблему.
У першому розділі розглядується процес розвитку світської освіти. Глава починається з характеристики дошкільної освіти, яка не входила в систему, підвідомчу міністерству народної освіти і розвивалася самостійно. В рамках даної глави торкнулися питання розвитку початкової школи і ролі земств в процесі поширення освіти. Для цього дана характеристика основних типів початкових учбових закладів Росії порівняно з Алтайським краєм.
Окрім традиційних типів середньої школи, гімназій і прогімназій (реальні училища), поряд з вже існуючими типами шкіл з'являються нові. Великою різноманітністю типів учбових закладів представлена вища освіта, що включає вищі курси, технічні інститути і університети.
У другому розділі характеризується розвиток духовної освіти також по типах основних учбових закладів. Насамперед до них відносяться церковно-приходські школи для селян. Сама система духовних учбових закладів призначена для дітей священнослужителів і складається з наступних ланок, початкової (духовні училища повітів), середньої (семінарії), вищої (академії). Кожна з ланок відображає принцип спадкоємності ступенів освіти, що замінюють один одного. У цей ланцюг наступності не входять середні учбові заклади для жінок з сімей духівництва. Жіночі єпархіальні училища були окремою системою шкіл.
У висновку міститися основні виводи цієї дипломної роботи. Як джерела використані матеріали ЦХАФАК. Список літератури містить 51 джерело, включаючи використану в процесі дослідження літературу і періодичні видання.

Список литературы Список літератури:
1.Використані джерела
1 Барнаульская женская гимназия им. Н. Н. Красильной
ЦХАФ АК Ф. 36 Оп.1 Д. 10 Л.1
Ф. 36 Оп.2 Д 49 Л.22
2. Барнаульское девятое приходское училище
ЦХАФ АК. Ф. 39. Оп.1 Д.1 Л.2
3. Барнаульское Зайчанское второе начальное училище
ЦХАФ АК Ф. 42 Оп.1 Д. 13 Л.1 об и Л.9
4. Барнаульская торговая школа Министерства торговли и промышленности
ЦХАФ АК Ф. 44 Д.2 Л. 10
5. Барнаульское второе высшее женское училище
ЦХАФ АК Ф. 88 Оп.1 Д.6 Л. 35 об.
6. Бийское Пушкинское мужское высшее начальное училище
ЦХАФ АК Ф.179. Оп.1 Л. 12
7. Бийская мужская гимназия
ЦХАФ АК Ф. 179. Оп. 1 Л. 12
8.Устав гимназий и прогимназий (1864)// Хрестоматия по истории педагогики.- Т.4./ С. А.Каменева. - М.: Просвещение, 1936.- с.343-345.
9. Положение о начальных училищах// Хрестоматия по истории школы и педагогики в России (до Великой Октябрьской социалистической революции): Учебное пособие для студентов вузов и автор вводного очерка С. Ф. Егоров.- М.: Просвещение, 1986.- с. 350- 354

Бібліографічний список литератури:
10.Анашкин А. А. История Алтая с древнейших времен до 1917 г./ А. А. Анашкин.- Ч.1.- Барнаул, 1995.- 406с.
11.Абрамов А. Ф. земство народное образование и просвещение / А. Ф. Абрамов// Вопросы истории.- 1998.- №8.- с.44-59.
12.Андреева Е. А. Епархиальные женские училища в России/ А. Е. Андреева//педагогика.- 1999.- №3.- с. 85-91.
13.Анищенко О. А. Из жизни семинарской/ О. А. Анищенко// Русская речь.- 1997.- №2.- с.66-71.
14.Антология педагогической мысли / П. А. Лебедев.- М.: Педагогика, 1990.- 603с.
15.Бабаян А. В. Проблемы классного наставничества в теории и практики общеобразовательной школы в России: вторая половина XIX - начало XX века.- Пятигорск, 1999.- 46с.
16.Балашов А. В. Коммерческие училища в 1890 – 1910 гг. / Л. В. Балашов// Образователь.- 2002.- №11- 12 – с. 97-99.
17. Беловинский Л. В. Энциклопедический словарь Российской жизни и истории.- М.: Олма – Пресс: образование , 2004.-863с.
18.Васильева З. И. История образования и педагогической мысли за рубежом и в России/ З. И. Васильева.- М.: Педагогика, 2005.- 444 с..
19.Ганелин Ш. Н. Очерки по истории средней школы: вторая половина XIX века/ Н. Н. Ганелин.- М. : Наука, 1950.- 236с.
20.Гезей Ю. Ю. Церковно – приходская школа Западной Сибири: конец XIX - начало XX века.- Кемерово, 2004.- 46с.
21.Гончаров Ю. М. Развитие женского образования в городах Алтая во второй половине XIX - начала XX века/ Ю. М. Гончаров, Н. Н. Журавлева// Образование и социальное развитие региона.- Барнаул, 2003.- 236с.
22.Гордиенко О. Н. Алтайское село: история, современное состояние проблемы, перспективы/ О. Н. Гордиенко.- Барнаул : Издательство АГУ, 2005.- 525с.
23.Громыко М. М. Частное образование/ М. М. Громыко// педагогика.- 1997.- №12.- с. 16-22.
24.Дмитриев С. С. Очерки по истории русской культуры начало XX века/ Дмитриев С. С..- М.: Просвещение, 1985.- 256с.
25.Днепров Э. Д. Очерки по истории школы и педагогическая мысль народов СССР: конец XIX – начало XX века/ под ред. Э. Д. Днепров, В. К. тибеев, Ф. Ф. Шимяков.- М.: Педагогика, 1991.-447с.
26.Заозерская С. В. Женское образование на Архангельском севере вторая половина XIX - начало XX века/ С. В. Заозерская// Педагогика.- 2005.- №15.- с. 87-90с.
27.Иванов А. Е. Студенчество России – конец XIX – начало XX века/ Иванов А. Е.- М.: российская политическая энциклопедия РоссПЭН, 1999.- 414с.
28. Иванов Ю. А. Чему и как учили в Шуйском училище/ Ю. А. Иванов// Начальная школа.- 1996.- №3.- с. 50-52.
29.Кандаурова Т. Н. Из истории провинциальной гимназии в России XIX века/ Т. Н. Кандаурова// Педагогика.- 2001.- №3.- с. 67- 72.
30.Князев Е. Земство и просвещение/ Е. Князева// Посев.- 1997.- №8.- с.13-16.
31.Колесника В. Л. Женщины духовного сословия в системе народного образования/ В. Л. Колесникова// Вопросы истории.- 2007.- №12.- с. 142- 145.
32.Конради Е. И. Дошкольное образование в России (конец XIX – начало XX века/ Е. И. Конради, В. Д. Воеводов, Л. В. Покровский, М. В. Манасина// Педагогика.- 2002.- №3.- с. 78-80.
33.Кошман Л. В. История русской культуры IX – XX вв. / Л. В. Кошман.- М.: Форум – Инфра, 2000.- 411с.
34.Крылова С. А. Роль земства в развитии уездных начальных школ на рубеже XIX – начала XX века/ С. А. Крылова// начальная школа.- 1996.- №5.- с. 50- 52.
35.Куприянов А. И. Российской город во второй половине XIX века: общественный опыт, культура горожан Западной Сибири/ А. И. Куприянов.- Барнаул, 1995.- 157с.
36. Латышина Д. И. История педагогики/ Д. И. Латышина.- М.: Форум – ИНФРА, 1998.- 584с.
37.Лебедева П. А Антология педагогической мысли России второй половины XIX – н. XX вв./ П. А. Лебедева- М.: Просвещение, 1990.- 534с.
38.Михайлова М. В. Частная школа дореволюционной Москвы/ М. В. Михайлова// Педагогика.-1998.- №11.- с. 86-93.
39.Морозова О. Фаусек – методы Монтессори в России/ О. Морозова// Дошкольное воспитание.- 1996.- №7.- с. 76- 80.
40.Нечкина М. В. Василий Осипович Ключевский: история жизни и творчества.- М.: Просвещение, 1974.- 256с.
41.Носик В. Н. Создатель детского сада и основоположник дошкольной педагогики// Дошкольное воспитание.- 1996.- №7.- с. 75-79.
42.Пискунов А. И. История педагогики. Т. 2.- М.: Педагогика, 1998.- 456с.
43.Попова О. Д. Психологический климат в женском епархиальном училище/ О. Д. Попова// Педагогика.- 2005.- №2.- с. 62 – 65.
44.Ракацевич Е. С. Педагогика: Большая современная энциклопедия.- М.: ВЛАДОС, 2005.- 1005с.
45.Рубан М. В. Реальная гимназия/ М. В. Рубан// Русская словесность.- 1994.- №4.- с. 33- 36.
46.Рубан М. В. Реальное училище/ М. В. Рубан// Русская словесность.- 1994.- №5.- с. 17 – 25
47.Сахаров А. Н. История России с древнейших времен до начала XX века/ А. Н. Сахаров.- М.: АСТ : Астрель: Трандиткнига, 2006.- 1203с.
48.Сидоров И. В. Женское образование с детьми на рубеже XIX - начале XX века/ И. В. Сидоров// Педагогика.- 2005.- №2.- с. 62 -65.
49.Скутнев А. В. Социальная мобильность приходского духовенства в вятской епархии в середине XIX – начале XX века// Вопросы истории.- 2007.- №3.- с. 72-76.
50.Торосян В. Г. История образования и педагогической мысли/ В. Г. Торосян.- М.: Педагогика, 2003.- 350с.
51.Федоров В. А. Духовное образование в русской православной церкви в XIX веке/ В. А. Федоров// Педагогика.- 2000.- №5.- с. 75-82
52.Федоров В. А. Духовное образование в русской православной церкви в XIX веке/ В. А. Федоров// Педагогика.- 2000.- №5.- с. 75 -82.
53.Федосова Э. П. Бестужевские курсы – первый женский университет.- М.: Просвещение, 1980.- 306с.
54.Хрестоматия по истории Алтайского края: с древнейших времен до конца XIX века/ под ред. А. А. Худякова.- Барнаул, 1966.- 111с.
55.Хрестофорова Н. В. Российская гимназия XYII – XX векМ.: Приор, 2001.- 346с.
56.Чмелева Е. В. Дошкольное образование России конец XIX – начала XX века/ Е. В. Чмелева// Педагогика.- 2006.- №10.- с. 74-86.
57.Шабаева М. Ф. История педагогики/ М. Ф. Шабаева.- М.: Просвещение, 1981.- 478с.
58.Щетинин Г. И. Университеты в России и Устав 1884 г. – М.: Просвещение, 1976.- 286с.
59.Энциклопедия образования в западной Сибири в 3-х ч.т.1 Барнаул, 2003.- 316с.
60.Яковкин Н. И. История русской культуры: XIX век.- М.: Наука, 2000.- 526с.
Стоимость доставки работы, в гривнах:

(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
2160
Скачать бесплатно 19733.doc 





Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.