У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 






Название Теоретичні основи соціально-психологічного дослідження групи. Особливості соціальних груп як об’єкту дослідження соціальної психології
Количество страниц 40
ВУЗ КНЕУ
Год сдачи 2010
Бесплатно скачать 19854.doc 
Содержание Соціальні групи як об'єкт соціально-психологічного аналізу
Зміст

Вступ 3
Розділ І Теоретичні основи соціально-психологічного дослідження групи 5
1.1. Визначення соціальної група та історія її дослідження 5
1.2. Основні параметри та характеристики соціальної групи 10
1.3. Класифікація соціальних груп та групові процеси 15
Висновки до розділу І 19
Розділ ІІ Особливості соціальних груп як об’єкту дослідження соціальної психології 21
2.1. Мала соціальна група як об’єкт соціально-психологічного аналізу 21
2.2. Динаміка розвитку групи 26
2.3. Соціально-психологічні особливості великих соціальних груп 29
Висновки до розділу ІІ 34
Висновки 36
Список використаних джерел 40


Вступ

Соціальна психологія досліджує особливості розвитку особистості людини в суспільстві в єдності її поведінкових, рольових та інших характеристик, які проявляються у міжособистісній взаємодії з іншими людьми. Але найбільш цікавим для соціальної психології є феномен входження та приналежність людини певній групі, в якій особистість досягає своєї мети та сприяє досягненню загальної цілі.
Для соціальної психології недостатньою є просто констатація певної кількості людей або навіть виділення в її межах яких-небудь стосунків. Соціальна психологія досліджує насамперед закономірності поведінки та діяльності людей, зумовлені їх належністю до реальних соціальних груп. Соціальна психологія наголошує на аналізі змістової характеристики груп, появленні специфіки впливу на особистість конкретної со¬ціальної групи.
Група має велике значення для особистості насамперед тому, що є певною системою діяльності, а людина є її суб'єктом, включеним у систему суспільних відносин. Єд¬ність сутності та особливостей діяльності (навчальної, професійної, побутової тощо) породжує спільність психологічних рис групи, насамперед «групової свідомості». Такими рисами є групові інтереси, потреби, норми, цінності, цілі. Кожний член групи усвідомлює свою належність до групи завдяки прийняттю цих характеристик та усвідомленню психологічної спільності з іншими членами цієї соціальної групи. Тому універсальним принципом входження до певної спільноти є формування усвідомлення почуття «Ми», що засвідчує належність до певної групи. Саме тут виявляється специфіка соціально-психологічного аналізу групи, що визначає риси, які роблять групу психологічною спільнотою і дають змогу кожному членові ідентифікувати себе з групою.
Крім того, спільна діяльність, її конкретні види та форми є основним інтегруючим фактором і головною ознакою соціальної групи. Участь членів групи в спільній діяльності зумовлює формування психологічної спільності між ними. Саме в цьому разі група стає об'єктом соціально-психологічного аналізу.
Таким чином, актуальність теми курсової роботи полягає в розкритті особливостей соціальних груп як об’єкту соціально-психологічного аналізу.
Дослідженню даної проблеми присвятили свої праці відомі вітчизняні та зарубіжні вчені, такі як: Андрєєва Г.М., Волков І.П., Донцов А.І., Дубовська Е.М., Журавльов А.Л., Кричевський Р.Л., Орбан-Лембрик Л.Е., Петровський А.В., Сиромятников І.В., Трофімов Ю.Л., Уманський Л.І., Ярошевський М.Г. та інші.
Мета роботи – розкриття особливостей соціальних груп як об’єкту соціально-психологічного аналізу.
Об’єктом курсової роботи є соціальні групи.
Предметом дослідження було обрано особливості соціальних груп як об’єкту соціально-психологічного аналізу.
Відповідно до об’єкту та предмету дослідження було сформовано такі завдання:
1) Проаналізувати особливості теоретичної бази розкриття даної проблеми в психологічній літературі;
2) Вказати на визначення соціальної групи та розкрити історію її дослідження;
3) З’ясувати основні параметри, характеристики та класифікації соціальних груп;
4) Уточнити специфіку трактування та розвитку малої соціальної групи як об’єкту соціально-психологічного аналізу;
5) З’ясувати особливості великої соціальної групи як об’єкту соціально-психологічних досліджень.
Під час написання курсової роботи застосовувалися такі методи, як теоретичне дослідження, аналіз і синтез, узагальнення і систематизація, спостереження.

Список литературы Висновки

Більшість проблем міжособистісних стосунків розглядаються при вивченні предмету «соціальна психологія». Однією з головних категорій дослідження соціальної психології є перебування людини в групі, її групові ролі та поведінка. Людина живе, розвивається і діє в групі. Саме в групі та під її впливом відбувається становлення особистості – складається її спрямованість, формуються суспільна активність, воля, створюються умови для саморегуляції та розвитку здібностей. Велику роль у соціальному становленні особистості покликані зіграти стосунки з оточуючими, ровесниками та однодумцями, поєднаними спільною метою. Саме в процесі розвитку групових відносин формуються умови, при яких успішно протікає процес соціалізації людей. Від того, які відносини склалися в людини з членами її групи, залежить можливість, з одного боку, адаптації особистості у суспільстві, з іншого боку – розкриття її потенціалів, збереження її автономності. Включення людини у різні соціальні групи створює умови для засвоєння соціальних норм поведінки людини, які формують готовність до входження в різні соціальні структури, різноманітні типи соціальних відносин.
Групою є об'єднання людей, створене на основі певної спільної для них ознаки, що виявляється в їх сумісній діяльності, зокрема в спілкуванні. До її основних ознак відносяться: включення соціальної групи у широкий соціальний контекст; наявність загальної особистісно значущої основи для перебування індивідів у межах групи; достатня тривалість існування, що є передумовою створення предметів і феноменів групової культури, історії; зовнішня та внутрішня організація; певні типи впливу і відносин між індивідами, загальноприйняті норми і цінності; усвідомлення індивідами своєї належності до групи і виникнення на цій основі «Ми-почуття»; наявність групових атрибутів (назва, символи тощо).
Історично соціальні групи були досліджені зарубіжними та вітчизняними психологами у різний період, але всі напрямки їх соціально-психологічного аналізу мають велике значення для розвитку даного поняття. Дослідження соціальних груп на Заході розвивалося за трьома основними напрямками: 1) соціометричний; 2) соціологічний; 3) школа «групової динаміки». У вітчизняній соціальній психології можна виділити чотири дослідницькі підходи до вивчення соціальних груп: діяльнісний, соціометричний підхід, параметрична концепція та організаційно-управлінський підхід.
Як ми дізналися, параметрами соціальних груп є: 1) ті, що характеризують групу як цілісність (психологічний зміст спільної діяльності, композиція (склад) групи, структура та групові процеси); 2) ті, що характеризують індивіда як члена групи (групові норми та цінності, групові санкції, групові очікування, статус особистості, позиція особистості, роль особистості, ранг особистості тощо).
Важливою проблемою у соціально-психологічному аналізі груп є їх класифікація за різними критеріями. За безпосередністю взаємозв'язків групи можна поділити на умовні та реальні. За обсягом або кількістю членів групи бувають великі малі. За суспільним статусом групи поділяються на формальні (офіційні) та неформальні (неофіційні) групи. За значущістю виділяють референтні групи та групи належності. За спільністю діяльності виділяють групи з індивідуально-груповою та взаємопов'язаною груповою діяльністю, за рівнем розвитку – дифузні групи, асоціації, корпорації, колективи.
Відповідно до завдань наукової роботи ми розглянули групові процеси, та встановили, що соціальна група має супроводжуватися: підвищенням згуртованості та єдності колективу; формуванням колективістських форм поведінки та стосунків; ототожненням себе як члена колективу; орієнтацією на визнані колективом досягнення, норми поведінки та спілкування. Також ми з’ясували, що групові процеси поєднуються із інтеграцією та диференціацією, що поєднують або виокремлюють людину як члена певної соціальної групи.
Досліджуючи специфіку соціальних груп як об’єкту соціально-психологічного аналізу, варто було виокремити малу та велику соціальні групи та розглянути їх особливості.
Малою групою називається невелика за кількістю членів група, в якій люди безпосередньо контактують між собою, об'єднані спільною метою та завданнями, що є передумовою їх взаємодії, взаємовпливу, спільних норм, процесів та інтересів, міжособистісних відносин і тривалості їх існування.
Основними психологічними критеріями малої групи виступають явища подібності, спільності індивідів, що входять до неї (спільність мотивів, цілей, ціннісних орієнтації й соціальних установок). Також ми розглянули структурні характеристики малої групи: формально-статусний вимір; соціометричний вимір; групові ролі; моделі комунікативних мереж; позиції соціальної влади; лідерство.
Етапи розвитку колективу мають різне трактування відповідно до різних підходів до вивчення динаміки групи. Так, існують дві найбільш поширені у вітчизняній соціальній психології концепції етапів розвитку групи – параметрична, представлена вченням Уманського Л.І., та стратометрична, розкрита Петровським А.В. в аспекті діяльнісного підходу. Розвиток групи за Уманським Л.І. починається з точки, яка знаходиться всередині стадії (конгломерат), і може відбуватися за двома напрямами: за просоціальної орієнтації група, долаючи різні стадії, розвивається уверх аж до найвищої точки, якою є колектив. За асоціальної спрямованості група перетворюється на антиколектив.
Розкриваючи особливості соціально-психологічного аналізу великих соціальних груп, ми з’ясували, що до них належать і суспільні класи, етнічні об'єднання (нації, народності), які характеризуються тривалістю існування, закономірністю виникнення і формування; а також натовп, аудиторія та ін., що мають підґрунтям випадковість виникнення, короткочасність існування тощо.
Структуру психології великих груп утворюють різні психічні властивості, психічні процеси і психічні стани. Виокремлення найважливіших елементів психології великих груп охоплює психічний склад як стійке утворення (національний характер, традиції, звичаї, смаки) та емоційну сферу як динамічне утворення (потреби, інтереси).
Відповідно до різних критеріїв класифікації розрізняють такі види великих соціальних груп: соціальні класи, етноси тощо; партії, громадські, професійні об'єднання та ін. Найпоширенішим є поділ великих груп на соціальні групи, які сформувалися у процесі історичного розвитку суспільства (етнічні, професійні, статево-вікові групи та ін.), і стихійно утворені спільноти, які є нестійкими (натовп, публіка, аудиторія).
Особливу роль серед великих соціальних груп відіграють класи. До їх соціально-психологічних ознак відносяться: соціальний статус, шкала цінностей, соціальні почуття, система класових потреб та інтересів, класовий ідеал; традиції, установки, стереотипи, звички, особливості спілкування; соціальна етика тощо. Крім того, велике значення в історичному процесі соціальної групи відіграються етнічні групи. Етнічна (національна) приналежність особистості є важливим фактором вивчення соціальної психології тому, оскільки вона розкриває особливості оточення, в умовах якого формується особистість.
Отже, можна узагальнити, що мала та велика соціальні групи є важливим об’єктом соціально-психологічного аналізу, оскільки значно впливають на життя людини, її адаптацію в суспільстві, вироблення в неї соціальних норм поведінки та встановлення нею взаємовідносин з оточуючими, членами груп, до яких вона сама входить.

Список використаних джерел


1. Андреева Г.М. Социальная психология: Учебник. – 2-е изд., доп. и перераб. – М.: МГУ, 2001. – 388 с. 231
2. Винославська О.В. Психологія: Навчальний посібник. – К.: ІНКОС, 2005. – 354 с. 289
3. Волков И.П. Социометрические методы в социально-психологических исследованиях. – М., 2000. – 190 с.
4. Динамика социально-психологических явлений в изменяющемся обществе/Отв. ред. А.Л. Журавлев. – М.: Институт психологии, 2006. – 298 с.
5. Донцов А.И. Социальная психология групп. О понятии «группа» в социальной психологии // Вестник Моск. ун-та. – Сер. 14. – Психология. – 1997. – № 4. – С. 17-25.
6. ДонцовА И. Психология коллектива – М.: МГУ, 2001. – 344 с..
7. Корнєв М.Н., Коваленко А.Б. Соціальна психологія: Навч. посібник. – К., 1995. – 425 с.
8. ричевский Р. Л., Дубовская Е. М. Социальная психология малой группы: Учебное пособие для вузов. — М.: Аспект Пресс, 2001.— 318 с.
9. Кричевский Р.Л., Дубовская Е.М. Исследования малой группы в отечественной и зарубежной социальной психологии // Психология. – 2000. – № 4. – С. 72-83.
10. Кричевский Р.Л., Дубовская Е.М. Психология малой группы: теоретический и прикладной аспекты – М.: Изд-во МГУ, 1999. – 298 с.
11. Ніколаєнко О.В. Вивчення міжособистісних стосунків у колективі // Вісник ХДПУ ім. Г.С.Сковороди. №13. Психологія. – Харків: ХДПУ, 2000.– Вип.4.-С.99-103.
12. Общая психология / Под ред. А.В. Петровского. – 3-е изд. – М., 2001. – 455 с.
13. Орбан-Лембрик Л.Е. Соціальна психологія: Підручник. – К.: Либідь, 2004. – 576 с. 280
14. Орбан-Лембрик Л.Е.Соціальна психологія: Підручник: У 2 кн. Кн.. 1: Соціальна психологія особистості і спілкування. – К.: Либідь, 2006. – 454 с. 190
15. Основи психології: Підручник/ За заг.ред. О.В. Киричука, В.А. Роменця. – Вид. 6-те, стереотип. – К.: Либідь, 2006. – 632с.
16. Основы психологических знаний: Учеб. пособие / Авт.-сост. Г.В. Щёкин. – 4-е изд., стереотип. – К.: МАУП, 2001. – 128 с.
17. Психологическая теория коллектива/ Под ред. А.В. Петровского. – М.: Педагогика, 2000. – 275 с.
18. Психологический словарь/ Под ред. В.П. Зинченко, В.Г. Мещерякова. – 2-е изд., перераб. и доп. – М.: Педагогика-Пресс, 1999. – 456 с.
19. Психологія: Підручник / За ред. Ю.Л. Трофімова. – 2-ге вид., стереотип. – К.: Либідь, 2000. – 516 с.
20. Сиромятников И.В. Социальная психология группы. – М.: Юнита, 2003. – 68 с.
21. Совместная деятельность, методология, теория, практика / Отв. ред. А.Л. Журавлев, П.Н. Шихирев. – М.: Наука, 1999. – 288 с.
22. Социальная психология. Учебное пособие. / Отв. ред. А.Л. Журавлев. – М.: ПЕР СЭ, 2002. – 351с.
23. Степанов О.М., Фіцула М.М. Основи психології і педагогіки: Навч. посіб. для студ. вищ. навч. пед. заклад. – К.: «Академія», 2003. – 456 с.
24. Уманский Л.И. Психология организаторской деятельности учеников. – 2-е изд., доп. – М., 2000. – 380 с.
25. Ярошевский М.Г. Психология XX столетия. – 2-е изд, доп. – М., 2000. – 423 с.
Стоимость доставки работы, в гривнах:

(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
250
Скачать бесплатно 19854.doc 





Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.