У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 






Название Соціально-психологічні фактори формування групових норм у військовому середовищі
Количество страниц 21
ВУЗ КНЕУ
Год сдачи 2010
Бесплатно скачать 20345.doc 
Содержание ВСТУП 3

РОЗДІЛ 2 ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ ГРУПОВИХ НОРМ У ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ 7

2.1. Організаційно-методологічні засади дослідження 7

2.2 Проведення емпіричного дослідження та аналіз результатів 16

2.3. Практичні рекомендації щодо формування групових норм у колективі військовослужбовців 13

ВИСНОВКИ 18

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 21



Аналіз праць, присвячених проблемі групових норм, свідчить, що еволюція цього поняття відбувалася від повного заперечення норми до пошуку конкретних засобів оптимізації її функціонування в групі; від тлумачення норми як чогось описового, що не потребує емпіричного вивчення, до цілої низки соціально-психологічних досліджень групових норм, пошуку взаємозалежності між нормотворенням і творчістю; від визначення норми як статичного утворення до її вивчення як динамічної змінної; вивчення діапазону норм, який визначається як індивідуальними, так і груповими суб’єктами; дослідження модальності норм. Теоретичне вивчення категорії „групова норма” показує, що ці норми виконують певні функції, які, з одного боку, сприяють підвищенню стійкості й стабільності групи, координують її діяльність і сприяють її виживанню, є інструментом контролю, впорядковують соціальне життя, знижують ступінь невизначеності в непередбачуваних ситуаціях. З іншого боку, групові норми відіграють і певну консервативну роль, що може породити ригідність і нездатність групи перебудовувати життєдіяльність в незвичних умовах. Наприклад, групові норми, прийняті в корпоративних спільнотах, суворо регламентують всі дії членів групи, а відтак блокують процес розвитку як групового, так і особистісного становлення окремої особи. Хоча в багатьох дослідженнях, зокрема, К. Абульханової-Славської, М. Бобнєвої, О. Дубовської, Р. Кричевського, В. Казміренка, М. Корнєва, Л. Орбан-Лембрик, А. Петровського, Б. Паригіна, В. Третьяченко, зазначається, що колективні групові норми досить гнучкі, і це дозволяє кожному членові групи проявляти активність. Соціальні норми поведінки забезпечують особливу уніфікацію поведінки членів групи, а також регулюють відмінності в середині групи, підтримують стабільність її існування. Мета, поставлена собі індивідом, визначається груповими нормами. Вплив групи на індивіда опиняється в його бажанні погоджувати свої дії з нормами, прийнятими в групі, й уникати дій, які можуть бути розглянутими як відхилення від них. Проблема формування групових норм у військовому підрозділі є однією із пріоритетних у теорії виховання, особливо в умовах кардинальних змін, які відбуваються у Збройних силах України. Зростаюча необхідність формування моральності та громадянської спрямованості військовослужбовців у процесі бойової та гуманітарної підготовки зумовлює підвищення наукового інтересу до вивчення закономірностей формування групових норм, , однак вона не освітлена достатньо в джерелах Тенденція до поширеній пацифістських настроїв у суспільстві, недооцінка роді та значення Збройних Сил викликає занепокоєння станом справ з формуванням у військовослужбовців у процесі їх підготовки громадянських ціннісних орієнтацій, потрібних для виконання бойових задач. Особливості військової діяльності ставлять жорсткі вимоги до особистих рис військовослужбовців, передбачають певну ієрархію гру нових норм, у якій національні, громадянські норми і цінності мають незаперечний пріоритет перед особистими. Тому актуальним є дослідження процесу формування групових норм у процесі адаптації особистості саме до військового середовища. Процес формування групових норм у військовому підрозділі - це складна система психодого-педагогічних взаємодій, яка потребує професійного рівня "виховного процесу. Його характерною особливістю в сучасних умовах є необхідність формування свідомого дотримання групових норм військовослужбовцями в процесі виконання громадських і професійних обов'язків. Групові норми, як зосередження особистості та колективу на моральних цінностях, лежать в основі активності групової та індивідуальної активності. Таке бачення проблематики виховання дозволяє розглядати питання формування групових норм військовослужбовців з позицій переосмислення традиційних засобів і методів психолого-педагогічного впливу через самостійне усвідомлення військовослужбовцями сутності групових норм, що досягається в процесі переживання свідомістю їх моральної цінності. Це стає можливим при створенні психолого-педагогічннх умов, які б ініціювали осмислення, переосмислення групових норм, і вибудова на їх основі відповідної поведінки. Водночас, сучасний стан навчання та виховання військовослужбовців погребує суттєвого вдосконалення. За сучасних умов реформування Збройних сил України проблему формування групових норм необхідно вирішувати на основі науково обґрунтованих підходів, щонайперше з урахуванням вимог міждисциплінарних досліджень системи навчально-виховного процесу. Особливе значення при вирішенні цієї проблеми мають ті дослідження, котрі спрямовані па вивчення міжособистісних відносин військовослужбовців, тому що саме ці взаємини є найбільш важливими і разом з тим проблемними з огляду на процес формування групових норм, а також підвищення ефективності виконання завдань військової служби. Саме тому назріла потреба ґрунтовно вивчи психологічні засади формування групових норм у військовому підрозділі і формувати в них на цій основі психологічні риси, які сприяли б становленню відносин і взаємодій у рамках правил і норм, прийнятих і схвалених суспільством. Таким чином, актуальність соціально-психологічного дослідження зумовлена: - наявністю суперечностей між існуючими правилами та нормами поведінки, їх дотриманням у своїй повсякденній діяльності, що спричинює потребу формування високої культури міжособистісної взаємодії у військовослужбовців; - потребою розробки й обґрунтування способів, прийомів і засобів, спрямованих на формування групових норм поведінки військовослужбовців. Темою дипломної роботи є соціально-психологічні фактори формування групових норм у військовому середовищі. Мета роботи: проаналізувати та дослідити соціально-психологічні фактори формування групових норм у військовому середовищі. Завдання: • теоретично висвітлити сутність понять ”військове середовище”, „військовий колектив”, „групові норми поведінки військовослужбовців; • проаналізувати фактори формування групових норм; • визначити роль та місце методів виховання в системі формування групових норм у військовому підрозділі; • провести дослідження факторів формування групових норм у військовому середовищі, проаналізувати результати дослідження та розробити рекомендації щодо формування групових норм. Предмет дослідження: групові норми у військовому середовищі. Об’єкт: соціально-психологічні фактори формування групових норм у військовому середовищі. Методологічним підґрунтям роботи є аналіз праць дослідників: Л.І, Уманського, Л Орбан-Лембрик, К. Абульханова-Славська; використання соціально-психологічних методики дослідження: „Експрес-методика психологічного клімату колективу”, „Соціометрія”, основний та контрольний експеримент, анкета дослідження впливу групових норм на індивіда. Новизна роботи полягає у поширенні та аналізі факторів теоретичного та емпіричного дослідження групових норм. Робоче положення дипломної роботи полягає у виявленню зв’язку внутрішньо групового соціологічного статусу члена групи та соціально-психологічного клімату з рівнем сприйняття та підтримки групових норм військовослужбовця.




Військовий колектив — це соціальна група, головною метою діяльності якої є військовий захист, оборона держави. Специфічні особливості військового колективу полягають у тому, що, по-перше, його діяльність має високу суспільну значущість, яка забезпечує успішне функціонування інших колективів (трудових, навчальних, сімейних) і суспільства в цілому; по-друге, ця діяльність детально регламентована і вимагає від воїнів чіткості, точності, узгодженості під час виконання наказів, розпоряджень; по-третє, стосунки між військовослужбовцями діляться на чітко обумовлені — службові, або офіційні (регламентуються статутами Збройних Сил України), та неслужбові, або неофіційні, емоційні (виникають між військовослужбовцями самі по собі, на основі симпатій, спільних інтересів, нахилів, а не з волі командирів, начальників). Й офіційні, й неофіційні стосунки воїнів у військовому колективі існують не відокремлено, а паралельно, одночасно і певним чином впливають одні на інших. Військовий колектив виокремлюється і специфікою групових норм. Групові (соціальні) норми є стандартом поведінки в групі, регулятором відносин, які в ній складаються. В процесі життєдіяльності групи виникають і розвиваються певні групові норми і цінності, які в тому або іншому ступені повинні розділяти всі учасники. Таким чином, групові традиції та норми проявляються в правилах, нормах і стереотипах поведінки, виконання яких стало соціальною потребою всіх або більшості членів групи. Вони формуються в процесі тривалої спільної діяльності, поширюються на повсякденне життя, а також на професійну сферу діяльності і передаються від одних членів групи до інших. Для кожного члена і всієї групи в цілому норми і правила відіграють важливу роль стереотипів поведінки й діяльності. Однак для того, щоб вони справді були орієнтиром для всіх, члени групи мають їх психологічно прийняти. Функціонування групових норм безпосередньо пов'язане з соціальним контролем і поведінкою індивіда. Дотримання норм забезпечується відповідними санкціями. Для забезпечення дотримання цих норм всіма членами групи виробляється також і система санкцій. Санкції можуть мати заохочувальний або заборонний характер. При заохочувальному характері група заохочує тих членів, які виконують вимоги групи, - росте їх статус, підвищується рівень їх емоційного ухвалення, застосовуються інші психологічні заходи винагороди. При заборонному характері група більшою мірою схильна на покарання тих членів, поведінка яких не відповідає нормам. Це можуть бути психологічні методи дії, зниження спілкування з тими, що «провинилися», пониження їх статусу усередині групових зв'язків. Саме тому в ході нашого дослідження уникнення санкцій є одним із ключових мотивів дотримання групових норм. Оскільки в нормах закладені межі можливого та допустимого в поведінці, то вони виступають як взірці поведінки. Результати проведеного дослідження також підкреслили, що відчуття причетності до групи, бажання не виділятися серед інших виступають важливим фактором закріплення та дотримання групових норм. На розвиток особистості військовослужбовця і військового колективу впливають такі соціально-психологічні показники, як згуртованість і здоровий соціально-психологічний клімат. Оскільки вони виступають не лише показниками розвитку підрозділу як колективу, то й сама бойова діяльність здебільшого втрачає свою якість за їх відсутності. Ці властивості забезпечують ефективність бойової підготовки, сприятливо впливають на розвиток особистості військовослужбовця і військового колективу. Згуртованість - це узагальнений показник духовної спільності, єдності особового складу підрозділу. Це ціннісно-орієнтовна єдність воїнів даного підрозділу, зумовлена спільністю основних завдань бойової діяльності. Вона також характеризується одностайністю в думках та спільними діями воїнів, зумовлених спільною військово-професійною діяльністю. Важливий елемент згуртованості - емоційна спільність колективу. Переважаючий у військовому колективі настрій, стійкі стани його психології називають соціально-психологічним кліматом. Позитивний соціально-психологічний клімат виступає сприяючим фактором формування та підкріплення групових норм у військовому колективі. Це було підтверджено результатами проведеного дослідження. Норми у військовому колективі утворюється під впливом як об'єктивних, так і суб'єктивних факторів. Умовою цього процесу є взаємодія військовослужбовців між собою. Важливу роль відіграє лідер у підтримці та затрведженні групових норм та здатність та бажання інших членів групи слідувати його діям та настановам. В ході експериментального дослідження нами було встановлено, що вплив лідера та здатність до конформності інших членів групи виступає важливим чинником підтримки та затвердженню групових норм. Командир може формувати позитивні норми, уміло використовуючи існуючі та актуально створювані нові ситуації. За цілеспрямованої роботи командира з формування позитивних норм та умілого їх використання у виховній роботі, так як визнані групові норми мають великій виховний потенціал, можна всю цю роботу спрямовувати на згуртування особового складу, формування здорового морально-психологічного клімату в підрозділі. При цьому командиру слід мати на увазі, що норми дуже живучі й швидко передаються. У зв'язку з цим, робота командира має бути спрямована не на пряме викорінювання негативної традиції, що практично неможливо через її соціально-психологічну природу - це добре помітно на прикладі "дідівщини", а на її заміну на більш емоційно привабливу і позитивну.
Список литературы 1 Крысько В. Г. Социальная психология: словарь-справочник.- Мн.: Харвест, М.: АСТ, 2001. – 688 с 2 Орбан-Лембрик Л. Е. Соціальна психологія. - К., 2003. - С. 121 - 127. 2 Орбан-Лембрик Л. Е., Кощинець О. Ю. Соціально-психологічна діагностика: Навч.-метод. посібник. - Івано-Франківськ, 2005. - С. 49 - 59. 2 Пеньков Е. М. Социальные нормы – регуляторы поведения личности. – М., 1972. – 198 с. 3 Ручка А. А. Социальные ценности и нормы (Некоторые теоретические и прикладные вопросы социологического анализа). – К.: „Наукова думка”, 1976. – 160 с. 3 Семенюк В.Л. Соціальна, соціально-психологічна й індивідуально-психологічна регуляція поведінки особистості з погляду цінностей і норм // Збірник наукових праць, № 23, ч. II. Матеріали міжвузівської науково-практичної конференції “Самовиховання як фактор розвитку особистості”. -Хмельницький: Видавництво НАПВУ, 2002. -С.181-188. 4 Тернер Дж. Социальное влияние. – СПб.: Питер, 2003. – 256 с 5 Широбоков Ю.М. Основні теоретико-методологічні підходи в дослідженнях міжособистісного спілкування // Наукові записки Харківського військового університету. Соціальна філософія, педагогіка, психологія. – Харків: ХВУ, 2000. – Вип. VIII. – С. 198-203. 6 Шихирев П. Н. Современная социальная психология. – М.: ИП РАН; КСП+; Академический Проект, 1999. – 448 с.
Стоимость доставки работы, в гривнах:

(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
142
Скачать бесплатно 20345.doc 





Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.