У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 






Название Вплив страху на адаптацію людини до відповідальної діяльності
Количество страниц 97
ВУЗ КНЕУ
Год сдачи 2010
Бесплатно скачать 20367.doc 
Содержание ВСТУП 3

РОЗДІЛ І. ПОНЯТТЯ СТРАХУ ТА ЙОГО ВПЛИВУ НА ЖИТТЯ ТА ВІДПОВІДАЛЬНУ ДІЯЛЬНІСТЬ ЛЮДИНИ 6

1.1. Теоретична основа дослідження страху та його зв’язок з відповідальністю 6

1.2. Відповідальність як важлива риса особистості 16

1.3. Відповідальна діяльність та відношення людини до неї 30

РОЗДІЛ ІІ. АДАПТАЦІЯ ЛЮДИНИ ДО ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ТА ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 36

2.1. Адаптація людини як психологічний процес 36

2.2. Особливості професійної адаптації молодого спеціаліста 45

2.2. Взаємовідносини з оточуючими людьми як невід'ємний елемент адаптації до відповідальної діяльності 57

2.3. Засоби покращення адаптації до відповідальної діяльності та особливості методики її діагностування 74

Висновки до розділу ІІ 79

РОЗДІЛ ІІІ. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ЧАСТИНА 82

3.1 Узагальнення результатів проведеного дослідження 82

3.2 Рекомендації щодо підвищення ефективності адаптації людини до відповідальної діяльності 86

Висновки до розділу ІІІ 94

ВИСНОВКИ 96

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 100

ДОДАТКИ 105




В наш час постійних змін та удосконалення технічних та методичних сторін працездатності людини гостро стоїть питання відношення особистості до відповідальної діяльності.

Діяльність сама по собі є внутрішньою і зовнішньою активністю особистості, що регулюється усвідомлюваною метою.

Адже людина існує, формується, розвивається як особистість завдяки активній взаємодії з навколишнім середовищем, яка відбувається у формі діяльності.

Людська діяльність за сутністю є соціальною. Вона сформувалася історично, у процесі праці. Людина не лише пристосовується до умов життя, а й активно змінює їх відповідно до своїх потреб, що виникнули та розвилися історично. Діяльність людини характеризується свідомістю і цілеспрямованістю. Особистість як суб’єкт діяльності, задовольняючи свої потреби, взаємодіє із середовищем, ставить перед собою певну мету, мотивує її, добирає засоби для її здійснення, виявляє фізичну та розумову активність у досягненні поставленої мети.

Свідомий характер людської діяльності виявляється в її плануванні, передбаченні результатів, регуляції дій, прагненні до її вдосконалення.

Отже, діяльність людини – це свідома активність, що виявляється в системі дій, спрямованих на досягнення поставленої мети.

Будь-яка відповідальність особистості в певній мірі відповідальна, оскільки висловлюючи думки, роблячи вчинки, людина повинна відповідати за себе, свої слова та дії. Але розглядаючи особливості відповідальної діяльності людини, ми намагалися виокремити найбільш відповідальне заняття, і зрозуміли, що немає більш точного явища, як професійна діяльність, яка відрізняється найбільшою відповідальністю.

Характерною особливістю професійної діяльності є передбачення людиною своїх результатів, матеріалів, які вона використовує в процесі досягнення мети, окреслення способів та послідовності своїх дій.

Професійна діяльність потребує відповідної підготовки. Знання, вміння та навички працювати набуваються протягом навчання та попередньої праці.

У професійній діяльності людини виявляються її уважність, спостережливість, уява і мислення. Особливо важливі ці якості тоді, коли людина вирішує складне відповідальне завдання.

Таким чином, ми підійшли до розуміння відповідальності професійної діяльності. Найбільш відповідальними вважаються ті професії, де людина відповідає не тільки за результат своїх дій, а й за їх вплив на інших людей, - це професії вчителя, психолога, лікаря, юриста, пілота літака, водія потяга тощо.

Відчуваючи відповідальність та складність професії, багато людей переживають неприємні відчуття страху, бояться не впоратися із важливою місією.

Як бачимо, проблема впливу страху на адаптацію людей до відповідальної діяльності є актуальною.

Методологічна база дослідження полягає у вивченні теоретико-практичних надбаннях відомих науковців, що займалися цією проблемою: Абульханової–Славської К.А., Анциферової Л.І., Братуся Б.С., Гіппенрейтера Ю.Б., Єгорової Л.Г., Ізарда К., Йонаса Г., Коржової Е.Ю., Кузнецова П.С., Медведєва В.І., Муздибаєва К., Рогачевої М., Рубінштейна С.Л., Щербатих Ю.В. та інших.

Мета дипломної роботи – дослідити вплив страху на адаптацію людини до відповідальної діяльності, з’ясувати шляхи подолання страху особистості перед відповідальністю.

Предметом дослідження є адаптація людини до відповідальної діяльності.

Об’єктом дипломної роботи стали особливості страху та його вплив на адаптацію особистості до відповідальної діяльності.

Відповідно до вказаної мети, предмету та об’єкта дослідження ми виокремили важливі для виконання завдання:

1. Проаналізувати праці відомих дослідників-психологів щодо обраної проблеми;

2. Визначити роль страху в житті людини та вказати його зв’язок з відповідальністю та діяльністю особистості;

3. Вказати особливості адаптації особистості до відповідальної діяльності;

4. Провести експериментальне дослідження впливу страху на адаптацію особистості до відповідальної діяльності на прикладі психологів-початківців, проаналізувати його результати, надати рекомендації та розробити тренінг успішності адаптації до відповідальної професійної діяльності психологів.

Під час написання дипломної роботи використовуються методи теоретичного та емпіричного дослідження, спостереження, аналізу, синтезу, узагальнення, систематизації, експерименту та аналізу отриманих у ньому результатів.

Структура дипломної роботи. Дипломна робота складається із вступу, 3 розділів, висновків до кожного розділу, загальних висновків та списку використаних джерел. Загальний обсяг роботи становить 113 сторінок. Робота містить 6 таблиць, 74 літературних джерела, 5 додатків.





На основі дослідження проблеми впливу страху на адаптацію особистості до відповідальної діяльності можемо виокремити наступні висновки:

1. Страх як емоція полягає в почутті загрози своєму існуванню і є спрямованим на джерело небезпеки. Страх впливає на людину і негативно, і позитивно. Страх може тримати людину в постійній напрузі, спричинювати непевність у собі й не дозволяти особистості самореалізуватися. Позитивні наслідки страху виявляються в тому, що він мобілізує сили людини для активної діяльності; виступає регулятором агресивності й служить твердженням соціального порядку; сприяє кращому запам'ятовуванню небезпечних подій; надає можливість діяти в умовах недоліку інформації; під його дією загострюються всі органи почуттів людини; через подолання страху може відбуватися вдосконалювання людини.

2. Страх відповідальності відноситься до соціальних страхів, які пов’язані із переживаннями відносин людини у середовищі, усвідомлення нею власних соціальних рис та навиків тощо

Сутність цього страху полягає в тому, що, приймаючи якесь важливе рішення, людина бере на себе відповідальність за його наслідки, прогнозує їх вплив на життя та діяльність інших людей. У випадку невдачі цій людині не тільки загрожує осуд або покарання, а й часто вона приречена на тривалі самозвинувачення.

3. Відповідно до теми дослідження, ми розглянули поняття «відповідальність» та «відповідальна діяльність» та з’ясували особливості їх зв’язку.

Відповідальність визначається як загальна властивість особистості, яка поєднує в собі елементи афективно-мотиваційної, інтелектуальної та діяльно-поведінкової сфер людини. Існують три вектори поступового розвитку відповідальності: від колективної до індивідуальної, від зовнішньої до внутрішньої, від відповідальності за минуле до відповідальності за майбутнє.

Також відповідальність трактується як усвідомлення особистістю свого обов'язку перед суспільством, людством, розгляд крізь призму цього обов'язку суті і значення своїх вчинків, діяльності, узгодження їх із обов'язками і завданнями, що виникають у зв'язку з потребами суспільного розвитку.

В діяльності людини відповідальність виок¬ремлює етичний, правовий, економічний, соціальний і психологічний аспекти, оскільки її відносини реалізу¬ються за допомогою сукупності особистісних власти¬востей особистості, соціальних, правових, економічних і етичних норм.

Психологічний аспект відповідальнос¬ті базується на можливості вибору, тобто свідомої пере¬ваги певної лінії поведінки. При цьому вибір може здійснюватися як в умовах співпраці, взаєморозумін¬ня, так і в умовах конфронтації, конфлікту, де стика¬ються у протиборстві інтереси особистості, групи або й організації.

Відповідальна діяльність передбачає розуміння виконавцем своєї відповідальності не тільки за результати роботи, а й за їх вплив на життя інших людей. Відповідальна діяльність передбачає високорозвинуті особистісні характеристики, впевненість у своїх силах та здатність до удосконалювання майстерності. Важливою особливістю відповідальної діяльності є орган, якому варто звітувати – це може бути внутрішня інстанція (совість) та зовнішня – власне людина, яка має керівну владу, перед якою варто відповідати за свою діяльність.

4. Адаптація до відповідальної діяльності передбачає процес взаємодії особистості із середовищем, за якого особистість повинна враховувати особливості середовища й активно впливати на нього, щоб забезпечити задоволення своїх основних потреб і реалізацію діяльності.

Пристосовуючись до умов середовища, людина переживає ряд важливих життєвих подій, що слугують поштовхом для процесів адаптації й самоактуалізації. Від успішності адаптації залежить успішність інтеграції й індивідуалізації особистості, які разом становлять найбільш важливі соціально-психологічні процеси, що обумовлюють суб'єктивне благополуччя особистості.

Розглядаючи особливості адаптації людини до діяльності, ми дослідили адаптацію до відповідальної професійної діяльності, що передбачає процес пристосування працівника до умов зовнішнього і внутрішнього середовища.

Процес адаптації до відповідальної діяльності можна розділити на чотири етапи: «Оцінка рівня підготовленості «новачка» – Орієнтація – Діюча адаптація – Функціонування». Такий етапний перехід сприяє швидкій та успішній адаптації людини до діяльності.

Також ми розглянули особливості адаптації особистості у колективі, де важливим є міжособистісне спілкування з колегами, яке сприяє успішності процесу. Існують різні форми взаємодії між колегами та молодим фахівцем - емпатія, альтруїзм, агресія, конфлікт, дружба, але варто не забувати про гуманність ,людяність та доброзичливість при побудові взаємовідносин. В такому випадку все буде добре і відносини у колективі сприятимуть швидшій та успішнішій адаптації.

До умов ефективності адаптації особистості до відповідальної діяльності ми віднесли суб’єктивні чинники: особистісні та характерологічні риси спеціаліста-початківця; висока здатність до адаптації у колективі; бажання працювати та вміння отримувати задоволення від своєї роботи. І також мають значний вплив на успішність адаптації молодого фахівця об’єктивні фактори: реальна потреба організації в спеціалісті даного рівня; бажання колективу та адміністрації організації прийняти нового працівника; допомога молодому фахівцю зі сторони колег в організуванні професійної діяльності; система заходів, яка передбачає допомогу молодому спеціалістові підготуватися до відповідальної професійної діяльності.

5. Визначивши потребу у дослідженні особливостей адаптації особистості до відповідальної професійної діяльності на практиці, ми підібрали ряд методик: «Методика діагностики соціально-психологічної адаптації К. Роджерса і Р. Даймонда», Анкета адаптації молодого спеціаліста та тести – «Яка міра Вашої відповідальності» і «Чи боїтеся ви відповідальності?» .

Ми провели дослідження серед 10 молодих психологів за вказаними методиками. Аналізуючи результати методик, ми помітили, що більшість психологів мають високу та середню адаптаційну здатність. Також більше половини опитаних мають високий рівень відповідальності, але два психологи мають середній рівень відповідальності і результати ще трьох опитуваних вказали на низьку відповідальність. Аналіз відповідей «Анкети молодого спеціаліста» вказав на сприятливий емоційний настрій опитуваних, задоволеність їх своєї роботою. Майже половина опитуваних висловили побажання до збільшення фінансування психологічних служб в закладах освіти.

Провівши дослідження, ми визначили потребу у створенні розвивально-корекційного засобу, що сприяв би зменшенню страху перед відповідальною діяльністю. Ми запропонували розробку тренінгових занять для розуміння сутності, важливості та відповідальності своєї діяльності, спрямованих на подолання страху. Тренінг включає в себе 4 заняття, які взаємодоповнюють один одного. Вважаємо, що найбільшої ефективності можна досягти при відвідуванні всіх занять тренінгу.

Доцільно наголосити, що адаптація до відповідальної діяльності буде відбуватися успішніше за умови безпосередньої зацікавленості особистості у цьому процесі. Якщо людина сама буде намагатися покращити свої риси, буде вчитися застосовувати свої знання на практиці, доброзичливо відноситися до колег, сприяти безперебійній роботі всієї організації, а також отримає наставницьку допомогу від старших працівників, - то її процес адаптації до відповідальної діяльності буде ефективним та успішним.
Список литературы 1. Абульханова–Славская К.А. Стратегия жизни. – М., 1991. – 356 с.

2. Адлер А. Практика и теория индивидуальной психологии. – М., 1995. – 334 с.

3. Андерсон Дж. Когнитивная психология. – СПб: Питер, 2002. – 298 с.

4. Андреева Г.М. Социальная идентичность: временные и средовые компоненты // Психология личности: Хрестоматия. – СПБ., 2000.

5. Андреева Г.М. Социальная психология. — М., 1997. – 332 с.

6. Анцыферова Л.И. Поздний период жизни человека: типы старения и возможности поступательного развития личности. //Психологический журнал. – 1996. – С.60–71.

7. Аронсон Э. Теория диссонанса: прогресс и проблемы // Современная зарубежная социальная психология. Тексты. – М., 1994. – С. 111–126.

8. Березин Ф.Б. Психическая и психофизиологическая адаптация человека. – М., 2002. – 270 с.

9. Бернс Р.В. Развитие Я–концепции и воспитание.– Москва, 1986.

10. Братусь Б.С. К проблеме человека в психологии // Вопросы психологии. – 1997. – № 5. – С. 3–19.

11. Будякина М.П., Русалинова А.А. Некоторые аспекты социально–психологической адаптации новичков па предприятиях // Социальная психология и социальное планирование. – М., 2005. – С. 95–96.

12. Бурлачук Л.Ф. Психодиагностика личности. – К.: Здоровье, 1999. – 334 с.

13. Виндельбанд В. О свободе воли. – М.: АСТ, 2000. – 208 с.

14. Волина В. Методы адаптации персонала // Управление персоналом. – 1998. – №13. – С. 34–39.

15. Гиппенрейтер Ю.Б. Введение в общую психологию. – М., 1996. – 432 с.

16. Долинська Л., Скрипченко О. Загальна психологія. – К., 1997. – 336 с.

17. Друкер, Питер, Ф. Практика менеджмента: Пер. с англ.: – М.: Издательский дом «Вильямс», 2002. – 398 с.

18. Егорова Л.Г. Методические указания по социальной и профессиональной адаптации студентов в техническом вузе. – Казань, 1999. – 48с.

19. Завьялова Е.К. Психологические механизмы социальной адаптации человека //Вестник Балтийской педагогической академии. – СПб., 2001, вып.40. – С.55–60.

20. Занюк С.С. Психологія мотивації: Навч. посібник. – К.: Либідь, 2002.

21. Изард К. Эмоции человека. – СПб., 2004. – 568 с.

22. Йонас Г. Принцип відповідальності. У пошуках етики для технологічної цивілізації. – К.: Лібра, 2001. – 400 с.

23. Казначеев В.П., Лозовой В.П. Некоторые медико–биологические вопросы адаптации человека. / Медико–биологические проблемы адаптации населения. – Новосибирск, 1999. – С. 3–13.

24. Карвассарский И.Ю. Адаптация человека как проблема социальной психологии. – 3–е изд.– К., 2005. – 348с.

25. Климов Е.А. Индивидуальный стиль деятельности в зависимости от типологических свойств нервной системы. – Казань, 1999. – 332 с.

26. Корель Л.В. Женщины на крутых виражах реформ. // ЭКО. – 1995. – № 6. – С.143–159.

27. Коржова Е.Ю. Жизненные ситуации и стратегии поведения. / Психологические проблемы самореализации личности. – СПб., 1997. – С. 75–88.

28. Корнєв М.Н., Коваленко А.Б. Соціальна психологія: Навч. посібник. – К., 1995. – 348 с.

29. Корнилов А.П. Саморегуляция человека в условиях социального перелома. //Вопросы психологии. – 1995. – № 5. – С.69–89.

30. Коханов Е. Ф. Отбор персонала и введение в должность. – М., 1996. – 332 с.

31. Крутько В.Н. Подходы к общей теории здоровья. //Физиология человека. – 1994. – № 6. – С.34–40.

32. Кузнецов П.С. Адаптация как функция развития личности. – Саратов, 1991. – 76 с.

33. Куликов Л. В. Личностный фактор в преодолении стресса // Актуальные проблемы психологической теории и практики / Под ред. А. А. Крылова. – СПб., 1995. – 338 с.

34. Маклаков А.Г. Общая психология. – СПб.: Питер, 2001. – 452 с.

35. Максименко С.Д. Загальна психологія: Навчальний посібник. – вид. 2–е, перероблене та доповнене. – К.: «Центр навчальної літератури», 2004. – 336 с.

36. Маслов Е.В. Управление персоналом предприятия. – М., 1999. – 278 с.

37. Медведев В.И., Зараковский Г.М. Психофизиологический потенциал как фактор устойчивости популяции в условиях глобальных изменений природной среды и климата. //Физиология человека. – 1994. – № 6. – С. 5–15.

38. Медведев В.И., Рубин Б.П., Колесников Ю.Г. Адаптация – важнейшая проблема педагогики // Вопросы психологии. – 1999. – №3. – С. 64–67.

39. Милославова И.А. Понятие и структура социальной адаптации. – М. 2003. – 228 с.

40. Мороз А. Г. Адаптация молодого учителя. – Киев, 1990. – 252 с

41. Муздыбаев К. Психология ответственности. – М.: Наука, 1999. – 348 с.

42. М'ясоїд П.А. Загальна психологія. — К., 1998.

43. Научитель Е.Д. Адаптация студента в вузе // Практична психологія та соціальна робота. – 2001. – № 7. – С. 21 – 28.

44. Немов Р.С. Психология: Учеб. для студ. высш. пед. учеб. заведений: В 3 кн.– 4–е изд. – М.: ВЛАДОС, 2001. – 648 с.

45. Нравственные проблемы развития личности / Под ред. А.И.Титаренко. – М.: Изд–во МГУ, 1992. – 143 с.

46. Общая психология (курс лекций) / Составитель И.Е. Рогов. – М.: Владос, 1998. – 448 с.

47. Орбан–Лембрик Л. Е. Психологія управління: Посібник. – К.: Академвидав, 2003. – 568 с.

48. Орбан–Лембрик Л.Е.Соціальна психологія: Підручник: У 2 кн. Кн.. 1: Соціальна психологія особистості і спілкування. – К., 2004. – 576 с.

49. Основы психологической диагностики: Учебное пособие / Под. ред. К.М Гуревича, М.К. Акимовой. – М., 2003. – 392 с.

50. Петровский А. В. К пониманию личности в психологии // Вопросы психологии. – 1991. – № 2. – С. 40–46.

51. Плешин И.Ю. Управление персоналом. – СПб, 1995. – 378 с.

52. Практикум по общей, экспериментальной и прикладной психологии / Под общ. ред. А.А. Крылова, С.А. Маничева. – СПб., 2007. – 560 с.

53. Психология эмоций. Тексты / Под ред. В.К. Вилюнаса, Ю.Б. Гиппенрейтер. – М., 2001. – 346 с.

54. Психологія праці та професійної підготовки особистості: Навчальний посібник /За ред. П.С. Перепелиці, В.В. Рибалки. – Хмельницький, 2001. – 330с.

55. Психологія: Підручник / Ю.Л. Трофімов, В.В. Рибалка, П.А. Гончарук та ін.; За ред. Ю.Л. Трофімова. – 2–ге вид., стереотип. – К., 2000. – 506 с.

56. Реан А.А., Коломинский Я.Л. Социальная педагогическая психология. – СПб., 2000. – 442 с.

57. Рейковский Я. Экспериментальная психология эмоций. – М., 2001. – 278 с.

58. Рогачева М. Адаптация работника в новом коллективе // Управление компанией. – 2006. – № 2. – С. 15–19.

59. Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога. – М., 1996. – 452 с.

60. Роджерс К.Р. Эмпатия // Психология эмоций. Тексты / Под ред. В.К. Вилюнаса, Ю.Б. Гиппенрейтер. – М., 2001. – С. 235–237.

61. Ротенберг В.С., Аршавский В.В. Поисковая активность и адаптация. – М., 1999. – 190 с.

62. Рубинштейн С.Л. Основи общей психологии. – СПб, 1999.

63. Савчин М. В. Психологічні основи розвитку відповідальної поведінки особистості. – К., 1997. – 410 с.

64. Сидоренко Е.В. Личностное влияние и противостояние чужому влиянию // Психологические проблемы самореализации личности / Под ред. А. А. Кры¬лова, Л. А. Коростылевой. СПб., 1997. – 320 с.

65. Тимощук І.Г. Методика дослідження рівня морально–етичної відповідальності майбутнього психолога // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. – Київ, №4. – 2002. – С.158–163.

66. Тимощук І.Г. Формування моральної відповідальності особистості майбутнього практичного психолога //Педагогічний процес: теорія і практика: збірник наукових праць. – Київ. – Вип. 1. – 2003. – С. 233–241.

67. Франкл В. Человек в поисках смысла. – М., 1990. – 346 с.

68. Фромм Э. Душа человека. – М., 1992. – 338 с.

69. Фромм Э. Психоанализ и этика. – М., 1998. ? 568 с.

70. Чурекова Т.М. Профессиональная адаптация выпускников университета к деятельности учителя срдней общеобразовательной школы. – Кемерово, 1999. – 208 с.

71. Шибутани Т. Социальная психология. – М.: Прогресс, 1999. – 178 с.

72. Щербакова К.Й. Вступ до спеціальності: Навчальний посібник. – К.: Вища школа. 1990. – 166 с.

73. Щербатых Ю.В., Ивлева Е.И. Психофизиологические и клинические аспекты страха, тревоги и фобий. – Воронеж., 1998. – 338 с.

74. Юсупов И.М. Психология взаимопонимания. – Казань, 1991. – 332 с.
Стоимость доставки работы, в гривнах:

(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
727
Скачать бесплатно 20367.doc 





Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.