У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 






Название ЗАСТОСУВАННЯ ВАРТІСНОГО ПІДХОДУ В УПРАВЛІННІ ВИРОБНИЧИМИ МАЛИМИ ПІДПРИЄМСТВАМИ
Количество страниц 284
ВУЗ СХІДНОУКРАЇНСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ імені ВОЛОДИМИРА ДАЛЯ
Год сдачи 2010
Бесплатно скачать 20651.doc 
Содержание ЗМІСТ

Вступ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Розділ 1. Вартісний підхід до управління підприємством . . . . . . .. . .
1.1. Концепція управління підприємством за вартістю: сутність, об’єкт оцінки.. . . .
1.2. Застосування концепції управління за вартістю щодо малих підприємств . . . . . .
1.3. Підходи та методи оцінки вартості бізнесу підприємства. . . . . .
Висновки до розділу 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Розділ 2. Дослідження особливостей використання методів оцінки вартості бізнесу на виробничих малих підприємствах.. . . . . . . . . . . .
2.1. Особливості оцінки вартості бізнесу малих підприємств. . . . . .
2.2. Особливості застосування методів оцінки вартості бізнесу на виробничих малих підприємствах . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.3. Використання методів оцінки вартості бізнесу на виробничих малих підприємствах. . .
Висновки до розділу 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Розділ 3. Оцінка вартості бізнесу виробничого малого
підприємства на основі його ринкового потенціалу . . . . . . . . . . . . . .
3.1 Ідеологія використання вартісного підходу в управлінні виробничими малими підприємствами. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3.2. Ринковий потенціал виробничого малого підприємства. . . . . . .
3.3. Визначення ринкового потенціалу виробничого малого
підприємства . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3.4. Методика визначення ринкового потенціалу виробничого
малого підприємства . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Висновки до розділу 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Висновки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Список використаних джерел . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Додатки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


ВСТУП

Актуальність теми. Малі підприємства потребують ефективного мене-джменту. Розробка управлінських інструментів для малих підприємств має спиратися на функціональні знання економічної науки, вивчення можливостей застосування її сучасних розробок та концепцій в управлінні малими підпри-ємствами, їх адаптацію щодо таких підприємств і практичні механізми. Управ-лінські інструменти для малих підприємств мають спрямовувати такий вели-чезний сегмент економічних відносин, як мале підприємництво, до гармоній-ного розвитку, до підвищення його ролі в національній економіці й українсь-кому суспільстві, полегшувати та прискорювати вирішення проблем і подо-лання протиріч, що виникають у діяльності малих підприємств. Однією із су-часних концепцій управління є вартісний підхід. Його центральним елементом є вартість підприємства, яка визначається не тільки в момент його продажу або ліквідації, а є синтетичним показником, який характеризує в тому числі ефек-тивність використання капіталу підприємства й ефективність управління ним.
Вартісну оцінку бізнесу малого підприємства слід уважати корисним ін-струментом управління ним, єдиним критерієм оцінки економічного добробу-ту підприємства, основою для розробки планів і стратегій розвитку, визначен-ня ефективності менеджменту та вибору напрямів і способів розвитку. Її вико-ристання можливе за певних умов: ідеологія застосування вартісного підходу до управління має враховувати особливості малих підприємств, а методи оцін-ки вартості бізнесу повинні застосовуватися в практиці управління малими пі-дприємствами. Для цього необхідно розв’язати протиріччя між можливістю використання вартісного підходу в управлінні малими підприємствами та від-сутністю відповідного методичного забезпечення, створити яке можна за ре-зультатами дослідження можливостей використання методів відомих підходів до визначення вартості бізнесу малого підприємства.
Тому вивчення умов використання вартісного підходу в управлінні ма-лими підприємствами, що передбачає оцінку вартості їх бізнесу, є актуальним науково-практичним завданням, яке потребує відповідного вирішення. Необ-хідність розробки теоретичних положень і практичних рекомендацій щодо за-стосування вартісного підходу в управлінні малими підприємствами зумовила вибір теми дисертаційної роботи та її актуальність.
Зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дисерта-ційну роботу виконано відповідно до плану наукових досліджень Східноукра-їнського національного університету імені Володимира Даля. При виконанні держбюджетної теми ДН-33-06 “Методологічні основи управління функціону-ванням та розвитком суб’єктів господарської діяльності в епоху економіки знань” (номер держреєстрації 0106U000293, 2006-2008 рр.) проаналізовано можливості застосування вартісного підходу в управлінні малими підприємст-вами.
Мета і задачі дослідження. Метою дисертаційної роботи є обґрунту-вання ідеології застосування вартісного підходу в управлінні виробничими малими підприємствами та визначення способу оцінки вартості їх бізнесу.
Для досягнення поставленої мети дослідження вирішено такі наукові та практичні завдання:
розглянуто сутність концепції управління підприємством за вартістю та вивчено можливість її застосування щодо управління малими підприємствами;
уточнено предмет оцінки у межах вартісного підходу;
проаналізовано підходи та методи оцінки вартості підприємства й мож-ливість їх застосування щодо оцінки вартості бізнесу малих підприємств;
розглянуті особливості оцінки вартості бізнесу малих підприємств;
проведено розрахунки оцінки вартості бізнесу малих підприємств з ви-користанням методів існуючих підходів з метою виявлення можливості їх за-стосування при реалізації вартісного підходу до управління малими підприєм-ствами;
розроблено ідеологію застосування вартісного підходу в управлінні ма-лими підприємствами;
обґрунтовано спосіб оцінки вартості бізнесу малого підприємства;
використано розроблені рекомендації в діяльності малих підприємств.
Об'єкт дослідження – вартісний підхід до управління підприємством.
Предмет дослідження – застосування концепції управління за вартістю в управлінні малими підприємствами.
Методи дослідження. Методологічною основою дисертації є сукупність способів наукового пізнання, методів, прийомів і принципів, що використову-валися в процесі дослідження. Теоретичною основою дослідження послугува-ли фундаментальні положення концепції управління підприємством за вартіс-тю, теорії потенціалу економічних систем, наукові праці вітчизняних і зарубі-жних учених у галузі оцінки вартості бізнесу підприємства, діяльності малих підприємств.
Правове поле дослідження склали чинні законодавчі та нормативні до-кументи, що регулюють процес оцінки вартості бізнесу підприємств та діяль-ність малих підприємств в Україні. Інформаційною базою послужили статис-тичні дані, звітність та дані обліку виробничих малих підприємств і результати власних досліджень.
У роботі використано науковий аналіз (при з’ясуванні сутності концепції управління підприємством за вартістю, вивченні предмету оцінки); дескрипти-вний аналіз і метод угруповань (при аналізі підходів та методів оцінки вартості бізнесу підприємств); структурно-логічний аналіз (при дослідженні особливо-стей діяльності малих підприємств та їх впливу на оцінку вартості бізнесу та-ких підприємств); метод побудови системних тріад дефініцій (при уточненні сутності поняття “ринковий потенціал малого підприємства”); метод дискон-тування чистих грошових потоків і метод скорегованої вартості чистих активів (при розрахунку вартості бізнесу малих підприємств); метод експертної оцінки (для отримання інформації про рівень використання можливостей малого під-приємства та ступінь їх перетворення на конкурентні переваги); метод графіч-ного зображення аналітичних даних  круговий профіль (при оцінці рівня ви-користання можливостей малого підприємства та ступеня їх перетворення на конкурентні переваги).

Наукова новизна одержаних результатів. Основний науковий резуль-тат дисертаційної роботи полягає у формуванні теоретичних положень щодо застосування вартісного підходу в управлінні виробничими малими підприєм-ствами та розробці способу оцінки вартості їх бізнесу на базі ринкового поте-нціалу.
Наукова новизна результатів дослідження полягає в такому:
уперше:
у межах вартісного підходу до управління виробничим малим підприєм-ством запропоновано визначати внутрішню вартість його бізнесу, призначен-ням якої є оцінка ефективності діяльності, управління та власності;
оцінку внутрішньої вартості бізнесу виробничого малого підприємства запропоновано проводити на базі ринкового потенціалу малого підприємства;
величину ринкового потенціалу виробничого малого підприємства ви-значено з урахуванням його ресурсів, можливостей, рівня їх використання та ступеня перетворення на конкурентні переваги;
уточнено:
поняття ринкового потенціалу виробничого малого підприємства, що ро-зглядається як сукупність його наявних і потенційних можливостей, реалізація яких за рахунок витрат ресурсів, професіоналізму та креативності власників і фахівців з метою формування конкурентних переваг може бути сприйнята ри-нком, а отже, привести до стійкого конкурентного становища, котре забезпе-чить збільшення величини грошових потоків, які надходять на підприємство;
поняття можливостей виробничого малого підприємства, що розгляда-ються як спосіб використання наявних ресурсів та резервів підприємства, який за певних умов за допомогою організаційно-економічних процедур дозволяє сформувати, підтримувати або посилювати конкурентні переваги підприємст-ва;
поняття конкурентних переваг виробничого малого підприємства, котрі розглядаються як результат реалізації певним способом реальних можливостей підприємства, що створюються наявними матеріальними й нематеріальними ресурсами та резервами підприємства задля зміцнення позиції на ринку, за ра-хунок чого можна збільшити грошові потоки, які надходять на підприємство.
Практичне значення одержаних результатів. Розроблені в дисертації підходи, способи й отримані результати являють собою методичну базу оцінки вартості бізнесу виробничого малого підприємства, що здійснюється при за-стосуванні вартісного підходу в управлінні ним.
До результатів, що мають найбільше практичне значення, належать про-позиції щодо:
методики визначення ринкового потенціалу виробничого малого підпри-ємства;
окремих типових процедур, що проводяться при визначенні ринкового потенціалу виробничого малого підприємства.
Результати дисертаційної роботи використано в практичній діяльності малих підприємств, котрі діють у Луганській області, що підтверджується від-повідними документами, які містяться в додатку: ТОВ “СП Норма” (довідка № 51/3 від 19.04.2007 р.), ПП “Сегмент-плюс” (довідка № 27/5 від 25.06.2007 р.).
Особистий внесок здобувача. Наукові положення, розробки та виснов-ки дисертаційної роботи є результатом самостійно проведеного дослідження автора щодо застосування вартісного підходу в управлінні малими підприємс-твами.
Апробація результатів дисертації. Одержані результати наукового до-слідження, висновки та пропозиції доповідалися й були схвалені на Міжнаро-дній науково-практичній конференції студентів і молодих учених “Управління розвитком соціально-економічних систем: глобалізація, підприємництво, стале економічне зростання” (м. Донецьк, 2004 р.), Всеукраїнській науково-практичній конференції “Инвестиционная поддержка инновационной деятель-ности предприятий” (м. Сімферополь, 2005 р.), Міжнародній науково-практичній конференції “Ефективні методи управління промисловим підпри-ємством” (м. Донецьк, 2005 р.), Всеукраїнській науково-практичній конферен-ції “Проблеми та перспективи розвитку підприємництва в Україні” (м. Київ, 2005 р.), Всеукраїнській науковій конференції студентів та молодих учених “Проблеми забезпечення економічного розвитку підприємств” (м. Донецьк, 2005 р.), Всеукраїнській науково-практичній конференції “Економіка й управ-ління у промисловості” (м. Дніпропетровськ, 2005 р.), Міжнародній науково-практичній конференції “Громадсько-державний механізм прискорення розви-тку підприємництва (регіональний аспект)” (м. Дніпропетровськ, 2006 р.), ІІІ Міжнародній науково-практичній конференції “Методологія та практика ме-неджменту на порозі ХХІ століття: загальнодержавні, галузеві та регіональні аспекти” (м. Полтава, 2006 р.), Всеукраїнській науково-практичній конферен-ції “Проблеми та перспективи розвитку підприємництва в Україні” (м. Київ, 2006 р.), ІV Міжнародній науково-практичній конференції “Теория и практика экономики и предпринимательства” (м. Сімферополь, 2007 р.).
Публікації. Основні результати дослідження опубліковано в 19 науко-вих працях, серед яких 5 статей – у наукових журналах, 4 статті – у збірниках наукових праць, 10 публікацій  у матеріалах наукових конференцій. Загаль-ний обсяг публікацій  6,1 д.а., з яких автору належать 5,6 д.а.
Структура й обсяг роботи. Дисертація складається із вступу, трьох ро-зділів і висновків, викладених на 225 сторінках машинописного тексту. Мате-ріали дисертації містять 34 таблиці і 6 рисунків, які подано на 22 сторінках. Список використаних джерел із 225 найменувань уміщено на 21 сторінці, 5 додатків – на 37 сторінках.
Список литературы ВИСНОВКИ

У дисертаційній роботі на основі проведеного автором дослідження роз-глядаються такі основні положення.
Серед нових концепцій управління, що розвивалися протягом другої по-ловині XX століття, однією з останніх сформувалася концепція управління на основі оцінок вартості підприємства. Вона базується на визнанні головним стратегічним критерієм успішної діяльності підприємства зростання вартості бізнесу. Центральним елементом концепції управління підприємством за вар-тістю є саме його вартість.
Термінологічна невизначеність, яка є наслідком відсутності загально-прийнятої термінології в оцінці вартості в Україні та спробою створення влас-ного понятійного апарату, зумовила необхідність визначення предмета оцінки в межах виконуваного дослідження. В економічній літературі зустрічаються такі предмети оцінки: бізнес, підприємство, компанія, бізнес підприємства, майно підприємства. Тому в роботі розглянуто поняття “підприємство”, “біз-нес” та їх взаємозв'язок з термінами “майно” та “майнові права”, що дозволило з’ясувати сутність предмета оцінки. Результати проведеного аналізу дали змо-гу проводити дослідження з позиції оцінки саме вартості бізнесу підприємства.
Вартісне мислення може бути складовою діяльності підприємств неза-лежно від їх виду діяльності та розміру, тобто положення концепції управлін-ня підприємством за вартістю можуть використовуватися й щодо малих під-приємств. Це твердження зумовлено таким.
Вартість бізнесу малого підприємства може виконувати роль критерію ефективності його діяльності. Такі показники, як рентабельність виробництва, частка ринку, фінансові показники, як правило, є проміжними та такими, що віддзеркалюють ступінь впливу різних суб’єктів зовнішнього середовища на результати діяльності малого підприємства. Цю сукупність показників може замінити показник вартості бізнесу підприємства.
Вартість бізнесу є синтетичним, компактним показником, у якому відби-ваються численні характеристики малого підприємства, серед яких – визнання продукції ринком та ефективність прийнятих і реалізованих управлінських рі-шень. Причому інтегральний характер цього показника забезпечується не зго-ртанням низки одиничних показників, при чому неминуче певним чином пере-кручуються результати, що вимірюються, а комплексністю оцінки явищ, що приводять до таких результатів.
Вартість бізнесу є своєрідним мірилом власних досягнень власника ма-лого підприємства, визнання його особистих зусиль суб’єктами зовнішнього середовища, у тому числі й такими, від рішень яких залежить подальший роз-виток малого підприємства – інвесторів, банків тощо. Вартість бізнесу може стати для власника-управлінця малого підприємства джерелом задоволення власними результатами. У той же час через природу підприємництва задово-лення власника-управлінця малого підприємства власними результатами може стати рушійною силою подальшого розвитку малого підприємства. Вартість бізнесу малого підприємства характеризує міру його корисності для власника, що виражається в обсязі можливих вигод від майбутньої ділової активності та-кого підприємства.
Користь є не тільки від оцінки вартості бізнесу, а й від самого процесу оцінки, зокрема такого його етапу, як збір необхідної інформації, визначення перспектив малого підприємства, оцінка співвідношення його діяльності із змінами, що відбуватимуться в зовнішньому середовищі. У процесі підготовки до оцінки вартості підприємства змінюється роль функцій управління, зростає значення контролю за станом зовнішнього середовища й аналізу можливостей, які наявні або можуть з’явитися. Процес оцінки мотивує створення єдиної ко-манди, дії якої будуть спрямовані на досягнення єдиної мети – підвищення ва-ртості бізнесу малого підприємства.
У межах концепції управління підприємством за вартістю його бізнесу її призначення є багатоплановим: вартість має велике значення для потенційного покупця чи продавця підприємства або його частки, для кредиторів, страхової компанії, інвесторів, є основою розробки планів і стратегій розвитку підпри-ємства, визначення ефективності менеджменту й ефективності діяльності під-приємства, оптимізації оподаткування, виведення суб’єктів господарювання з кризи, формування та проведення антикризової політики щодо запобігання ба-нкрутству. Тому цілі оцінки вартості бізнесу підприємства є дуже різноманіт-ними. Розмаїтість цілей оцінки вартості бізнесу підприємства зумовило появу декількох підходів, що поєднують відповідні методи.
Найбільш поширеними є три підходи до оцінки бізнесу підприємства: витратний (або майновий), доходний та ринковий (або порівняльний). Кожен з них включає кілька методів оцінки. Упорядкування підходів і методів до оцін-ки бізнесу підприємства дало змогу провести аналіз сутності й умов їх засто-сування, встановити їх достоїнства та недоліки, що поряд з іншими чинниками впливають на їх вибір. Вірогідність оцінки вартості бізнесу підприємства зна-чною мірою залежить від того, чи правильно й адекватно щодо об’єкта оцінки були застосовані методи оцінки.
Методи названих підходів дозволяють визначити різноманітні види вар-тості бізнесу підприємства, у тому числі й малого, як поширені (ринкова, інве-стиційна, вартість відтворення, вартість заміщення, заставна, балансова), так і ті, що мають обмежене використання (вартість у використанні, залишкова вар-тість відтворення, спеціальна вартість, вартість об’єкта з обмеженим ринком, вартість об’єкта при існуючому використанні, вартість об’єкта для цілей опо-даткування, внутрішня або фундаментальна). Ці види вартості бізнесу відпові-дають багатьом призначенням оцінки, але недостатньо – оцінці ефективності діяльності, управління та власності підприємства.
Оцінка ефективності діяльності, управління та власності підприємства будь-якого розміру є надзвичайно важливою. Вона має здійснюватися з ураху-ванням галузевої належності підприємства, рівня інтенсивності конкуренції на ринку, де діє підприємство, його розміру. Тому необхідно дослідити можливо-сті використання методів розглянутих підходів в оцінці вартості бізнесу ви-робничих малих підприємств для випадку, коли вартість є синтетичним показ-ником ефективності.
Застосування концепції управління за вартістю щодо малих підприємств потребує виявлення особливостей їх діяльності.
Проведені дослідження дозволили установити такі особливості діяльно-сті малих підприємств: використання переважно власних коштів, обмеженість у власних ресурсах для створення та ведення бізнесу; звертання до аутсорсин-гу, оренди майна та диверсифікації діяльності; чутливість до зміни зовнішньо-го середовища, зокрема до зміни регуляторної політики держави, рівня інфля-ції, високі темпи якої є причиною для серйозних проблем; незначний термін існування; слабкість інформаційної бази; зосередження в одних руках воло-діння й управління підприємством; нестача кваліфікованих кадрів, ефективних технологій управління.
З метою з’ясування можливості застосування існуючих методів в оцінці вартості бізнесу малих підприємств, що має виступити критерієм ефективності їх діяльності, управління та власності, ці методи проаналізовані як у теоретич-ному аспекті, так і з використанням даних виробничих малих підприємств. За результатами аналізу встановлено таке.
Вартість бізнесу, яку визначено з використанням методів витратного підходу, недоцільно використовувати як критерій ефективності діяльності ви-робничого малого підприємства та управління ним, хіба що як критерій успі-шності його майнової та кредитної політики. За такою вартісною оцінкою не можна оцінити ринкове становище малого підприємства, його конкурентні пе-реваги та визначити стратегію розвитку. Застосування методів витратного під-ходу є доцільним у тих випадках, коли їх переваги щодо оцінки вартості бізне-су малих підприємств проявляються більш повно: страхування, оподаткування й отримання кредиту в банку, ліквідація, вибір варіанта розпорядження власні-стю.
Доходний підхід до оцінки вартості бізнесу виробничого малого підпри-ємства, що має виступити критерієм ефективності діяльності, управління та власності, теоретично є досить переконливим. Методи доходного підходу да-ють змогу визначити вартість окремого бізнесу, що є актуальним для диверси-фікованих виробничих малих підприємств, де сформовані латеральні портфелі диверсифікації діяльності. Але практичне застосування методу дисконтування майбутніх доходів щодо оцінки бізнесу виробничих малих підприємств вияви-лося значно утрудненим через складність прогнозування майбутніх доходів і визначення коефіцієнта дисконтування.
Для прогнозування майбутніх грошових потоків необхідно узагальнити дані фінансових звітів малого підприємства за останні п'ять чи більш років, що в деяких випадках неможливо через незначний термін існування малих під-приємств або потребує внесення в дані звітів значної кількості корективів для врахування інфляції, зміни методології складання звітності, недоліків цієї методології та ін., на що мале підприємство має витратити значні кошти. Ситуація ускладнюється ще й тому, що на відміну від великих і навіть середніх підприємств витрати на формування відповідної інформації можуть значним чином вплинути на фінансовий стан виробничого малого підприємства.
Особливі труднощі при використанні методів доходного підходу вини-кають з вибором ставки дисконту та ставки капіталізації. Вони пов’язані, по-перше, з умовами, у яких працюють українські виробничі малі підприємства (високі ризики, часті зміни законодавчої бази та правил регуляторної політики, інфляція), з переважним використанням власних коштів. Усе це веде до того, що ставка дисконтування чи ставка капіталізації переважно визначається за минулим досвідом або взагалі довільно, а середньозважена вартість капіталу виробничого малого підприємства зводиться до необхідної власнику ставки віддачі на вкладений капітал.
Застосування методів ринкового підходу є доцільним у випадку продажу малого підприємства або його реорганізації, але не для потреб управління. Адже порівняльні методи базуються на ретроінформації, через що вартість бі-знесу відображає вже досягнуті результати діяльності підприємства.
Результати аналізу можливостей методів оцінки щодо виробничих малих підприємств, який проведений на базі вивчення сутності методів та особливос-тей діяльності малих підприємств, перевірені шляхом практичного застосу-вання цих методів, для чого були вибрані малі підприємства з різноманітними видами виробничої діяльності – як традиційними, так й інноваційними. Вибір малих підприємств здійснювався за такими критеріями: термін існування не менший, ніж чотири роки, прибутковість діяльності протягом терміну існу-вання, стабільне фінансове становище.
Оцінка вартості бізнесу вибраних виробничих малих підприємств про-водилася за таких умов: з декількох методів оцінки витратного та доходного підходів було вибрано той, що є найбільш застосовним; оцінка проводилася з урахуванням чинників, що найбільше впливають на діяльність виробничого малого підприємства; при обчислюванні дисконтної ставки враховувалися ри-зики, що властиві діяльності кожного з аналізованих підприємств.
Прогноз динаміки прибутку виробничих малих підприємств отримано завдяки прогнозуванню середніх темпів його зростання. Дисконтну ставку розраховано за моделлю кумулятивної побудови, основою якої вибрано дохо-дність українських єврооблігацій, що випущені в 2004 році на сім років з по-гашенням у 2011 році з нормою доходності 6,875%. Поправки на ризик визна-чені за результатами ознайомлення з діяльністю досліджуваних виробничих малих підприємств з урахуванням імовірного інтервалу значень конкретних видів ризиків – 0-5%.
За результатами розрахунку вартості бізнесу вибраних виробничих ма-лих підприємств за методами скорегованих чистих активів та дисконтування чистих грошових зроблено дві групи висновків.
Перша група стосується отриманих результатів. Вартість бізнесу, яку ро-зраховано двома методами (дисконтування чистих грошових потоків та на базі скорегованої вартості чистих активів), за значенням не збігається. Причин цьому кілька: можливі неточності при формуванні системи припущень при прогнозуванні чистих грошових потоків; удавання аналізованих малих підпри-ємств до оренди засобів виробництва; вид діяльності виробничих малих під-приємств (така розбіжність є значною для тих малих підприємств, де потрібні не матеріальні активи, а інтелектуальні зусилля або значне використання руч-ної праці), наявність невикористовуваних активів та несталі конкурентні пози-ції на ринку. Можна навіть говорити про таку тенденцію: чим більше іннова-ційність бізнесу виробничого малого підприємства зумовлена використанням інтелектуального капіталу, тим більшою є розбіжність вартості бізнесу, яку розраховано різними методами.
Друга група висновків стосується застосування аналізованих методів щодо виробничих малих підприємств. Визначення вартості бізнесу виробни-чих малих підприємств на базі скорегованої вартості чистих активів є несклад-ним, його можна зробити при наявності відповідних документів і кваліфікації виконавців. Слабкою ланкою методу дисконтованих чистих грошових потоків є прогнозування майбутніх грошових потоків, а головною складністю є визна-чення ставки дисконтування.
Отриманий показник вартості бізнесу за двома методами є високоагре-гованим, а тому не завжди зрозуміло, що ж саме спричинило його зростання або зменшення. Щоб це зрозуміти, необхідний додатковий аналіз.
Методи аналізованих підходів до оцінки вартості бізнесу дозволяють урахувати переважно кількісні параметри виробничого малого підприємства, можливості методів щодо врахування його цінності і конкурентних переваг є обмеженими, опосередкованими. Існуючі розробки не враховують особливос-тей діяльності виробничих малих підприємств, методи та методики оцінки є складними навіть для спеціалістів у цій галузі, не завжди зрозуміло, як ці ме-тодики застосувати в практиці управління саме виробничим малим підприємс-твом.
Таким чином, якщо вартість бізнесу виробничого малого підприємства має виступити критерієм ефективності його діяльності та управління ним, то слід визнати певну обмеженість аналізованих методів, що зумовлена їх сутніс-тю, порядком застосування й особливостями діяльності виробничих малих пі-дприємств. У такій ситуації необхідним є пошук інших підходів до визначення вартості бізнесу виробничого малого підприємства для застосування в управлінні ними вартісного підходу.
Метою застосування вартісного підходу є озброєння власників-керівників виробничих малих підприємств сучасним комплексним інструмен-том управління, використання якого дасть змогу побачити достойності та не-доліки власного бізнесу. Застосування концепції управління за вартістю щодо малих підприємств має особливості, які зумовлені специфікою їх діяльності та управління ними. Ці особливості мають знайти відображення в ідеології засто-сування вартісного підходу щодо виробничих малих підприємств. Така ідеоло-гія розглядається як сукупність уявлень, понять концепції управління за варті-стю, які переломлені щодо особливостей діяльності виробничих малих підпри-ємств, та способів реалізації принципових положень вартісного підходу в управлінні ними.
Ідеологія застосування вартісного підходу щодо виробничих малих під-приємств базується на таких положеннях: формування вартісного мислення власників-керівників і персоналу малого підприємства; вибір підходу до ви-значення вартості бізнесу малого підприємства.
Вартісне мислення власників-керівників і персоналу виробничого мало-го підприємства має формуватися з урахуванням універсальності управлінсь-кого персоналу; домінування при вирішенні всіх питань точки зору власника, його прагнення приймати важливі управлінські рішення одноосібно, без залу-чення підлеглих; наявності визнання власниками-керівниками ролі якості управління підприємством, його впливу на результати діяльності малого під-приємства, значення застосування управлінських інструментів. Застосування вартісного підходу щодо малого підприємства залежить від зацікавленості та бажання тільки його власників.
Підхід до визначення вартості бізнесу виробничого малого підприємства вибирався з урахуванням результатів аналізу використання методів витратного та доходного підходів; прагнення відійти від суто математичних розрахунків, які домінують при їх застосуванні; аналізу інших підходів до оцінки вартості бізнесу підприємства; особливостей виробничих малих підприємств; призна-чення вартості бізнесу – оцінювання ефективності діяльності, управління, вла-сності та придатністю саме до виробничих малих підприємств. Одним з таких є підхід на базі оцінки потенціалу підприємства.
Вибір потенціалу як бази оцінки вартості бізнесу виробничого малого підприємства зумовлено таким.
Потенціал виробничого малого підприємства дозволяє отримати його комплексну характеристику. Інформація про потенціал малого підприємства є агрегованою, містить дані про ресурси, резерви, активи, можливості та конку-рентні переваги. Потенціал є синтетичною характеристикою конкурентного статусу малого підприємства. Поняття потенціалу властиве саме тим малим підприємствам, які займаються виробничою діяльністю.
Величина потенціалу виробничого малого підприємства як вартість його бізнесу призначена для внутрішнього користування – вона має значення для власників або керівників підприємства, оскільки характеризує ефективність управління та власності, може бути базою ранжирування конкуруючих інтере-сів, створення універсальної системи координат щодо управління як окремим видом бізнесу, так і малим підприємством в цілому, вимірником успішності діяльності виробничого малого підприємства, зрештою – мірилом результати-вності зусиль власників-керівників малого підприємства.
Для реалізації запропонованого підходу до оцінки вартості бізнесу виро-бничого малого підприємства в роботі за результатами конкретизації економі-чної категорії “потенціал підприємства” та аналізу його видів обґрунтовано вибір саме ринкового потенціалу; з використанням методу побудови систем-них тріад дефініцій уточнено поняття можливостей, конкурентних переваг та ринкового потенціалу малого підприємства. Системні тріади для базових кате-горій елементів поняття ринкового потенціалу малого підприємства сформу-льовано виходячи з припущень, що є визнаними в теорії потенціалу економіч-них систем і в теорії ринкових відносин. Як елементи поняття ринкового поте-нціалу виробничого малого підприємства вибрано його ресурси, можливості та конкурентні переваги.
Можливості малого підприємства визначено як спосіб використання йо-го наявних ресурсів і резервів, який за певних умов за допомогою організацій-но-економічних процедур дає змогу сформувати, підтримувати або посилюва-ти конкурентні переваги підприємства. Конкурентні переваги виробничого малого підприємства розглядаються як результат реалізації реальних можли-востей підприємства, що створюються наявними матеріальними та нематеріа-льними ресурсами й резервами підприємства задля зміцнення позиції підпри-ємства на ринку, за рахунок чого можна збільшити грошові потоки, що надхо-дять на підприємство. Ринковий потенціал виробничого малого підприємства слід розглядати як сукупність його наявних і потенційних можливостей, пере-творення яких за рахунок витрат ресурсів, професіоналізму та креативності власників і фахівців на конкурентні переваги визнано ринком, а тому сприяє стійкому конкурентному становищу, збільшенню величини грошових потоків, що надходять на підприємство.
Вартість бізнесу виробничого малого підприємства, яку пропонується визначати на базі його ринкового потенціалу, не належить до жодного з відо-мих численних її видів. Для такої вартості бізнесу виробничого малого підпри-ємства придатною є назва “внутрішня”, але в іншому розумінні, на противагу визначенню А. Дамодарана – вартість, що приписана фірмі добре інформова-ним аналітиком, чиї оцінки є абсолютно точними. Внутрішній характер про-понованої вартості бізнесу виробничого малого підприємства випливає, перш за все, з її призначення – оцінки ефективності діяльності малого підприємства, управління ним та власності.
При визначенні величини ринкового потенціалу виробничого малого пі-дприємства передбачається докладний аналіз його ресурсів, можливостей, ступеня їх використання та перетворення на конкурентні переваги. Величину ринкового потенціалу малого підприємства пропонується визначати на підста-ві його робочого капіталу.
Робочий капітал виробничого малого підприємства розглядається як ва-ртість його ресурсів, що безпосередньо беруть участь у процесі виробництва: необігові, обігові активи в речовинній формі та нематеріальні активи. При ви-значенні величини робочого капіталу враховано фізичний і функціональний знос активів.
Запропонований підхід щодо визначення вартості бізнесу виробничого малого підприємства на базі його потенціалу розкриває джерела формування вартості, оскільки передбачає виявлення й аналіз можливостей підприємства та їх перетворення на конкурентні переваги. Пропонований підхід до визна-чення ринкового потенціалу виробничого малого підприємства базується на його реальних можливостях, визначення яких – значна за обсягом, кропітка робота, котру значно легше виконати на малих підприємствах через незначний масштаб їх діяльності. Поєднання в одній особі власника та керівника, що час-то зустрічається на малих підприємствах, є міцним стимулом для пошуку, все-бічного усвідомлення та якнайбільш повного використання різних можливос-тей, що сприятимуть зміцненню ринкового потенціалу підприємства.
З метою наповнення конкретним функціональним змістом поняття рин-кового потенціалу виробничого малого підприємства запропоновано спосіб його визначення, який передбачає аналіз ресурсів і резервів малого підприємс-тва, складання переліку його можливостей і вибір реальних можливостей, оці-нку їх використання та рівня перетворення на конкурентні переваги, визначен-ня робочого капіталу та ринкового потенціалу малого підприємства. Запропо-нований підхід до визначення ринкового потенціалу є придатним саме для ви-робничого малого підприємства через особливості його діяльності та її неве-ликий масштаб.
Для практичного застосування запропонованого підходу до оцінки вар-тості бізнесу виробничого малого підприємства – на основі його ринкового по-тенціалу – розроблено методику визначення ринкового потенціалу виробничо-го малого підприємства. Така методика містить типові процедури, послідов-ність їх проведення, відповідний інструментарій та очікувані результати. У ро-боті докладно розглянуто зміст і послідовність виконання запропонованих ти-пових процедур. З використанням розробленої методики проведено розраху-нок величини ринкового потенціалу деяких з аналізованих виробничих малих підприємств. Отримані результати порівняні з оцінкою вартості їх бізнесу ме-тодами доходного та витратного підходів. Результати порівняння свідчать про наявність вартісних розривів: першого виду (різниця між вартістю, яку розра-ховано на базі ринкового потенціалу, та вартістю, яку розраховано з викорис-танням скорегованої вартості чистих активів) та другого виду (різниця між ва-ртістю, яку розраховано на базі ринкового потенціалу, та вартістю, яку розра-ховано з використанням дисконтування чистих грошових потоків).
Позитивне значення вартісних розривів характерне для тих виробничих малих підприємств, у яких вартість бізнесу, яку розраховано на базі скорего-ваної вартості чистих активів, є меншою від вартості бізнесу, яку розраховано за результатами дисконтування чистих грошових потоків. Позитивну природу вартісних розривів можна пояснити тим, що і доходний підхід, і підхід на базі ринкового потенціалу ґрунтуються на реалізації можливостей малого підпри-ємства, але з принципово різних позицій.
Результати апробації методики визначення ринкового потенціалу вироб-ничого малого підприємства з метою використання його як показника вартості його бізнесу дозволяють стверджувати, що незважаючи на значний обсяг роз-рахунків і трудомісткість типових процедур, які належить виконати при засто-суванні методики, їх виконання щодо масштабу діяльності малого підприємст-ва не є складним. Ці розрахунки та типові процедури дозволяють висвітлити майже всі сторони діяльності малого підприємства, проаналізувати різномані-тні аспекти його діяльності. Зокрема, використання запропонованої методики визначення ринкового потенціалу дає змогу його власникам-керівникам звер-нути увагу на конкурентні переваги малого підприємства, які є джерелом ста-більності надходження на підприємство грошових потоків або їх збільшення. За результатами виконання типових процедур методики можна побачити пер-спективи діяльності та розвитку виробничого малого підприємства, досягати їх цілеспрямовано й усвідомлено, тобто значною мірою підсилити керованість діяльності малого підприємства та рівень управління ним.
Таким чином, у дисертаційній роботі на базі проведеного дослідження вирішено актуальне науково-практичне завдання щодо застосування вартісно-го підходу в управлінні виробничими малими підприємствами. Основні висно-вки та результати, одержані в ході дослідження, зводяться до такого:
концепція управління на основі оцінок вартості підприємства базується на визнанні головним стратегічним критерієм успішної діяльності підприємст-ва зростання вартості бізнесу. З метою усунення термінологічної невизначено-сті, яка зумовлена відсутністю загальноприйнятої термінології в Україні, ви-значено предмет оцінки при застосуванні вартісного підходу до управління пі-дприємством, для чого з’ясовано сутність понять “підприємство”, “бізнес”, їх взаємозв'язок з термінами “майно” та “майнові права”. За результатами прове-деного аналізу показано, що предметом оцінки має бути вартість бізнесу під-приємства;
центральним елементом вартісного підходу є вартість підприємства, для визначення якої використовуються методи витратного, доходного та порівня-льного підходів. Аналіз сутності й умов застосування існуючих підходів і ме-тодів до оцінки вартості бізнесу підприємства дозволив установити їх переваги та недоліки;
вартісний підхід поряд з іншими може знайти застосування в управлінні виробничими малими підприємствами як інструментарій управління, що спри-ятиме вирішенню проблеми забезпечення малих підприємств сучасними управлінськими інструментами, які враховують особливості й умови їх діяль-ності. Вартість бізнесу може бути критерієм ефективності діяльності, управ-ління та власності виробничого малого підприємства, оскільки є синтетичним, компактним показником, у якому відображаються численні характеристики малого підприємства; своєрідним мірилом досягнень власника, визнання його особистих зусиль;
за результатами аналізу можливості застосування існуючих методів оці-нки вартості до бізнесу виробничих малих підприємств, що має бути критерієм ефективності діяльності, управління та власності, встановлено обмежений ха-рактер методів витратного підходу, непридатність ринкового підходу та значні складності через невирішеність низки питань методів доходного підходу;
практичне використання методів скорегованих чистих активів і дискон-тування чистих грошових потоків підтвердило результати дескриптивного аналізу. Використані методи дозволяють урахувати переважно кількісні пара-метри малого підприємства, а щодо врахування його цінності та конкурентних переваг вони є обмеженими, опосередкованими. Показник вартості бізнесу є високоагрегованим, а тому не завжди зрозуміло, що ж саме спричинило його зростання або зменшення;
застосування вартісного підходу в управлінні виробничими малими під-приємствами має здійснюватися на основі відповідної ідеології, яка має врахо-вувати виявлені особливості малих підприємств, які поряд з цілями оцінки впливають на вибір методів оцінки. Ідеологія застосування вартісного підходу щодо виробничих малих підприємств розглядається як сукупність уявлень, по-нять концепції управління за вартістю, які переломлені щодо особливостей ді-яльності малих підприємств, та способів реалізації принципових положень ва-ртісного підходу в управлінні ними;
центральним елементом ідеології застосування вартісного підходу щодо виробничих малих підприємств є визначення вартості їх бізнесу, для чого виб-рано підхід на основі потенціалу підприємства. Для реалізації вибраного під-ходу обґрунтовано вибір саме ринкового потенціалу; уточнено поняття мож-ливостей, конкурентних переваг і ринкового потенціалу малого підприємства. З використанням ринкового потенціалу можна визначити внутрішню вартість бізнесу саме виробничого малого підприємства, тобто таку, яка призначена для оцінки ефективності його діяльності, управління та власності;
з метою наповнення конкретним функціональним змістом поняття рин-кового потенціалу виробничого малого підприємства запропоновано спосіб його визначення, який передбачає аналіз ресурсів і резервів малого підприємс-тва, складання переліку його можливостей і вибір реальних можливостей, оці-нку їх використання та рівня перетворення на конкурентні переваги, визначен-ня робочого капіталу та ринкового потенціалу малого підприємства. Запропо-нований підхід до визначення ринкового потенціалу є придатним саме для ви-робничого малого підприємства через особливості його діяльності та її неве-ликий масштаб;
для практичного застосування запропонованого підходу до оцінки вар-тості бізнесу виробничого малого підприємства – на основі його ринкового по-тенціалу – розроблено методику визначення ринкового потенціалу малого під-приємства. Результати апробації методики дозволяють стверджувати, що її ро-зрахунки та типові процедури дають змогу висвітлити всі сторони діяльності малого підприємства, проаналізувати різноманітні аспекти його діяльності, побачити перспективи, досягати їх цілеспрямовано й усвідомлено, тобто знач-ною мірою посилити керованість діяльності малого підприємства та рівень управління ним.


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Авдеенко В.Н., Котлов В.А. Производственный потенциал промы-шленного предприятия. – М.: Экономика, 1990. – 240 с.
2. Акмаєв А.І., Ульяницька О.В. Соціально-економічна оцінка спів-праці малого бізнесу і місцевого самоврядування //Теоретичні та прикладні питання економіки. Зб. наук. праць Київського національного університету ім. Тараса Шевченка. Вип. 2. – К.: ВПЦ, 2003. – С. 225-232.
3. Акулов В., Рудаков М. К характеристике субъекта стратегического менеджмента // Проблемы теории и практики управления. – 1998. – № 4. – С. 33-38.
4. Аткина Н.А., Ханжина В.Л., Попов Е.В. Стратегическое планиро-вание использования рыночного потенциала предприятия // Менеджмент в России и за рубежом. – 2003. – №2 – С. 24-29.
5. Баранцев Р.Г. Системная триада дефиниций //Международный форум по информации и документации. – 1982. – №1.Т7. – С. 9-13.
6. Белоус Г. Развитие малого предпринимательства в Украине //Экономика Украины. – 2000. – №2. – С. 35-40.
7. Белоусов Р.А. Рост экономического потенциала. – М.: Экономика, 1971. – 234 с.
8. Берг Д. Предпринимательство  это свобода.  М.: Сувенир, 1992.  180 с.
9. Богомолец С. Оценка бизнеса во имя оздоровления//Журнал для акционеровъ. – 1998. – №12. – С. 6-9.
10. Большая Советская Энциклопедия. В 63-х томах. Т. 34. /Ред. Б.А. Введенский. – М.: 1997. – 734 с.
11. Бондар О.Л. Вплив глобалізації на розвиток малого бізнесу //Культура народов Причерноморья. – 2005. – №59. – С. 85.
12. Боровиков А.В., Фастовец А.А. Использование методов наглядного анализа в сфере менеджмента//Региональные перспективы. – 2000. – №2-3 (9-10). – С. 23-27.
13. Брагина Е. Малый бизнес в развивающихся странах на фоне гло-бализации //Международная экономика и международные отношения.  1998.  №6.  С. 126-134.
14. Брежнева О.В. Эффективность поддержки малого предпринима-тельства и факторы, сдерживающие его развитие //Тези доповідей Четвертої міжнародної науково-методичної конференції “Менеджмент малого та серед-нього бізнесу: проблеми, навчання, перспективи”. – Севастополь: СевНТУ, 2004. – С. 3-4.
15. Бузько И.Р., Дмитренко И.Е., Сущенко Е.А. Стратегический поте-нциал и формирование приоритетов в развитии предприятий: Монография. – Алчевск: изд-во ДГМИ, 2002. – 216 с.
16. Валдайцев С.В. Оценка бизнеса и управление стоимостью пред-приятия: Учеб. пособие для вузов. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2001. – 720 с.
17. Валдайцев С.В. Оценка бизнеса: Учебник. – М.: ТК Велби, изд-во Проспект, 2003. – 352 с.
18. Варналій З.С. Основи підприємництва. – К.: Знання-Прес, 2006. – 352 с.
19. Вебер Ю., Кноррен Н. Обеспечение рациональности путем плани-рования, ориентированного на увеличение стоимости предприятия //Проблемы теории и практики управления. – 1999. – №3. – С. 74-79.
20. Вєчорковскі Р.З. Управління знаннями при формуванні конкурент-них переваг підприємства: Дис. канд эк. наук: 08.06.01. – Луганськ, 2005. – 202 с.
21. Воронкова А.Э. Стратегическое управление конкурентоспособным потенциалом предприятия: диагностика и организация: Монография. – Лу-ганск: ВНУ, 2000. – 315 с.
22. Воротіна Л.І., Демура Т.О. Оцінка майна та бізнесу сучасного під-приємства в Україні // Матеріали наукової конференції “Україна в системі мі-жнародних відносин в умовах глобалізації”. – К.: вид-во Європейського ун-ту, 2005. – С. 72-74.
23. Вступ України до СОТ: перспективи розвитку малого бізнесу // http://www.google.com/search
24. Гавва В.Н., Божко Е.А. Потенціал підприємства: формування та оцінювання: Навч. посібник. – К.: ЦНЛ, 2004. – 224 с.
25. Галасюк В., Галасюк В. Повышение стоимости предприятия при помощи ликвидационной стоимости //Власник. Спеціальний випуск. – 2000. – С. 14-15.
26. Галасюк В., Галасюк В. Повышение стоимости предприятия путем приобретения активов по ликвидационной стоимости //Государственный ин-формационный бюллетень о приватизации. – 2000. – №9. – С. 74-80.
27. Галасюк В.В. Об определении понятия «ликвидационная стои-мость» //Финансовые услуги. – 1999. – №1. – С. 58-60.
28. Гаркавенко С.С. Маркетинг: Підручник. – К.: Лібра, 2004. – 712 с.
29. Герчикова И.Н. Регулирование предпринимательской деятельнос-ти. – М.: Консалт-банкир, 2002. – 412 с.
30. Господарський Кодекс України від 16.01.2003. №436-ІV //Голос України. – 2003. – № 49.
31. Гохштанд А.Д. Особенности экономического оборота и оценки интеллектуальной собственности//Вопросы оценки. – 1999. – №2. – С. 29-33.
32. Грачева Р. Гудвилл: как определить и учесть //Дебет-Кредит. – 2000. – №30. – С. 28-33.
33. Григорьев В.В., Осторовкин И.М. Оценка предприятий. Имущест-венный подход: Учебно-практ. пособие. – М.: Дело, 1998. – 224 с.
34. Григорьев В.В., Федотова М.А. Оценка предприятия: теория и практика. – М.: ИНФРА_М, 1997. – 320 с.
35. Гуляев С.Л. Оценка привлекательности стратегических зон хозяйс-твования для малых предприятий с учетом региональных зон хозяйствования //Менеджмент в России и за рубежом. – 2001. №3. – С. 15-19.
36. Дамодаран А. Инвестиционная оценка. Инструменты и техника оценки любых активов: Пер. с англ. – М.: Альпина Бизнес Букс, 2004. – 1342 с.
37. Денега О.З. Проблеми оцінки ефективності діяльності малого під-приємства //Вісник Хмельницького національного університету. – 2005. – №5.Ч.2.Т.1. – С. 195-199.
38. Диба М.І. Малий бізнес на ринку України //Маркетинг в Україні. – 2001. – №1. – С. 12-14.
39. Донец Ю.Ю. Эффективность использования производственного потенциала. – К.: Знание, 1998. – 135 с.
40. Дрига С.Г. Негативні тенденції розвитку малого підприємництва в Україні //Матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції “Про-блеми та перспективи розвитку підприємництва в Україні”. – К.: КНТЕУ, 2006. – С. 97-100.
41. Друкер П.Ф. Практика менеджмента: Пер. с англ. – М.: ИД “Виль-ямс”, 2000. – 398 с.
42. Дубровская Е.В. Некоторые аспекты управления стоимостю пред-приятия //Сб. науч. тр. “Управление в России: зачем мы нужны миру”. – СПб.: СПбФЭУ, 2002. – С. 34-39.
43. Дымшаков А. Управляя – оценивай. Стоимость бизнеса как основа для принятия управленческих решений //dimshakov@uie.ru
44. Егерев И.А. Стоимость бизнеса: Искусство управления: Уч. посо-бие.  М.: Дело, 2003.  480 с.
45. Еленова Ю. Стоимостной подход как основа современного управле-ния бизнесом //Проблемы теории и практики управления. – 2002. – №3. – С. 110-115.
46. Еленова Ю.Я. Обеспечение конкурентоспособности предприятия в условиях реализации стоимостного подхода к управлению // Машинострои-тель. – 2002. – №3. – С. 49-55.
47. Есипов В.Е., Терехова В.В., Маховикова Г.А. Оценка бизнеса.  СПб.: Питер, 2003. – 648 с.
48. Закон України “Про Національну програму сприяння розвитку ма-лого підприємництва в Україні” №2157-ІІІ від 21.12.2000 //Урядовий кур'єр. – 2001. – №14. – С. 12-15.
49. Закон України “Про оцінку майна, майнових прав та професійну оцінну діяльність в Україні” № 2658-ІІІ від 12.07.2001 //Відомості Верховної Ради України. – 2001. – № 47. – ст. 251.
50. Захарова М.Ю., Юманова О.В., Романенко Е.В. К вопросу об ис-пользовании ликвидационной стоимости в процессе оценки //Вопросы оценки. – 2002. – №3. – С. 26-34.
51. Зятьковський І.В. Оцінка ефективності власності в умовах транс-формаційної економіки //Фінанси України. – 2006. – №6. – С. 129-142.
52. Ибрагимов Р. Управление по стоимости как система менеджмента //rauf_ibragimov@mtu-net.ru
53. Ищенко А.А. Повышение общей эффективности деятельности предприятия: аспекты аутсорсинга //Вісник економічної науки України. – 2005. – №1(7). – С. 48-53.
54. Івченко А. Тлумачний словник української мови. – Харків: Фолио, 2005. – 540 с.
55. Інформаційно-аналітичні та довідкові матеріали до парламентсь-ких слухань за порядком денним “Проблемні питання розвитку підприємницт-ва в Україні: регуляторна політика держави та заходи щодо підтримки малого та середнього бізнесу” (14 травня 2003 року).  К.:, 2003.
56. Йеннер Т. Создание и реализация потенциала успеха как ключевая задача стратегического менеджмента // Проблемы теории и практики управле-ния. – 1999. – № 2. – С. 22-29.
57. Капелюшников Р. Экономическая теория прав собственности: ме-тодология, основные понятия, круг проблем.  М.: Наука, 1990.  412 с.
58. Кісельов А.П. Основи бізнесу: Навч. посіб. для вузів. – К.: Вища школа, 1998. – 191 с.
59. Клейнер Г.Б., Тамбовцев В.Л., Качалов Р.М. Предприятие в неста-бильной экономической среде: риски, стратегия, безопасность. – М.: Экономи-ка, 1997. – 286 с.
60. Ковалев А.П. К вопросу об управлении стоимостью предприятия // Организатор производства. – 2003. – №3(18). – С. 63-65.
61. Ковалев А.П. Как оценить имущество предприятия. – М.: Финста-тинформ, 1996. – 70 с.
62. Ковалев А.П. Оценка стоимости имущества промышленного пред-приятия: Учебное пособие. – М.: Станкин, 1995. – с.
63. Козаченко А.В. Механизм стратегического управления крупными производственно-финансовыми системами промышленности: Монография. – Донецк: ИЭП НАНУ, 1998. – 348 с.
64. Козаченко А.В., Воронкова А.Э., Медяник В.Ю., Назаров В.В. Ма-лый бизнес: устойчивость и компенсаторные возможности: Монография. – К.: Либра, 2003. – 328 с.
65. Козаченко А.В., Попов К.П. Ценность предприятия: понятие, наз-начение и подходы к оценке // Економіка. Менеджмент. Підприємництво. Зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. Вип. 7.  Луганськ: СНУ ім. В. Даля, 2002.  С. 5256.
66. Козаченко А.В., Янчук Г.И. Методы оценки стоимости предприя-тия: сущность и особенности применения // Экономика Крыма. – 2005. – №13. – С. 69-74.
67. Козаченко Г.В., Коміссаренко Д.А. Аналіз диверсифікації діяльнос-ті підприємств малого бізнесу // Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. – 2003. – № 7 (56) – С. 148-153.
68. Козаченко Г.В., Погорелов Ю.С., Хлапьонов Л.Ю., Макухін Г.А. Управління затратами підприємства: Монографія. – К.: Лібра, 2007. – 320 с.
69. Козаченко Г.В., Янчук Г.І. Особливості ціннісної орієнтації в управлінні малими підприємствами //Матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції “Проблеми та перспективи розвитку підприємництва в Україні”. – К.: КНТЕУ, 2006. – С. 126-128.
70. Козаченко Г.В., Янчук Г.І. Оцінка вартості підприємства на підста-ві оцінки його ринкового потенціалу //Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції “Проблеми та перспективи розвитку підприємництва в Україні”. – К.: КНТЕУ, 2005. – С. 74-76.
71. Козаченко Г.В., Янчук Г.І. Предмет оцінки при використанні варті-сного підходу до управління підприємством //Экономика и управление. – 2006. – №2-3. – С. 60-65.
72. Козырь Ю.С. Оценка и управление стоимостью имущества про-мышленного предприятия: Авторереф. дис... канд. эк. наук: 08.00.05 /Институт экономики РАН. – Москва, 2003. – 25 с.
73. Кокурин Д.И. Потенциал предприятия: сущность, структура и ис-пользование. – Новосибирск: Сиб. отд-е РАН, 2003. – 478 с.
74. Коміссаренко Д.А. Мотиви підприємництва як підґрунтя його дер-жавної підтримки // Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля.  2004. – №1(71). – С. 86-90.
75. Коміссаренко Д.А. Розвиток малих підприємств на підставі дивер-сифікації діяльності: Дис. канд эк. наук: 08.06.01. – Луганськ, 2005. – 202 с.
76. Король О.М. Ключові індикативні складові системи моніторингу власності корпорації //Фінанси України. – 2006. – №1. – С. 135-141.
77. Котляров Л. Государственная собственность: приватизация и реп-риватизация // Економіст. – 2005. – №10. – С. 72-74.
78. Коупленд Т., Коллер Т., Муррин Дж. Стоимость компаний: оценка и управление: Пер. с англ.  М.: ЗАО "Олимп-Бизнес", 1999.  575 с.
79. Краснокутська Н.С. Потенціал підприємства: формування та оцін-ка: Навчальний посібник. – К.: ЦНЛ, 2005. – 352 с.
80. Кротков А.М., Еленева Ю.Я. Конкурентоспособность предприя-тия: подходы к обеспечению, критерии, методы оценки // Маркетинг в России и за рубежом. – 2001. – №6. – С. 15-20.
81. Круш П.В., Поліщук С.В. Оцінка бізнесу: Навчальний посібник. – К.: ЦНЛ, 2004. – 264 с.
82. Кэхилл Дж., Снайдер Дж. Подходы к определению рыночной це-ны частных компаний //Проблемы теории и практики управления. – 1998. – №5. – С. 92-95.
83. Ламбен Ж.Ж. Стратегический маркетинг. Европейская перспекти-ва: Пер. с франц. – СПб: Наука, 1996. – 589 с.
84. Лебедева И. Тенденции научно-технического развития малого би-знеса в Японии //Проблемы теории и практики управления. – 2002. – №3. – С. 74-79.
85. Лебедь Н., Мендрул А., Ларцев В. Оценка имущества и имущест-венных прав вУкраине: Монография. – К.: ООО Информационно-издательская фирма «Принт-Экспресс», 2002. – 688 с.
86. Лебедь Н.П., Мендрул А.Г. Практическое пособие по экспертной оценке предприятий. – К.: Легалис-Экспрет, 1996. – 280 с.
87. Лейфер Л.А., Вожик С.В. Оценка компании. Анализ различных методов при использовании доходного подхода //lev_leifer@hotmail.com; pcfko@rol.ru
88. Леонтьев Ю.Б. Оценка нематериальных активов. Методология за-тратного подхода //Вопросы оценки. – 1999. – №2. – С. 26-28.
89. Литвак Б.Г. Экспертные методы в экономике. – М.: М.: ЗАО "Олимп-Бизнес", 2003.  312 с.
90. Лігоненко Л.О. Сучасний стан та стратегічні напрями розвитку си-стеми державної підтримки підприємницької діяльності в Україні //Матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції “Проблеми та перспективи розвитку підприємництва в Україні”. – К.: КНТЕУ, 2006. – С. 161-166.
91. Ляшенко В.И. Концепция конструирования региональных режимов регулирования развития малого предпринимательства //Вісник економічної науки України. – 2005. – №2(8). – С. 67-72.
92. Ляшенко В.И., Хахулин В.В., Ляшенко С.В. Поддержка субъектов малого предпринимательства в России, Украине и других странах СНГ: Уч. пособие. – Луганск: Альма-матер, 2005. – 490 с.
93. Мазур И.И., Шапиро В.Д., Ольдерогге Н.Г. Эффективный менедж-мент: Учеб. пособие /Под общ. ред. И.И. Мазура. – М.: Высшая школа, 2003. – 555 с.
94. Мазур О.Є. Оцінка сучасного стану малого підприємництва в Україні //Актуальні проблеми економіки.  2003.  №12(30).  С. 80-89.
95. Мале підприємництво України: процес розвитку /О. Бей, С. Берес-лавський, В. Биковець, Г. Білоус, І. Богатирьов. – К.: Інститут конкурентного суспільства, 2001. – 253 с.
Стоимость доставки работы, в гривнах:

(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
50
Скачать бесплатно 20651.doc 





Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.