У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 






Название МЕХАНІЗМ ВПЛИВУ МАЛОГО БІЗНЕСУ НА ЕКОНОМІЧНЕ ЗРОСТАННЯ
Количество страниц 214
ВУЗ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ “КИЄВО-МОГИЛЯНСЬКА АКАДЕМІЯ"
Год сдачи 2010
Содержание ВСТУП…………………………………………………………………..
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ МАЛОГО БІЗНЕСУ ТА ЕКОНОМІЧНОГО ЗРОСТАННЯ …………………………………….
1.1. Сутність малого бізнесу як економічної категорії та його місце серед факторів економічного зростання………………...
1.2. Аналіз наукових підходів до розкриття взаємозв’язку малого бізнесу та економічного зростання в економічній науці……………………………………………………………….
1.3. Концепція механізму впливу малого бізнесу на економічне зростання…………………………………………….
Висновки до першого розділу…………………………………...
РОЗДІЛ 2. РОЗРОБКА МЕХАНІЗМУ ВПЛИВУ МАЛОГО БІЗНЕСУ НА ЕКОНОМІЧНЕ ЗРОСТАННЯ…………………………
2.1. Функції малого бізнесу в економіці країни ……..................
2.2. Оцінка впливу малого бізнесу на економічне зростання….
2.3. Система підтримки розвитку малого бізнесу як джерела зростання економіки країни……………………………………...
Висновки до другого розділу………………………………….....
РОЗДІЛ 3. РОЛЬ МАЛОГО БІЗНЕСУ В ЕКОНОМІЧНОМУ ЗРОСТАННІ УКРАЇНИ………………………………………………..
3.1. Особливості економічного зростання та малого бізнесу в умовах інверсійного типу формування ринкової економіки…..
3.2. Аналіз впливу малого бізнесу на зростання економіки України…………………………………………………………….
3.3. Основні напрямки активізації діяльності малого бізнесу в Україні …………………………………………………………….
Висновки до третього розділу…………………………………...
ВИСНОВКИ………………………………………………………….....
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ………………………………
ДОДАТКИ………………………………………………………………

ВСТУП
Актуальність теми. Економічне зростання є метою будь-якої держави. Але особливе значення воно має для тих країн, що трансформують власну економіку, оскільки є необхідною передумовою для відродження та розбудови держави загалом. Досвід багатьох розвинутих країн, а також деяких країн колишнього соціалістичного табору свідчить про те, що одним з основних джерел їхнього економічного зростання є розвиток малого бізнесу, частка якого у ВВП та зайнятості населення досягає в середньому 50-60%. В Україні аналогічні показники функціонування малого бізнесу є незначними (біля 10% ВВП та 20% зайнятості), що супроводжується низькою результативністю та нерівномірним розвитком цього сектору економіки.
Значний внесок у дослідження проблем взаємозв’язку малого бізнесу та економічного зростання зробили такі зарубіжні вчені минулого та сучасності, як: У. Петті, П. Буагільбер, А.Тюрго, Р. Кантільон, А. Сміт, Ж.-Б. Сей, С. Сісмонді, Дж. С. Міль, А. Маршал, Й. Шумпетер, Дж. Гелбрейт, Ф. Хайєк, П. Самуельсон, П. Друкер, Р. Коуз, Д. Норт, В. Зомбарт, А. ван Стел та інші. Відображаючи різні історичні етапи становлення та розвитку малого бізнесу, науковці досліджували сутність інституту підприємництва, переваги та недоліки великого та малого бізнесу, визначали умови для їх співпраці.
Особливостям економічного зростання та розвитку малого бізнесу присвятили свої наукові роботи і вітчизняні вчені: Азаров М.Я., Бажал Ю.М., Бурлан С.А., Варналій З.С., Геєць В.М., Гриценко А.А., Данько М.С., Дмитриченко Л.І., Кваснюк Б.Є., Кондратюк Т.В., Кошкарьов О.П., Кредісов В.А., Кривенко Л.В., Кузнєцова А.Я., Литвин В.В., Ляпіна К.М., Ляпін Д.В., Опарін В.М., Осауленко О.Г., Парсяк В.Н., Пасічник Ю.В., Реверчук С.К., Стадник В.В., Тарасенко Г.Д., Титаренко О.В., Туріянська М.М., Фінагіна О.В., Фісун А.О., Хімченко А.М. та інші. При цьому, одні науковці, досліджуючи теоретико-методологічні та практичні аспекти розвитку малого бізнесу, наполягають на активній ролі цього сектору в економіці України. Інші дослідники, критикуючи концепцію перебільшення ролі малого підприємництва та його протиставлення великому бізнесу, не визнають розвиток малого бізнесу дієвим чинником економічного зростання країни на сучасному етапі.
Відсутність єдиного наукового підходу до визначення характеру взаємозв’язку між розвитком малого бізнесу та економічним зростанням, з одного боку, а також незадовільний стан малого бізнесу та незначний вплив цього сектору на економіку України, з іншого, свідчать про актуальність проблеми обґрунтування механізму впливу малого бізнесу на економічне зростання, що обумовило вибір теми дисертації, її мету та завдання.
Зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дисертаційну роботу виконано відповідно до комплексної науково-дослідної теми кафедри економічної теорії Національного університету “Києво-Могилянська академія” – “Теоретичні проблеми аналізу та формування економічної політики в Україні” (державний реєстраційний номер 0106U005203) та комплексної науково-дослідної теми кафедри економічної теорії Миколаївського державного гуманітарного університету імені Петра Могили – “Особливості економічного зростання в умовах ринкової трансформації економіки України” (державний реєстраційний номер 0107V009602), в яких автор брав участь як співвиконавець. Зокрема, в рамках цих тем автором дисертації обґрунтовано механізм впливу малого бізнесу на економічне зростання, запропоновано напрямки активізації діяльності малого бізнесу як джерела зростання економіки України.
Мета і завдання дослідження. Метою дисертаційної роботи є розробка механізму впливу малого бізнесу на економічне зростання та визначення напрямків активізації діяльності малого бізнесу як джерела зростання економіки України.
Відповідно до визначеної мети дослідження в дисертації поставлено та вирішено наступні наукові завдання:
 визначено сутність “малого бізнесу” як економічної категорії та його місце серед факторів економічного зростання;
 досліджено наукові підходи до розкриття взаємозв’язку малого бізнесу та економічного зростання в економічній науці;
 розроблено механізм впливу малого бізнесу на економічне зростання;
 досліджено систему підтримки розвитку малого бізнесу як сектора економіки країни;
 виявлено особливості економічного зростання та малого бізнесу в умовах інверсійного типу формування ринкової економіки України;
 досліджено вплив малого бізнесу на економічне зростання України;
 визначено основні напрямки активізації діяльності малого бізнесу як джерела економічного зростання України.
Об’єкт дослідження. Об’єктом дослідження є процес впливу малого бізнесу на економічне зростання.
Предмет дослідження. Предметом дослідження є теоретико-методологічні засади та практичні аспекти розробки механізму впливу малого бізнесу на економічне зростання України.
Методи дослідження. Теоретичну та методологічну базу дисертаційної роботи становлять фундаментальні положення загальної економічної теорії, а також філософські та загальнонаукові принципи та методи пізнання економічних явищ. У дисертації узагальнено результати досліджень вітчизняних та зарубіжних вчених з питань особливостей економічного зростання та розвитку малого бізнесу, а також взаємозв’язку обох економічних явищ у різних країнах світу.
Для досягнення мети та завдань дисертації застосовані принципи розвитку, суперечності, взаємодії, структурно-функціональний підхід, методи аналізу, синтезу, динамічних рядів, табличний та графічний методи. Принцип розвитку дозволив прослідкувати еволюцію малого бізнесу, протягом якої формується його поняття, визначення, типи та роль, в тому числі в економіці, тощо. За допомогою принципу суперечності та структурно-функціонального підходу виявлено відповідно основні переваги, недоліки та функції сучасного малого бізнесу. Принцип взаємодії дозволив виявити основні напрямки взаємозв’язку малого бізнесу та економічного зростання.
Методи порівняльного аналізу, синтезу, динамічних рядів надали змогу обробити різноманітну статистичну інформацію щодо економічного зростання, розвитку малого бізнесу в Україні та в інших країнах світу. Презентація результатів дисертаційного дослідження виконана завдяки табличному та графічному методам. Окрім того, оброблена завдяки вище наведеним методам статистична інформація та сформовані на основі цього висновки стали підґрунтям для розробки відповідного механізму впливу малого бізнесу на економічне зростання.
Нормативним підґрунтям дисертаційного дослідження є закони України, укази Президента України, постанови Верховної Ради та Кабінету Міністрів України, інші нормативні документи з питань регулювання, підтримки та стимулювання розвитку малого бізнесу. Інформаційну базу дослідження становлять статистичні матеріали Держкомстату України, Миколаївської області, Європейського Союзу щодо динаміки та факторів економічного зростання, стану та особливостей розвитку сектору малого бізнесу розвинутих країн та країн із трансформаційною економікою за період з 1991 по 2007 рік.
Наукова новизна одержаних результатів полягає у теоретико-методологічному обґрунтуванні механізму впливу малого бізнесу на економічне зростання та розробці рекомендацій щодо активізації діяльності малого бізнесу як джерела зростання економіки України. Основними науковими результатами дисертаційного дослідження є такі:
вперше:
 розкрито взаємозв’язок малого бізнесу та економічного зростання на основі існуючих наукових підходів, що відображають різні історичні етапи становлення та розвитку цього сектору економіки. Це надало можливість виявити неоднозначність існуючих концепцій щодо оцінки впливу малого бізнесу на економічне зростання, в тому числі в умовах економіки України;
 розроблено концепцію механізму впливу малого бізнесу на економічне зростання, який реалізується через функції цього сектору економіки відповідно до виробничого, витратного та доходного методів виміру ВВП і забезпечує прискорення та інтенсивність економічного зростання країни за рахунок функціонування малого бізнесу.
удосконалено:
 систему підтримки розвитку малого бізнесу через визначення напрямків активізації його діяльності, в тому числі: узгодження критеріїв малого бізнесу та системи моніторингу його стану зі стандартами ЄС; активізація створення нових підприємств, а також підвищення ефективності функціонування малого бізнесу, що підсилить вплив цього сектору на основні складові ВВП та сприятиме економічному зростанню України.
дістали подальшого розвитку:
 економічні категорії “бізнес” (“малий бізнес”) та “підприємництво” (“мале підприємництво”), внаслідок чого підприємництво як вид господарської діяльності визначено інноваційною та ризиковою складовою бізнесу, а малий бізнес – складовою бізнесу за масштабом діяльності, який, набуваючи рис інноваційності, перетинається із сферою підприємництва та формує мале підприємництво;
 класифікація малого бізнесу за наступними ознаками: стадія суспільного розвитку; економічна система; ступінь незалежності від великого бізнесу; модель розвитку; характер мотивів, за якими відкривається малий бізнес; участь в інноваціях; форма пристосованості до навколишнього середовища, – що надало можливість визначити тип та функції малого бізнесу в існуючих умовах розвитку економіки України;
 дослідження особливостей економічного зростання та малого бізнесу в умовах інверсійного типу формування ринкової економіки, що дозволило виявити роль підприємництва як одного з необхідних факторів формування ендогенної моделі економічного зростання України та незначний вплив малого бізнесу на зростання економіки країни на сучасному етапі.
Практичне значення одержаних результатів. Розроблений в дисертаційній роботі механізм впливу малого бізнесу на економічне зростання може бути застосований як методологічна база при обґрунтуванні стратегії, програм та політики регулювання економічного зростання через вплив на розвиток малого бізнесу країни. Надані рекомендації щодо активізації діяльності малого бізнесу України можуть бути використані державними органами влади, комерційними суб’єктами господарювання як засоби забезпечення прискорення та інтенсивності зростання економіки країни.
Висновки та пропозиції науково-дослідницької роботи “Вплив розвитку малого бізнесу на економічне зростання в умовах ринкової трансформації економіки України” (номер державної реєстрації 0105U000281), виконаної в рамках дисертаційного дослідження, були схвалені на засіданні круглого столу “Підтримка підприємництва” (23 грудня 2005 р.) в рамках проекту Миколаївської міської ради “Впровадження ефективних механізмів прийняття бюджетних рішень” та впроваджені при створенні проекту Стратегії розвитку міста Миколаєва на 2006 – 2010 роки (довідка № 117/20/43 від 15.01.07 р.).
Отримані в дисертаційній роботі наукові результати використовуються в Миколаївському державному гуманітарному університеті імені Петра Могили при викладанні курсів: “Основи економічної теорії”, “Політична економія”, “Історія економічної думки”, “Макроекономіка”, “Державне регулювання економіки” (довідка № 7/2/140 від 18.06.08 р.).
Особистий внесок здобувача. Висновки та пропозиції, що містяться в дисертації, отримано автором самостійно й опубліковано у відкритому друку. З наукових публікацій у співавторстві в роботі використано лише ті положення, що одержано в результаті особистих досліджень.
Апробація результатів дисертації. Результати дисертаційного дослідження були представлені на 10 конференціях, 6 з яких є міжнародними: Щорічні науково-методичні конференції “Могилянські читання” (2004, 2006 рр., Миколаїв); 11-а Щорічна наукова конференція “Україна – людина, суспільство, природа” (Дні науки НаУКМА, 24-28 січня 2005 р., Київ); IХ, Х Міжнародні конференції молодих науковців “Ольвійський Форум” (2007, 2008 рр., Миколаїв – Очаків); Міжнародні науково-практичні конференції “Пріоритети України в геополітичному просторі” (2006, 2008 рр., Ялта); V, VI Міжнародні науково-практичні конференції “Актуальні проблеми та перспективи розвитку економіки України” (2006, 2007 рр., Алушта); Друга всеукраїнська міждисциплінарна конференція “Бар’єри та можливості розвитку малого та середнього бізнесу в Україні” (7-8 грудня 2006 р., м. Київ).
Публікації. За результатами дисертаційного дослідження опубліковано 8 наукових праць, в тому числі 5 статей у наукових фахових виданнях ВАК України та 3 наукові праці за матеріалами конференцій, загальним обсягом 3,01 д.а., з яких 2,97 д.а. належить особисто автору дисертації.
Структура та обсяг дисертації. Дисертація складається зі вступу, трьох розділів, висновків, списку використаних джерел із 177 найменувань та 3 додатків. Основний зміст роботи викладено на 186 сторінках тексту. Дисертація містить 2 таблиці, 27 рисунків
Список литературы ВИСНОВКИ
У дисертації наведено розв’язання науково-практичної задачі – розробки механізму впливу малого бізнесу на економічне зростання та визначення напрямків активізації діяльності малого бізнесу як джерела зростання економіки України. Проведене дослідження дозволяє зробити такі основні висновки і пропозиції теоретичного та науково-практичного спрямування:
1. У багатьох країнах світу із розвинутою ринковою економікою, а також деяких постсоціалістичних країнах малий бізнес є одним із основних джерел економічного зростання. На противагу від них, в Україні цей сектор економіки вже тривалий час характеризується незадовільною динамікою розвитку, що супроводжується відсутністю єдиного підходу у вітчизняних наукових концепціях щодо виявлення ролі малого бізнесу в економіці країни.
2. На основі порівняльного аналізу існуючих наукових концепцій підприємництво як вид господарської діяльності визначено інноваційною та ризиковою складовою бізнесу; а малий бізнес – складовою бізнесу за масштабом діяльності, який, набуваючи рис інноваційності, перетинається із сферою підприємництва та формує мале підприємництво. В свою чергу, конкретизовано визначення малого бізнесу як специфічної, самостійної, ініціативної, систематичної, на власний ризик господарської діяльності з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку, суб’єктами якої є малі підприємства та підприємці–фізичні особи.
3. Узагальнення досліджень вітчизняних та зарубіжних вчених створило основу для класифікації типів малого бізнесу за наступними ознаками:
 стадія суспільного розвитку: тип малого бізнесу, що передував появі ринкової економічної системи і сприяв її становленню; тип, притаманний ринковій економіці вільної конкуренції на індустріальній стадії; тип, властивий сучасній ринковій економіці, що перебуває на стадії постіндустріального суспільства;
 економічна система: малий бізнес в розвинутій ринковій економіці; в традиційній економічній системі (країни, що розвиваються); в країнах, що переживають етап посткомуністичної трансформації, які, в свою чергу, поділяють на: країни із швидким прогресом розвитку малого бізнесу, із середнім рівнем трансформації та із низьким прогресом, мінімальною підтримкою сектора малого бізнесу;
 ступінь незалежності від великого бізнесу: незалежні; підпорядковані малі підприємства (аутсайдери та сателіти);
 модель розвитку малих підприємств: просте відтворення існуючих масштабів діяльності; повільне розширення ділової активності; швидкий розвиток малих підприємств і перетворення їх у середні та великі фірми;
 характер мотивів, за якими підприємці відкривають малий бізнес: під впливом потягу до досліджень та винахідництва; коли підприємці не приймають жорсткої регламентації індивідуальності, що існує у великих фірмах; коли стимулом є можливість швидкого збагачення (покупка перспективного підприємства з метою подальшого перепродажу);
 участь в інноваціях: традиційні малі підприємства (імітатори інновацій); технологічні фірми (лідери в інноваційній діяльності);
 форма пристосованості до навколишнього середовища: інтенсивна; екстенсивна, – в тому числі в умовах недосконалого інституційного середовища: традиційна; інтеграційна; інноваційна.
Це дало можливість віднести малий бізнес України до типу, притаманного ринковій економіці на індустріальній стадії, що переживає етап посткомуністичної трансформації, і який характеризується простим відтворенням існуючих масштабів діяльності, традиційністю та екстенсивністю у пристосуванні до недосконалого інституційного середовища.
4. Результати проведеного аналізу дозволили визначити декілька підходів до розкриття взаємозв’язку малого бізнесу та економічного зростання в економічній науці. Перший підхід – відображення особливостей становлення сектору малого бізнесу, концентрація на пошуку джерел багатства країни у сфері торгівлі, сільського господарства. Другий підхід – надання теоретичної оцінки підприємницької функції, визначення необхідних моральних якостей підприємця, важливості поділу праці, технічного прогресу в ході промислового перевороту. Третій підхід – визначення функцій дрібної власності, а також акцентування уваги на ролі держави у подоланні негативних наслідків існування великого виробництва в умовах концентрації капіталів та укрупнення виробництва у 18–початку 19 ст. Четвертий підхід – обґрунтування ролі знання, організації, нововведень як чинників економічного розвитку, протиставлення переваг та недоліків великого та малого бізнесу з урахуванням тенденцій створення нового індустріального суспільства в 20 ст. П’ятий підхід – обґрунтування напрямків подолання суперечності між великим та малим бізнесом, інституціональна концепція природи фірми, відображення етапу впровадження антитрестівського законодавства, проведення приватизації в економіці кінця 20 ст.
Особливістю досліджень вітчизняних науковців є неоднозначність та невирішеність питання розкриття взаємозв’язку малого бізнесу та економічного зростання в Україні. Одні науковці наполягають на активній ролі цього сектору в економіці України. Інші дослідники, критикуючи концепцію перебільшення ролі малого підприємництва та його протиставлення великому бізнесу, не визнають розвиток малого бізнесу дієвим чинником економічного зростання країни на сучасному етапі.
5. Відсутність єдиного наукового підходу, а також незадовільний стан малого бізнесу та незначний вплив цього сектору на економіку України обумовили потребу обґрунтування механізму впливу малого бізнесу на економічне зростання, який дозволяє встановити суб’єкти, об’єкти, напрямки впливу малого бізнесу на економічне зростання, інструментарій оцінки їхнього взаємозв’язку, мету, фактори та заходи покращення функціонування цього механізму.
6. Суб’єктом механізму впливу малого бізнесу на економічне зростання є сектор малого бізнесу, представниками якого є малі підприємства та фізичні особи-підприємці, які здійснюють свої функції відносно економічного зростання (об’єкту механізму) для забезпечення його прискорення та інтенсивності.
7. Реалізація механізму відбувається через функції малого бізнесу відповідно до виробничого (пусковий механізм ринкового господарства країни; система вбудованих регуляторів; джерело демонополізації, подолання структурної недосконалості економіки; сприяння вивільненню великих підприємств від виробництва дрібносерійної та штучної продукції, ринок збуту для великих підприємств; задоволення попиту через насичення ринку товарами і послугами), витратного (сприяння споживчим витратам домогосподарств, подолання безробіття, формування джерел для інвестицій, для державних витрат; експорт товарів, робіт, послуг) та доходного (підвищення добробуту населення; соціальна реструктуризація населення, формування середнього класу; роздержавлення економіки; участь у формуванні результатів діяльності підприємств країни) методів виміру ВВП.
8. Оцінка функціонування механізму впливу в реальних економічних умовах країни можлива завдяки показникам реалізації функцій малого бізнесу: частка малого бізнесу в загальному обсязі реалізованої продукції в цілому по економіці; співвідношення галузевої структури малого бізнесу, всієї сукупності підприємств країни та ВВП (при виробничому методі виміру ВВП); рівень та динаміка зайнятості населення в секторі малого бізнесу; частка інвестицій від малого бізнесу в економіці країни, внесок малого бізнесу в бюджет країни; частка малого бізнесу в експорті-імпорті товарів, робіт, послуг (при витратному методі виміру ВВП); частка фонду оплати праці малого бізнесу в загальних доходах населення; динаміка діяльності підприємців–фізичних осіб, частка доходів від підприємницької діяльності в загальній структурі сукупних ресурсів населення; частка малого бізнесу в результатах діяльності підприємств країни (при доходному методі виміру ВВП).
9. Концепція механізму впливу малого бізнесу на економічне зростання дозволяє провести комплексний аналіз та оцінити реальний вплив малого бізнесу на зростання економіки, в тому числі в умовах України. Це надає підґрунтя для розробки з боку державних, місцевих органів влади, комерційних суб’єктів господарювання адекватних дійсності програм, стратегій, політики регулювання економічного зростання через вплив на розвиток малого бізнесу країни.
10. Ринкова трансформація України з-за революційності здійснюваних реформ відноситься до інверсійного типу формування ринкової економіки. Ресурсом інверсійних перетворень в Україні стала переважно екзогенна експортноорієнтована модель економічного зростання, заснована на “економіці інсайдерів”.
Економічне зростання України за темпами є динамічним (в середньому 7-8% на рік при 2-3% в розвинутих країнах), але характеризується нестабільністю та низьким рівнем життя (ВВП на душу населення – 6676 дол. при 24170 дол. в ЄС та 37789 дол. в США). Тривалий час основним елементом зростання трансформаційної економіки було стимулювання експорту (сировини, напівфабрикатів), що привело до концентрації економіки України в галузях промисловості, торгівлі, сільського господарства (відповідно 33%, 27%, 13% валової доданої вартості), порівняно із розвинутими країнами, де більше 70% валової доданої вартості забезпечується сферою послуг, основними складовими якої є фінансовий сектор та соціальна сфера.
11. Серед основних напрямків вдосконалення процесу зростання економіки України зазначають формування ендогенної моделі економічного зростання, елементами якої є: забезпечення стабільності та нарощення темпів росту ВВП; нагромадження основного капіталу та матеріальної бази на інноваційній основі; інтеграція із міжнародною спільнотою та просування на світові ринки; стимулювання внутрішнього попиту; становлення потужного середнього класу; формування інститутів ринку тощо. Одним із інституційних чинників становлення цієї моделі може стати підприємництво, хоча інверсійний тип розвитку вітчизняного малого бізнесу змінив роль та функції цього сектору на сучасному етапі.
12. Оцінка функціонування механізму впливу малого бізнесу на економічне зростання в Україні надає змогу зробити висновок про те, що в сучасних економічних умовах сектор малого бізнесу так і не став дієвим чинником економічного зростання країни. Незважаючи на досягнення Україною рівня розвинутих країн за кількістю суб’єктів малого бізнесу – 49,6 одиниць на 1 тис. населення (при 50-70 в ЄС, США), частка їхнього обсягу реалізованої продукції (робіт, послуг) в загальній реалізації підприємств України сягає лише 11%: 4,8% – малі підприємства та 6,2% – фізичні особи-підприємці.
Малий бізнес поки що не став інструментом подолання диспропорцій в економіці України, оскільки 67,2% кількості та 60,2% обсягу реалізованої продукції суб’єктів вітчизняного малого підприємництва сконцентровано в торгівлі. Забезпечуючи 19% зайнятості, малий бізнес має незначний вплив на доходи населення: фонд оплати праці малих підприємств, щорічно зростаючи, в загальній сумі доходів населення України, в тому числі в загальному обсязі заробітної плати, складає відповідно 2,4% та 5,6%; дохід від підприємницької діяльності та самозайнятості в структурі сукупних ресурсів домогосподарств України – 4,6%.
Коло 20% складають малі підприємства в загальному обсязі капітальних інвестицій суб’єктів підприємництва України; частка малого бізнесу в експорті країни складає лише 3-4%. Вперше, починаючи з 2000 р., отримавши в 2006 р. позитивний фінансовий результат від звичайної діяльності до оподаткування в розмірі 249,5 млн. грн., малі підприємства забезпечили лише 0,3% від загальної величини фінансового результату всіх підприємств України.
13. Виявлені позитивні тенденції розвитку вітчизняного малого бізнесу в останній час, а також природні характеристики, об’єктивно притаманні цьому секторові, свідчать про те, що, за умов покращення функціонування механізму впливу, малий бізнес може стати основним джерелом економічного зростання України.
14. Серед основних напрямків активізації діяльності малого бізнесу на основі співпраці органів державної, місцевої влади, недержавних громадських та комерційних організацій, суб’єктів малого бізнесу за терміном їх реалізації визначено:
 негайного вирішення потребує: узгодження критеріїв мікро, малих, середніх, великих підприємств, формату статистичної звітності зі стандартами ЄС; забезпечення системи моніторингу функціонування суб’єктів малого бізнесу, в тому числі фізичних осіб-підприємців, що поліпшить оцінку функціонування механізму впливу малого бізнесу на економічне зростання України зокрема; активізація створення нових малих підприємств, сприяння самозайнятості фізичних осіб з огляду на уповільнення темпів зростання малих підприємств країни з 7-8% до 4% на рік; велику частку (33%) малих підприємств, що не мають обсягів реалізації, а також незадовільний рівень ділової активності серед молоді України;
 до напрямків підвищення ефективності малого бізнесу, які можуть бути вирішенні в найближчій перспективі, віднесено: налагодження діалогу із суб’єктами малого бізнесу як із соціальними партнерами, в тому числі через систему лобіювання інтересів сектору; розвиток системи освіти з урахуванням потреб ринку праці та необхідності галузевої переорієнтації суб’єктів малого бізнесу України від переважно торговельного до виробничого сектору, до сфери послуг, до сектору інноваційних технологій; вдосконалення регіональних та галузевих програм підтримки малого бізнесу, в тому числі через врахування: специфіки технологічного процесу галузі, особливостей реалізації продукції (товарів, робіт, послуг); суспільно-історичних, природно-географічних, економіко-політичних умов та соціально-демографічних факторів регіону; розробка рейтингу найбільш (найменш) ефективних, але стратегічних для економіки країни, регіонів та галузей, де функціонують суб’єкти малого підприємництва; розвиток торговельних та виробничих малих підприємств як засобу боротьби з інфляцією; збільшення частки малого бізнесу в експорті країни через забезпечення: необхідного рівня інформованості щодо експортних можливостей, державних закупівель закордоном; доступу на міжнародні ринки через сертифікацію продукції; доступу до експортних банківських кредитів; розробки експортних стратегій для підприємств спеціалізованими організаціями зокрема;
 в стратегічному плані підвищення ефективності діяльності малого бізнесу може бути забезпечене за рахунок: кооперації між великими та малими підприємствами, а також подальшого розвитку пільгової системи оподаткування, що спритиме стимулюванню інвестицій та інновацій, галузевій переорієнтації малого бізнесу, створенню нових напрямів господарської діяльності суб’єктів малого бізнесу та власних ніш на ринку, трансформації мікро до малих підприємств, малих до середніх підприємств тощо.
Зазначені напрямки мають підсилити вплив малого бізнесу на основні складові ВВП за виробничим, витратним та доходним методами виміру, а тому покращити функціонування механізму впливу малого бізнесу для прискорення та інтенсивності економічного зростання України.




СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Ястремський О. І. Онови мікроекономіки / О. І. Ястремський, О. Г. Гриценко. – К. : Товариство “Знання”, 1998. – 714 с.
2. Сэй Ж.-Б., Бастия Ф. Трактат по политической экономии / Ж.-Б. Сэй; Экономические софизмы. Экономические гармонии / Ф. Бастиа ; [сост., вступ. статья, коммент. М. К. Бункина, А. М. Семенов]. – М. : Дело, 2000. – 232 с.
3. Йозеф Шумпетер. Теория экономического развития. Капитализм, социализм и демократия / Йозеф Шумпетер – М. : ЭКСМО, 2007. – 864 с. –(Серия “Антология экономической мысли”).
4. Зомбарт В. Буржуа: Этюды по истории духовного развития современного экономического человека / В. Зомбарт ; [пер. с нем./ ин-т социологии]. – М. : Наука. – 443 с. – (Серия “Социологическое наследие”).
5. Ґенеза ринкової економіки (політекономія, мікроекономіка, макроекономіка, економічний аналіз, економіка підприємства, менеджмент, маркетинг, фінанси, банки, інвестиції, біржова діяльність): терміни, поняття, персоналії / [укладачі: В. С. Іфтемічук, В. А. Григорьєв та інш.]. – К. : “Магнолія плюс”, 2004. – 688 с.
6. Господарський кодекс України : офіційний текст зі змінами та доповненнями станом на 15 червня 2005 р. – Київ : Форум, 2005. – 258 с.
7. Правова освіта підприємців. Методичні рекомендації для суб’єктів малого та середнього підприємництва. Частина І. / Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва. – К. : ЛОГОС, 2006. – 208 с.
8. Указ Президента України “Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва” // Офіційний вісник України. – 1998. – № 27. – С. 1.
9. Визначення малого бізнесу в ЄС [Електронний ресурс] / Recommendation 2003/361/EC. – Режим доступу:
http://europa.eu.int/scadplus/leg/en/s26004.htm
10. Реверчук С. К. Малий бізнес: методологія, теорія і практика / С. К. Реверчук. – Київ : ІЗМН, 1996. – 192 с.
11. Дмитриченко Л. И. Малый бизнес в системе предпринимательства : [монография] / Л. И. Дмитриченко, А. Н. Химченко. – Донецк : “Каштан”, 2005. – 180 с.
12. Химченко А. Н. Развитие в Украине системы предпринимательства: формирование малого бизнеса: дис. … кандидата экон. наук: 08.01.01 / А. Н. Химченко. — Донецк : Донецкий национальный ун-т., 2005. — 220 л.
13. Саврас І. З. Велике підприємництво в умовах ринкової трансформації економіки України: дис. … кандидата екон. наук: 08.01.01 / І. З. Саврас. – Л : Львівський національний ун-т ім. Івана Франка, 2004. — 201 с.
14. Кредісов В. А. Розвиток підприємництва у сучасних транзитивних економічних системах: дис. … доктора екон. наук: 08.01.01 / В. А. Кредісов. – К : Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка, 2005. — 368 с.
15. Варналій З. С. Мале підприємництво: основи теорії і практики / З. С. Варналій ; [3.вид., стер. ]. — К. : Знання, 2005. — 304 с.
16. Кондратюк Т. В. Державна політика підтримки малого бізнесу : [монографія] / Т. В. Кондратюк. – К. : Видавничий центр “Академія”, 2003. – 112 с.
17. Small and medium-sized enterprises in countries in transition / Economic Commission for Europe. — New York; Geneva : UN, 2003. — 112 p. — (Entrepreneurship and SMEs).
18. Industrial organisation and entrepreneurship in transition: proceedings of the international conference, Varna- Albena, Bulgaria, June 5-8, 1995 / [Mitko Dimitrov (ed.), Kiril Todorov (ed.)]. — S. : Informa intellect Ltd., 1996. — 285 p.
19. Стадник В. В. Моделі поведінки суб’єктів малого бізнесу в умовах недосконалого інституційного середовища / В. В. Стадник // Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: економічна. Випуск 103-4. – Донецьк : ДонНТУ, 2006. – 224 с. – С. 115-120.
20. Макконнелл К. Р. Экономикс: принципы, проблемы и политика / К. Р. Макконнелл, С. Л. Брю. – К. : Хагар-Демос, 1993. – 785 с.
21. Маршалл А. Принципы экономической науки. Т.1 / А. Маршалл. – М. : Изд.группа “Прогресс”, 1993. – 416 с.
22. Гэлбрейт Дж.К. Экономические теории и цели общества / Дж.К. Гэлбрейт // Хрестоматия по экономической теории / [сост. Е.. Борисов]. – М. : Юристъ, 1997. – С. 179-198.
23. Самуэльсон П. Экономикс. / П. Самуэльсон // Хрестоматия по экономической теории / [сост. Е.. Борисов]. – М. : Юристъ, 1997. – С. 232-298.
24. Піндайк Роберт С. Мікроекономіка / Роберт С. Піндайк ; [пер. з англ. А. Олійник]. – К. : Основи, 1996. – 646 с.
25. Економічна енциклопедія: у 3-х томах. Т. 1 / [редкол.: С. В. Мочерний (відп. ред) та інш.]. – К. : Видавничий центр “Академія”, 2000. – 864 с.
26. Литвин В. В. Економічне зростання і добробут нації: механізми взаємозалежності та суперечності / В. В. Литвин // Торгівля і ринок України. Тем. зб. наук. праць. Вип. 20. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2005. – С. 47-52.
27. Фактори економічного зростання : [зб.наук.пр. НАН України, Ін-т економіки / редкол. : Л. К. Безчасний та інш.]. – Київ, 2001. – 105 с.
28. Сохецька А. В. Інституційні фактори економічного зростання в умовах переходу України до ринку: дис. … кандидата екон. наук: 08.01.01 / А. В. Сохецька. – Л. : Львівський національний ун-т ім. Івана Франка, 2003. — 222 с.
29. Конєва Т. А. Механізм взаємозв’язку малого бізнесу та економічного зростання: еволюція концепцій / Т. А. Конєва // Наукові праці: Науково-методичний журнал. – Т. 64. – Вип. 51. Економічні науки. – Миколаїв: Вид-во МДГУ ім. П. Могили, 2007. – 172 с. – С. 15-23.
30. Лановик Б. Д. Економічна історія України і світу / Б. Д. Лановик, З. М. Матисякевич. – К. : Вікар, 1999. – 737 с.
31. Галаган Александр Александрович. История предпринимательства российского. От купца до банкира / Александр Александрович Галаган. — М. : Ось-89, 1997. — 160с. — (Истоки).
32. Петти В. Трактат о налогах и сборах / В. Петти ; [предисл., сост. И.А.Столяров]. — М. : ЭКОНОВ: КЛЮЧ, 1993. — 474 с.
33. Кенэ Ф. Избранные экономические произведения / Ф. Кенэ // Хрестоматия по экономической теории / [сост. Е.. Борисов]. – М. : Юристъ, 1997. – С. 13-18.
34. Адам Смит. “Исследование о природе и причинах богатства народов” / Адам Смит. – М. : ЭКСМО, 2007. – 960 с. – (Серия “Антология экономической мысли”).
35. М. Я. Лойберг. История экономики / М. Я. Лойберг. – М. : ИНФРА-М, 1999. – 128 с.
36. Сисмонди С. Новые начала политической экономии или о богатстве в его отношении к народонаселению / С. Сисмонди ; [пер. под ред. А. Ф. Кона]. – М. : Соцэкгиз, 1936. – 386 с.
37. Милль Джон Стюарт. Основы политической экономии / Джон Стюарт Милль ; [пер. с англ. / А. Г. Милейковский (общ.ред.), А. Г. Милейковский (авт. предисл.), Ю. Б. Кочеврин (авт. предисл.)]. — М. : Прогресс, 1980. – Ч. 1. — 1980. – 496 с.
38. Хайек Ф. А. Дорога к рабству / Ф. А. Хайек // Хрестоматия по экономической теории / [сост. Е.. Борисов]. – М. : Юристъ, 1997. – С. 212-227.
39. Предпринимательство в конце XX века / [под ред. А. А. Дынкина, А. Р. Стерлина]. – М. : Наука, 1992. – 220 с.
40. Итория мировой экономики. Хозяйственные реформы 1920-1990 гг. / [под ред. проф. А. Н. Марковой]. – М. : Закон и право, ЮНИТИ, 1995. – 192 с.
41. Иноземцев В. Л. Собственность в постиндустриальном обществе и исторической ретроспективе / В. Л. Иноземцев // Вопросы философии. – 2000. – № 12. – С. 3-13.
42. Норт Даглас. Інституції, інституційна зміна та функціонування економіки / Даглас Норт ; [пер. Іван Дзюб]. — К. : Основи, 2000. — 198 с.
43. Р. Г. Коуз. Природа фирмы / Р. Г. Коуз // “Economics”. – 1937. – Vol. 4. Nov.
44. Observatory of European SMEs. – Belgium : Office for Official Publications of the European Communities, 2002. – No. 1-5.
45. Economic Report of the President / [transmitted to the Congress February 2005 together with the Annual Report of the Council of Economic Advisers]. – Washington : United States Government printing office, 2005.
46. Andre van Stel. The effect of entrepreneurial activity on national economic growth / Andre van Stel, Martin Carree, Roy Thurik // EIM Business and Policy Research Scales-paper. – 2005. – N200419, January. – 24 p.
47. E. Stam. High growth entrepreneurs, public policies and economic growth / E. Stam, K. Suddle, S.J.A. Hessels, A. van Stel // EIM Business and Policy Research Scales-paper. – 2006. – H200608, August. – 32 p.
48. S. Jolanda. Export Orientation among New Ventures and Economic Growth / S. Jolanda, A. Hessels, André van Stel // EIM Business and Policy Research Scales-paper. – 2006. – H200626, December. – 22 p.
49. Ingrid Verheul. Entrepreneurial diversity and economic growth / Ingrid Verheul, André van Stel // EIM Business and Policy Research Scales-paper. – 2007. – H200701, January. – 29 p.
50. Данилишин Б. Інтелектуальні ресурси в економічному зростанні: шляхи поліпшення їх використання / Б. Данилишин, В. Куценко // Економіка України. – 2006. – № 1. – С. 71-79.
51. Бажал Ю. М. Інноваційні фактори економічного зростання : [наук. доповідь] / Ю. М. Бажал, В. П. Александрова, М. С. Данько, В. А. Яковлєв, Т. І. Щедріна. К. : Інститут економічного прогнозування НАН України, 1999. — 51 с.
52. Фісун А. О. Роль функції інвестування інновацій в економічному зростанні / А. О. Фісун // Фінанси України. – 2007. – № 6. – С. 46-55.
53. Геєць В. М. Нестабільність та економічне зростання / В. М. Геєць. – К. : Ін-т економічного прогнозування, 2000. – 344 с.
54. Голікова Н. В. Людський капітал як фактор зростання і розвитку економіки: дис. … кандидата екон. наук: 08.01.01 / Н. В. Голікова. – К. : НАН України; Інститут економічного прогнозування, 2004. — 190 с.
55. Павлюк К. В. Видатки бюджетів на розвиток людського капіталу як чинник економічного зростання / К. В. Павлюк // Фінанси України. – 2006. – № 9. – С. 30-46.
56. Кочума І. Ю. Людський розвиток як чинник економічного зростання в Україні: дис. … кандидата екон. наук: 08.09.01 / І. Ю. Кочума. – К. : НАН України; Інститут демографії та соціальних досліджень, 2005. — 210 с.
57. Михаць С. О. Роль освіти як фактора економічного зростання в умовах перехідної економіки: дис. … кандидата екон. наук: 08.01.01 / С. О. Михаць. – Дрогобич : Дрогобицький держ. педагогічний ун-т ім. Івана Франка, 2003. — 177 с.
58. Вахненко Т. Моделювання макроекономічних факторів зовнішніх запозичень та їх впливу на розвиток економіки України / Т. Вахненко // Економіка України. – 2007. – № 7. – С. 15-24.
59. Рибак С. Фінансові аспекти економічного зростання в Україні / С. Рибак, Л. Лазебник // Економіка України. – 2007. – № 3. – С. 22-32.
60. Симоненко Л. І. Структурні зміни в економіці України як фактор економічного зростання: дис. … кандидата екон. наук: 08.01.01 / Л. І. Симоненко. – К. : НАН України; Інститут економічного прогнозування, 1998. — 188 с.
61. О. Г. Осауленко. Стійке економічне зростання: макроекономічна політика та державне регулювання : [монографія] / О. Г. Осауленко. – К, 2001. – 84 с.
62. Опарін В. М. Фіскальні засоби стимулювання економічного зростання / В. М. Опарін, М. М. Фельдгольц // Фінанси України. – 2006. – № 10. – С. 61-70
63. Соколовська А. М. Податкова політика в Україні у контексті її впливу на розвиток економіки / А. М. Соколовська // Фінанси України. – 2006. – № 9. – С. 65-81.
64. Кудряшов В. П. Фінансування бюджету та економічне зростання / В. П. Кудряшов // Фінанси України. – 2007. – № 9. – С. 98-111.
65. Лютий І. О. Бюджетна політика і стабільність соціально-економічного розвитку України / І. О. Лютий, Л. М. Демиденко, Ю. Л. Субботович // Фінанси України. – 2006. – № 10. – С. 3-12.
66. Азаров М. Я. Формування бюджетної політики економічного зростання / М. Я. Азаров // Фінанси України. – 2006. – № 9. – С. 3-9.
67. Харазішвілі Ю. Про взаємозв’язок дефіциту бюджету та макроекономічних показників в Україні / Ю. Харазішвілі, О. Любіч // Економіка України. – 2006. – № 6. – С. 31-40.
68. Запатріна І. В. Бюджтена політика стимулювання еконмічного зростання та механізми її реалізації / І. В. Запатріна, Т. Б. Лебеда //Фінанси України. – 2006. – № 4. – С. 38-45.
69. Пасічник Ю. В. Бюджетний потенціал економічного зростання в Україні / Ю. В. Пасічник ; НАН України; Інститут економіки промисловості. — Донецьк : ТОВ “Юго-Восток, Лтд”, 2005. — 642 с.
70. Бюджетна політика у контексті стратегії соціально-економічного розвитку України: у 6 т. / [Азаров М. Я., Ярошенко Ф. О., Геєць В. М., Близнюк В. В., Бородюк В. М.] ; Науково-дослідний фінансовий ін-т при Міністерстві фінансів України / [М. Я. Азаров (голова редкол.)]. – К. : НДФІ, 2004. — Т. 1: Пріоритети бюджетної політики та економічне зростання в Україні. – 2004. — 638с.
71. Мудрак Р. Державна регуляторна політика як складова економічного розвитку / Р. Мудрак // Економіка України. – 2006. – № 7. – С. 34-40.
72. Радіонова І. Ф. Економічне зростання за участі державних фінансів / І. Ф. Радіонова // Фінанси України. – 2008. – № 1. – С. 33-46.
73. Титаренко О. В. Малий бізнес в структурі ринкової економіки: функціонування і розвиток: дис. … кандидата екон. наук: 08.01.01 / О. В. Титаренко. – К. : Київський держ. лінгвістичний ун-т., 1996. — 231 с.
74. В. І. Герасимчук. Малий та середній бізнес як сфера зайнятості: методологія, аналіз, проблеми розвитку / В. І. Герасимчук, О. В. Мірошниченко, В. В. Онікієнко ; [за ред. В. В.Онікієнка ]. – К. : УІСД, 2002, – 116 с.
75. Малий і середній бізнес у пошуках місця в стратегії економічного зростання в Україні : зб. наук. статей / за ред. Я. А. Жаліла. – К. : Альтерпрес, 2002. – 118 с.
76. Конєва Т. А. Роль малого бізнесу в економіці України / Т. А. Конєва // Культура народов Причерноморья. Проблемы материальной культуры – Экономика. Выпуск № 80. – С : ТНУ им. В.И. Вернадского, 2006. – 178 с. – С. 74-76.
77. Кривенко Л. В. Стратегічні пріоритети підвищення конкурентоспроможності малого бізнесу в Україні / Л. В. Кривенко // Економіка: проблеми теорії та практики: Збірник наукових праць. – Дніпропетровськ, 2008. – С.136-145.
78. Кузнецова І. С. Фінансова підтримка малого підприємництва / І. С. Кузнецова // Фінанси України. – 2001. – № 6. – С. 72-78.
79. Парсяк В. Н. Малий бізнес: сутність, стан, засоби підтримки стабільності / В.Н. Парсяк, М. Б. Журавльова [Український держ. морський технічний ун-т ім. Макарова]. — Миколаїв : УДМТУ, 2001. — 164с.
80. Фінагіна О.В Проблеми розвитку та інвестування малого та середнього підприємництва / О.В. Фінагіна, О.В. Азаров // Економіка: проблеми теорії та практики. Збірник наукових праць. Випуск 190. - Дніпропетровськ: ДНУ, 2004. – С.209-213.
81. Мазур О. Є. Напрями фінансової підтримки малого бізнесу / О. Є. Мазур // Фінанси України. – 2001. – № 4. – С. 51-55.
82. Косова Т. Д. Механізм фінансово-кредитної підтримки малого підприємництва / Т. Д. Косова, В. О. Лук’янченко // Фінанси України. – 2002. – № 12. – С. 37-41.
83. К. Ляпина. Будет хорошо бизнесу – будет хорошо и экономике / К. Ляпина // The Capitalist. Николаевский Капиталист. – 2007. – № 4, апрель. – С. 28-32.
84. Економічний розвиток України: інституціональне та ресурсне забезпечення / [Алимов О. М., Даниленко А. І., Трегобчук В. М., Веклич О. О., Венгер В. В.] ; НАН України; Об'єднаний ін-т економіки. — К., 2005. — 540 с.
85. Государственное регулирование экономики: методология и теория : [монография] / Л. И. Дмитриченко. – Донецк: Издательство “УкрНТЭК”, 2001. – 329 с.
86. Ципліцька О. О. Соціально-економічна інфраструктура як фактор зростання трансформаційної економіки України: дис. … кандидата екон. наук: 08.01.01 / О. О. Ципліцька. – Миколаїв : Миколаївський держ. гуманітарний ун-т ім. П.Могили, 2005. — 188 с.
87. Выдобора В. В. Иностранные инвестиции как фактор экономического роста: дис. … кандидата экон. наук: 08.01.01 / В. В. Выдобора. — О. : Одесский гос. экономический ун-т., 2004. — 237 с.
88. Конєва Т. А. Методика оцінки взаємозв’язку малого бізнесу та економічного зростання України / Т. А. Конєва // Економіка: проблеми теорії та практики. Збірник наукових праць. Випуск 221: В 3 т. Том ІІІ. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2006. – 324 с. – С. 930-941.
89. Ляпіна К. М. Перспективи становлення малого бізнесу України / К. М. Ляпіна ; [тези доповідей Другої всеукраїнської міждисциплінарної конференції “Бар’єри і можливості розвитку малого та середнього бізнесу в Україні” (Київ, 7-8 грудня 2006 р.)]. – Київ : Навчально-методичний центр “Консорціум із удосконалення менеджмент-освіти в Україні”, 2006. – 116 с. –С. 10-14.
90. Варналій З. С. Державна регуляторна політика у сфері малого підприємництва / З. С. Варналій, І. С. Кузнецова. – К. : НАН України; Інститут економічного прогнозування, 2002. — 104 с.
91. Small enterprise development: Policies and programmes / [second (revised) edition / еdited by Philip A. Neck and Robert E. Nelson / Management Development Series No. 14]. – Geneva : International Labour Office, 1987. – 283 p.
92. Геєць В. М. Політика економічного зростання на основі розширення внутрішнього споживання та її наслідки / В. М. Геєць // Фінанси України. – 2007. – № 9. – С. 14-33.
93. Каракай Ю. Роль держави у стимулюванні інноваційної діяльності / Ю. Каракай // Економіка України. – 2007. – № 3. – С. 14-21.
94. Лагутін В. Шкода від монополії і користь від конкуренції: чи все так просто? / В. Лагутін // Економіка України. – 2007. – № 4. – С. 55-61.
95. Захарін С. В. Стимулювання інноваційної діяльності корпоративного сектору / С. В. Захарін // Фінанси України. – 2006. – № 7. – С. 101-107.
96. Захарін С. В. Посилення ролі корпоративних структур у розвитку інновацйівної економіки / С. В. Захарін // Фінанси України. – 2006. – № 5. – С. 117-126.
97. Пустовойт О. Кількісна та якісна складові економічного розвитку України: управлінські аспекти / О. Пустовойт // Економіка України. – 2006. – № 2. – С. 20-26
98. Бурлан С. А. Особливості розвитку малого бізнесу в умовах ринкової трансформації економіки / С. А. Бурлан, Т. А. Конєва ; [материалы VI Международной научно-практической конференции: “Актуальные проблемы и перспективы развития экономики Украины” (Алушта, 4-6 октября 2007 года)]. – Симферополь, 2007. – 269 с. – С. 96-97.
99. Долішній М. Підприємництво в соціальній сфері як передумова формування експортноорієнтованої економічної політики / М. Долішній, В. Куценко // Економіка України. – 2006. – № 8. – С. 10-18.
100. Український бізнес XXI століття: реалії, проблеми, перспективи : [щорічник досліджень Консорціуму із удосконалення менеджмент-освіти в Україні / Малий та середній бізнес України: проблеми, виклики, потенціал і можливості]. – К. : Навчально-методичний центр “Консорціум із удосконалення менеджмент-освіти в Україні”, 2005. – 360 с.
101. Галан Н. І. Система державної підтримки малих та середніх підприємств у США / Н. І. Галан // Фінанси України. – 2006. – № 1. – С. 142-150.
102. Михайлівська О. “Європейський парадокс” інноваційного розвитку: уроки для України / О. Михайлівська // Економіка України. – 2006. – № 9. – С. 80-85.
103. Жук О. Малий бізнес у світі та в Україні / О. Жук // Економіка України. – 1995. – № 7. – С. 37-39.
104. Польський досвід розвитку програм підтримки малого та середнього бізнесу : (доповідь Мірослава Марека, директора департаменту з розвитку малих та середніх підприємств Міністерства економіки Польщі, 1999 р.) [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
http://www.unece.org/indust/sme/poland.htm
105. Strategy for SME Development / United Nations Economic Commission for Europe // Observatory of European SMEs. – 2002. – No. 2.
106. Європейська хартія для малих підприємств [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
http://ufpp.kiev.ua/index.php?option=com_content&task=view&id=54&Itemid=69&lang=ua
107. Small and medium-sized enterprises in the caucasian countries in transition. Experience in Armenia, Azerbaijan and Georgia : [United Nations Economic Commission for Europe / Series: enterpreneurship and SMEs]. – United nations. New York and Geneva, 2006. – 80 р.
108. Декларація розвитку малих та середніх підприємств на 21-е сторіччя : (підсумки засідання Європейської економічної комісії ООН (24 листопада 2000 р., Будапешт)) [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
http://www.unece.org/indust/sme/cei-decl.htm
109. Даниленко А. А. Актуальні питання прямих іноземних інвестицій до України з ЄС (у контексті розширення Євросоюзу на схід) / А. А. Даниленко // Фінанси України. – 2008. – № 1. – С. 127-137.
110. Конєва Т. А. Перспективи євроінтеграції малого бізнесу України / Т. А. Конєва ; [материалы V Международной научно-практической конференции: “Актуальные проблемы и перспективы развития экономики Украины” (Алушта, 28-30 сентября 2006 года)]. – Симферополь, 2006. – 195 с. – С. 29.
111. В. Чужиков. Модернізація регіональної політики в ЄС (закінчення) / В. Чужиков // Економіка України. – 2008. – № 4. – С. 56-63.
112. В. Чужиков. Модернізація регіональної політики в ЄС / В. Чужиков // Економіка України. – 2008. – № 3. – С. 51-58.
113. Л. Масловська. До питання оцінки передумов інтеграції України в ЄС / Л. Масловська // Економіка України. – 2008. – № 6. – С. 72-79.
114. Закон України “Про Національну програму сприяння розвитку малого підприємництва в Україні” / Верховна Рада України // Офіційний вісник України. – 2001. – № 4. – С. 1.
115. Постанова Кабінету Міністрів України “Про затвердження Положення про Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва / Кабінет Міністрів України // Офіційний вісник України. – 2007. – № 32. – С. 28.
116. Звіт про стан виконання Національної програми сприяння розвитку малого підприємництва в Україні за 2007 рік [Електронний ресурс] / Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва. – Режим доступу:
http://www.dkrp.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=88658&cat_id=33781
117. Постанова Кабінету міністрів України “Про Український фонд підтримки підприємництва” від 27 серпня 1995 р. N 687.
118. Постанова Верховної Ради України “Про перелік, кількісний склад і предмети відання комітетів Верховної Ради України шостого скликання” / Верхован Рада України // Офіційний вісник України. – 2007. – № 93. – С. 7.
119. Указ Президента України “Про скасування Указу Президента України від 20 травня 1999 року N 540” // Офіційний вісник України. – 2002. – № 49. – С. 9.
120. Статут Всеукраїнської громадської організації “Український союз промисловців і підприємців” [Електронний ресурс] / Український союз промисловців і підприємців. – Режим доступу: http://www.uspp.org.ua/officially/statute/
121. Таряник О. М. Кредитування підприємств міжнародними фінансово-кредитними інститутами / О. М. Таряник, М. В. Тітенкова // Фінанси України. – 2006. – № 7. – С. 50-58.
122. Трансформація моделі економіки України. Ідеологія, протиріччя, перспективи / [Геєць В. М., Кваснюк Б. Є., Звєряков М. І., Гриценко А. А., Киреєв С. І.] ; НАН України; Інститут економічного прогнозування. – [Валерій Михайлович Геєць (ред.)]. — К. : Логос, 1999. — 497 с.
123. Конєва Т. А. Особливості моделі економічного зростання України / Т. А. Конєва // Наукові праці: Науково-методичний журнал. Т. 51. Вип. 38. Економічні науки. – Миколаїв: Вид-во МДГУ ім. П. Могили, 2006. – 164 с., С. 20-28.
124. GDP: output approach, expenditure approach in international comparable prices by activity, expenditure, measurement, country and year [Електронний ресурс] / UNECE Statistical Division Database. – Режим доступу:
http://w3.unece.org/pxweb/DATABASE/STAT/20-ME/2-MENA/2-MENA.asp
125. Чужиков В. Трансформаційні зміни в промисловій структурі Європейського союзу / В. Чужиков, Д. Ільницький, О. Федірко // Економіка України. – 2006. – № 6. – С. 85-93.
126. Федулова Л. Технологічний розвиток економіки / Л. Федулова // Економіка України. – 2006. – № 6. – С. 4-11.
127. Стратегія економічного і соціального розвитку України (2004-2015 роки) “Шляхом Європейської інтеграції” / [авт. кол. : А. С. Гальчинський, В. М. Геєць та ін. ; Нац. ін-т стратег. дослідж., Ін-т екон. прогнозування НАН України, М-во економіки та з питань європ. інтегр. України]. – К. : ІВЦ Держкомстату України, 2004. – 416 с.
128. Hristina Bojadzieva. Factors of economic growth in the transition economies of Eastern Europe: The Case of Macedonia / Hristina Bojadzieva ; Smith College // Issues in Political Economy. – 2005. – Vol. 14.
129. Трансформаційні процеси та економічне зростання в Україні / [Гейць В. М., Скрипниченко М. І., Приходько Т. І., Дем'яненко В. В., Тіменко Н. М.] ; НАН України; Інститут економічного прогнозування. – [В. М. Гейць (ред.)]. — Х. : Форт, 2003. — 440 с.
130. Пустовойт О. Внутрішній ринок України: потенціальні та реальні можливості впливу на економічне зростання / О. Пустовойт // Економіка України. – 2007. – № 3. – С. 52-59.
131. Гриценко А. А. Институциональная архитектоника: предмет, основные законы, методология / А. А. Гриценко // Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: економічна. Випуск 103-1. – Донецьк : ДонНТУ, 2006. – 238 с. – С. 31-37.
132. Тамилина Л. В. Исследование роли институциональных детерминантов экономического роста в странах с переходной экономикой / Л. В. Тамилина // Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: економічна. Випуск 89-3. – Донецьк : ДонНТУ, 2005. – 200 с. – С. 104-111.
133. Телегина О. В. Фирма в процессе институциональных изменений / О. В. Телегина // Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: економічна. Випуск 103-4. – Донецьк : ДонНТУ, 2006. – 224 с. – С. 20-24.
134. Данько М. С. Трансформація фірми в умовах перехідної економіки / М. С. Данько // Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: економічна. Випуск 103-2. – Донецьк : ДонНТУ, 2006. – 252 с. – С. 234-240.
135. Данько М. Реорганізація підприємств у контексті формування корпоративних структур / М. Данько // Економіка України. – 2007. – № 1. – С. 64-70.
136. Захарін С. Стимулювання інноваційної активності корпоративних структур / С. Захарін // Економіка України. – 2006. – № 8. – С. 41-47.
137. Бігун Г. С. Історія підприємництва в Україні: 1861-1917 рр. / Г. С. Бігун, В. Г. Ляшенко, Д. П. Шапран. – Донецьк : Донецький держ. ун-т економіки і торгівлі ім. М.Туган-Барановського, 2007. — 188 с.
138. Лазанська Т. І. Історія підприємництва в Україні (на матеріалах торгово- промислової статистики ХІХ ст.) / Т. І. Лазанська. – К. : НАН України; Інститут історії України, 1999. — 282 с.
139. Конєва Т. А. Вплив розвитку малого бізнесу на економічне зростання в умовах ринкової трансформації економіки України / Т. А. Конєва ; [тези доповідей Другої всеукраїнської міждисциплінарної конференції “Бар’єри і можливості розвитку малого та середнього бізнесу в Україні” (Київ, 7-8 грудня 2006 р.)]. – Київ : Навчально-методичний центр “Консорціум із удосконалення менеджмент-освіти в Україні”, 2006. – 116 с. –С. 93-95.
140. Статистичний щорічник України за 2000 рік / [Держкомстат України / за ред. О. Г. Осауленка]. – К. : Техніка, 2001. – 600 с.
141. Статистичний щорічник України за 2001 рік / [Держкомстат України / за ред. О. Г. Осауленка]. – К. : Техніка, 2002. – 646 с.
142. Статистичний щорічник України за 2002 рік / [Держкомстат України / за ред. О. Г. Осауленка]. – К. : Консультант, 2003. – 664 с.
143. Статистичний щорічник України за 2003 рік / [Держкомстат України / за ред. О. Г. Осауленка; відп. за вип. В. А. Головко]. – К. : Консультант, 2004. – 632 с.
144. Статистичний щорічник України за 2004 рік / [Держкомстат України / за ред. О. Г. Осауленка]. – К. : Консультант, 2005. – 592 с.
145. Статистичний щорічник України за 2005 рік / [Держкомстат України / за ред. О. Г. Осауленка]. – К. : Консультант, 2006. – 576 с.
146. Статистичний щорічник України за 2006 рік / [Держкомстат України / за ред. О. Г. Осауленка]. – К. : Консультант, 2007. – 552 с.
147. Статистичний щорічник Миколаївської області за 2002 рік / [Миколаївське обласне управління статистики / під загальним керівництвом В. З. Жеребецького]. – Миколаїв: Видавництво ПП “Гудим І. О.”, 2003. – 568 с.
148. Статистичний щорічник Миколаївської області за 2004 рік / [Головне управління статистики у Миколаївській області / під загальним керівництвом В. З. Жеребецького]. – Миколаїв: Видавництво ТОВ “Іліон”, 2005. – 644 с.
149. Статистичний щорічник Миколаївської області за 2005 рік: Регіони та міста. Ч. 2 / [Головне управління статистики у Миколаївській області / під загальним керівництвом В. З. Жеребецького]. – Миколаїв: СПД Румянцева Г. В., 2006. – 540 с.
150. Structure of small and medium enterprises by country, size class, industry, year for Europe-19 [Електронний ресурс] / Observatory of European SMEs. – Режим доступу:
http://www.eim.nl/observatory_7_and_8/en/stats/2001/var1/1cou_size.html
151. Експрес-інформація “Про розвиток малого підприємництва в Україні у 2006 році” / Держкомстат України. – 07.09.2007. – № 222.
152. Експрес-інформація “Про розвиток малого підприємництва в Україні у 2005 році” / Держкомстат України. – 07.09.2006. – № 237.
153. Лютий І. О. Проблеми та перспективи спрощеної системи оподаткування суб’єктів малого підприємництва в Україні / І. О. Лютий, М. В. Романюк // Фінанси України. – 2007. – № 6. – С. 31-38.
154. Про затвердження звіту про виконання міського бюджету міста Миколаєва за 2005 рік / Рішення Миколаївської міської ради. – 2006-03-16. – № 44/4.
155. Про затвердження звіту про виконання міського бюджету міста Миколаєва за 2006 рік / Рішення Миколаївської міської ради. – 2007-03-02. – № 11/7.
156. Про міський бюджет міста Миколаєва на 2007 рік / Рішення Миколаївської міської ради. – 2006-12-22. – № 9/64.
157. Про міський бюджет міста Миколаєва на 2008 рік / Рішення Миколаївської міської ради. – 2008-01-12. – № 21/4.
158. Закон України “Про Державний бюджет України на 2006 рік” / Верховна Рада України // Відомості Верховної Ради України. – 2006. – № 9. – С. 256.
159. Закон України “Про Державний бюджет України на 2007 рік” / Верховна Рада України // Відомості Верховної Ради України. – 2007. – № 7. – С. 188.
160. Закон України “Про Державний бюджет України на 2008 рік ” / Верховна Рада України // Відомості Верховної Ради України. – 2008. – № 5. – С. 62.
Стоимость доставки работы, в гривнах:

(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
50





Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.