У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 






Название ОРГАНІЗАЦІЙНО-УПРАВЛІНСЬКІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕН-ТНИХ СТРАТЕГІЙ В ЕКОНОМІЦІ УКРАЇНИ
Количество страниц 214
ВУЗ ІНСТИТУТ ЗАКОНОДАВСТВА ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
Год сдачи 2008
Содержание ПЛАН
ВСТУП 3
РОЗДІЛ 1. КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТО¬З¬ДАТ¬НИХ СТРАТЕГІЙ У НАЦІОНАЛЬНОМУ ГОСПОДАРСТВІ 12
1.1 ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ КОНКУРЕНТОЗДАТНОСТІ ЯК МАКРО¬ЕКОНО¬МІЧ¬НОГО ЯВИЩА 12
1.2 КОНКУРЕНТНІ СТРАТЕГІЇ ЯК МАКРОЕКОНОМІЧНЕ ЯВИЩЕ, РІЗНОВИДИ ТА ОРГАНІ¬ЗА¬ЦІЙ¬НО-УПРАВЛІНСЬКІ ЗАСАДИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ 36
1.3 МІСЦЕ І РОЛЬ МЕХАНІЗМІВ ДОСЯГНЕННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ У СИСТЕМІ КОН¬КУ¬РЕНТНИХ СТРАТЕГІЙ 60
РОЗДІЛ 2. ОСНОВНІ НАПРЯМКИ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ ЩОДО ПОСИ¬ЛЕН¬НЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ УКРАЇНСЬКОЇ ЕКОНОМІКИ 83
2.1 ГРОШОВО-КРЕДИТНА СТРАТЕГІЯ ЯК ФАКТОР КОНКУРЕНТОЗДАТНОСТІ УКРАЇНСЬКОЇ ЕКО¬НОМІКИ 83
2.2 КОНКУРЕНТОЗДАТНІСТЬ НАЦІОНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА В КОНТЕКСТІ ВСТУПУ УКРАЇ¬НИ ДО СОТ 110
РОЗДІЛ 3. ОРГАНІЗАЦІЙНО-УПРАВЛІНСЬКІ ФАКТОРИ ТА ЗАСОБИ ФОРМУ¬ВАН¬НЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ У КНИГОВИДАВНИЧІЙ СФЕРІ 134
3.1 КНИГОВИДАВНИЦТВО ЯК ОСОБЛИВА СФЕРА КОНКУРЕНТНИХ СТРАТЕГІЙ 134
3.2 ОРГАНІЗАЦІЙНО-УПРАВЛІНСЬКІ ЧИННИКИ ТА МЕХАНІЗМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНКУ¬РЕН¬ТО¬СПРОМОЖНОСТІ КНИГОВИДАВНИЦТВА В УКРАЇНІ 154
ВИСНОВКИ 173
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 177


ВСТУП
Актуальність теми. Гострота внутрішніх економічних та політичних проблем в Україні, які в перманентному режимі супроводжують розвиток національного гос-подарства, відсунула на другий план питання, які в стратегічному плані є пріоритет-ними. Так, проблема конкурентоспроможності української економіки стає все акту-альнішою в умовах невпинної глобалізації ринку та прагнення нашої держави інтег-руватися в європейські та світові економічні структури. Задля забезпечення гідної перспективи розвитку національного господарства держава зобов’язана спрямовува-ти його внутрішню трансформацію таким шляхом, щоб міжнародна інтеграція Укра-їни в коло розвинутих країн була природною і бажаною для її партнерів. Це, в свою чергу, вимагає залучення таких організаційно-управлінських важелів та чинників, які зумовлять запуск ефективних конкурентних стратегій, що, в кінцевому підсумку, забезпечить розвиток економіки у відповідності з принципово новими орієнтирами.
Формування та організаційно-управлінське забезпечення конкурентних страте-гій несе в собі колосальний макроекономічний ефект. Розуміння цього зумовило
під¬вищену увагу до даної проблеми відомих учених та аналітиків багатьох країн. Їх сміливі наукові розвідки уможливили розроблення та використання розмаїття кон-курентних стратегій у рамках національних економік. Усе більшою мірою конку-рентоздатність та конкурентні переваги стають похідним явищем від ефективних конкурентних стратегій, які, в свою чергу, можуть бути реалізовані при адекватній організаційно-управлінській підтримці держави. Саме на базі такої парадигми мож-ливо домогтися стабільно прогресуючого поступу в конкурентному середовищі [0].
Глибоке розуміння важливості організаційно-управлінських засад конкуренто-спроможності національних економік допомагає своєчасно реагувати на технічні, економічні та інформаційні зміни, що відбуваються у світі, і своєчасно вживати за-ходи на рівні держави в цілому, а також галузей та окремих підприємницьких струк-тур і тим самим забезпечувати підтримання конкурентних переваг у відповідних
сегментах національного господарства. Якщо глибоке розуміння проблем конкурен-тоздатності національного господарства передусім зумовлює потребу своєчасно реа-гувати на економічні та інформаційні зміни, то організаційно-управлінські важелі та засоби головним чином відкривають реальну можливість своєчасно вживати адек¬ватні заходи державного рівня з тим, щоб забезпечувати реалізацію конкурентних переваг у ринкових умовах.
За початковим задумом, дана дисертаційна робота мала бути присвячена про-блемам підвищення конкурентоздатності книговидавничої сфери, з проблемами якої автор знайомий на власному досвіді. Однак через певний час стало зрозумілим, що проблематика сучасного українського книговидавництва не є суто вузьковідомчою, а тому все більшою мірою потребує не лише ідеологічних зусиль з боку держави, а й, головним чином, – макроекономічних за змістом та організаційно-управлінських за формою і напрямками конкурентоспроможних стратегій. Залягаючи в соціокуль-турній площині, книговидавнича сфера відчуває й адекватно реагує на загальноеко-номічні проблеми в країні. Саме в процесі дослідницької роботи стала зрозумілою глибина загальновідомого філософського положення: «не можна вирішити жодних часткових проблем, не вирішивши попередньо загальних». Таким чином, вибір теми даної наукової роботи – «Організаційно-управлінські засади формування конкурен-тних стратегій в економіці України (на прикладі книговидавництва)» – обумовле-ний, з одного боку, необхідністю трансформації існуючої наукової теорії конкурен-тних переваг і формування відповідних стратегій до умов та можливостей націо¬нальної економіки, а з іншого, – адаптації цих останніх до конкретизації з урахуван-ням реального місця України в глобалізаційній економіці.
Ринок, органічно не поєднаний з інтенсивним використанням нових знань і тех¬нологій, не може бути конкурентоспроможним. «Економіка знань» прямо пов’язана з книговидавничою сферою, адже інформація і знання набувають усе більшої ваги в конкурентній боротьбі. Книговидавнича сфера впливає (і чим далі, тим більше) на формування інтелектуального потенціалу суспільства, а тому потребує ефективного управління. Водночас проблематика видавничої продукції збережена в дисертацій-ному дослідженні тією мірою, в якій ця сфера прямо чи опосередковано зумовлює перетворення інтелектуального потенціалу в реальну продуктивну силу, у виріша-льний фактор формування «К-суспільства», тобто суспільства, заснованого на знан-нях [0, c. 27].
Проблематика конкурентоспроможності достатньою мірою висвітлена в нау¬ко¬вій літературі. Значний вклад у дослідження цих проблем внесли такі відомі вчені, як Д. Белл, Б. Гейтс, М. Кастельс, Ф. Котлер, С. Ліндер, А. Маслоу, Б. Олін, М. Пор¬тер, Д. Сакс, Дж. Стренд, Т. Стюарт, Д. Тапскотт, Ш. Тацуно, Е. Тоффлер, Е. Хек¬шер та ін. Проблеми національної конкурентоспроможності в різних аспектах роз¬роб¬ляють російські та українські науковці: Я.Базилюк, Я. Белінська, О. Білорус,
З. Бо¬рисенко, Ю. Ганжуров, В. Геєць, Т. Голікова, Я. Жаліло, О. Зернецька, М. Згу¬ровський, В. Iноземцев, Б. Кваснюк, А.Костусєв, О. Любич, Д. Лук’яненко, Т. Лит¬ви¬ненко, Є. Марчук, В. Мунтіян, Ц. Огонь, Ю. Полунєєв, А. Сігайов, С. Соколен¬ко, Г. Филюк, О. Шнипко, В. Черняк, О. Чубукова, Г. Яловий та ін. В останні роки з цієї тематики захищено значну кількість дисертаційних досліджень [0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0], опубліковано цілий ряд фундаментальних монографій.
Однак більшість зарубіжних дослідників, а за ними – і вітчизняних, розгляда-ють роль і місце конкурентних стратегій з «максималістських» позицій, тобто за ступенем досягнення найвищих світових параметрів. Відповідно, і сформульовані в їх дослідженнях ідеї несуть у собі значну частку теоретичних абстракцій. Тобто, ре-комендації щодо розбудови конкурентоздатної економіки спрямовані на те, щоб відразу посісти певне місце на верхніх щабелях світової ієрархії, в той час як ми знаходимося біля її підніжжя. Тому реальною проблемою для конкурентних страте-гій макроекономічного характеру до цього часу є дефіцит глибоко обґрунтованих і максимально конкретизованих рекомендацій, спрямованих на побудову досконалої структури національного господарства, досягнення найвищого науково-технологічного рівня виробництва і якісних показників кінцевого продукту тощо. Ці правильні за своїм змістом заходи потребують часу (тобто принесуть результат да-леко не відразу) і значних капіталовкладень, які може надати лише економіка, кон-курентоздатна вже сьогодні. Отже, необхідно обґрунтувати та організаційно забез-печити такі державні рішення, які дозволять досягти довгострокових цілей завдяки правильно розрахованим тактичним заходам. Ринкова економіка постійно демон-струє необхідність переходу до принципово нової управлінської ідеології розвитку національного виробництва.
Зв’язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дисертаційне дослідження є складовою науково-дослідних робіт Інституту законодавства Верхов-ної Ради України за темою «Економічні пріоритети в законотворчій діяльності» (номер державної реєстрації 0104U006963). Особистий внесок автора полягає в роз-робленні економічних пріоритетів формування державної стратегії та вдосконалення законодавчо-нормативної бази функціонування економічних відносин у напрямку підвищення внутрішньої і зовнішньої конкурентоспроможності національної еконо-міки.
Мета і завдання дослідження. Метою дисертаційного дослідження є науково-теоретичне обґрунтування та організаційно-управлінське забезпечення формування конкурентних стратегій, пошук та обґрунтування шляхів підвищення конкурентосп-роможності національної економіки на різних етапах ринково-демократичних перет¬ворень, реалізації конкурентних переваг української продукції, зокрема у книгови-давничій сфері, на світовому ринку, формулювання конкретних пропозицій щодо зростання дієвості заходів щодо підвищення конкурентоздатності книговидавництва на внутрішньому ринку, розроблення конкретних рекомендацій по удосконаленню конкурентної політики держави.
Виходячи з даної мети, в дисертаційному дослідженні поставлено такі основні завдання:
‒ проаналізувати вітчизняну і зарубіжну літературу з питань формування конку-рентних стратегій і конкурентоспроможності і на цій основі обґрунтувати економіч-ну сутність, зміст, чинники та атрибутивні ознаки терміно-понять «конкурентна стратегія», «конкурентні переваги» та «конкурентоздатність», узагальнити основні теоретичні положення щодо визначення природи, чинників і показників конкуренції та конкурентоспроможності як економічних категорій;
‒ виявити оптимальні критерії, які необхідно застосовувати для вимірювання ефективності стратегічних і тактичних рішень щодо підвищення конкурентоспро-можності економіки; дослідити вплив основних стратегій економічної політики держави на конкурентоспроможність економіки на різних етапах ринково-демократичних перетворень в Україні;
‒ розглянути застосовувані у вітчизняній та міжнародній практиці методики фо-рмування конкурентних стратегій та визначення конкурентоспроможності і обґрун-тувати можливість їх використання як базових засад для формування ефективної книговидавничої сфери в рамках національного виробництва;
‒ визначити найбільш оптимальні складові економічної стратегії держави у внут-рішній і зовнішньоекономічній сферах, які необхідно задіяти на даний час для за-безпечення довгострокової конкурентоспроможності української економіки;
‒ визначити ключові напрямки діяльності держави, зокрема організаційно-управлінські засади, з формування конкурентних стратегій і, зокрема, виявити межі їх впливу на таку галузь, як книговидавництво;
‒ дослідити особливості дії чинників конкурентоспроможності у сфері книгови-давництва і визначити комплекс державних заходів для забезпечення домінування вітчизняної книги на внутрішньому ринку та підтримання авторитету української держави у міжнародному культурно-освітньому просторі.
Об’єктом дослідження є вплив конкурентних стратегій на нинішній стан наці-ональної економіки та її окремих сегментів, зокрема, конкурентоздатність книгови-давничої сфери України.
Предметом дослідження є організаційно-управлінські засади формування кон-курентних стратегій та використання потенційних конкурентних переваг національ-ної економіки, її окремих сегментів на різних етапах ринкових перетворень.
Методи дослідження. Теоретичною та методологічною основою дисертації є узагальнений досвід світової та вітчизняної економічної думки стосовно макро¬економічної політики, конкуренції та конкурентоспроможності. У роботі використа-но різноманітні загальнонаукові та спеціальні методи дослідження, зокрема систем-но-структурний, формалізації та абстракції, аналізу та синтезу, статистичного аналі-зу, порівняння та узагальнення.
Інформаційною базою дослідження є законодавчо-нормативні акти Верховної Ради України, документи Кабінету Міністрів України та центральних органів вико-навчої влади, друковані й електронні видання Держкомстату України, довідкові та енциклопедичні видання, наукові праці вітчизняних та зарубіжних учених, статис-тичні дані зарубіжних країн і міжнародних організацій та ін. У процесі дослідження використовувалась оперативна інформація, що поширюється через електронні ме-режі зв’язку інформаційними агентствами УНІАН, ІНТЕРФАКС, УФС та ін.
Наукова новизна одержаних результатів може бути викладена у вигляді кон-кретних положень, які виносяться на захист:
Вперше
‒ проаналізовано сукупність різноманітних характеристик поняття «конкурентна стратегія», зокрема показано, що глибина розбіжностей між більшістю з цих харак-теристик перетворює цю категорію на теоретичну абстракцію, тому неправомірно ставити питання про формування єдиної державної стратегії конкурентоспроможно-сті – це мають бути декілька окремих стратегій, різних за завданнями, масштабами і механізмами виконання;
‒ запропоновано системне трактування терміно-понять «конкурентні стратегії», «конкурентні переваги», «конкурентоспроможність» («конкурентоздатність»), яке зводиться до такого:
конкурентна стратегія (в макроекономічному розумінні) – це комплекс науко-во обґрунтованих передбачень та організаційно і ресурсно забезпечених заходів держави, спрямованих на досягнення конкретних параметрів зовнішньої та внутрі-шньої, поточної та довгострокової конкурентоспроможності;
конкурентні переваги – це сукупність приналежних певним сферам, сегмен-там і економіці в цілому матеріальних та нематеріальних потенцій, практичне вико-ристання яких через адекватні державні стратегії та організаційно-управлінські ме-ханізми забезпечує на поточний момент та перспективу особливе місце (власну ні-шу) національного господарства в цілому чи окремих його виробництв та галузей у глобалізаційному вимірі;
конкурентоспроможність – це практична демонстрація та реалізація (через си-стему організаційно-управлінських впливів) спроможності певних виробництв, га-лузей, сфер чи національного господарства в цілому зайняти і утримувати певну ні-шу в міжнародному поділі праці;
‒ обґрунтована необхідність самостійного використання в якості орієнтирів фор-мування економічної стратегії держави таких понять, як «поточна» і «довгостроко-ва», «якісна» і «цінова», «внутрішня» і «зовнішня» конкурентоспроможність, оскі-льки ці поняття певною мірою є взаємосуперечливими;
‒ доведено, що конкурентна стратегія держави має бути неоднаковою для досяг-нення зовнішньої і внутрішньої конкурентоздатності, оскільки навіть для одних і тих же товарів ступінь конкурентоздатності не є однаковим для внутрішнього і зов-нішнього ринку, і засоби їх досягнення нетотожні, іноді – навіть суперечливі;
‒ виявлено існування принципової відмінності і взаємну суперечливість поточ-них і довгострокових чинників конкурентоздатності, що вимагає їх оптимального поєднання в державних рішеннях стосовно підвищення конкурентоздатності окре-мих товарів, галузей і економіки в цілому;
‒ розкрито пряму кореляцією між змінами у грошово-кредитній і валютно-курсовій політиці держави та ступенем внутрішньої і зовнішньої конкурентоспро-можності продуктів національного виробництва;
‒ показано, що на даний час найбільш гострою для України є проблема досягнен-ня внутрішньої конкурентоспроможності вітчизняних товарів, і її можна вирішити шляхом застосування ефективних коротко- і середньострокових чинників;
‒ визначено шляхи досягнення конкурентоздатності як результату використання конкурентних переваг через організаційно-управлінські чинники та важелі держав-них конкурентних стратегій;
‒ розглянуто питання щодо виокремлення економічного аспекту в проблемах віт-чизняного книговидавництва, що дозволило запропонувати реальні рекомендації щодо посилення позицій української книги на внутрішньому ринку і закріплення за нею певної ніші на міжнародній арені.
Дістали подальшого розвитку
‒ положення щодо суттєвої відмінності між поняттям «конкурентоспроможність» з показниками ефективності, якості, техніко-економічними параметрами виробів та іншими характеристиками продукту й економіки в цілому;
‒ аргументи щодо необхідності суттєвої корекції державної політики курсоутво-рення та шкідливості для конкурентоспроможності держави подальшого утримання стабільного курсу гривні до іноземних валют;
‒ рекомендації щодо додаткового задіювання спеціальних захисних заходів для національного виробника на внутрішньому ринку у зв’язку з поглибленням інтегра-ції України у світовий економічний простір;
‒ докази необхідності посилення ролі загальнодержавних стандартів у захисті внутрішнього ринку і забезпечення підвищення конкурентоспроможності українсь-ких товарів на світовій арені.
Практичне значення одержаних результатів. Висновки, зроблені за резуль-татами дисертаційного дослідження, можуть слугувати теоретичною основою фор-мування нових конкурентних стратегій української держави на світовому і внутріш-ньому ринках. Сформульовані в дисертації практичні рекомендації здатні розшири-ти присутність інтелектуальноємних продуктів, зокрема української книги, на євро-пейському і світовому ринках і сприяти досягненню панування вітчизняних товарів на внутрішньому споживчому ринку, що дозволить нагромадити фінансові ресурси для технологічного переозброєння виробничого потенціалу та перейти на новий ща-бель у світовій ієрархії конкурентоспроможних держав.
Матеріали дисертаційного дослідження можуть бути використані Міністерст-вом економіки України, Міністерством освіти і науки України, видавцями для про-ведення SWOT-АНАЛІЗУ (виявлення сильних і слабких сторін, зовнішніх і внут¬ріш¬ніх можливостей та загроз видавничої сфери), а також при викладанні курсу ма-кроекономіки на економічних факультетах вищих навчальних закладів України.
Особистий внесок здобувача. Наукові результати, викладені в дисертації, отримані автором особисто. Матеріали, що містяться в публікаціях у співавторстві, використані в дисертації лише в тій частині, яка є власним доробком дисертанта.
Апробація результатів дисертації. Основні наукові положення дисертації бу-ли апробовані на науково-практичних конференціях, зокрема: «Конкурентні страте-гії в національній економіці» (28.03.2008 р., м. Київ); «Трансформаційні зміни в економіці України: ринковий вимір та перспективи» (30.06.2004 р., м. Київ); «Еко-номічні проблеми ринкової трансформації України» (27.11.2004 р., м. Львів); на
між¬народній науково-практичній конференції «Освіта та наука без обмежень – 2005» (27.12.2005 р., м. Дніпропетровськ); у роботі «круглого столу» «Особливості та шляхи детінізації економіки України» (27.03.2007 р., м. Київ).
Публікації. За темою дисертації опубліковано 9 індивідуальних наукових праць у фахових виданнях загальним обсягом 4 друк. арк., а також розділ у навчаль-ному посібнику, де доля автора складає 2 друк. арк.

Список литературы ВИСНОВКИ
У висновках, одержаних автором на основі комплексного дослідження даної наукової проблеми, сформульовані такі теоретичні узагальнення, висновки та реко-мендації:
1. Системне дослідження терміно-понять «конкурентні стратегії», «конкурентні переваги», «конкурентоспроможність» дає підстави вважати: вищезазначені термі-но-поняття є похідними від категорії «конкуренція», що означає стан, який характе-ризує реальну або потенційну можливість учасників національної економіки вико-нувати свої функції в умовах можливої протидії суперників. Макроекономічне ро-зуміння згаданих вище терміно-понять зводиться до такого: конкурентна стратегія (в макроекономічному розумінні) – це комплекс науково обґрунтованих передба-чень та організаційно і ресурсно забезпечених заходів держави, спрямованих на до-сягнення конкретних параметрів зовнішньої та внутрішньої, поточної та довгостро-кової конкурентоспроможності; конкурентні переваги – це сукупність приналеж-них певним сферам, сегментам і економіці в цілому матеріальних та нематеріальних потенцій, практичне використання яких через адекватні державні стратегії та органі-заційно-управлінські механізми забезпечує на поточний момент та перспективу осо-бливе місце (власну нішу) національного господарства в цілому чи окремих його виробництв та галузей у глобалізаційному вимірі; конкурентоспроможність – це практична демонстрація та реалізація (через систему організаційно-управлінських впливів) спроможності певних виробництв, галузей, сфер чи національного госпо-дарства в цілому зайняти і утримувати певну нішу у міжнародному поділі праці. Конкурентоспроможність також слід розуміти як складну систему, яка поєднує в своєму існуванні якісно різні рівні: макрорівень (продукти, товари або послуги, окремі підприємства); мезорівень (галузь або певний ринок); макрорівень (економі-ка країни).
2. Важливою рисою конкурентоспроможності як складної системи є цільова орієнтація та комплексність, інтеграція всіх підсистем у цілісну систему, яка діє в інтересах усіх груп впливу і забезпечує єдиний процес відтворення стійких конку-рентних переваг з синергетичним ефектом, що посилює процес формування україн-ської моделі «К-суспільства».
3. Виходячи з того, що Україна знаходиться лише на початковому етапі форму-вання такого сегмента «К-суспільства», як «економіка знань» – немає розвинутої те-лекомунікаційної інфраструктури, наявне інформаційне середовище не відповідає базовим міжнародним індикаторам, відсутня дієва інноваційна політика держави, – доцільно більш активно працювати над формуванням таких напрямів нарощування конкурентоспроможності: а) прискорити розвиток першої фази «К-суспільства» шляхом залучення внутрішніх та зовнішніх інвестицій і здійснення завдяки цьому принципово важливих інституційних перетворень; б) мобілізувати через організа-ційно-управлінські механізми єдиний комплекс конкурентних стратегій і конкурен-тних переваг задля пріоритетного розвитку наступної фази «суспільства, засновано-го на знаннях». Така конкурентні стратегії зумовлять необхідну амбіційність, при-вабливість і затребуваність з боку світового співтовариства.
4. Складність і багатопорядковість поняття конкурентоспроможності, що екс-понентціально зростає від мікро- до макрорівня, робить неможливим обрахування будь-якого єдиного показника конкурентоспроможності країни в цілому. Для прак-тичного застосування як орієнтиру конкурентної стратегії держави мова може йти про часткові її показники – цінова і якісна, поточна і перспективна конкурентоспро-можність.
5. Реалізація конкурентних переваг, як правило, має місце за умови залучення та організаційного забезпечення конкуруючою стороною необхідних ресурсів, умінь і навичок, які відчутно посилюють наявний потенціал і завдяки цьому стабільно пе-ревершують можливості конкурента по всіх або найбільш важливих параметрах економічної діяльності, що знаходить вираження в поліпшенні базових показників. Передумовами набуття конкурентних переваг, як правило, є: визначення найбільш конкурентоздатних сегментів ринку; з’ясування характеристик товарів і послуг, яких потребують і які бажають отримати споживачі з кожного сегмента; визначення характеристик, які пропонують конкуренти; усвідомлення сильних, з точки зору споживачів, сторін конкурентів; виявлення розбіжностей між очікуваннями спожи-вачів відносно товарів/послуг і сприйняттям пропозицій конкурентів; акцентуація на характерних перевагах у програмах збуту і маркетингу тощо.
6. Організаційно-управлінські засади формування конкурентних переваг ми
розглядаємо як процес, що складається зі спеціальних регуляторних функцій держа-ви, спрямованих на досягнення й утримання як короткострокових, так і довгостро-кових можливостей, завдяки яким досягається реальна демонстрація потужного ін-новаційного потенціалу.
7. Дослідження дає підстави вважати одним з визначальних факторів конкурен-тоздатності української економіки, в тому числі її окремих сегментів, грошово-кредитну політику. При правильно вибудуваній ієрархії пріоритетів на першому мі-сці має бути не абстрактний «обмінний курс», а збалансоване економічне зростання, конкурентоспроможність національного виробництва, підвищення добробуту насе-лення і загальний розвиток економіки. Тоді виявиться, що найбільш ефективним є не вперте втримання обмінного курсу, а його постійна корекція відповідно до темпів фактичної інфляції. Така політика стане надійною перепоною і для контрабандного імпорту, з яким досі не вдалося впоратися жодній українській владі. Стимулювання конкурентоспроможності за рахунок заниженого обмінного курсу має бути обмеже-не в часі, оскільки воно створює для вітчизняних підприємств незароблені переваги як при експорті, так і при постачанні товарів на внутрішній ринок, а тому не ство-рює стимулів до досягнення технологічної, якісної конкурентоздатності вітчизняних товарів. Ступінь стимулювання обмінним курсом має бути таким, щоб підприємства відчували «подих» конкурентів, а наперед встановлений термін його дії має надати можливість національним виробникам за рахунок додаткових прибутків здійснити технічне переозброєння і налагодити випуск справді якісної і дешевшої продукції.
8. Проведений аналіз винесеної для наукового дослідження проблеми зумовив необхідність проаналізувати дієвість конкурентних стратегій та конкурентоздатність національного господарства в контексті вступу України до СОТ. Ми дійшли висно-вку, що вступ України до СОТ дасть певні позитивні результати для зовнішньо оріє-нтованих галузей і підприємств, однак негативно позначиться практично на всіх під¬приємствах, що виробляють товари на внутрішній ринок. У цілому цей чинник по-силить стимули до підняття техніко-технологічного рівня виробництва, підвищення якості як експортних продуктів, так і товарів для внутрішнього ринку, однак, у той самий час, не дозволить нагромадити необхідні для цього фінансові ресурси. Прави-ла СОТ при їх умілому використанні не є надто обмежувальними – в кожному окре-мому випадку, коли країна вбачає серйозні загрози для своєї економічної безпеки, вона може вживати законодавчих заходів для захисту внутрішнього ринку, принай-мні на певний період.
9. На окрему увагу заслуговує проблема здійснення державної політики щодо стандартизації і сертифікації як чинник посилення конкурентоздатності українських товарів, в тому числі й у книговидавничій сфері. Певний час у нашій державі має посилюватися роль державних стандартів і, відповідно, законодавчо встановлених санкцій за їх дотримання. Це має не лише посилити внутрішню конкурентоспромо-жність національного виробника, але і довіру до нашої продукції у зарубіжних спо-живачів.
10. У книговидавничій сфері вирішення проблем конкурентоспроможності української книги не може бути досягнуто виключно економічними методами – зна-чно більші зусилля має докласти держава у напрямку ідеології, культури, форму-вання почуття національної свідомості та патріотизму. Економічні заходи дають ефект лише в тому плані, що не стають додатковим гальмом на шляху української книги. Виходячи з цього, рекомендовано основні стратегічні напрями розвитку рин-ку видавничої продукції, зокрема: вдосконалення структури товарної пропозиції за рахунок активізації купівлі-продажу авторських прав; активніше використання не-традиційних форматів видань, зручних у повсякденному користуванні; розгортання мережі книгорозповсюдження; стимулювання необхідності використання підприєм-ствами інструментів стратегічного аналізу проблем і альтернатив, а також власних можливостей розвитку.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
Абрамов В. Л. Маркетинговое управление конкурентоспособностью экономиче-ских систем / В. Л. Абрамов // Маркетинг в России и за рубежом. – 2005. – № 5. – С. 100–107.
Азаров О. М. Правове регулювання міжнародної торгівлі в системі ГАТТ/СОТ (інституційні засади) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. юрид. наук : спец. 12.00.11 «Міжнародне право» / О. М. Азаров ; Ін-т держави і права ім. В. М. Корецького НАН України. – К., 2002. – 18 с. – С. 7–8.
Азоев Г. Л. Конкуренция : анализ, стратегия и практика / Г. Л. Азоев. – М. : Центр экономики и маркетинга, 1996. – 208 с. – С. 5.
Акимова Г. Рубеж с отсрочкой / Г. Акимова // Киевский Телеграф. – 2007. – № 46. – 16–22 нояб.
Аладышкина Н. О стандартах ИСО 9000 из самого достоверного источника – из «уст» ИСО / Н. Аладышкина // Стандарты и качество. – 2001. – № 5–6. – С. 66–67.
Алимов О. Промисловий потенціал України : напрями ефективного розвитку / О. Алимов, В. Ємченко // Економічний часопис–XXI. – 2003. – № 6 – С. 35.
Алкоголь в обмен на ВТО // Эксперт-Украина. – 2005. – № 44. – 21 нояб.
Андрианов В. Д. Конкурентоспособность России в мировой экономике / В. Д. Ан-дрианов // Мировая экономика и международные отношения. – 2000. – № 3. – С. 47–57. – С. 47.
Англо-русский дипломатический словарь / Под рук. В.С. Шах-Назаровой, Н.О. Волковой и К.В. Журавченко. – М. : Рус. яз., 1989. – 856 с. – С. 31, 139.
Антимонетарная инфляция. Редакционная статья // Эксперт. – 2006. – № 11. – 20 марта.
Антонюк Л. Л. Конкурентоспроможність національної економіки в умовах глоба-лізації : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра екон. наук : спец. 08.05.01 «Світове господарство і міжнародні економічні відносини» / Л. Л. Антонюк ; Київ. нац. екон. ун-т. – К., 2004. – 32 с.
Антонюк Л. Эконометрические методы анализа международной конкурентоспо-собности стран / Л. Антонюк, В. Сацик // Экономика Украины. – 2004. – № 4. – С. 46–52.
Артеменко Ю. Чи варто втрачати СОТ? / Ю. Артеменко // Голос України. – 2006. – 17 листоп.
Артеменко-Капуста Ю. Чи є життя після СОТ [Електронний ресурс] / Ю. Артеменко-Капуста // Кременчуцький ТелеграфЪ : [веб-сайт]. – 17.11.2006. – Режим доступу :
http://www.telegraf.in.ua/buisiness/2006/11/17/3744.html. – Назва з екрану.
Анісімович-Шевчук О. Книга як культурно-інформаційний чинник розвитку гро-мадянського суспільства України / О. Анісімович-Шевчук // Вісник Львів. ун-ту. Фі-лософські науки. – 2002 – Вип. 4. – С. 328–334.
Асоціації видавців та книгорозповсюджувачів Львівщини : Про стан книги в Україні [Електронний ресурс] // Портал українця : [веб-сайт]. – 3.03.2005. – Режим доступу :
http://www.vox.com.ua/data/publ/2005/03/03/asotsiatsii-vydavtsiv-ta-knygorozpovsyudzhuvachiv-lvivschyny-pro-stan-knygy-v-ukraini.html. – Назва з екрану.
Афонин А. Остаться в живых / А. Афонин // Бумага и жизнь. – 2008. –
№ 1–2. – С. 22–24.
Бачурина И. Опасный перекос / И. Бачурина // Эксперт Украина. – 2007. – № 36. – 17 сент.
Безух А. Нормативна база не повинна гальмувати впровадження нових будівель-них матеріалів / А. Безух // Будмайстер. – 2001. – № 23–24. – С. 27.
Белл Д. Грядущее постиндустриальное общество / Д. Белл. – М. : Академия, 1999. – 789 с.
Белова А. Конкурентоспособность : Сфокусировать взгляд в будущее / А. Белова // Ведомости : Ежедневная деловая газета. – 2007. – 1 марта.
Берестовий С. Вплив політики обмінного курсу на економічні процеси в перехід-них економіках / С. Берестовий // Економіст. – 2000. – № 9. – С. 33–35.
Бірюкова І. Де своє, натуральне, якісне? / І. Бірюкова // День. – 2007. – 4 серп.
Билінов О. Шлях до СОТ : побудовано благими намірами [Електронний ресурс] / О. Билінов // Економічна правда : [веб-сайт]. – 11.12.2007. – Режим доступу : http://epravda.com.ua/news_print/2007/12/10/58460.htm. – Назва з екрану.
Богомолова И. П. Анализ формирования категории конкурентоспособность как фактора рыночного превосходства экономических объектов / И. П. Богомолова, Е. В. Хохлов // Маркетинг в России и за рубежом. – 2005. – № 1. – С. 113–119.
Борисова С. Є. Конкурентні переваги регіонів України в контексті її інтеграції до світового ринку капіталу : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук : спец. 08.05.01 «Світове господарство і міжнародні економічні відносини» / С.Є. Бо-рисова ; Донец. нац. ун-т. – Донецьк, 2006. – 20 с. – С. 11.
Борисенко З. Конкурентная политика как предпосылка эффективности рынка / З. Борисенко // Экономика Украины. – 2006. – № 5. – С. 28–32.
Борисенко З. М. Основи конкурентної політики / З. М. Борисенко. – К., 2004. – 697 с.
Бранский В. Синергетический историзм как новая философия истории / В. Бранский, С. Пожарский // Синергетическая парадигма : Человек и общество в условиях нестабильности : сб. науч. трудов. – М. : Прогресс-Традиция, 2003. – С. 36–49. С. 37.
Бровко В. Баксопад. Реальна проблема, яка стоїть перед усім світом, –
проблема переоціненого долара / В. Бровко // Дзеркало тижня. – 2006. – № 48. –
16–22 груд.
Бураковский И. Гривне предшествовала гиперинфляция 10000% / И. Бураковский // Дело. – 2007. – 4 сент.
Буркинский Б. Инновационный уровень производства и конкурентоспособность черной металлургии Украины / Б. Буркинский, С. Савчук // Экономика Украины. – 2006. – № 4. – С. 4–15.
Бурлака В. Г. Проблемы и пути повышения конкурентоспособности экономики Украины / В. Г. Бурлака // Актуальні проблеми економіки. – 2007. – № 12. – С. 5–11.
Бутко М. Державне регулювання як інструмент підвищення конкурентоспромож-ності регіонів / М. Бутко, Л. Подоляк // Економіка України. – 2007. – № 6. – С. 39–40.
Бутко Н. Инвестиционные аспекты повышения конкурентоспособности экономи-ки / Н. Бутко // Экономика Украины. – 2004. – № 4. – С. 40–46.
Варакута С. А. Управление качеством продукции : Учеб. пособие / С. А. Варакута. – М. : ИНФРА-М, 2001. – 208 с.
Васильєв О. Синергетичні підходи в економічній теорії / О. Васильєв // Економіка України. – № 5. – 2007. – С. 75–78.
Вахненко Т. Фінансові ризики ревальвації номінального обмінного курсу /
Т. Вахненко // Вісник НБУ. – 2005. – № 5. – С. 19–22.
Вітчизняне книговидавництво потерпає через брак фінансування [Електронний ресурс] // 20 хвилин : [веб-сайт]. – 29.06.2007. – Режим доступу : http://20minut.ua/news/67889. – Назва з екрану.
Висновки щодо виконання Державного бюджету України за 2006 рік. Вип. 10. – К. : Рахункова палата України, 2007. – 64 с.
Виробництво шиферу в Україні [Електронний ресурс] // Перший будівельний ін-формаційний портал. – [2007]. – Режим доступу :
http://jeybud.com.ua/index.php?item= articles&sub=2899&d_id=4. – Назва з екрану.
Власов В. Поодинці не прорвешся. Щоб захищатися в умовах членства України в СОТ, вітчизняному бізнесу доведеться не лише модернізуватися, а й асоціюватися / В. Власов // Дзеркало тижня. – 2006. – № 48. – 16–22 груд.
Волынский Г. О конкурентных преимуществах в условиях глобализации /
Г. Волынский // Экономика Украины. – 2006. – № 12. – С. 68–72.
Вступ України до СОТ : переваги та недоліки для Луганської області // РАКУРС-плюс. – 2006. – № 91. – 25 нояб.
Вулф М. Двойные стандарты ВТО [Електронний ресурс] / Мартин Вулф ; [пер. з англ.; опублік. у «Financial Times», 21.11.2001] // Центр Інформаційно-Соціальних Програм : [веб-сайт]. – 23.11.2001. – Режим доступу :
http://www.cisp.org.ua/cisp/cisp_uk.nsf/829e227dc4616dc8c2256d2b004d1d36/fa54d3aa660cf329c2256d2b004ddbe8?OpenDocument. – Назва з екрану.
В Украине существует угроза системного кризиса экономики в ближайших по-лгода – Fitch Ratings [Електронний ресурс] // UA Banker : информац. банковский портал : [веб-сайт]. – 9.09.2006. – Режим доступу :
http://www.uabanker.net/daily/2006/09/090906_1230.shtml. – Назва з екрану.
Гальвановский М. Конкурентоспособность в микро-, мезо- и макроуровневом из-мерениях / М. Гальвановский, В. Жуковская, М. Трофимова // Российский экономи-ческий журнал. – 1998. – № 3. – С. 67–71.
Гальчинський А. С. Суперечності реформ : у контексті цивілізаційного процесу / А. С. Гальчинський. – К. : Українські пропілеї, 2001. – 320 с. – С. 96.
Гальчинський А. С. Стабілізація гривні : проблеми та перспективи / А. С. Гальчинський // Дзеркало тижня. – 2002. – № 17. – 11–17 трав.
Гальчинський А. С. Стратегія економічного і соціального розвитку України (2004–2015 роки) / А. С. Гальчинський, В. М. Геєць, С. Г. Бабенко. – К. : ІВЦ Держ-комстату України, 2004. – 416 с. – С. 44.
Гальчинський А. Методологія складних систем / А. Гальчинський // Економіка України. – 2007. – № 8. – С. 4–18. – С. 6.
Гаркавенко С.С. Маркетинг / С. С.Гаркавенко // 4-те доп вид. – К. : Лібра, 2006. – 720 с.
Гаршенина Е. Л. Израильская экономика: современные оценки международной конкурентоспособности / Е. Л. Гаршенина // Востоковедный сборник. – М., 2001. – Вып. 2. – С. 143–160.
Геец В. Некоторые сравнительные признаки трансформационных моделей эконо-мики Украины и России / В. Геец // Экономика Украины. – 2005. – № 5. –
С. 4–17.
Гейтс Б. Бизнес со скоростью мысли / Гейтс Б. – М. : ЭКСМО. – 2001. – 480 с.
Герчикова И. Н. Международные экономические организации : регулирование микрохозяйственных связей и предпринимательской деятельности : Учеб. пособие / И. Н. Герчикова. – М. : АО «Консалтбанкир», 2000. – 622 с. – С. 531–549.
Глотова Г. Соціально-економічні проблеми вивчення книжкового ринку /
Г. Глотова, Ж. Ковба // Вісник Книжкової палати. – 1999. – № 9. – С. 17–19.
Голубков Е. П. Маркетинговые исследования : теория, методология и практика : Учебник / Е. П. Голубкова. – 3-е изд., перераб. и доп. – М. : Финпресс, 2003. – 493 с. – С. 47–48.
Горбатов В. М. Теоретичні основи конкурентоспроможності та розвитку інтегро-ваних структур бізнесу : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра екон.
наук : спец. 08.06.01 «Економіка, організація та управління підприємствами» / В. М. Горбатов; Харків. нац. екон. ун-т. – Х., 2006. – 32 с.
Державний реєстр видавців, виготівників і розповсюджувачів видавничої продук-ції [Електронний ресурс] // Державний комітет телебачення і радіомовлення України : [офіційний веб-сайт]. – Режим доступу :
http://comin.kmu.gov.ua/control/uk/publish/printable_article?art_id=61947 – Назва з екрану.
Державна програма розвитку національного книговидання і преси на період до 2000 року : Затверджено Указом Президента України від 28 лютого 1995 р.
№ 158/95 [Електронний ресурс] // Законодательство Украины : [веб-сайт]. – Режим доступу : http://uapravo.net/data/base57/ukr57914.htm. – Назва з екрану.
Діагностика сектору пошиття одягу України за період 2000–2005 рр. [Електро-нний ресурс] // USAID/БІЗПРО : [веб-сайт]. – [2006]. – Режим доступу : www.bizpro.org.ua. – Назва з екрану.
Дідківська Л. І. Розвиток конкуренції в сфері товарного обігу / Л. І. Дідьківська // Актуальні проблеми економіки. – 2007. – № 7. – С. 25–31. – C. 28.
Должанський І. З. Конкурентоспроможність підприємства : навч. посіб. / І. З. Должанський, Т. О. Загорна. – К. : Центр навч. літ-ри, 2006. – 384 с. – С. 27.
Долішній М. І. Внутрішньодержавна і міжнародна регіональна інтеграція в Украї-ні: головна мета і стратегічні цілі розвитку / М. І. Долішній // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Механізм реалізації регіональної політики : зб. наук. праць / НАН України, Ін-т регіональних досліджень. – Львів, 2003. – Вип. 2. – С. 8–16.
Дубас О. Інформаційний розвиток сучасної України у світовому контексті / О. Дубас. – К. : Генеза, 2004. – 208 с. – С. 205.
Есенькин Б. С. Книжный рынок Росии: 1990–2000 годы : Динамика. Экономика. Организация / Б. С. Есенькин, Ю. Ф. Майсурадзе. – М. : МГУП, 2001. –
188 с. – С. 157.
Єврокомісія пропонує Раді ЄС підтримати Україну в СОТ [Електронний ресурс] // Українська правда : [веб-сайт]. – 30.01.2008. – Режим доступу : http://www.pravda.com.ua/news/2008/1/30/70647.htm. – Назва з екрану.
Загоруйко Ю. Скромний успіх задля уникнення провалу, або СОТ після Гонконгу / Ю. Загоруйко // Дзеркало тижня. – № 51. – 30 груд. 2005–13 сiч. 2006.
Загоруйко Ю. Втрачаємо навіть те, чого не маємо / Ю. Загоруйко // Дзеркало тиж-ня. – 2006. – № 38. – 7–13 жовт.
Закат советской мечты // Эксперт Украина. – 2007. – № 44. – 12 нояб.
Згуровський М. З. Сталий розвиток у глобальному і регіональному вимірах : ана-ліз за даними 2005 р. / М. З. Згуровський. – К. : Політехніка НТУУ «КПІ», 2006. – 85 с. : рис., табл. – (Препринт / Ін-т прикладного системного аналізу НАН України та МОН України, Укр. від-ня Світового центру даних (Б)). – С. 27.
Згуровський М. Шлях до суспільства, заснованого на знаннях / М. Згуровський // Дзеркало тижня. – 2006. – № 2. – 21–27 січ.
Инфoрмационное обеспечение управления конкурентоспособностью [Електро-нний ресурс] / Под ред. С. Г. Светунькова. – [2006]. – Режим доступу :
http://www.marketing.spb.ru/read/m19/index.htm. – Назва з екрану.
“Ідеальна країна” [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.kraina2.org.ua/ua/module/culture/conception /328/alternative/. – Назва з ек-рану.
Ільяшенко Т. Результати другої хвилі дослідження ринку книжок в Україні – по-купці книжок в Україні [Електронний ресурс] / Тетяна Ільяшенко // Портал укра¬їнської книжкової індустрії : [веб-сайт]. – 16.01.2007. – Режим доступу :
http://uabooks.info/ua/book market/analytics/?pid=2562. – Назва з екрану.
Iнвестиційна політика в Україні: досвід, проблеми, перспективи : Монографія / [Чумаченко М. Г., Аптекар С. С., Білопольський М. Г. та ін.]; відпов. ред.
М. Г. Чумаченко; АЕН України, IЕП НАН України. – Донецьк: ТОВ «Юго-Восток, Лтд», 2003. – 291 с. – С. 29.
Інноваційна логіка розвитку має стати фундаментом законотворчої та управлінсь-кої діяльності (Виступ Першого віце-прем’єра, Міністра фінансів України
М. Я. Азарова на сесії Загальних зборів Національної академії наук України 19 квіт-ня 2007 року) [Електронний ресурс] // Міністерство фінансів України : [офіційний веб-сайт]. – 19.04.2007. – Режим доступу :
httр://www.minfin.gov.ua/control/uk/publish/articl?art_id=71899&cat_id=53608
(22.04.2007). – Назва з екрану.
Ісаєвич Я. Українське книговидання: витоки, розвиток, проблеми / Я. Ісаєвич. – Львів : Ін-т українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України, 2002. – 520 с.
Інформаційний простір [Електронний ресурс]. – Режим доступу :
http://ukrlife.8m.com/main/karp/inform.html
Иноземцев В. Расколотая цивилизация / В. Иноземцев. – М. : Академия, 1999. – 704 с.
Касич А. О. Структурні характеристики зовнішньої торгівлі України / А. О. Касич, С. В. Дідур // Актуальні проблеми економіки. – 2008. – № 1. – С. 87.
Кастельс М. Информационная епоха / М. Кастельс. – М. : ГУУВШЕЭ, 2000. – 608 с.
Кваша С. Конкурентоспроможність вітчизняної аграрної продукції в умовах всту-пу України до СОТ / С. Кваша, О. Лука // Економіка України. – 2003. – № 10. – С. 79–85.
Киндзерский Ю. Проблемы национальной конкурентоспособности и приоритеты конкурентной политики в Украине / Ю. Киндзерский, Г. Паламарчук // Экономика Украины. – 2006. – № 8. – С. 19–29.
Клименко И. Секреты конкурентоспособности / И. Клименко // Компаньйон. – 2003. – № 46. – С. 24.
Стоимость доставки работы, в гривнах:

(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
50





Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.