У нас уже 242733 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 






Название КОНСАЛТИНГОВЕ СУПРОВОДЖЕННЯ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАШИНОБУДІВНОГО ПІДПРИЄМСТВА
Количество страниц 258
ВУЗ ДОНБАСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
Год сдачи 2008
Содержание ЗМІСТ

Вступ………………………………………………………………………………………4
Розділ 1. Зовнішньоекономічна діяльність підприємства:
сучасний стан та можливості застосування консалтингу….…………...…..11
1.1. Сучасний стан зовнішньоекономічної діяльності
машинобудівних підприємств України…………………………..………...……11
1.2. Сутність консалтингу та його реалізація в
зовнішньоекономічній діяльності підприємств…………………………..33
1.3. Застосування консалтингу в зовнішньоекономічній
діяльності машинобудівних підприємств………………………..………...…...48
Висновки до розділу 1……………………………..…………..…………...…....…..63
Розділ 2. Дослідження підходів до формування консалтингового
супроводження зовнішньоекономічної діяльності
машинобудівних підприємств …………………………………………..….....…..67
2.1. Консалтинговий процес в системі управління
підприємством……………………………………………………………………..…..67
2.2. Класифікація проблем зовнішньоекономічної діяльності
машинобудівних підприємств…………………………………………..……...….86
2.3. Концепція консалтингового супроводження
зовнішньоекономічної діяльності підприємства………...…………………..104
Висновки до розділу 2…………………..………………………………..………...126
Розділ 3. Організація консалтингового супроводження
зовнішньоекономічної діяльності машинобудівного
підприємства……………………………………………………………….………....130
3.1. Апробація процедури пріоритетності вирішення
проблем зовнішньоекономічної діяльності
машинобудівного підприємства……………………...…………………...……..130


3.2. Вибір консультанта для реалізації консалтингового
супроводження зовнішньоекономічної
діяльності……………………………………….………………………………..……149
3.3. Організаційний інструментарій консалтингового
супроводження зовнішньоекономічної діяльності
машинобудівного підприємства………………………………...……………….174
Висновки до розділу 3………………………………………………..…..………...191
Висновки………………………………………………………………….................196
Список використаних джерел….……………………………………...…………209
Додатки………………………………………………………………….…………...225



ВСТУП

Актуальність теми. Сталий розвиток сучасних економічних процесів глобалізації та подальша інтеграція України до системи світового господарст-ва передбачають проведення державою економічної політики, спрямованої на стимулювання нарощування обсягів зовнішньоекономічної діяльності промис-лових підприємств. Особливого значення для національної економіки набуває розвиток зовнішньоекономічної діяльності машинобудівних підприємств, адже машинобудування є стратегічно важливою галуззю, яка спроможна значно підвищити конкурентоспроможність держави на світовому ринку.
У порівнянні з господарською діяльністю на внутрішньому ринку зов-нішньоекономічна діяльність для підприємства є новим, більш високим рівнем ведення бізнесу, який потребує від персоналу наявності відповідного досвіду та професійної компетенції. Проте у фахівців вітчизняних підприємств ще бракує достатнього досвіду управління зовнішньоекономічною діяльністю, що призводить до виникнення значної кількості проблем при виборі зовнішніх ринків і роботі на них, пошуку іноземних партнерів, укладанні зовнішньоеко-номічних контрактів, здійсненні платежів, митному оформленні продукції. Підготовка кадрів у сфері зовнішньоекономічної діяльності, що мали б необ-хідну для її здійснення професійну компетенцію, в Україні також розпочалася не так давно, тому на ринку праці ще відчувається брак кваліфікованих фахів-ців відповідного професійного спрямування. Для більшості підприємств єди-ним шляхом вирішення складних питань зовнішньоекономічної діяльності є її консалтингове супроводження, що здійснюється професійними консультанта-ми.
Отже, вивчення умов розвитку консалтингового супроводження зовніш-ньоекономічної діяльності підприємств є актуальним науково-практичним за-вданням, яке потребує відповідного вирішення. Необхідність розробки теоре-тичних положень і практичних рекомендацій щодо консалтингового супрово-дження зовнішньоекономічної діяльності машинобудівних підприємств зумо-вила вибір теми дисертаційної роботи та її актуальність.
Зв'язок з науковими програмами, планами, темами. Дисертаційну роботу виконано відповідно до тематики науково-дослідних робіт кафедри ме-неджменту зовнішньоекономічної діяльності Донбаського державного техніч-ного університету. При виконанні держбюджетної теми 130-ДБ “Валютно-фінансовий механізм зовнішньоекономічної діяльності підприємств України” (номер державної реєстрації DP0104U002169, 2004-2006 рр.) проаналізовано проблеми зовнішньоекономічної діяльності підприємств, розроблено процеду-ру пріоритетності їх вирішення і сформовано концепцію консалтингового су-проводження зовнішньоекономічної діяльності підприємств.
Мета і задачі дослідження. Метою дисертаційної роботи є розвиток на-уково-методичних основ і розробка практичних рекомендацій щодо консалти-нгового супроводження зовнішньоекономічної діяльності машинобудівного підприємства, спрямованого на посилення його конкурентних переваг на сві-товому ринку. Для досягнення поставленої мети дослідження вирішено такі наукові та практичні завдання:
охарактеризовано сучасний стан зовнішньоекономічної діяльності ма-шинобудівних підприємств України, визначено особливості та склад її функ-цій;
уточнено сутність консалтингу, проаналізовано стан і тенденції його за-стосування в зовнішньоекономічній діяльності машинобудівних підприємств;
досліджено та проаналізовано особливості консалтингового процесу в системі управління підприємством;
проаналізовано проблеми зовнішньоекономічної діяльності машинобу-дівних підприємств, здійснено їх класифікацію за визначеними критеріями, розроблено процедуру пріоритетності їх вирішення; запропоновано підхід до підготовки технічного завдання на консалтинговий проект;
обґрунтовано необхідність консалтингового супроводження для промис-лових підприємств, спрямованого на вирішення проблем їх зовнішньоекономі-чної діяльності, визначено його сутність; запропоновано перелік відповідних консалтингових послуг;
визначено підхід до вибору консультанта для консалтингового супрово-дження зовнішньоекономічної діяльності машинобудівного підприємства;
сформовано організаційні засади консалтингового супроводження зов-нішньоекономічної діяльності на машинобудівному підприємстві;
використано розроблені рекомендації в діяльності машинобудівних під-приємств.
Об’єктом дослідження є управління зовнішньоекономічною діяльністю промислового підприємства.
Предметом дослідження є теоретичні питання, принципи, методи та практичні аспекти консалтингового супроводження зовнішньоекономічної ді-яльності машинобудівного підприємства.
Методи дослідження. Методологічною основою дослідження є сукуп-ність способів наукового пізнання, методів, прийомів і принципів проведення досліджень. Теоретичною основою роботи стали наукові праці та методичні розробки вітчизняних і зарубіжних учених у галузі зовнішньоекономічної дія-льності підприємства, управлінського консультування й управління проекта-ми.
Правове поле дослідження склали чинні законодавчі та нормативні до-кументи, що регулюють зовнішньоекономічну діяльність підприємств в Укра-їні. Інформаційною базою дисертаційної роботи є офіційні статистичні матері-али, звітні дані про зовнішньоекономічну діяльність машинобудівних підпри-ємств, ресурси мережі Internet і результати власних досліджень.
При проведенні дослідження використано системно-структурний підхід (для виділення складу підсистем консалтингового супроводження зовнішньо-економічної діяльності підприємств), статистичний метод (при аналізі фактич-них даних щодо застосування консалтингу в зовнішньоекономічній діяльності підприємств), методи спостереження й узагальнення (у виявленні проблем зо-внішньоекономічної діяльності машинобудівних підприємств), п’ятифазну мо-дель М. Кубра (при вивченні етапів консалтингового процесу), метод економі-ко-математичного моделювання (при розробці програмного забезпечення, що вирішує завдання вибору консультанта), метод експертних оцінок (при обчис-ленні вагових коефіцієнтів категорій і параметрів оцінки консультаційної про-позиції), методи теорії нечітких множин (для вирішення завдання остаточного вибору консультаційної пропозиції), метод структурної декомпозиції (для ви-значення складу робіт за консалтинговим проектом).
Наукова новизна отриманих результатів. Основний науковий резуль-тат дисертаційної роботи полягає в розробці принципових підходів до форму-вання системи консалтингового супроводження, яка спрямована на вирішення проблем зовнішньоекономічної діяльності машинобудівного підприємства.
Наукова новизна результатів дослідження полягає в такому:
уперше
доведено, що консалтингове супроводження зовнішньоекономічної дія-льності промислового підприємства є комплексною системою із наявністю ме-ти, функцій, складових елементів і взаємозв’язку між ними та зовнішнім сере-довищем, призначенням якої є встановлення проблем зовнішньоекономічної діяльності підприємства та переліку спрямованих на їх вирішення консалтин-гових послуг, а також обґрунтування підходу до вибору консультанта;
здійснено класифікацію проблем зовнішньоекономічної діяльності ма-шинобудівного підприємства, підґрунтям якої є визначені особливості та склад виробничо-господарських, організаційно-економічних і оперативно-комерційних функцій зовнішньоекономічної діяльності, що є підставою для розробки процедури пріоритетності вирішення таких проблем у межах консал-тингового супроводження;
запропоновано інтегральний показник привабливості консультаційної пропозиції, розрахунок якого здійснюється за розробленою системою катего-рій і параметрів її оцінки для вирішення проблем зовнішньоекономічної діяль-ності відповідно до встановлених переваг використання консалтингу, особли-востей консалтингової послуги як товару-знання та вимог до взаємодії підпри-ємства і консультанта в консалтинговому процесі;
удосконалено:
матрицю розподілу відповідальності структурних підрозділів машино-будівного підприємства, що дозволило сформувати адаптивну організаційну структуру управління консалтинговим проектом;
метод матриці проекту при підготовці підприємством технічного за-вдання на консалтинговий проект, що включає його стратегічні цілі та цілі проекту, проблеми зовнішньоекономічної діяльності підприємства як джерела формування переліку необхідних консультаційних послуг та очікувані резуль-тати їх надання.
дістало подальшого розвитку:
використання теорії нечітких множин щодо консалтингового супрово-дження шляхом побудови розпізнавальної експертної системи із застосуван-ням нечітких класифікаторів, що дозволяє здійснювати гнучкий вибір консу-льтанта.
Практичне значення отриманих результатів. Запропоновані в дисер-тації результати та розроблені рекомендації є методичною основою формуван-ня й розвитку консалтингового супроводження зовнішньоекономічної діяльно-сті машинобудівних підприємств.
До результатів, які мають найбільше практичне значення, належать:
процедура пріоритетності вирішення проблем зовнішньоекономічної ді-яльності машинобудівного підприємства на основі їх класифікації;
методика визначення інтегрального показника привабливості консульта-ційної пропозиції, що базується на математичному моделюванні;
програмне забезпечення процесу визначення інтегрального показника привабливості консультаційної пропозиції відповідно до математичного моде-лювання;
матриця розподілу відповідальності структурних підрозділів машинобу-дівного підприємства за забезпечення реалізації консалтингового супрово-дження зовнішньоекономічної діяльності.
Отримані результати дисертаційної роботи використано у формі мето-дичних рекомендацій і впроваджено на підприємствах машинобудівної проми-словості Луганської області, підтвердженням чого є відповідні документи, що містяться в додатку до дисертації: ВАТ “Первомайський електромеханічний завод ім. К. Маркса” (довідка № 03/42 від 12.04.2007 р.); ЗАТ “Луганський ли-варно-механічний завод” (довідка № 75 від 22.05.2007 р.); Луганська регіона-льна торговельно-промислова палата (акт від 15.02.2007 р.).
Особистий внесок здобувача. Наукові положення, розробки та виснов-ки дисертаційної роботи є результатом самостійно проведеного дослідження автора щодо розвитку консалтингового супроводження зовнішньоекономічної діяльності машинобудівного підприємства. Внесок автора в колективно опуб-ліковані праці конкретизований у списку публікацій.
Апробація результатів дисертації. Основні положення дисертації до-повідалися й отримали схвалення на Четвертой Международной научно-практической конференции “Менеджмент малого и среднего бизнеса: пробле-мы, обучение, перспективы” (г. Севастополь, 2004 г.), Шостій Міжнародній науковій конференції студентів і молодих учених “Управління розвитком со-ціально-економічних систем: глобалізація, підприємництво, стале економічне зростання” (м. Донецьк, 2005 р.), III Міжнародній науково-практичній конфе-ренції “Сучасні проблеми управління” (м. Київ, 2005 р.), II Міжнародній нау-ково-практичній конференції “Проблеми Європейської інтеграції і транскор-донного співробітництва” (м. Луцьк, 2005 р.), IV Міжнародній конференції студентів, аспірантів і молодих учених “Науково-технічний розвиток: еконо-міка, технології, управління” (м Київ, 2005 р.), Всеукраїнській науково-практичній конференції “Концептуальні засади формування менеджменту в Україні” (м. Київ, 2006 р.), Міжнародній науково-практичній конференції “Розвиток зовнішньоекономічної діяльності в умовах глобалізації” (м. Сімфе-рополь, 2005 р.), Міжнародній науково-практичній конференції “Актуальні проблеми управління економічними процесами промислових підприємств” (м. Харків, 2006 р.), V та VI Міжнародних науково-практичних конференціях “Проблеми планування виробництва в умовах переходу до ринку” (м. Хмель-ницький, 2006 р., 2007 р.), Міжнародній науково-практичній конференції “Управління регіональним розвитком в умовах глобалізації: теорія та практи-ка” (м. Дрогобич, 2007 р.).
Публікації. За результатами наукового дослідження опубліковано 13 наукових праць, з них 2 статті – у наукових журналах, 5 статей – у збірниках наукових праць і 6 публікацій – у матеріалах наукових конференцій. Загальний обсяг публікацій – 3,9 д.а., з яких автору належать 3,5 д.а.
Структура і обсяг роботи. Дисертаційна робота складається зі вступу, трьох розділів і висновків, викладених на 208 сторінках друкованого тексту. Матеріали дисертації містять 41 таблицю і 34 рисунки, що подано на 45 сторі-нках. Список використаних джерел з 180 найменувань уміщено на 16 сторін-ках, 10 додатків – на 32 сторінках.
Список литературы ВИСНОВКИ

У дисертаційній роботі на основі проведеного автором дослідження роз-глядаються такі основні положення.
Вступ України до СОТ висуває певні вимоги до реалізації продукції віт-чизняних підприємств на зовнішньому ринку, тобто передбачає пошук ефек-тивних шляхів розвитку їх зовнішньоекономічної діяльності, зокрема експорт-ної. Обсяги експорту товарів у 2006 р. в Україні склали 38368 млн дол. США, у січні-серпні 2007 р. зовнішньоторговельні операції з товарами було здійсне-но з партнерами із 199 країн світу. Динаміка експорту продукції машинобуду-вання, що є однією з провідних експортоорієнтованих галузей промисловості, за найбільшими за питомою вагою групами виявила загальну тенденцію до зростання. Це пояснюється нарощуванням обсягів виробництва та сталим по-питом з боку країн СНД, які є її основними споживачами.
Але темпи зростання експорту продукції машинобудування не є стабіль-ними. Розвиток зовнішньоекономічної діяльності машинобудівних підпри-ємств стримується впливом низки чинників, визначених у роботі за результа-тами аналізу провідних експертних оглядів і наукових праць і віднесених до чинників зовнішнього та внутрішнього середовища. Серед зовнішніх чинників домінантами є політична й економічна нестабільність у державі та висока кон-куренція на світовому ринку з боку західних компаній. Чинниками внутріш-нього середовища виступають організаційні, техніко-технологічні, фінансові, людські й інформаційні. У роботі проаналізовано їх вплив на зовнішньоеконо-мічну діяльність машинобудівних підприємств.
У сучасній економічній літературі зовнішньоекономічна діяльність під-приємства розглядається як сукупність його виробничо-господарських, органі-заційно-економічних і комерційних функцій з урахуванням вибраної зовніш-ньоекономічної стратегії, форм і методів роботи на зовнішньому ринку. В ро-боті проведено аналіз підходів до визначення цих функцій, установлено й де-тально охарактеризовано їх особливості та склад, а також виявлено зв’язки між ними. Це дозволило виявити специфіку й особливості зовнішньоекономічної діяльності підприємства, що потребує від фахівців, які її здійснюють, відпові-дної кваліфікації та досвіду. Незабезпеченість вітчизняних підприємств таки-ми фахівцями є головним чинником внутрішнього середовища, що стримує розвиток зовнішньоекономічної діяльності, тому дієвим шляхом усунення йо-го негативного впливу є використання підприємствами зовнішнього консал-тингу.
Аналіз підходів до визначення консалтингу, дослідження його складо-вих, особливостей і тенденцій розвитку дозволили розглядати консалтинг як професійну діяльність юридичних або фізичних осіб, спрямовану на надання підприємству послуг з вирішення проблем у сфері економіки, менеджменту, підприємництва шляхом опосередкованого втручання в його роботу. Обґрун-товано значну роль, що належить консалтингу в підвищенні ефективності гос-подарської діяльності підприємств, яка полягає в отриманні персоналом про-фесійної консалтингової допомоги у вирішенні управлінських проблем, у на-бутті спеціальних знань і в освоєнні прогресивних методів роботи, якими во-лодіють консультанти.
В сучасній ринковій економіці використання підприємствами консалти-нгу є нормою підприємницької діяльності. Це зумовлено переходом до інфор-маційного суспільства, збільшуваною глобальною конкуренцією, наявністю на підприємствах складних управлінських проблем. Серед факторів, що сприяють розвитку консалтингу з питань зовнішньоекономічної діяльності, визначено глобалізацію світової економіки, збільшення кількості міжнаціональних кор-порацій, розвиток міжнародного менеджменту та бізнесу.
Аналіз використання консалтингу вітчизняними машинобудівними під-приємствами при здійсненні зовнішньоекономічної діяльності виявив очікува-не зростання попиту на нього. Проведене опитування фахівців 13 машинобу-дівних підприємств Луганської області дозволило встановити, що консалтин-гові послуги в зовнішньоекономічної діяльності потрібні з причин недоскона-лості законодавства, швидких темпів економічних і політичних змін, сильної завантаженість персоналу, відсутності можливості пошуку необхідної інфор-мації. Аналіз пропозиції 129 суб’єктів підприємницької діяльності, що нада-ють консалтингові послуги з питань зовнішньоекономічної діяльності на тери-торії України, дозволив виділити 11 груп таких послуг. За результатами опи-тування фахівців машинобудівних підприємств було визначено, що найбільш затребуваними групами консалтингових послуг з питань зовнішньоекономіч-ної діяльності є послуги з митного оформлення, бухгалтерського обліку й опо-даткування зовнішньоекономічних операцій, транспортно-логістичні послуги, а також консалтингові послуги з укладання зовнішньоекономічних контрактів та інформаційного забезпечення зовнішньоекономічної діяльності.
Фактичне використання консалтингових послуг у зовнішньоекономічній діяльності підприємств, що підлягали аналізу, є нижчим за необхідність у їх наданні. Така ситуація спричинена браком знань у фахівців підприємств про структуру пропозиції на ринку консалтингових послуг, високими цінами на консалтингові послуги, відсутністю необхідних підприємствам комплексних послуг, негативним досвідом роботи з консультантами. Це дозволяє зробити висновки про необхідність формулювання теоретичних положень щодо розви-тку консалтингового супроводження зовнішньоекономічної діяльності маши-нобудівних підприємств.
Консалтинговий процес являє собою логічний ланцюг процедур, що ви-конуються спільними зусиллями консультанта та підприємства-клієнта для вирішення проблем і проведення на підприємстві змін. У роботі проаналізова-но його основні етапи у межах передпроектної, проектної та післяпроектної стадій. Саме на передпроектній стадії роль підприємства в консалтинговому процесі є провідною й полягає у формулюванні проблем, усвідомленні потре-би в консультуванні та здійсненні вибору консультанта.
Вибір консультанта є для підприємства найвідповідальнішим і найскла-днішим етапом консалтингового процесу: це зумовлено особливостями конса-лтингової послуги, яка розглядається в роботі як товар-знання, що залишається у власності підприємства-клієнта після її надання консультантами. Особливос-тями консалтингової послуги є її унікальність, неможливість відтворення ре-зультатів, високий рівень невизначеності, складність виміру корисності, висо-кий ступінь контактів із замовником, відсутність передачі власності, висока трудомісткість. Сукупність названих особливостей ускладнюють для підпри-ємства об’єктивну оцінку якості консалтингової послуги, а тому концентрують його увагу на консультантах. З урахуванням теоретичних досліджень процесу вибору консультанта й аналізу практики залучення консультантів великими промисловими підприємствами в роботі уніфіковано склад процедури вибору консультанта на двох розбільшених стадіях – попереднього та кінцевого спис-ку. На стадії попереднього списку підприємство має скласти перелік усіх кон-салтингових організацій, до профілю яких входить надання консалтингових послуг з питань зовнішньоекономічної діяльності. Стадія кінцевого списку є кваліфікаційною й полягає у відборі консультантів з попереднього до кінцево-го списку за об’єктивними параметрами якості.
Класифікацію управлінських проблем промислових підприємств удо-сконалено шляхом уведення до її складу критеріїв сфери виникнення пробле-ми, рівня розвитку підприємства, функцій підприємства, ступеня впливу та ступеня залежності проблеми від інших, рівня бачення проблеми, можливості її вирішення власними силами. На прикладі аналізу діяльності 12 машинобуді-вних підприємств Луганської області визначено основні проблеми, з якими вони стикаються при здійсненні зовнішньоекономічної діяльності. Специфіка виробничо-господарських, організаційно-економічних і оперативно-комер-ційних функцій зовнішньоекономічної діяльності підприємства стала підґрун-тям для групування цих проблем. Кожній з них надано шифр і визначено осно-вні чинники, що зумовлюють її виникнення. Встановлені функції мають ком-плексний характер, оскільки притаманні не тільки зовнішньоекономічній дія-льності, але й іншим підсистемам підприємства: маркетинговій, фінансовій, з персоналу, з НДДКР. Проблемами глибинного рівня, у вирішенні яких беруть участь всі підсистеми підприємства, є нерозвиненість стратегічного управлін-ня зовнішньоекономічною діяльністю, активного маркетингу, корпоративної культури, системи мотивації, а також низька кваліфікація персоналу.
На основі запропонованої класифікації управлінських проблем промис-лових підприємств розроблено процедуру пріоритетності вирішення проблем їх зовнішньоекономічної діяльності, в основу якої покладено формування пе-реліку проблем за критерієм функцій зовнішньоекономічної діяльності під-приємства. Процедура складається з етапів визначення проблем, їх класифіка-ції, складання рейтингу їх пріоритетності, прийняття рішення про залучення консультантів. У роботі доведено, що допомога консультантів є необхідною умовою вирішення найбільш важливих проблем, що з часом загострюються. Вирішення таких проблем сприяє реалізації функцій підприємства. Викорис-тання процедури дозволяє підприємству всебічно оцінити проблеми, ідентифі-кувати проблеми глибинного рівня шляхом аналізу взаємозв’язків між ними й уже на цьому етапі побачити можливі шляхи вирішення деяких проблем влас-ними силами, а при залученні консультанта – чітко визначити проблеми і скласти обґрунтоване технічне завдання на консалтинговий проект.
Проведені дослідження проблем і взаємозв’язків між ними стали осно-вою розробки концепції консалтингового супроводження зовнішньоекономіч-ної діяльності машинобудівних підприємств, що дозволяє встановити пробле-ми, пов’язані з її здійсненням, і перелік консалтингових послуг, спрямований на їх вирішення, а також здійснити оптимальний вибір консультанта та забез-печити ефективну реалізацію консалтингового проекту. Згідно з концепцією, у роботі вперше розглянуто консалтингове супроводження зовнішньоекономіч-ної діяльності промислового підприємства як комплексну систему з наявністю мети, функцій, складових елементів, взаємозв’язку між ними і зовнішнім сере-довищем прямого і непрямого впливу.
Визначення основних проблем зовнішньоекономічної діяльності зумо-вило формування складу підсистем консалтингового супроводження виробни-чо-господарських, організаційно-економічних та оперативно-комерційних фу-нкцій машинобудівного підприємства при роботі на зовнішньому ринку. По-будова матриці взаємозв’язків між елементами цих підсистем, якими є відпо-відні групи консалтингових послуг, дозволила обґрунтувати комплексний ха-рактер системи консалтингового супроводження зовнішньоекономічної діяль-ності, який полягає в охопленні консультуванням усіх аспектів зовнішньоеко-номічної діяльності та висуває певні вимоги до реалізації її консалтингового супроводження, що стосується форми надання консалтингових послуг, вибору консультантів-виконавців і моделі консультування. Зважаючи на припущення, що проблеми, пов’язані із здійсненням виробничо-господарських і організа-ційно-економічних функцій зовнішньоекономічної діяльності, мають комплек-сний характер, найбільш прийнятною формою консалтингу вибрано консалти-нговий проект.
На проектній стадії консалтингового процесу ключовим для підприємст-ва є дотримання принципів співробітництва з консультантом, що реалізуються в моделях консалтингової діяльності, серед яких експертне, проектне та про-цесне консультування. Відповідно до їх особливостей розроблено схему взає-модії консультанта та підприємства в перебігу консалтингового процесу. Для здійснення консалтингового супроводження зовнішньоекономічної діяльності промислового підприємства доцільним є вибір експертно-процесної моделі консультування, реалізація якої дозволяє не тільки вирішити актуальні про-блеми підприємства-клієнта, але й навчити його персонал аналізувати, оціню-вати та вирішувати проблеми зовнішньоекономічної діяльності.
Таким чином, розроблена концепція консалтингового супроводження зовнішньоекономічної діяльності машинобудівного підприємства спрямована на її розвиток і передбачає визначення й аналіз проблем зовнішньоекономічної діяльності, вибір консультанта для здійснення консалтингового проекту та йо-го реалізацію на машинобудівному підприємстві шляхом формування органі-заційних засад консалтингового супроводження.
Прийняття рішення про залучення консультанта ґрунтується на оцінці пріоритетності проблем і можливості підприємства до їх вирішення власними силами. В роботі запропоновано шкалу оцінки здатності підприємства до ви-рішення проблем. Використання цієї шкали дозволяє виокремити проблеми, які потребують самостійного вирішення, або запрошення на підприємство зов-нішніх консультантів. Розроблена процедура пріоритетності вирішення про-блем зовнішньоекономічної діяльності є основою для встановлення їх пріо-ритетності за рейтингом з розподілом на більш і менш пріоритетні. Рейтинг пріоритетності вирішення проблем зовнішньоекономічної діяльності ВАТ “Первомайський електромеханічний завод ім. К. Маркса” складено з ураху-ванням критеріїв важливості, загострення та зв’язку з іншими проблемами, для чого було використано індивідуальні експертні оцінки.
За результатами аналізу теоретичних розробок удосконалено підхід до підготовки підприємством технічного завдання на консалтинговий проект. Розроблена матриця консалтингового проекту включає стратегічні цілі підпри-ємства, цілі консалтингового проекту, проблеми зовнішньоекономічної діяль-ності підприємства, що є джерелом формування переліку необхідних консал-тингових послуг, та очікувані результати їх надання. Матриця консалтингово-го проекту забезпечує підприємству переваги, серед яких – чіткість визначення складових технічного завдання та структурованість, що зумовлена їх взаємо-зв’язком; можливість перевірки очікуваних результатів консалтингового прое-кту.
Для обґрунтованого вибору виконавця консалтингового проекту в роботі вперше запропоновано інтегральний показник привабливості консультаційної пропозиції з вирішення проблем зовнішньоекономічної діяльності, розрахунок якого проводиться за розробленою системою категорій і параметрів відповідно до встановлених переваг використання консалтингу, особливостей консалтин-гової послуги як товару-знання та вимог до взаємодії підприємства і консуль-танта в консалтинговому процесі.
Консультаційна пропозиція є системою категорій і параметрів, які хара-ктеризують компетентність консультанта. Параметри, що розглянуто як інди-відуальні характеристики консультанта, та їх групування за категоріями ви-значено окремо для стадій попереднього та кінцевого списку. На стадії попе-реднього списку категоріями оцінки консультаційної пропозиції є досвід робо-ти консультанта, імідж, клієнтська база та ресурси, а на стадії кінцевого спис-ку – спеціальній досвід консультанта, персонал, що буде задіяний при вико-нанні проекту, ресурси консультанта, презентація пропозиції.
Методика визначення інтегрального показника привабливості консуль-таційної пропозиції базується на математичному моделюванні й містить про-цедуру, послідовність етапів її проведення та відповідний інструментарій. Ви-ділено сім етапів: виявлення та деталізація параметрів оцінки консультаційної пропозиції; побудова цільової функції її вибору та визначення критерійних обмежень; постановка завдання вибору в багатокритерійній формі; згортання критеріїв; оцінка значущості категорій і параметрів оцінки консультаційної пропозиції; переведення фактичних оцінок консультаційної пропозиції за па-раметрами до порядкової шкали за допомогою лінгвістичної змінної; розраху-нок інтегрального показника привабливості консультаційної пропозиції. Зміст етапів докладно розглянуто в роботі. Цільову функцію завдання вибору консу-льтаційної пропозиції побудовано на підставі розрахунку вагових коефіцієнтів категорій і параметрів, оцінки оцінка параметрів консультаційної пропозиції в балах (для попереднього списку консультантів – лінгвістична змінна, для кін-цевого списку консультантів – пропорційний бал).
Фактичні оцінки консультаційних пропозицій за параметрами, що вста-новлюються експертами підприємства, рекомендовано переводити до поряд-кової п’ятибальної шкали за допомогою лінгвістичної змінної. Застосування такого підходу дозволяє врахувати різнобічні аспекти діяльності консультантів і уникнути нерівномірності параметрів оцінок консультаційних пропозицій.
Апробацію інтегральних показників привабливості консультаційних пропозицій щодо встановлення рангу та вагового коефіцієнта для кожної кате-горії і параметра було проведено у ВАТ “Первомайський електромеханічний завод ім. К. Маркса”. Для автоматизації процесу визначення інтегрального по-казника привабливості консультаційної пропозиції розроблено програмне за-безпечення, що дозволяє спростити розрахунок показника.
Результатом розрахунку інтегрального показника привабливості консу-льтаційної пропозиції є формування кластеру найкращих консультантів, які мають бути занесені до кінцевого списку. Остаточний вибір консультаційної пропозиції пропонується здійснювати із застосуванням нечіткіх оцінок, отри-маних з використанням теорії нечітких множин, що дозволяє зробити його більш гнучким і тим самим підвищити вірогідність прийняття фахівцями під-приємства правильного рішення щодо вибору консультанта. Такій підхід дав можливість побудувати розпізнавальну експертну систему із застосуванням нечітких класифікаторів, що дозволило зробити аналіз векторів можливих ста-нів якості консультаційних пропозицій від дуже низького до дуже високого, забезпечуючи тим самим більш гнучкий вибір консультанта. Отримані на цій підставі оцінки консультаційних пропозицій гарантують рівень їх якості, що відповідає середньому та вищому за середній. Для ВАТ “Первомайський елек-тромеханічний завод ім. К. Маркса” визначено двох консультантів. Остаточ-ний вибір консультанта здійснюється підприємством з урахуванням вартості консультаційних пропозицій.
Для практичного застосування консалтингового супроводження зовніш-ньоекономічної діяльності машинобудівного підприємства розроблено органі-заційний інструментарій, до якого віднесено матриці вибору організаційної структури управління консалтинговим проектом і розподілу відповідальності структурних підрозділів машинобудівного підприємства. Матриця вибору ор-ганізаційної структури управління консалтинговим проектом ураховує вибра-ну модель консалтингового процесу і складене технічне завдання на консалти-нговий проект. Такий підхід до її побудови дає можливість установити тип ор-ганізаційної структури, що найбільш відповідає вимогам підприємства до кон-салтингового проекту. За консалтинговим проектом визначено технологічний комплекс робіт, який став підґрунтям для розробки матриці розподілу відпові-дальності структурних підрозділів машинобудівного підприємства, що забез-печує реалізацію консалтингового супроводження зовнішньоекономічної дія-льності. Результатом упровадження розробленого організаційного інструмен-тарію є адаптивна організаційна структура управління консалтинговим проек-том, що дозволяє максимально залучити персонал підприємства до участі в консалтинговому процесі. Представлені матриці апробовано в умовах реаліза-ції консалтингового супроводження зовнішньоекономічної діяльності у ВАТ “Первомайський електромеханічний завод ім. К. Маркса”.
Таким чином, запропоноване в роботі вирішення науково-практичного завдання щодо консалтингового супроводження зовнішньоекономічної діяль-ності машинобудівного підприємства дозволило сформувати комплексну сис-тему, у межах якої класифіковано проблеми зовнішньоекономічної діяльності, обґрунтовано привабливість консультаційної пропозиції, здійснено вибір кон-сультанта та сформовано адаптивну організаційну структуру управління кон-салтинговим проектом.
Таким чином, у дисертаційній роботі на основі проведеного дослідження вирішено актуальне науково-практичне завдання щодо консалтингового су-проводження зовнішньоекономічної діяльності машинобудівного підприємст-ва. Основні висновки та результати, отримані в ході дослідження, зводяться до такого:
1. Результати дослідження сучасного стану зовнішньоекономічної діяль-ності машинобудівних підприємств України дозволили визначити, що темпи зростання експорту продукції машинобудування є нестабільними. Розвиток зовнішньоекономічної діяльності машинобудівних підприємств стримується низкою чинників, визначених у роботі за результатами аналізу провідних екс-пертних оглядів і наукових праць і віднесених до чинників зовнішнього та внутрішнього середовища. Визначено домінантні чинники, що стримують роз-виток зовнішньоекономічної діяльності машинобудівних підприємств, проана-лізовано їх вплив.
2. Результатом визначеної специфіки роботи підприємства на зовніш-ньому ринку є виявлення складу й особливостей виробничо-господарських, організаційно-економічних та оперативно-комерційних функцій зовнішньо-економічної діяльності, а також зв’язків між ними. Обґрунтовано, що здійс-нення зовнішньоекономічної діяльності потребує від фахівців підприємства відповідної кваліфікації й досвіду. Незабезпеченість вітчизняних підприємств такими фахівцями стримує розвиток зовнішньоекономічної діяльності. Дієвим шляхом вирішення цієї проблеми є використання на підприємствах консалтин-гу.
3. Консалтинг пропонується розглядати як професійну діяльність юри-дичних або фізичних осіб, спрямовану на надання підприємству послуг з ви-рішення проблем у сфері економіки, менеджменту, підприємництва шляхом опосередкованого втручання в його роботу. Доведено, що використання під-приємствами консалтингу має тенденцію до посилення. Результати опитуван-ня фахівців машинобудівних підприємств дозволяють стверджувати, що кон-салтингові послуги в зовнішньоекономічній діяльності потрібні, але їх факти-чне використання є нижчим за таку необхідність унаслідок браку знань фахів-ців про структуру пропозиції на ринку консалтингових послуг, високих цін на них, відсутності комплексних послуг, негативного досвіду роботи підприємств з консультантами.
4. Результатом аналізу основних етапів консалтингового процесу є ви-значення провідної ролі підприємства на його передпроектній стадії. Саме на цій стадії формулюються проблеми, усвідомлюється потреба в консультуванні та здійснюється вибір консультанта. Встановлено особливості консалтингової послуги як товару-знання; уніфіковано склад процедури вибору консультанта на двох розбільшених стадіях попереднього та кінцевого списку.
5. З метою розробки процедури пріоритетності вирішення проблем зов-нішньоекономічної діяльності машинобудівного підприємства здійснено їх класифікацію, підґрунтям якої є визначені особливості та склад виробничо-господарських, організаційно-економічних і оперативно-комерційних функцій зовнішньоекономічної діяльності. Процедура складається з етапів визначення проблем, їх класифікації, складання рейтингу їх пріоритетності, прийняття рі-шення про залучення консультантів.
6. Проведене дослідження дозволило виявити чисельність і складність проблем зовнішньоекономічної діяльності підприємства, що постійно зроста-ють. Такий результат послугував підставою для формування концепції, згідно з якою консалтингове супроводження зовнішньоекономічної діяльності про-мислового підприємства є комплексною системою з наявністю мети, функцій, складових елементів, взаємозв’язку між ними і зовнішнім середовищем прямо-го і непрямого впливу. Встановлено підсистеми консалтингового супрово-дження виробничо-господарських, організаційно-економічних та оперативно-комерційних функцій зовнішньоекономічної діяльності, побудовано матрицю взаємозв’язків між елементами цих підсистем, якими є відповідні групи конса-лтингових послуг.
7. Прийняття рішення про залучення консультанта ґрунтується на оцінці пріоритетності проблем і спроможності підприємства до їх вирішення. Рей-тинг пріоритетності проблем зовнішньоекономічної діяльності складено на ос-нові розробленої процедури пріоритетності їх вирішення з урахуванням кри-теріїв важливості, загострення та зв’язку з іншими проблемами. Запропонова-но шкалу оцінки спроможності підприємства до вирішення проблем. Технічне завдання на консалтинговий проект пропонується складати на основі розроб-леної матриці консалтингового проекту, яка включає стратегічні цілі підпри-ємства та цілі проекту, проблеми зовнішньоекономічної діяльності як джерела формування переліку необхідних консалтингових послуг та очікувані резуль-тати їх надання.
8. Для обґрунтованого вибору виконавця консалтингового проекту за-пропоновано інтегральний показник привабливості консультаційної пропози-ції, розрахунок якого проводиться за розробленою системою категорій і пара-метрів її оцінки для вирішення проблем зовнішньоекономічної діяльності від-повідно до встановлених переваг використання консалтингу, особливостей консалтингової послуги як товару-знання та вимог до взаємодії підприємства і консультанта в консалтинговому процесі. Методика визначення інтегрального показника привабливості консультаційної пропозиції базується на математич-ному моделюванні й містить процедуру, послідовність етапів її проведення та відповідний інструментарій. Результатом розрахунку інтегрального показника привабливості консультаційної пропозиції є формування кластеру найкращих консультантів, які мають бути занесені до кінцевого списку.
9. Остаточний вибір консультаційної пропозиції пропонується здійсню-вати із застосуванням нечіткіх оцінок, отриманих з використанням теорії нечі-тких множин. Результатом побудови розпізнавальної експертної системи із за-стосуванням нечітких класифікаторів є більш гнучкий вибір консультанта.
10. Для практичного застосування консалтингового супроводження зов-нішньоекономічної діяльності машинобудівного підприємства розроблено ор-ганізаційний інструментарій, до якого віднесено матриці вибору організацій-ної структури управління консалтинговим проектом і розподілу відповідаль-ності структурних підрозділів машинобудівного підприємства. Результатом упровадження розробленого організаційного інструментарію є адаптивна ор-ганізаційна структура управління консалтинговим проектом, що дозволяє мак-симально залучити персонал підприємства до участі в консалтинговому про-цесі.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Авдокушин Е.Ф. Международные экономические отношения: Учеб. – М.: Юристъ, 1999. – 366 с.
2. Акофф Р. Планирование будущего корпорации. – М.: Прогресс, 1985. – 327 с.
3. Алешникова В.И. Использование услуг профессиональных консульта-нтов: 17-модульная программа для менеджеров “Управление развитием орга-низации”. Модуль 12. – М.: ИНФРА-М, 2000. – 205 с.
4. Баринов В.А. Организационное проектирование: Учебник. – М.: ИНФРА-М, 2005. – 399 с.
5. Бешелев С.Д., Гурвич Ф.Г. Экспертные оценки. – М.: Наука, 1973. – 246 с.
6. Бизнес: оксфордский толковый словарь; Англо-русский; Свыше 4000 понятий / И.М. Осадчая (общ. ред.). – М. : Прогресс-Академия, 1995. – 747 с.
7. Бирбраер Р.А., Альтшулер И.Г. Основы инженерного консалтинга. – М.: Дело, 2005. – 208 с.
8. Блинов А.О. Управленческий консалтинг корпоративных организа-ций: Учеб. для студ. вузов / А.О. Блинов, Г.Н. Бутырин, Е.В. Добренькова; Московский гос. ун-т им. Ломоносова. – М.: ИНФРА-М, 2002. – 192 с.
9. Буглай В.Б., Ливенцев Н.Н. Международные экономические отноше-ния: Учеб. пособие для студ. экон. спец. вузов / Под ред. Н.Н. Ливенцева. – М.: Финансы и статистика, 1996. – 160 с.
10. Вейлл П. Искусство менеджмента: Пер. с англ. Козыревой И.Б. – М: Новости, 1993. – 224 с.
11. Верба В. Управлінське консультування в Україні: місія не здійснен-на? – Інтернет-ресурс: портал для управлінців www.management.com.ua.
12. Верба В.А., Решетняк Т.І. Аналіз конкурентного середовища консу-льтаційного ринку України та визначення стратегії розвитку окремих суб’єктів. – Інтернет-ресурс: портал для управлінців www.management.com.ua.
13. Верба В.А., Решетняк Т.І. Організація консалтингової діяльності: Навч. посіб. – К.: КНЕУ, 2000. – 242 с.
14. Внешнеэкономическая деятельность предприятия / Под ред. Р.И. Ха-сбулатова. – М.: Междунар. отношения, 2001. – 544 с.
15. Внешнеэкономическая деятельность предприятия: Англо-русский словарь-справочник / Под ред. проф. Л.Е. Стровского. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2002. – 510 с.
16. Внешнеэкономическая деятельность предприятия: Учебник для вузов / Л.Е. Стровский, С.К. Казанцев, Е.А. Паршина и др.; под ред. проф.
Л.Е. Стровского. – 2-е изд., перераб. и доп. – М.: ЮНИТИ, 2001. – 823 с.
17. Внешнеэкономическая деятельность: Сб. науч. трудов / ДГУ / Ю.В. Макогон, Н.В. Фомичева, В.А. Кравченко и др.; Под ред. Ю.В. Макогона. – Донецк: Регион, 1998. – 291 с.
18. Воронкова А.Е., Гринева Н.Е. Концептуальная векторная модель ре-гиональных приоритетов внешнеэкономической деятельности Украины // Культура народов Причерноморья. – 2005. – №59. – С. 8-10.
19. Воронкова А.Е., Рибакова Т.О. Особливості консультаційної підтри-мки підприємств-суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності // Вісник еконо-мічної науки України. – 2006. – №1(9). – С. 30-35.
20. Воронкова А.Е., Рибакова Т.О. Ринок консультаційних послуг в сфе-рі зовнішньоекономічної діяльності підприємств // Вісник Хмельницького на-ціонального університету. Серія “Економічні науки”. – 2006. – №4. Т.1. – С. 92-96.
21. Воронкова А.Э. Стратегическое управление конкурентоспособным потенциалом промышленного предприятия: диагностика. Монография. – 2-е изд., стереотипное. – Луганск: Изд-во Восточноукраинского национального университета имени Владимира Даля, 2004. – 320 с.
22. Гвишиани Д.М. Многокритериальные задачи принятия решений. – М.: Наука, 1973. – 246 с.
23. Гвишиани Д.М. Организация и управление. – М.: Изд-во МГТУ им. Баумана, 1998. – 331 с.
24. Герчикова И.Н. Менеджмент: Учебник. – 2-е изд., перераб. и доп. – М.: Банки и биржи, ЮНИТИ, 1995. – 480 с.
25. Гоносков А.И., Кудрявцева Г.П. Метод планирования консультацион-ного проекта – Інтернет-ресурс: сайт http://www.leader.nnov.ru.
26. Гончарук В.А. Маркетинговое консультирование. – М.: Дело, 1998. – 178 с.
27. Грейсон Дж. К. мл., О’Делл К. Американский менеджмент на пороге XXI века: Пер. с англ. / Авт. предисл. Б.З. Мильнер. – М.: Экономика, 1991. – 319 с.
28. Данилишин І. Вітчизняний консалтинг обростає м’язами // Консал-тинг в Україні. – 2005. – №3. – С. 5-6.
29. Данилишин І. Consulting forever. Огляд світового ринку консалтингу // Консалтинг в Україні. – 2005. – №3. – С. 5.
30. Деревянко Е. Сага о консалтинге // Финансовый Директор. – 2005. –№2 (30). – С. 15-18.
31. Джентл Р. Как сделать карьеру в консалтинге / В.И. Писарева (пер.). – СПб.: Нева, 2003. – 184 с.
32. Дідівський М.І. Зовнішньоекономічна діяльність підприємства: навч. посібник для студ. вищих навч. закладів. – К.: Знання, 2006. – 464 с.
33. Довгань Л., Гудима О. Український консалтинг – проблеми росту // Економіка, фінанси і право. – 2000. – №10. – С. 17-19.
34. Дроздова Г.М. Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності під-приємства: Навч. посібник для студ. вищих навч. закладів. – К.: ЦУЛ, 2002. – 172 с.
35. Друкер Питер Ф. Практика менеджмента. – М.: Вильямс, 2007. –
400 с.
36. Дементьева Е. Российское машиностроение – “черная дыра” для ин-вестиций или рецепт экономического роста? // Московская Промышленная Га-зета. – 2004. – №26-27 (293-294). – С. 16-22.
37. Еремеев С. Ниши консалтинга // Менеджмент и менеджер.– 2002.– №5-6. – С.63-67.
38. Заде Л. Понятие лингвистической переменной и ее применение к принятию приближенных решений. – М.: Мир, 1976. – 123 с.
39. Зайчук Т.О. Маркетингова інноваційна діяльність (на базі Асоціації консультаційних фірм України “Укрконсалтінг”): Автореф. дис... канд. екон. наук / Київський національний економічний ун-т. – К., 2000. – 19 с.
40. Зинченко Н.В., Попова Т.Л., Рибакова Т.О. Україна під впливом сві-тових економічних процесів глобалізації // Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції “Проблеми європейської інтеграції і транскордонного співробітництва”. – Луцьк: ВДУ ім. Лесі Українки, 2005. – С. 212-215.
41. Иванов М.С., Фербер М.В. Руководство по маркетингу консалтинго-вых услуг. – М.: Альпина Паблишер, 2003. – 139 с.
42. Інтернет-ресурс: офіційний сайт Української асоціації менеджмент-консультантів www.uamc.com.ua.
43. Інтернет-ресурс: портал машинобудування www.mashportal.ru.
44. Інтернет-ресурс: портал про консалтинг http:// www.consult.ru.
45. Інтернет-ресурс: сайт української пошукової системи “Мета” www.meta.com.ua.
46. Как нанимать конультантов? – Інтернет-ресурс: сайт журналу “Управління компанією” www.gendirector.ru.
47. Калачевська Л.І. Удосконалення організаційно-економічного механі-зму інформаційно-консультаційного забезпечення в інфраструктурі аграрного бізнесу (на матеріалі Сумської області): Дис... канд. екон. наук: 08.07.02 / Сум-ський національний аграрний ун-т. – Суми, 2002. – 211 с.
48. Каталог “Імпортери та Експортери України” – Інтернет-ресурс: офі-ційний сайт бази даних імпортерів та експортерів України www.eximbase.com.
49. Козаченко С.В., Новицький В.Є., Довгий А.С. Консалтинг у сучасній ринковій економіці. – К.: Арістей, 2006. – 443 с.
50. Козак Ю.Г. та ін. Міжнародна економіка: Навч. посібник для студ. екон. вузів і фак. – Одеса: Астропринт, 1998. – 316 с.
51. Козик В.В., Панкова Л.А. Світова економіка та міжнародні економіч-ні відносини / Державний ун-т “Львівська політехніка” та ін. – Львів: 1995. – 160 с.
52. Козлов Е. Как выбрать консультанта, который нужен Вам? – Інтер-нет-ресурс: сайт компанії “БДО Баланс-консалтинг” www.bdo.com.ua
53. Коломацька С.П. Зовнішньоекономічна діяльність в Україні: правове регулювання та гарантії здійснення: навч. посібник для студ. вищих навч. за-кладів / С.П. Коломацька. – К.: ВД “Професіонал”, 2004. – 288 с.
54. Консалтинг в Украине. – К.: Ассоциация “Укрконсалтинг”, 1996.
55. Консалтинг: мнения экспертов. – Інтернет-ресурс: сайт журналу “Управління компанією” www.gendirector.ru.
56. Кормнов Ю. Внешнеэкономические аспекты развития машинострои-тельного комплекса // Экономист. – 1996. – №6. – С. 18-27.
57. Кочетов Э.Г. Ориентиры внешнеэкономической деятельности (На-циональная экономика и предприятия в системе мирохозяйственных связей). – М.: Экономика, 1992. – 207 с.
58. Кредісов А.І. та ін. Управління зовнішньоекономічною діяльністю: Навч. посібник для студ. екон. вузів і факульт. / А.І. Кредісов, С.М. Березовен-ко, Г.М. Биков та ін.; Під заг. ред. А.І. Кредісова. – К.: Віра-Р, 1998. – 448 с.
59. Крамаренко В.И. Украинский капитализм в условиях глобализации // Материалы первой международной научно-практической конференции “Раз-витие внешнеэкономической деятельности в условиях глобализации”. – Сим-ферополь: ТНУ им. В.И. Вернадского, 2005. – С. 126-127.
60. Красовский Ю.Д. Сценарий организационного консультирования / Гос. ун-т упр-я. – М.: ОАО “Типография “Новости”, 2000. – 366 с.
61. Крынская Л.И. Предприятия как элемент глобальной внешней среды // Культура народов Причерноморья. – 2005. – №59. – С. 32-36.
62. Литвинов В. Поднажмем? // Всеукраинская рейтинговая программа “Гвардия”. – 2007. – Июль – С. 90-91.
63. Лобанов Н.И. Организация информационно-консультационного обе-спечения агропромышленного производства региона (на материалах Запорож-ской области): Дис... канд. экон. наук: 08.02.03 / Таврическая гос. агротехниче-ская академия. – Мелитополь, 2000. – 183 с.
64. Любімов В.І. Адаптація машинобудівних підприємств до нових умов господарювання // Держава та регіони. – 2006. – №5. – С. 194-198.
65. Майстер Д. Управление фирмой, оказывающей профессиональные услуги / М. Иванов (пер.с англ.), М. Фербер (пер.с англ.). – М.: Альпина Паб-лишер, 2003. – 413 с.
66. Макогон Ю. В. Внешнеэкономическая деятельность: организация, управление, планирование: Учебник для студ. экон. спец. и вузов / Донецкий национальный ун-т. – Донецк: 2003. – 312с.
67. Макогон Ю.В. Внешнеэкономическая деятельность: организация, управление, прогнозирование: учебник для студ. экон. спец. вузов / Ю.В. Ма-когон. – 2-е изд., перераб. и доп. – Донецк: Альфа-пресс, 2004 . – 343 с.
68. Макогон Ю.В., Пашко Е.А., Бабенко А.В. Механизм управления фи-нансовыми потоками промышленного предприятия в условиях глобализации: Монография. – Донецк: ДонНУ, 2005. – 188 с.
69. Макогон Ю.В., Пашко Е.А., Медведкін Т.С. Підвищення конкуренто-спроможності експортоорієнтованих галузей України в умовах глобалізації (на прикладі машинобудування, чорної металургії та хімічної промисловості) // Вісник Львівської комерційної академії. – 2006. – №23. – С. 12-27.
70. Макогон Ю. В. и др. Учебно-тренинговая фирма “Внешконсалт” /
Ю. В. Макогон, В. А. Кравченко, В. Н. Глущенко и др. – Донецк : Донеччина, 1999. – 190 с.
71. Макогон Ю.В., Орехова Т.В., Юрченко И.В. Украина в мировой эко-номике / Ю.В. Макогон (ред.). – Донецк: ДонНУ, 1999. – 496 с.
72. Максимов А.Н. Факторы цены и качества в международной практике тендерных торгов – Інтернет-ресурс: сайт http://procurement.e-manage-
ment.ru/ifo-anal-wbpq.htm.
73. Макхем К. Управленческий консалтинг: Пер. с англ. изд. – М: Дело и сервис, 1999. – 288 с.
74. Международный менеджмент: Организация и стратегия. Современ-ные технологии. Корпоративная культура: Учебник для вузов, обуч. по спец. “Менеджмент” / Под ред. С.Э. Пивоварова. – СПб.: Питер, 2000. – 624 с.
75. Менеджмент в российском банке: опыт системного анализа и управ-ления / Камионский С.А. Общая ред. и предисловие Д.М. Гвишиани. – М.: Деловая библиотека “Омскпромстройбанка”, 1998. – 110 с.
76. Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності: Підручник / За ред. О.А. Кириченка. – К.: Знання, 2005. – 493 с.
77. Мескон М.Х. Основы менеджмента / М.Х. Мескон, М. Альберт, Ф. Хедоури. – М.: Дело, 1992. – 702 с.
78. Мельник Т.М. Міжнародна торгівля товарами в умовах глобальної конкуренції: Монографія. – К.: КНТЕУ, 2007. – 396 с.
79. Мельник Т.М. Оцінка впливу СОТ на конкурентоспроможність під-приємств України // Вісник аграрної науки Причорномор’я. – 2007. – № 2. –
С. 20-35.
80. Мельник Т.М. Проблемні питання розвитку зовнішньої торгівлі та економічного зростання України // Економіст. – 2007. – № 4. – С. 46-50.
81. Мир управления проектами: основы, методы, организация, примене-ние / Под ред. Х. Решке, Х. Шелле. – М.: Аланс, 1994. – 304 с.
82. Мировой рынок управленческого консультирования. – Інтернет-ресурс: сайт консультацій для бізнесу www.bigness.com.ua
83. Мишурова И.В., Лысенко Н.А. Менеджмент профессиональных ус-луг: стратегия и тактика: Учебно-практ. пособие для руководителей и специа-листов консалтинговых фирм, студ. и преподавателей вузов – М.: ИКЦ “МарТ”, 2004. – 176 с.
84. Морозова Т.Г. и др. Региональная экономика: Учеб. для студ. вузов, обучающихся по экон. спец. / Т.Г. Морозова, М. П. Победина, Г. Б. Поляк и др.; Под ред. Т.Г. Морозовой. – 3-е изд., перераб. и доп. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2003. – 512 с.
85. Музиченко А.С. Державне регулювання інвестиційної діяльності // Формування ринкових відносин в Україні. – 2004. – №9. – С. 46-53.
86. Никаноров С. П. Системный анализ: этап развития методологии ре-шения проблем в США // Системное управление – проблемы и решения. – 2001. – Вып. 12. – С. 62-87.
87. Ногин Г. Приглашаем консультанта? // Менеджмент и менеджер. –2002. – №5-6. – С.17-23.
88. Ноздрева Р.Б. и др. Организация и управление внешнеэкономичес-кой деятельностью: 17-модульная программа для менеджеров “Управление ра-звитием организации”. Модуль 10. – М.: ИНФРА-М, 1999. – 432 с.
89. Обсяги експорту-імпорту товарів за регіонами України. – Інтернет-ресурс: офіційний сайт Держкомстату України www.ukrststat.gov.ua.
90. Огляд ринку менеджмент-консалтингових послуг. – Інтернет-ресурс: сайт журналу “Контракти” www.kontrakty.com.ua.
91. Оптимальна практика консультативно-інформаційної підтримки біз-несу / Європейська економічна комісія. – Нью-йорк, Женева.: ООН, 2002. – 130 с.
92. Основні показники економічного та соціального розвитку України. – Інтернет-ресурс: офіційний сайт Мінстерства економіки України www.me.gov.ua.
93. Основні показники розвитку промисловості (2000-2006 рр.). – Інтер-нет-ресурс: офіційний сайт Держкомстату України www.ukrststat.gov.ua.
94. Основы внешнеэкономических знаний / И.П. Фаминский, П.С. Завья-лов, А.Н. Каменский и др.; Под ред. И.П. Фаминского. – 2-е изд., перераб. и доп. – М.: Международные отношения, 1994. – 480 с.
95. Основы внешнеэкономических знаний: Словарь-справочник / С.И. Долгов, В.В. Васильев, С.П. Гончарова и др. – М.: Высшая школа, 1990. –
432 с.
96. Павлюченко А. Стандартных ситуаций не бывает // Экономические стратегии. – 2006. – №3. – С. 56-59.
97. Пономаренко В.С. Стратегічне управління організаційними перетво-реннями на промислових підприємства. Наукове видання / В.С. Пономаренко, А.М. Золотпрьов, О.М. Ястремська та ін. – Харків: Вид. ХНЕУ, 2005. – 452 с.
98. Посадский А.П. Основы консалтинга: Пособие для преподавателей экономических и бизнес дисциплин. – М.: ГУ ВШЭ, 1999. – 240 с.
99. Правильно составляем техническое задание – Інтернет-ресурс: сайт бізнес-журналу bizkiev.com www.glorytek.com.ua.
100. Пригожин А.И. Особенности профессии консультанта по управле-нию // Маркетинг. – 1997. – №1. – С. 84-90.
101. Принципы технического задания. – Інтернет-ресурс: сайт інтернет бізнес-журналу bizkiev.com www.biz.glorytek.com.ua.
102. Про зовнішньоекономічну діяльність: Закон України // Відомості Верховної Ради України. – 1991. – №29. – C. 377.
103. Прокушев Е.Ф. Внешнеэкономическая деятельность. Инкотермс 2000: Учеб. пособ. для студ. вузов и техникумов . – 3-е изд., перераб. и доп. – М.: ИТК “Дашков и Кº”, 2002. – 306 с.
104. Недосекин А.О. Финансовый менеджмент на нечетких множествах. – М.: Аудит и финансовый анализ, 2003. – 184 с.
105. Разу М.Л., Воропаев В.И., Якутин Ю.В. и др. Управление програм-мами и проектами: 17-модульная программа для менеджеров “Управление ра-звитием организации”. Модуль 8. – М.: ИНФРА-М, 2000. – 320 с.
106. Растимешин В.Е., Куприянова Т. М. Консультационные технологии в развитии бизнеса (российско-японский опыт): Практ. пособие / Всероссийс-кий центр охраны и производительности труда – М.: 2000. – 100 с.
107. Рибакова Т.О. Дослідження життєвого циклу консультаційних по-слуг // Управління розвитком. Зб. наук. праць Харківського національного економічного університету. Вип.7. – Харків: ХНЕУ, 2006. – С. 102-104.
108. Рибакова Т.О. Необхідність консультаційного забезпечення суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності в Україні // Матеріали ІІІ Міжнаро-дної науково-практичної конференції “Сучасні проблеми управління”. – К.: ВПІ ВПК “Політехніка”, 2005. – С. 158-159.
109. Рибакова Т.О. Особливості становлення і розвитку управлінського консультування в Україні // Економіка. Менеджмент. Підприємництво. Зб. на-ук. праць Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. Вип.13. Ч.1. – Луганськ: СНУ ім. В. Даля, 2005. – С. 169-173.
110. Рибакова Т.О. Проблеми розвитку консультаційних послуг в Украї-ні // Тезисы докладов Международной научно-практической конференции “Менеджмент малого и среднего бизнеса: проблемы, обучение, перспективы”. – Севастополь: СевНТУ, 2004. – С. 72-73.
111. Рибакова Т.О. Специфіка консультаційної послуги як товару // Еко-номіка. Менеджмент. Підприємництво. Зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. Вип.15. – Луганськ: СНУ ім. В. Даля, 2006. – С. 78-84.
112. Рибакова Т.О. Управлінське консультування в системі консульта-ційних послуг // Економіка. Менеджмент. Підприємництво. Зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. Вип.12. – Луганськ: СНУ ім. В. Даля, 2004. – С. 250-254.
113. Риггс Дж. Производственные системы: планирование, анализ, конт-роль: сокр. пер. с англ. – М.: Прогресс, 1972. – 342 с.
114. Родченко В.В. Международный менеджмент: Учеб. пособие / Меж-региональная академия управления персоналом. – К.: МАУП, 2000. – 236 с.
115. Рубинская Э.Т. Управление внешнеэкономической деятельностью. – М.: Контур, 1998. – 208 с.
116. Рум’янцев А.П., Рум’янцева Н.С. Зовнішньоекономічна діяльність: Навчальний посібник. – К.: Центр навчальної літератури, 2004. – 384 с.
117. Рыбакова Т.А. Преимущества использования управленческого кон-сультирования // Матеріали IV Міжнародної конференції студентів, аспірантів і молодих учених “Науково-технічний розвиток: економіка, технології, управ-ління”. – К.: НТУУ “КПІ”, 2005. – С. 52-53.
118. Рыбакова Т.А. Развитие управленческого консультирования в сфе-ре внешнеэкономической деятельности // Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції “Концептуальні засади формування менеджменту в Україні”. – К.: МАУП, 2006. – С. 137-139.
119. Рыбакова Т.А. Свойства и особенности консультационной услуги // Матеріали VI Міжнародної наукової конференції студентів та молодих учених “Управління розвитком соціально-економічних систем: глобалізація, підпри-ємництво, стале економічне зростання”. Ч.2. – Донецьк: ДонНУ, 2005. –
С. 169-171.
120. Рыбакова Т.А., Подлипенская Л.Е. Выбор консультанта для осуще-ствления консультирования промышленных предприятий по вопросам внеш-неэкономической деятельности // Маркетинг: теорія і практика. Зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. Вип.13. – Луганськ: СНУ ім. В. Даля, 2007. – С. 207-216.
121. Рыбалкин В.Е. и др. Международные экономические отношения: Учебник для студ. по спец. “Мировая экономика” / В.Е. Рыбалкин, Ю.А. Щер-банин, Л.В. Балдин и др. – 2-e изд. – М.: Бизнес-школа, 1998. – 368 с.
122. Рыжов А.П. Элементы теории нечетких множеств и измерения не-четкости. – М.: Диалог-МГУ, 1998. – 251 с.
123. Савельєв Є.В. Європейська інтеграція і маркетинг. Наукові нариси. – Тернопіль: Карт-бланш, 2003. – 482 с.
124. Савчук В. Серьезный консалтинг должен идти на шаг или хотя бы на полшага впереди потребностей рынка // Менеджмент и менеджер. – 2005. – №5. – С. 28-33.
125. Современный менеджмент: принципы и правила. Научное издание / Под редакцией В.И. Данилова-Данильяна. – М.: НКЦП, 1992. – 232 с.
126. Стратегія економічного і соціального розвитку України (2004-2015 роки) “Шляхом Європейської інтеграції” / Авт. кол. А.С. Гальчинський, В.М. Геєць та ін.; Нац. ін-т стратег. дослідж., Ін-т екон. прогнозування НАН Украї-ни, М-во економіки та з питань європ. інтегр. України. – К.: ЮЦ Держкомста-ту України, 2004. – 416 с.
127. Тебенко В.Н. Управленческое консультирование (на примере инфо-рмационно-консультационных служб АПК): Дис... канд. экон. наук: 08.06.02 / Таврическая гос. агротехническая академия. – Мелитополь, 1999. – 163 с.
128. Товарна структура зовнішньої торгівлі України. – Інтернет-ресурс: офіційний сайт Держкомстату України www.ukrststat.gov.ua.
129. Токмакова Н.О. Основы управленческого консультирования: Учеб-но-практическое пособие / Московский гос. ун-т экономики, статистики и ин-форматики. – М.: МЭСИ, 2002. – 136 с.
130. Тренев Н.Н. Управление финансами. М.: Финансы и статистика, 1999. – 496 с.
131. Трофимова О.К. Весенний срез консалтинга // Office. – 2002. – №3. – С. 74-76.
132. Трофимова О.К. История становления консалтинга. – Интернет-ресурс: сайт “Развитие Бизнеса / Ру” www.devbusiness.ru.
133. Трофимова О.К. Классификация консалтинговых услуг. – Інтернет-ресурс: портал для управлінців www.management.com.ua.
134. Трофимова О.К. Методи забезпечення ефективності консалтингової діяльності на підприємствах промисловості: Дис... канд. екон. наук: 08.07.01 / Національний аерокосмічний ун-т ім. М.Є.Жуковського “Харківський авіацій-ний ін-т”. – Х., 2002. – 222 с.
Стоимость доставки работы, в гривнах:

(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
50





Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2022. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.